Nachttreinen

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Het wordt raadselachtiger en raadselachtiger, ik meen hierboven enkele A’s te lezen waarop geen B volgt.

Hopelijk weet er buiten dit forum wel nog iemand waarom de Nightjet steeds uitvalt met steeds opnieuw grote impact op de reizigers.

Eens te meer wordt aangetoond dat reizigers maar van ondergeschikt belang zijn voor het spoorbedrijf. Anders sluit je niet in éénzelfde weekend zowel Hergenrath als Visé-haut.

Ook zou je dan zorgen dat de Nightjet over L3 kan rijden. Het verband met NBU zie ik niet : In Duitsland rijdt diezelfde Nightjet toch door de Mainzertunnel ? Is NBU niet overal hetzelfde dan ?
ovspotter_be
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

Ander land, dus mogelijks ook andere reglementering.
pietje
Berichten: 648
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nachttreinen

Bericht door pietje »

ovspotter_be schreef: 05 mei 2024, 14:50 Ander land, dus mogelijks ook andere reglementering.
En zolang de overheden daar het grote probleem niet van inzien, moeten ze niet versteld staan dat er zoveel meer mensen per bus en per vliegtuig op reis gaan dan met de trein.
Na al die jaren van Europese éénmaking blijkt men nog altijd niet in staat om nationale afwijkingen enkel te overwegen als daar goede redenen voor zijn en die het grensoverschrijdend verkeer niet nodeloos bemoeilijken.
trainlovertje
Berichten: 2376
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef: 05 mei 2024, 14:36 Eens te meer wordt aangetoond dat reizigers maar van ondergeschikt belang zijn voor het spoorbedrijf. Anders sluit je niet in éénzelfde weekend zowel Hergenrath als Visé-haut.

Ook zou je dan zorgen dat de Nightjet over L3 kan rijden. Het verband met NBU zie ik niet : In Duitsland rijdt diezelfde Nightjet toch door de Mainzertunnel ? Is NBU niet overal hetzelfde dan ?
Als ik je gerust kan stellen voor je verzeild geraakt in complotdenken: de Nightjet is de enige trein die hinder ondervind van de gelijktijdige sluiting vanaf Y.Hergenrath en Y.Visé haut. Goederentreinen rijden via L24 vanaf Aachen-West tot Y.Glons.

L3 is geen oplossing daar de Vectron geen toelating heeft en de HLE 18 NBÜ-gewijs niet kan communiceren met de Duitse/Oostenrijkse rijtuigen. In Duitsland werkt de NBÜ dus wel, aangezien dat met een andere loc is als wanneer dat met de HLE 18 zou moeten gebeuren.

We kunnen op dit forum dan ook niet alle vragen beantwoorden, aangezien vele leden niet (meer) voor de betrokken diensten van de spoorbedrijven werken.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: 05 mei 2024, 15:44
Portbou schreef: 05 mei 2024, 14:36 Eens te meer wordt aangetoond dat reizigers maar van ondergeschikt belang zijn voor het spoorbedrijf. Anders sluit je niet in éénzelfde weekend zowel Hergenrath als Visé-haut.
de Nightjet is de enige trein die hinder ondervind van de gelijktijdige sluiting vanaf Y.Hergenrath en Y.Visé haut. Goederentreinen rijden via L24 vanaf Aachen-West tot Y.Glons.
Welja, dat is precies wat ik schrijf. Reizigers zijn van ondergeschikt belang... En NMBS kan de inkomsten van het rijden met de Nightjet blijkbaar makkelijk missen.
trainlovertje schreef: 05 mei 2024, 15:44
Portbou schreef: 05 mei 2024, 14:36 Ook zou je dan zorgen dat de Nightjet over L3 kan rijden.
L3 is geen oplossing daar de Vectron geen toelating heeft en de HLE 18 NBÜ-gewijs niet kan communiceren met de Duitse/Oostenrijkse rijtuigen.
Altijd maar problemen en nooit eens oplossingen.

Is er geen enkele lok in België die qua NBÜ met Duitse/Oostenrijkse rijtuigen kan communiceren ? Traxx ?

