Nachttreinen

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

JHS2013 schreef: 27 apr 2023, 14:28 De fout kan ook in de software liggen overigens.
  • 5 Europese nachttreinen met 2,5h vertraging opgezadeld :
    • Hamburg-München-Innsbruck
    • Amsterdam-Köln-München-Innsbruck
    • Hamburg-Wien
    • Amsterdam-Köln-Wien
    • Brussel-Wien
  • Honderden klanten hebben gemiste afspraken en gebroken reiskettingen.
  • Duizenden euros moeten aan de klanten worden terugbetaald in het kader van reizigersrechten.
  • Klanten die moesten opstappen in Köln, Bonn en Koblenz hebben tot midden in de nacht moeten staan wachten op een perron.



...door een softwarefoutje in Goetsenhoven ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 27 apr 2023, 23:43
Portbou schreef: 27 apr 2023, 23:39 Onmogelijk :lol:

Jan Kiepura reed iedere nacht over de HSL Hannover-Berlijn.
Officieel misschien, maar in realiteit zal hij dat regelmatig niet gedaan hebben met de nodige vertraging tot gevolg :wink:
Het is nu eenmaal niet mogelijk een spoorlijn permanent ter beschikking te stellen van operatoren. Geen enkele spoorlijn ter wereld kan dat, ook de Duitse HSL is geen uitzondering daarop.
Als dit in het kader van werkzaamheden was dan werd de uurregeling voor die nachten aangepast.
Dat is geen vertraging. De reizigers waren op voorhand op de hoogte.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 27 apr 2023, 23:52 Als dit in het kader van werkzaamheden was dan werd de uurregeling voor die nachten aangepast.
Dat is geen vertraging. De reizigers waren op voorhand op de hoogte.
Dan klopt de "iedere nacht" alvast niet. Dat is dan het Britse verhaal: daar hebben ze op de ECML elke week een nachttrein-vrije nacht om het onderhoud dan te kunnen doen. Dat is het hoogst haalbare qua beschikbaarheid en die manier van werken is al een heel stuk duurder voor de infrabeheerder.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 27 apr 2023, 23:54
Portbou schreef: 27 apr 2023, 23:52 Als dit in het kader van werkzaamheden was dan werd de uurregeling voor die nachten aangepast.
Dat is geen vertraging. De reizigers waren op voorhand op de hoogte.
Dan klopt de "iedere nacht" alvast niet. Dat is dan het Britse verhaal: daar hebben ze op de ECML elke week een nachttrein-vrije nacht om het onderhoud dan te kunnen doen. Dat is het hoogst haalbare qua beschikbaarheid en die manier van werken is al een heel stuk duurder voor de infrabeheerder.
Het was echt niet zo dat de Jan Kiepura standaard éénmaal per week niet over de HSL kon rijden.

En die nachttrein-vrije nacht in Groot-Brittannië heeft niets te maken met onderhoud maar gewoon met een gebrek aan klanten voor de nacht van zaterdag op zondag. In geval van werken kan er immers gewoon via de WCML gereden worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 27 apr 2023, 23:58 Het was echt niet zo dat de Jan Kiepura standaard éénmaal per week niet over de HSL kon rijden.
Daar wil ik dan toch wel eens cijfers van zien, want ik geloof er niets van.
Portbou schreef: 27 apr 2023, 23:58 En die nachttrein-vrije nacht in Groot-Brittannië heeft niets te maken met onderhoud maar gewoon met een gebrek aan klanten voor de nacht van zaterdag op zondag. In geval van werken kan er immers gewoon via de WCML gereden worden.
Dat zeg jij, de mensen van Network rail zeggen toch iets anders :wink:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Ik betwijfel ergens dat er geen vraag zou zijn voor de nachttrein op zaterdagavond, dat er een gewoonte gegroeid is om die dag vrij te houden voor onderhoudswerken lijkt me ook de voornaamste reden waarom er geen treinen rijden. En eenmaal ingeburgerd als nachttreinvrije nacht, zullen veel reizigers inderdaad de moeite niet meer doen om het zelfs nog maar te vragen...
Hogesnelheidslijnen vragen veel onderhoud, bijna elke week, bijna elke nacht, zelfs, gebeurt er onderhoud aan sporen, wissels etc. Je zou kunnen kijken of een verkeersvenster mogelijk is tijdens de werken (zoals er vandaag overdag werkvensters zijn...), maar het lijkt me ook verre van gemakkelijk te organiseren.
Laatst gewijzigd door groentje op 28 apr 2023, 06:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

groentje schreef: 28 apr 2023, 00:14 Ik betwijfel ergens dat er geen vraag zou zijn voor de nachttrein op zaterdagavond, dat er een gewoonte gegroeid is om die dag vrij te houden voor onderhoudswerken lijkt me ook de voornaamste reden waarom er geen treinen rijden. En eenmaal ingeburgerd als nachttreinvrije nacht, zullen veel reizigers inderdaad de moeite niet meer doen om het zelfs nog maar te vragen...
Onderhoudswerken op ECML en WCML dan standaard in dezelfde nacht ? Terwijl WCML in principe iedere nacht vrij is ?
Lijkt me een vreemde manier van plannen maar goed...
groentje schreef: 28 apr 2023, 00:14 Hogesnelheidslijnen vragen veel onderhoud, bijna elke week, bijna elke nacht, zelfs, gebeurt er onderhoud aan sporen, wissels etc. Je zou kunnen kijken of een verkeersvenster mogelijk is tijdens de werken (zoals er vandaatpverdag werkvensters zijn...), maar het lijkt me ook verre van gemakkelijk te organiseren.
Feit is dat Jan Kiepura standaard over de HSL ging. En Parijs-Berlijn ook.

