Nachttreinen

DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nachttreinen

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 09 jan 2023, 11:44 Je sleurt er weer een hele hoop dingen bij die er niets mee te maken hebben, daar ga ik niet de moeite doen om op te reageren.
Ik heb ook nergens beweert dat er voor Infrabel een capaciteitsprobleem was met de European Sleeper, dat probleem zat in Duitsland.
Dan zou je je eigen post nog eens moeten lezen: "In het goederenverkeer gaat het om corridors die specifiek voor die goederentreinen en de daarvoor vereiste flexibiliteit zijn." Dat is dus onzin, ook in Duitsland trouwens!.
Over capciteit: "Maar natuurlijk willen die nachttreinen wèl tussen de grote steden rijden op passagierscorridors die al eivol zitten." Daar impliceer je dus wel degelijk capaciteitsproblemen. En kom nu niet af dat je het over Duitsland hebt. Dit is een Belgisch forum, over de Belgische spoorwegen en daarover ging ook de discussie. Niemand van ons is goed geplaatst om te bepalen hoe de DB moet werken of wat daar speelt.
Shrek schreef: 09 jan 2023, 11:44 Dat is dus niet waar, om meerdere redenen die ik hier al gepost heb ben ik er ten stelligste van overtuigd dat geknoei van European Sleeper ook andere slaaptrein initiatieven negatief kan beïnvloeden.
Ik ken geen enkele economische sector waar het falen van één bedrijf de reputatie van de hele sector bedreigt. Waarom zou dat bij de spoorwegen wel zo zijn?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 09 jan 2023, 12:15
Ik ken geen enkele economische sector waar het falen van één bedrijf de reputatie van de hele sector bedreigt. Waarom zou dat bij de spoorwegen wel zo zijn?
Dat heb ik hier op 3 januari al uitgelegd, ik ga het niet herhalen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 08 jan 2023, 20:19 Dit initiatief afschrijven doe ik niet, dat doen ze zelf. Als ze heel de tijd dingen beloven en daar dan absoluut niks van in huis brengen, is het toch maar logisch van daar heel kritisch naar te gaan kijken.
Kritisch kijken kan geen kwaad, maar zoals meestal is voorspellen moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat.
Eerst was het een probleem om de financiering rond te krijgen wegens de toen nog aanhoudende pandemie. Sinds begin vorig jaar is het door bekende oorzaken niet meer mogelijk om met Russische bedrijven zaken te doen en dat is problematisch als je net daar je rijtuigen wilde huren. Dat laatste vermoedde ik al lang en dat werd onlangs bevestigd:
https://www.treinreiziger.nl/european-s ... aar-praag/

Groetjes,
Rian
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nachttreinen

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 09 jan 2023, 12:18
DR-fan schreef: 09 jan 2023, 12:15
Ik ken geen enkele economische sector waar het falen van één bedrijf de reputatie van de hele sector bedreigt. Waarom zou dat bij de spoorwegen wel zo zijn?
Dat heb ik hier op 3 januari al uitgelegd, ik ga het niet herhalen.
Als je die bijdrage over de service bedoelt... De treinen rijden nog niet, dus dat kan je niet beoordelen. Je vooroordelen hebben geen enkele waarde en zijn eerder slecht voor jouw reputatie vrees ik.

Het is toch heel eenvoudig? Ofwel is verhouding prijs/kwaliteit OK en dan komen de reizigers terug. Ofwel is dat niet zo en zoeken diezelfde reizigers alternatieven. Dat is de luchtvaart toch ook zo? Wie het businessmodel van Ryanair niet lust, vliegt met een andere maatschappij. Maar ik heb nooit iemand horen beweren dat Ryanair de hele luchtvaartsector in een slecht daglicht plaatst en op termijn bedreigt. Dus nog eens: waarom denk je dat dit bij de spoorwegen anders is?
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Nachttreinen

Bericht door jpvdveer »

Als de NMBS tickets voor European Sleeper zou verkopen dan kun je je er nog wel iets bij voorstellen - mensen komen op Brussel Zuid bij het loket en maken een reservering voor "de slaaptrein naar x". Op dat moment is het onderscheid tussen verschillende aanbieders niet of nauwelijks aanwezig en kan een slechte ervaring inderdaad negatief uitstralen naar andere nachttreinen die de NMBS zou (door)verkopen.

