Nachttreinen

jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

jpvdveer schreef: 06 jan 2023, 14:35De luchtvaart is bovendien allesbehalve een markt met veel aanbieders. Toen Ryanair toetrad waren de meeste routes gekenmerkt door een duopolie.
Toen Ryanair toetrad was dat vooral op routes waar geen aanbod was. Zoals van Charleroi naar Girona. Maar ik weet niet of het er verder veel toe doet in deze discussie, een vliegtuig lijkt volgens mij niet zo heel erg op een trein.
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

DR-fan schreef: 06 jan 2023, 14:34 De kern van de zaak is dat ook in het goederenverkeer constant rijpaden worden gevraagd die uiteindelijk nooit gebruikt worden. Vergeten we ook niet de te ambitieuze treindienst van de NMBS die op het laatste moment werd ingeperkt wegens een gebrek aan personeel. Allemaal cowboys? Ik vind dat elk nieuw initiatief een kans verdient...
Laten we de "cowboys" van het gevestigde staatsspoorbedrijf NS niet vergeten, waar momenteel op veel routes maar twee derde van de rijpaden gebruikt wordt :-)
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

Door omleiding in Duitsland tussen Aachen en köln-West rijd de E425 NJ Brussel -Wien vandaag met stop in Köln hbf.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

260689 schreef: 06 jan 2023, 23:45 Door omleiding in Duitsland tussen Aachen en köln-West rijd de E425 NJ Brussel -Wien vandaag met stop in Köln hbf.
Meer precies door omleiding tussen Köln- Ehrenfeld en Koblenz via de "rechte Rheinstrecke", de trein passeert Köln-West eigenlijk niet. Het treingedeelte uit Brussel stopt per uitzondering wél in Köln Hbf, het treingedeelte uit Amsterdam per uitzondering níet (wel in Köln-Deutz). Zie onder meer https://www.zuginfo.nrw/index.html?msg=79903
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

Vanaf december 2023 zal de NightJet tussen Brussel en Wenen dagelijks rijden in plaats van 3x per week, dit door de instroom van nieuwe rijtuigen op andere routes.
Bron
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 07 jan 2023, 18:34 Vanaf december 2023 zal de NightJet tussen Brussel en Wenen dagelijks rijden in plaats van 3x per week, dit door de instroom van nieuwe rijtuigen op andere routes.
Bron
Zie ook eerder in dit topic :wink: : viewtopic.php?p=271683#p271683
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

trainlovertje schreef: 07 jan 2023, 18:59 Zie ook eerder in dit topic :wink: : viewtopic.php?p=271683#p271683
Oh sorry, ik had even naar boven moeten scrollen, mijn excuses.
Ik vond het al raar dat hierover niets werd vermeld ook al was het artikel al 2 dagen oud.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 06 jan 2023, 00:35 Ik denk aan de intercitta notte, de nightjet, de trenhotel,... dat is toch het minimum niveau dat je mag verwachten.
Topservice als de Caledonian lijkt mij onmogelijk voor een beginnend bedrijf, maar als het onder het niveau van de doorsnee nachttrein valt ga je de -
Dat het om wat ouder materiaal gaat hoeft niet zozeer een probleem te zijn als het in goede staat verkeerd. Er kan een verschil gemaakt worden met de service die wordt aangeboden. Onbijt op bed, een welkomstdrankje, een persoonlijke begroeting... Zaken die ik als reiziger wel kan appreciëren.

Je kan het vergelijken met een familiaal hotel dat niet perfect is maar waar je je thuis voelt tegenover een ketenhotel waar alles prima geregeld is maar toch vooral het zakelijke aspect overheerst.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 07 jan 2023, 22:19 Dat het om wat ouder materiaal gaat hoeft niet zozeer een probleem te zijn als het in goede staat verkeerd. Er kan een verschil gemaakt worden met de service die wordt aangeboden. Onbijt op bed, een welkomstdrankje, een persoonlijke begroeting... Zaken die ik als reiziger wel kan appreciëren.

Je kan het vergelijken met een familiaal hotel dat niet perfect is maar waar je je thuis voelt tegenover een ketenhotel waar alles prima geregeld is maar toch vooral het zakelijke aspect overheerst.
Hier heb je helemaal gelijk, ik hoop dan ook dat ze dit kunnen waarmaken (als er ooit echt een trein rijdt...). Mijn punt was vooral dat als ze dat niet doen en je een belabberde service zou krijgen, het hele marktsegment van de nachttreinen een deuk krijgt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 07 jan 2023, 18:34 Vanaf december 2023 zal de NightJet tussen Brussel en Wenen dagelijks rijden in plaats van 3x per week, dit door de instroom van nieuwe rijtuigen op andere routes.
Bron
en dat is zeer goed nieuws ! De verkoop van de Nightjet draait zeer goed sinds de opstart van de lijn waardoor je regelmatig niet meer kon boeken op de trein die je wou. De verhoging van de frequentie zal daar hopelijk wat soelaas aan brengen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 06 jan 2023, 14:34 Infrabel dus ook, maar dat krijg je natuurlijk niet gezegd :lol:
Uiteraard heeft Infrabel zich ook laten rollen, maar jouw vraag ging specifiek over de Nederlanders en de Duitsers, vandaar mijn antwoord ;)
DR-fan schreef: 06 jan 2023, 14:34 De kern van de zaak is dat ook in het goederenverkeer constant rijpaden worden gevraagd die uiteindelijk nooit gebruikt worden. Vergeten we ook niet de te ambitieuze treindienst van de NMBS die op het laatste moment werd ingeperkt wegens een gebrek aan personeel. Allemaal cowboys? Ik vind dat elk nieuw initiatief een kans verdient en dat op voorhand op jouw manier afschrijven is gewoon ongepast. Het zijn tenslotte ook jouw klanten, nietwaar?
In het goederenverkeer gaat het om corridors die specifiek voor die goederentreinen en de daarvoor vereiste flexibiliteit zijn. Moesten de nachttreinen enkel op die corridors rijden en dus quasi alle grote steden vermijden was er geen vuiltje aan de lucht. Maar natuurlijk willen die nachttreinen wèl tussen de grote steden rijden op passagierscorridors die al eivol zitten en dan moet er gearbitreerd worden.
De keuze van DB om de nachttrein te kiezen boven een EC bleek verkeerd, volgende keer zullen ze wel 2x nadenken. Hopelijk is dat enkel bij deze cowboys, maar mijn vrees is dat ze dat ook bij serieuze operatoren gaan doen.