Vertragingsstatistieken heb ik daar natuurlijk niet van.
Maar de dienstregeling van Jan Kiepura was in ieder geval te strak om via Magdeburg te kunnen rijden zonder vertraging op te lopen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 28 apr 2023, 00:25 Onderhoudswerken op ECML en WCML dan standaard in dezelfde nacht ? Terwijl WCML in principe iedere nacht vrij is ?
Lijkt me een vreemde manier van plannen maar goed...
Dat is geen vreemde manier van plannen maar wel een planning die geoptimaliseerd is naar onderhoudsmiddelen.
Werkplanningen zo maken dat er altijd nachttreinen kunnen rijden kost gewoon enorm veel geld. Niemand wil tienduizenden € meer gaan uitgeven om een trein van enkele honderden reizigers mogelijk te maken. Dat is ook de reden dat nachttreinen altijd zullen gehinderd worden op hun trajecten. Een volledig beschikbaar net zullen ze nooit hebben.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Portbou schreef: 27 apr 2023, 23:50
JHS2013 schreef: 27 apr 2023, 14:28 De fout kan ook in de software liggen overigens.
...door een softwarefoutje in Goetsenhoven ?
Afbeelding
In de loc, niet in de baan. Een pijnlijke storing inderdaad, maar niet 100% voorkoombaar
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

JHS2013 schreef: 28 apr 2023, 01:19
Portbou schreef: 27 apr 2023, 23:50
JHS2013 schreef: 27 apr 2023, 14:28 De fout kan ook in de software liggen overigens.
...door een softwarefoutje in Goetsenhoven ?
Afbeelding
In de loc, niet in de baan. Een pijnlijke storing inderdaad, maar niet 100% voorkoombaar
Voor die ene keer dat de fout in België ligt. 9 op de 10 keer lig de fout in Duitsland waardoor deze RT heeft.

En in België rijd de NJ toch over L2? Of telt dat niet wegens maar kort stukje?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 28 apr 2023, 00:32
Portbou schreef: 28 apr 2023, 00:25 Onderhoudswerken op ECML en WCML dan standaard in dezelfde nacht ? Terwijl WCML in principe iedere nacht vrij is ?
Lijkt me een vreemde manier van plannen maar goed...
Dat is geen vreemde manier van plannen maar wel een planning die geoptimaliseerd is naar onderhoudsmiddelen.
Werkplanningen zo maken dat er altijd nachttreinen kunnen rijden kost gewoon enorm veel geld. Niemand wil tienduizenden € meer gaan uitgeven om een trein van enkele honderden reizigers mogelijk te maken. Dat is ook de reden dat nachttreinen altijd zullen gehinderd worden op hun trajecten. Een volledig beschikbaar net zullen ze nooit hebben.
Dat hoeft niet meteen een groot probleem te zijn, op voorwaarde dat eventuele omleidingen op tijd bekend zijn. Dat durft bijvoorbeeld bij de Fransen al wel eens tegenvallen, iemand die complotten ziet zou al eens durven denken dat ze het met opzet doen, als de TGV's wél lang op voorhand gekend zijn... Ook in Engeland worden nachttreinen al eens via de ECML gestuurd, wat geen probleem is als je dat op tijd weet.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

260689 schreef: 28 apr 2023, 06:22 Voor die ene keer dat de fout in België ligt. 9 op de 10 keer lig de fout in Duitsland waardoor deze RT heeft.
Dat ze er in Duitsland niet veel van bakken de laatste jaren is zeker een feit.
Maar dat is geen reden om hier ons best niet meer te doen.

Ik heb het gevoel dat de dames/heren die beslissen over
- het al dan niet oplossen van softwarefoutjes
- het al dan niet mogelijk maken van overbruggingen
niet altijd goed weten welke impact hun beslissingen kunnen hebben in de afwikkeling van treinverkeer.

Hoe is dit eigenlijk opgelost woensdagavond ? Andere locomotief ter plaatse gestuurd om de trein verder te trekken ?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Ja. De locomotief die in Luik klaarstaat om treinen op te duwen is naar daar gereden, gekoppeld, geremproefd en met het hele boeltje naar Luik gereden. Daar opnieuw afgekoppeld (het ging enkel om de stroomafnemer 25 kV op de andere loc), en de trein is verder gereden naar Aken.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Portbou schreef: 28 apr 2023, 16:16 Ik heb het gevoel dat de dames/heren die beslissen over
- het al dan niet oplossen van softwarefoutjes
Een softwarematige beveiliging van de stroomafnemer/HS-installatie is geen softwarefout, integendeel. Of de software terecht of onterecht tussenkomt is een tweede maar daar kan niemand hier een uitspraak over doen
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nachttreinen

Bericht door DR-fan »

Het is blijkbaar nog niemand opgevallen, maar vandaag reed er een test / instructietrein van Traincharters tussen Amsterdam en Denderleeuw, bestaande uit de 186 296 van Lineas en 4 rijtuigen. Volgens mijn bronnen zou het in het kader van de aankomende European Sleeper zijn. Iemand met meer info?
Plaats reactie