Waarom Vectron niet gratis homologeren voor de HSL's ? Het zou zoveel makkelijker zijn als de Nightjet over L3 zou kunnen rijden, daar is veel meer capaciteit. Het is een schande hoe weinig treinen gebruik maken van die dure L3.
trainlovertje schreef: 05 mei 2024, 15:44
Portbou schreef: 05 mei 2024, 14:36 Het verband met NBU zie ik niet : In Duitsland rijdt diezelfde Nightjet toch door de Mainzertunnel ? Is NBU niet overal hetzelfde dan ?
In Duitsland werkt de NBÜ dus wel, aangezien dat met een andere loc is als wanneer dat met de HLE 18 zou moeten gebeuren.
Dank voor de verduidelijking. Toch al één raadsel minder.
TKR
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nachttreinen

Bericht door TKR »

1. Wat heeft NMBS er nu mee te maken dat Infrabel een lijn sluit voor werken. Voor zo ver ik hier begrepen heb worden de reizigers gevraagd om de IC naar Aken te nemen van waar de NightJet wel kan en mag rijden. Deze IC wacht zelfs op het oorspronkelijke vertrek uur van de NightJet.
2. Alsof we locs hebben rondslingeren die alles kunnen. Waarom zouden wij locs op overschot hebben die met Oostenrijkse rijtuigen kunnen communiceren.
3. Alsof een homologatie een gratis vodje papier is..??
4. Waar gaat NMBS in fout als het OBB is dat niet aan onze regels voldoet.

Je gaat er hier wel héél simpel over moet ik zeggen.
260689
Berichten: 3365
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

Wat ik heb gehoord is dat Siemens wil wachten tot de ETCS baseline 3 op de Vectron zit dan willen ze de Vectron homollogeren voor in treinschakeling te rijden, voor de HSL's in België en natuurlijk de testen van ETCS baseline 3.
jan_olieslagers
Berichten: 3545
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Waar gaat NMBS in fout als het OBB is dat niet aan onze regels voldoet.
De fout is dat "onze" regels verschillend zijn van "hun" regels.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 675
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nachttreinen

Bericht door desirootje »

De EU is niet een echte eenmaking. Het is eerder een zeer complexe reeks aan verdragen, waarbij samenwerking en soevereiniteit constant afgewogen worden. Op geen enkel vlak zijn wij een geworden. Kijk naar hoeveel bushaltes op wandelafstand van de grens liggen zonder die over te steken, of in het betere geval 1 halte aan te doen en dan weer te vertrekken. Het merendeel van Europa heeft de E-wegen nomenclatuur niet aangenomen. De meeste spoorwegen vragen een meerprijs aan voor het oversteken van een grens. Zelfs op vlak van handel is het verwarrend, Europeanen kunnen onderling gewoon met elkaar handelen, maar een Amerikaan moet 3 verschillende dossiers invullen om naar alle 3 de Benelux landen te mogen exporteren.
Momenteel binnen Schengen geldt de illusie van eenwording, maar we zijn daar nog ver van af. Ik zie het niet eens veranderen met Hongarije en Slowakije die alles blokkeren, Duitsland dat niet wil moderniseren, Polen dat kan omslaan afhankelijk van verkiezingen. Oostenrijk en Nederland die niets eens Schengen willen uitbreiden tot de huidige EU...
Natuurlijk zijn er dan ook andere regels en materieel aan de 2 kanten van een grens.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

TKR schreef: 05 mei 2024, 16:36 1. Wat heeft NMBS er nu mee te maken dat Infrabel een lijn sluit voor werken. Voor zo ver ik hier begrepen heb worden de reizigers gevraagd om de IC naar Aken te nemen van waar de NightJet wel kan en mag rijden.
Ach, er is niet eens een IC naar Aken...
De klanten moeten eerst een IC naar Welkenraedt nemen, daar een halfuur wachten en dan verder boemelen naar Aken.
En door de sluiting dit weekend werd dit gisteren voor reizigers uit Wenen/Berlijn bovendien nog eens een bus naar Welkenraedt ipv. een trein.
TKR schreef: 05 mei 2024, 16:36 Deze IC wacht zelfs op het oorspronkelijke vertrek uur van de NightJet.
Het feit dat je in bovenstaande zin het woordje "zelfs" gebruikt is tekenend.

NMBS kan de Nightjet niet rijden en de klanten mogen daarover niet ontstemd zijn. Integendeel, ze moeten de NMBS nog op hun knietjes danken dat de IC op hun wacht...
TKR schreef: 05 mei 2024, 16:36 2. Alsof we locs hebben rondslingeren die alles kunnen. Waarom zouden wij locs op overschot hebben die met Oostenrijkse rijtuigen kunnen communiceren.
Is Traxx een oplossing ja of neen ?
Indien ja, waarom wordt die dan niet ingezet ?
TKR schreef: 05 mei 2024, 16:36 3. Alsof een homologatie een gratis vodje papier is..??
Ik heb de indruk dat de prijs en voorwaarden hiervan kunstmatig hoog gehouden wordt om concurrentie zoveel mogelijk tegen te werken.
TKR schreef: 05 mei 2024, 16:36 4. Waar gaat NMBS in fout als het OBB is dat niet aan onze regels voldoet.
Je draait het om.

