Nachttreinen

groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Succes met de overnachting, ik hoop dat je niet moest werken, morgenvroeg...
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

260689 schreef: 07 feb 2024, 23:05 Gedeelte uit Berlijn richting Brussel/Parijs is afgeschaft.
Ik zag het ook net. Werd er nog advies gegeven toen de mededeling daarover kwam?
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

groentje schreef: 07 feb 2024, 23:05 Succes met de overnachting, ik hoop dat je niet moest werken, morgenvroeg...
Morgen ben ik nog in verlof van vorig jaar. Alleen, je moet blijkbaar zelf uwe plan trekken, uit ervaring weet ik dat de ÖBB heel klantvriendelijk is in die zaken van, terugbetaling van hotels, taxi’s en u nog goed voor te compenseren. Vandaar ik al mijn ticket voor slaaptreinen en internationale dagtreinen bij de ÖBB boek om die reden. Klantendienst van de NMBS deugd langst geen kanten.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

rvdborgt schreef: 07 feb 2024, 23:25
260689 schreef: 07 feb 2024, 23:05 Gedeelte uit Berlijn richting Brussel/Parijs is afgeschaft.
Ik zag het ook net. Werd er nog advies gegeven toen de mededeling daarover kwam?
Er stonden 3 stewards van ’Newrest’ op het perron met de info dat jezelf een hotel moet boeken en een terugbetaling kan aanvragen bij de ÖBB. Morgen ga ik dan naar de infodesk van DB om een ticket ICE naar Brussel te krijgen.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Nachttreinen

Bericht door pmuy »

Hoe is dit verder nog afgelopen?

Is het trouwens in dergelijke gevallen eigenlijk noodzakelijk om langs de balie te gaan om een nieuw ticket te kopen? Een Nightjet-ticket is standaard al over de twee dagen geldig, en de treinbinding vervalt wanneer je trein niet rijdt.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

pmuy schreef: 08 feb 2024, 14:19 Hoe is dit verder nog afgelopen?

Is het trouwens in dergelijke gevallen eigenlijk noodzakelijk om langs de balie te gaan om een nieuw ticket te kopen? Een Nightjet-ticket is standaard al over de twee dagen geldig, en de treinbinding vervalt wanneer je trein niet rijdt.
Om 22u was niemand in het station meer te vinden. Maar ik heb dus nieuw ticket gekocht want alle ICE'S tussen Berlijn en Keulen waren allemaal vol in 2e klasse! Maar ÖBB betaald alles terug, heb dit al eens voorgehad.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

260689 schreef: 08 feb 2024, 14:33
pmuy schreef: 08 feb 2024, 14:19 Hoe is dit verder nog afgelopen?

Is het trouwens in dergelijke gevallen eigenlijk noodzakelijk om langs de balie te gaan om een nieuw ticket te kopen? Een Nightjet-ticket is standaard al over de twee dagen geldig, en de treinbinding vervalt wanneer je trein niet rijdt.
Om 22u was niemand in het station meer te vinden. Maar ik heb dus nieuw ticket gekocht want alle ICE'S tussen Berlijn en Keulen waren allemaal vol in 2e klasse! Maar ÖBB betaald alles terug, heb dit al eens voorgehad.
Een nieuw ticket kopen was bij mijn weten niet nodig geweest. Ik heb al vaker gelezen dat reizigers in zo'n geval gewoon met dagtreinen konden reizen, soms ook met een expliciet reisadvies waar dat in stond.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

rvdborgt schreef: 08 feb 2024, 18:42
260689 schreef: 08 feb 2024, 14:33
pmuy schreef: 08 feb 2024, 14:19 Hoe is dit verder nog afgelopen?

Is het trouwens in dergelijke gevallen eigenlijk noodzakelijk om langs de balie te gaan om een nieuw ticket te kopen? Een Nightjet-ticket is standaard al over de twee dagen geldig, en de treinbinding vervalt wanneer je trein niet rijdt.
Om 22u was niemand in het station meer te vinden. Maar ik heb dus nieuw ticket gekocht want alle ICE'S tussen Berlijn en Keulen waren allemaal vol in 2e klasse! Maar ÖBB betaald alles terug, heb dit al eens voorgehad.
Een nieuw ticket kopen was bij mijn weten niet nodig geweest. Ik heb al vaker gelezen dat reizigers in zo'n geval gewoon met dagtreinen konden reizen, soms ook met een expliciet reisadvies waar dat in stond.
Ik had geen zin om recht te staan tussen Berlijn en Keulen. Vandaar die optie.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Je kan ook losse reserveringen kopen, desnoods aan de automaat, en je nachttreinticket als vervoersbewijs gebruiken. Maar goed, dit levert wellicht minder hoofdpijn op, zeker als je achteraf je geld toch terug kan krijgen. Moet je natuuriijk wel de middelen hebben om dat ticket te kopen...
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