Als NMBS de tickets niet aanbiedt en European Sleeper alleen via een website tickets zou verkopen dan is het voor de klant veel duidelijker dat ze hier met een andere aanbieder te maken hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

DR-fan schreef: 09 jan 2023, 12:27
Shrek schreef: 09 jan 2023, 12:18
DR-fan schreef: 09 jan 2023, 12:15
Ik ken geen enkele economische sector waar het falen van één bedrijf de reputatie van de hele sector bedreigt. Waarom zou dat bij de spoorwegen wel zo zijn?
Dat heb ik hier op 3 januari al uitgelegd, ik ga het niet herhalen.
Als je die bijdrage over de service bedoelt... De treinen rijden nog niet, dus dat kan je niet beoordelen. Je vooroordelen hebben geen enkele waarde en zijn eerder slecht voor jouw reputatie vrees ik.

Het is toch heel eenvoudig? Ofwel is verhouding prijs/kwaliteit OK en dan komen de reizigers terug. Ofwel is dat niet zo en zoeken diezelfde reizigers alternatieven. Dat is de luchtvaart toch ook zo? Wie het businessmodel van Ryanair niet lust, vliegt met een andere maatschappij. Maar ik heb nooit iemand horen beweren dat Ryanair de hele luchtvaartsector in een slecht daglicht plaatst en op termijn bedreigt. Dus nog eens: waarom denk je dat dit bij de spoorwegen anders is?
Omdat voor het groot deel van de mensen in België de NMBS nog steeds de enige is die met treinen bezig is, velen weten zelfs niet dat Infrabel voor het spoor verantwoordelijk is, voor die zelfde mensen is een Thalys of Eurostar ticket gewoon zoals een ticket van de NMBS. Daar waar diezelfde mensen wel weten dat er meerdere luchtvaartmaatschappijen zijn.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nachttreinen

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 09 jan 2023, 12:45 Omdat voor het groot deel van de mensen in België de NMBS nog steeds de enige is die met treinen bezig is, velen weten zelfs niet dat Infrabel voor het spoor verantwoordelijk is, voor die zelfde mensen is een Thalys of Eurostar ticket gewoon zoals een ticket van de NMBS. Daar waar diezelfde mensen wel weten dat er meerdere luchtvaartmaatschappijen zijn.
Wie op de website van ES tickets boekt, weet dat hij/zij niet op de website van de NMBS zit. Dat nogal wat mensen het onderscheid niet kunnen maken, is een feit hoewel ik internationale reizigers wel wat meer verstand toedicht. Moet je daarom nieuwe aanbieders op voorhand als "cowboys" neerzetten nog voor ze één km gereden hebben? Nog afgezien van het feit dat Shrek blijkbaar vindt dat ze geen recht op rijpaden hebben. Discriminatievrije toegang tot het net waarschijnlijk...

Vergeet ook niet dat het eigenlijk om een vrij marginaal marktsegment gaat. Het verschijnsel "spoorwegen = NMBS" treedt naar mijn aanvoelen eerder op bij binnenlandse reizigers. Thalys en Eurostar zijn immers ook al goed ingeburgerd.
Laatst gewijzigd door DR-fan op 09 jan 2023, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