Dit initiatief afschrijven doe ik niet, dat doen ze zelf. Als ze heel de tijd dingen beloven en daar dan absoluut niks van in huis brengen, is het toch maar logisch van daar heel kritisch naar te gaan kijken.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Nachttreinen

Bericht door jpvdveer »

Shrek schreef: 08 jan 2023, 20:13 en je een belabberde service zou krijgen, het hele marktsegment van de nachttreinen een deuk krijgt.
Dus DB geeft het marktsegment van de nachttreinen ook een deuk door nacht-ICEs te laten rijden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

jpvdveer schreef: 08 jan 2023, 20:55
Shrek schreef: 08 jan 2023, 20:13 en je een belabberde service zou krijgen, het hele marktsegment van de nachttreinen een deuk krijgt.
Dus DB geeft het marktsegment van de nachttreinen ook een deuk door nacht-ICEs te laten rijden?
Uiteraard bedoel ik de slaaptreinen :roll:
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nachttreinen

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 08 jan 2023, 20:19 In het goederenverkeer gaat het om corridors die specifiek voor die goederentreinen en de daarvoor vereiste flexibiliteit zijn. Moesten de nachttreinen enkel op die corridors rijden en dus quasi alle grote steden vermijden was er geen vuiltje aan de lucht.
Onzin, enkel L24 is een specifieke goederencorridor, op alle andere lijnen moeten HKM's ook om een plaatsje vechten tussen het drukke reizigersverkeer. Lijnen 15, 35, 59... zijn niet echt landelijke nevenlijntjes nietwaar? Dat goederentreinen grote steden vermijden is ook nieuw. Brugge, Gent, Antwerpen, Mechelen, Hasselt... - ik geef het maar mee. Die "vereiste flexibiliteit" (tip: uitbreken van "overtollige" wijksporen en wisselverbindingen) is dan weer de grap van de week, en het is zelfs nog maar maandag!
Shrek schreef: 08 jan 2023, 20:19Maar natuurlijk willen die nachttreinen wèl tussen de grote steden rijden op passagierscorridors die al eivol zitten en dan moet er gearbitreerd worden.
De keuze van DB om de nachttrein te kiezen boven een EC bleek verkeerd, volgende keer zullen ze wel 2x nadenken. Hopelijk is dat enkel bij deze cowboys, maar mijn vrees is dat ze dat ook bij serieuze operatoren gaan doen.
Reizigerstreinen hebben inderdaad meest steden als oorsprong of bestemming, dat is niet bepaald een wereldschokkende ontdekking. Concreet gaat het hier om de verbinding Brussel - Roosendaal. Tot Antwerpen liggen doorgaand 4 sporen (tot Mechelen zelfs 6 als je L25N meetelt). Wil je ons nu echt wijsmaken dat daar drie dagen per week geen treinpaar bij kan?
Shrek schreef: 08 jan 2023, 20:19Dit initiatief afschrijven doe ik niet, dat doen ze zelf. Als ze heel de tijd dingen beloven en daar dan absoluut niks van in huis brengen, is het toch maar logisch van daar heel kritisch naar te gaan kijken.
De enige die dit initiatief hier voortdurend de grond inboort en de verantwoordelijken beledigt ben jij, maar geloof maar wat je wil.

Toch één opmerking: niemand werd gedwongen om te investeren in dit project, dus ook als het fout gaat hebben jij en ik daar geen enkel nadeel van ondervonden. Als Nightjet een bubbel zonder veel toekomst blijkt gaat het om miljoenen euro's aan verloren belastingsgeld. Ik weet waaraan ik de voorkeur geef.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 09 jan 2023, 11:25 Onzin, enkel L24 is een specifieke goederencorridor, op alle andere lijnen moeten HKM's ook om een plaatsje vechten tussen het drukke reizigersverkeer. Lijnen 15, 35, 59... zijn niet echt landelijke nevenlijntjes nietwaar? Dat goederentreinen grote steden vermijden is ook nieuw. Brugge, Gent, Antwerpen, Mechelen, Hasselt... - ik geef het maar mee. Die "vereiste flexibiliteit" (tip: uitbreken van "overtollige" wijksporen en wisselverbindingen) is dan weer de grap van de week, en het is zelfs nog maar maandag!
Je sleurt er weer een hele hoop dingen bij die er niets mee te maken hebben, daar ga ik niet de moeite doen om op te reageren.
Ik heb ook nergens beweert dat er voor Infrabel een capaciteitsprobleem was met de European Sleeper, dat probleem zat in Duitsland.
DR-fan schreef: 09 jan 2023, 11:25 Toch één opmerking: niemand werd gedwongen om te investeren in dit project, dus ook als het fout gaat hebben jij en ik daar geen enkel nadeel van ondervonden.
Dat is dus niet waar, om meerdere redenen die ik hier al gepost heb ben ik er ten stelligste van overtuigd dat geknoei van European Sleeper ook andere slaaptrein initiatieven negatief kan beïnvloeden.
Plaats reactie