OBB ging een partnership aan met NMBS om de Nightjet door België te rijden.
OBB = klant. NMBS = leverancier.
Dan lijkt het me nogal wiedes dat NMBS zorgt dat het materiaal heeft dat om kan met het materiaal van Nightjet.

Zie je het liever omgekeerd ? Dat kan. Dan moet NMBS nachttreinen inleggen naar Oostenrijk en OBB inhuren om de trein door Oostenrijk te trekken.
TKR schreef: 05 mei 2024, 16:36 Je gaat er hier wel héél simpel over moet ik zeggen.
We zien de zaken gewoon vanuit verschillende standpunten.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

TKR schreef: 05 mei 2024, 16:36 1. Wat heeft NMBS er nu mee te maken dat Infrabel een lijn sluit voor werken.
NMBS is de allerbelangrijkste klant van Infrabel.
Maak me dus niet wijs dat NMBS geen vinger in de pap kan hebben als ze dat zou willen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22540
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Portbou schreef: 05 mei 2024, 20:36
TKR schreef: 05 mei 2024, 16:36 1. Wat heeft NMBS er nu mee te maken dat Infrabel een lijn sluit voor werken.
NMBS is de allerbelangrijkste klant van Infrabel.
Maak me dus niet wijs dat NMBS geen vinger in de pap kan hebben als ze dat zou willen...
Dat lukt al een aantal jaren niet meer hoor. Belangrijkste klant of niet. Zelfs veel kleinere zaken raken amper opgelost. Bijvoorbeeld een treinbestuurder die melding maakt dat een sein/snelheidsbord wat slecht staat opgesteld dan doet men daar ….
edelweiss
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: Nachttreinen

Bericht door edelweiss »

Het zijn allemaal begrijpelijke redenen waarom iets wel of niet kan. Hoewel ik een echte treinliefhebber ben moet ik helaas tot de conclusie komen dat internationaal reizen over langere afstand per trein zo complex en kwetsbaar geworden is dat het t.o.v. vliegtuig, auto en evt. bus een niche zal blijven.
jan_olieslagers
Berichten: 3545
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

@Steven: ik neem grif van u aan dat zulks vandaag de toestand is. Van de ene kant vind ik dat NMBS wel eens wat nadrukkelijker de kaart van "dikste klant" zou mogen uitspelen; van de andere kant hoor ik Infrabel al reageren "als het u niet aanstaat dan gaat ge maar bij iemand anders"...

@edelweiss: op korte termijn is er inderdaad weinig hoop, de luttele initiatieven die er zijn maken nu niet bepaald indruk met hun implementatie. Op langere termijn is het aan de politiek, op de diverse niveau's, om de kaarten te schudden. Grootste probleem werd reeds vaker aangekaart: bitter weinig politici trekken zich het spoor aan, want daarmee kan men niet zo gauw in het nieuws komen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2565
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Nachttreinen

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 06 mei 2024, 13:48 @Steven: ik neem grif van u aan dat zulks vandaag de toestand is. Van de ene kant vind ik dat NMBS wel eens wat nadrukkelijker de kaart van "dikste klant" zou mogen uitspelen; van de andere kant hoor ik Infrabel al reageren "als het u niet aanstaat dan gaat ge maar bij iemand anders"...

@edelweiss: op korte termijn is er inderdaad weinig hoop, de luttele initiatieven die er zijn maken nu niet bepaald indruk met hun implementatie. Op langere termijn is het aan de politiek, op de diverse niveau's, om de kaarten te schudden. Grootste probleem werd reeds vaker aangekaart: bitter weinig politici trekken zich het spoor aan, want daarmee kan men niet zo gauw in het nieuws komen.
De belangrijkste reden dat dit alles misloopt is te zoeken in het feit dat het dagelijkse leven(zeker ook spoorwegen ) beheerst wordt door juristen en marketeers.
Moest de echte Europese spoorman het voor het zeggen hebben,zouden we niet al die problemen hebben...
Leerrijk om te bekijken de uitzending van gisteren over de SNCF op M6 https://www.6play.fr/zone-interdite-p_8 ... c_13067951
Uit een vorig leven weet ik dat ze liever geld uitgeven aan een mailing campagne a ratio van 5 euro /mail adress! ipv strukturele investeringen (materieel /staff/infrastructuur).
Plaats reactie