rvdborgt schreef: 09 jan 2023, 12:25 Kritisch kijken kan geen kwaad, maar zoals meestal is voorspellen moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat.
Eerst was het een probleem om de financiering rond te krijgen wegens de toen nog aanhoudende pandemie. Sinds begin vorig jaar is het door bekende oorzaken niet meer mogelijk om met Russische bedrijven zaken te doen en dat is problematisch als je net daar je rijtuigen wilde huren. Dat laatste vermoedde ik al lang en dat werd onlangs bevestigd:
https://www.treinreiziger.nl/european-s ... aar-praag/
Het voorspellen van de toekomst is inderdaad een bijzonder speculatieve bezigheid, maar kritisch bekeken lijkt me dat verhaal van die Russische rijtuigen toch nogal erg achteraf bedacht als antwoord op een schuldvraagstuk. Vooraf leek de suggestie vooral dat ze rijtuigen bij RegioJet zouden halen, en nu lijkt het er vooral op dat er eigenlijk helemaal geen plan was. Wat dan weer niet uitsluit dat er nu wél een plan is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 09 jan 2023, 13:01 Wie op de website van ES tickets boekt, weet dat hij/zij niet op de website van de NMBS zit. Dat nogal wat mensen het onderscheid niet kunnen maken, is een feit hoewel ik internationale reizigers wel wat meer verstand toedicht. Moet je daarom nieuwe aanbieders op voorhand als "cowboys" neerzetten nog voor ze één km gereden hebben? Nog afgezien van het feit dat Shrek blijkbaar vindt dat ze geen recht op rijpaden hebben. Discriminatievrije toegang tot het net waarschijnlijk...
De cowboys slaat niet op hun service maar de manier waarop ze te werk gaan. In het wilde weg zaken aankondigen, rijpaden reserveren zonder treinen te hebben, zogezegde samenwerkingen met andere operatoren die van niets (willen?) weten, beloftes alom zonder een echt plan,...
De discriminatievrije toegang steunt op het principe dat iedereen die toegang vraagt ook een echt plan heeft en tot nu toe was dat ook zo met quasi alle operatoren (publiek en privé). Het zijn net dit soort cowboy-operatoren zonder plan die discriminatie uitlokken en ervoor gaan zorgen dat de regels voor iedereen veel strenger gaan worden, ook al is dat voor de grote meerderheid van de SO's absoluut niet nodig.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nachttreinen

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 09 jan 2023, 13:20 De cowboys slaat niet op hun service maar de manier waarop ze te werk gaan. In het wilde weg zaken aankondigen, rijpaden reserveren zonder treinen te hebben, zogezegde samenwerkingen met andere operatoren die van niets (willen?) weten, beloftes alom zonder een echt plan,...
De discriminatievrije toegang steunt op het principe dat iedereen die toegang vraagt ook een echt plan heeft en tot nu toe was dat ook zo met quasi alle operatoren (publiek en privé). Het zijn net dit soort cowboy-operatoren zonder plan die discriminatie uitlokken en ervoor gaan zorgen dat de regels voor iedereen veel strenger gaan worden, ook al is dat voor de grote meerderheid van de SO's absoluut niet nodig.
Je blijft maar doorgaan hé?

Wat is nu eigenlijk het verschil met de NMBS die een halfuurdienst belooft tussen Essen en Puurs, daarvoor de rijpaden aankoopt (dus blokkeert voor andere SO's) en uiteindelijk niet rijdt wegens - oeps - onvoldoende personeel. Of de goederensector die Infrabel nieuwe spooraansluitingen laat aanleggen en ze daarna nooit gebruikt (Boom, Oostende, Neufchâteau...)? Allemaal cowboys die de reputatie van de spoorwegen omlaag halen zeker?

Problemen en vertragingen bij het opstarten van een nieuw bedrijf vind ik veel begrijpelijker dan de boven aangehaalde stommiteiten.

Ik blijf erbij: heel je redenering steunt op vooroordelen zonder het minste bewijs. Daarmee bezorg je alleen jezelf een slechte reputatie.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

jknockaert schreef: 09 jan 2023, 13:01
rvdborgt schreef: 09 jan 2023, 12:25 Kritisch kijken kan geen kwaad, maar zoals meestal is voorspellen moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat.
Eerst was het een probleem om de financiering rond te krijgen wegens de toen nog aanhoudende pandemie. Sinds begin vorig jaar is het door bekende oorzaken niet meer mogelijk om met Russische bedrijven zaken te doen en dat is problematisch als je net daar je rijtuigen wilde huren. Dat laatste vermoedde ik al lang en dat werd onlangs bevestigd:
https://www.treinreiziger.nl/european-s ... aar-praag/
Het voorspellen van de toekomst is inderdaad een bijzonder speculatieve bezigheid, maar kritisch bekeken lijkt me dat verhaal van die Russische rijtuigen toch nogal erg achteraf bedacht als antwoord op een schuldvraagstuk. Vooraf leek de suggestie vooral dat ze rijtuigen bij RegioJet zouden halen, en nu lijkt het er vooral op dat er eigenlijk helemaal geen plan was. Wat dan weer niet uitsluit dat er nu wél een plan is.
RegioJet heeft bij mijn weten geen slaaprijtuigen, alleen couchettes, dus European Sleeper moest die wel ergens anders vandaan halen. Uit Rusland klinkt aannemelijk, aangezien ze daar bezig zijn om de Ammendorfer slaaprijtuigen met UIC-profiel te vervangen. Ik zie vooralsnog geen duidelijke aanwijzingen dat er geen plan (geweest) zou zijn.