groentje schreef: 08 feb 2024, 22:44 Je kan ook losse reserveringen kopen, desnoods aan de automaat, en je nachttreinticket als vervoersbewijs gebruiken. Maar goed, dit levert wellicht minder hoofdpijn op, zeker als je achteraf je geld toch terug kan krijgen. Moet je natuuriijk wel de middelen hebben om dat ticket te kopen...
Een Mastercard met automatische reisverzekering erin doet wonderen. Maar zoals je zegt, reservering kon al niet voor 2e klas. Een ticket 1e klas met reservering bied me minder kopzorgen.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

Video: Everything wrong with Europe's new CAPSULE sleeper train (YouTube, 21 februari 2024)

Recensie over het nieuwe capsulerijtuig in de ÖBB Nightjet.

In de video komen elementen aan bod waarvan ik al mijn bedenkingen had bij de voorstelling van dit soort rijtuigen.

1. Geen mogelijkheid om op een normale manier te zitten. Je moet languit in je bed blijven liggen of op een klapstoeltje in de gang zitten.
2. Zeer inefficiënt om schoon te maken: om de bedden op te maken moet je in de cabine kruipen, belastend voor het schoonmaakpersoneel.

De couchette voor 4 personen wordt kort besproken in de video. Anders dan de opklapbare bedden/banken die we meestal gewoon zijn, is dit in de Nightjet een vaste constructie. Het bed doet tevens dienst als zitbank.

Wat mij betreft worden de ruimtes in de couchettes niet optimaal benut, vooral niet in de hoogte. Bij de T4-compartimenten kan er gerust nog een bed boven, waardoor je T6-compartimenten kan vormen. Perfect voor grotere groepen maar nog altijd geschikt voor gezinnen met vier.

Hetzelfde voor de T2-compartimenten: voeg je daar een bed aan toe, kan je een T3-compartiment vormen. Veel gezinnen bestaan slechts uit drie personen (bv. ouders + kind). Maar blijkbaar is dit een doelgroep die vergeten wordt door ÖBB?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Laat de vraag om privacy nu net de aanleiding zijn waarom men voor deze configuratie heeft gekozen. Hoeveel keer leg je nog 6 mensen bij elkaar. Zeker als ze elkaar niet kennen.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

Ik haalde ook het voorbeeld van de T3-compartimenten aan. Een gezin van drie moet nu een T4-compartiment boeken. Kostprijs ligt hoger voor het gezin, aangezien het vierde (lege) bed dient betaald te worden.

Zelfde voor een groep van 5/6 personen: moeten nu twee T4-cabines reserveren in plaats van één T6-cabine, met resultaat twee lege bedden en een hogere kostprijs voor de groep.

Een T6 kan je altijd nog converteren naar een T4-compartiment, dan klap je twee bedden op: veel flexibeler!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Maar uw voorbeeld werkt in 2 richtingen, heel wat gezinnen met 4 gaan een coupe 6 moeten nemen en dus 2 bedden moeten bijbetalen. Jouw inrichting werkt met veel van 3 waar ze nu overstappen naar veelvouden van 2 wat meer voorkomt. Een koppel, een gezin met 2 kinderen en singles zijn de meest voorkomende gezinsvormen, ook wel wat gezinnen met 1 kind maar dat valt al bij al mee. Trouwens moet je er aan denken dat de oude indelingen zoals jij ze omschrijft niet eens over hetzelfde comfort gaan. een T3 was een hoger comfortniveau dan een coupe van 6 want in het eerste geval spreek je over slaapplaatsen en in het 2de geval over ligplaatsen. Dat geeft dus ook een prijsverschil. Een T6 heeft vroeger nog bestaan.
Het was T1, T2, T3 als prijsindeling en dan volgde de prijs voor een ligplaats (individueel bed in een coupe van 6) een coupe voor 4 afhuren of eentje voor 6 huren (ook al heb je het steeds over dezelfde afdeling waar 6 ligplaatsen zijn).
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nachttreinen

Bericht door maarten »

Steven schreef: 11 mar 2024, 04:13 Maar uw voorbeeld werkt in 2 richtingen, heel wat gezinnen met 4 gaan een coupe 6 moeten nemen en dus 2 bedden moeten bijbetalen.
En wat betalen ze nu voor een coupé van 4? De prijs voor 4 (en krijgt de vervoerder dus consequent minder inkomsten) of betalen ze dezelfde prijs als vroeger voor 6?

Bij de slaapwagens heb je trouwens een paar coupés met tussendeur, als je die aangrenzend boekt heb je in feite een T6 (wat dus 2x T3 is).
Plaats reactie