In feite is bijna alles wat we hier schrijven speculatie, dus veel conclusies moet je er niet aan willen verbinden.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

DR-fan schreef: 09 jan 2023, 13:01
Vergeet ook niet dat het eigenlijk om een vrij marginaal marktsegment gaat. Het verschijnsel "spoorwegen = NMBS" treedt naar mijn aanvoelen eerder op bij binnenlandse reizigers. Thalys en Eurostar zijn immers ook al goed ingeburgerd.
Als naam wel maar weinige weten echter dat dit ook effectief bedrijven zijn met eigen personeel. Dagdagelijks zie ik te brussel zuid mensen informatie vragen over een Thalys aan nmbs personeel op het perron (voornamelijk onderstationchef). Ze klampen sneller iemand aan in nmbs outfit dan in een Thalys outfit (die hebben hun eigen “onderstationschefs”, gekend bij Thalys als coördinator station). Gewoon omdat ze het niet weten dat ze bij die mensen hun vragen moeten stellen. Ook beneden in de hall waar Thalys een aparte balie heeft naast de andere balie van internationaal verkeer maakt men die fout nog regelmatig als men informatie wil vragen. Thalys stelt zichzelf nog steeds te weinig als bedrijf voor en nog teveel als product stel ik hierdoor vast. Heel wat mensen weten trouwens niet eens verschil tussen een Thalys en TGV, dagelijks zijn er mensen die naast een tgv staan en die vragen of dit de trein uit Paris Nord is (ze komen dan iemand ophalen). Dus ja er is nog werk aan de winkel om duidelijk te maken dat er meerdere operatoren zijn en wie voor welke dienst instaat.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nachttreinen

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 09 jan 2023, 14:18 Heel wat mensen weten trouwens niet eens verschil tussen een Thalys en TGV, dagelijks zijn er mensen die naast een tgv staan en die vragen of dit de trein uit Paris Nord is (ze komen dan iemand ophalen). Dus ja er is nog werk aan de winkel om duidelijk te maken dat er meerdere operatoren zijn en wie voor welke dienst instaat.
Nu gaan we wel off-topic, maar aangezien TGV gewoon train à grande vitesse betekent, hebben ze niet helemaal ongelijk natuurlijk. :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 09 jan 2023, 14:02 Wat is nu eigenlijk het verschil met de NMBS die een halfuurdienst belooft tussen Essen en Puurs, daarvoor de rijpaden aankoopt (dus blokkeert voor andere SO's) en uiteindelijk niet rijdt wegens - oeps - onvoldoende personeel. Of de goederensector die Infrabel nieuwe spooraansluitingen laat aanleggen en ze daarna nooit gebruikt (Boom, Oostende, Neufchâteau...)? Allemaal cowboys die de reputatie van de spoorwegen omlaag halen zeker?

Problemen en vertragingen bij het opstarten van een nieuw bedrijf vind ik veel begrijpelijker dan de boven aangehaalde stommiteiten.

Ik blijf erbij: heel je redenering steunt op vooroordelen zonder het minste bewijs. Daarmee bezorg je alleen jezelf een slechte reputatie.
Jij blijft maar doorgaan hé?
Zoals steeds haal je er weer zaken bij die er totaal niets mee te maken hebben.
Wat hebben nutteloze infraprojecten die door politiekers gepusht zijn nu met stommiteiten van operatoren te maken?
Al ben ik er van overtuigd dat nutteloze infra nadelig is voor het imago van de spoorwegen, heeft dat niets te maken met rijpadverkoop.

Moest wat de NMBS nu doet effectief andere treinen onmogelijk maken was dat inderdaad onaanvaardbaar geweest. Moesten die goederenoperatoren nu ander verkeer onmogelijk maken was dat onaanvaardbaar.
Maar in de feiten zien we dat het enkel European Sleeper is die een EC onmogelijk maakte met hun cowboy gedrag.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 09 jan 2023, 22:15 Maar in de feiten zien we dat het enkel European Sleeper is die een EC onmogelijk maakte met hun cowboy gedrag.
DB Netze die maar 1 rijpad per 2 uur ter beschikking stelt draagt geen schuld ?
Plaats reactie