Ik heb het eens gelezen in de instructies, maar dat was in het begin dat NJ in België reed. Wij hanteren in België B-modus. Wilt zeggen dat alle deuren bij een collectieve sluiting gesloten blijven daar waar in UiC-Modus de deuren ontgrendeld blijven onder de 5km/h. Vroeger reed de Benelux in UIC-MODUS, maar met de komst van de 2 traxxen en de HSL is deze ook in een soort van B-modus gezet. Hier is het zelfs zo dat de machinist de deuren ontgrendeld (en als ik mij niet vergis ook kan sluiten? @steven kan jij dit bevestigen?)
Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Benelux = vrijgave deuren door machinist en sluiten door de treinbegeleider. Sluiten gaat niet in de stuurpost.
Re: Nachttreinen
aha, worden de deuren niet geopend door de treinbegeleider dan? Die komt toch 'voordringen' met de sleutel?
Re: Nachttreinen
Niet meer op de Benelux, in de normale binnenlandse gesleepte treinen tre/duw moet dit wel nog gebeuren, zelfs in homogene M7 treinen.
Re: Nachttreinen
Nee de treinbegeleiders kunnen op de Benelux geen deuren meer openen in de huidige situatie tenzij met de noodopening maar dat is dan enkel die ene deur natuurlijk.
Re: Nachttreinen
B-modus ? Is dat hetzelfde als Tb0 (nul) ?260689 schreef: ↑02 mei 2024, 15:30Ik heb het eens gelezen in de instructies, maar dat was in het begin dat NJ in België reed. Wij hanteren in België B-modus. Wilt zeggen dat alle deuren bij een collectieve sluiting gesloten blijven daar waar in UiC-Modus de deuren ontgrendeld blijven onder de 5km/h. Vroeger reed de Benelux in UIC-MODUS, maar met de komst van de 2 traxxen en de HSL is deze ook in een soort van B-modus gezet. Hier is het zelfs zo dat de machinist de deuren ontgrendeld (en als ik mij niet vergis ook kan sluiten? @steven kan jij dit bevestigen?)
Laatst gewijzigd door Portbou op 03 mei 2024, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nachttreinen
In B-modus is het nog steeds de treinbegeleider die de deuren zal bedienen bij het vrijgeven en vergrendelen. Daar waar bij UIC modus de deuren zichzelf vrijgeven bij een snelheid lager dan 5 km/u. Bij Tbo kan je de deuren vrijgeven/vergrendelen vanuit de locomotief maar dan wel alle deuren (geen onderscheid tussen links of rechts).Portbou schreef: ↑03 mei 2024, 11:43B-modus ? Is dat hetzelfde als db0 (nul) ?260689 schreef: ↑02 mei 2024, 15:30Ik heb het eens gelezen in de instructies, maar dat was in het begin dat NJ in België reed. Wij hanteren in België B-modus. Wilt zeggen dat alle deuren bij een collectieve sluiting gesloten blijven daar waar in UiC-Modus de deuren ontgrendeld blijven onder de 5km/h. Vroeger reed de Benelux in UIC-MODUS, maar met de komst van de 2 traxxen en de HSL is deze ook in een soort van B-modus gezet. Hier is het zelfs zo dat de machinist de deuren ontgrendeld (en als ik mij niet vergis ook kan sluiten? @steven kan jij dit bevestigen?)
-
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
En wat was gisteren het probleem exact? Ik lees zonder dat E425 *u raadt het nooit* afgeschaft werd omwille van een probleem met de locomotief. De Vectron dan, vermoed ik?
Re: Nachttreinen
Averij Locomotief. Het was idd de Vectron die er voor hing.trainlovertje schreef: ↑03 mei 2024, 16:40 En wat was gisteren het probleem exact? Ik lees zonder dat E425 *u raadt het nooit* afgeschaft werd omwille van een probleem met de locomotief. De Vectron dan, vermoed ik?
Re: Nachttreinen
Tb0 inderdaad, mijn excuses voor de d.Steven schreef: ↑03 mei 2024, 15:44In B-modus is het nog steeds de treinbegeleider die de deuren zal bedienen bij het vrijgeven en vergrendelen. Daar waar bij UIC modus de deuren zichzelf vrijgeven bij een snelheid lager dan 5 km/u. Bij Tbo kan je de deuren vrijgeven/vergrendelen vanuit de locomotief maar dan wel alle deuren (geen onderscheid tussen links of rechts).Portbou schreef: ↑03 mei 2024, 11:43B-modus ? Is dat hetzelfde als db0 (nul) ?260689 schreef: ↑02 mei 2024, 15:30
Ik heb het eens gelezen in de instructies, maar dat was in het begin dat NJ in België reed. Wij hanteren in België B-modus. Wilt zeggen dat alle deuren bij een collectieve sluiting gesloten blijven daar waar in UiC-Modus de deuren ontgrendeld blijven onder de 5km/h. Vroeger reed de Benelux in UIC-MODUS, maar met de komst van de 2 traxxen en de HSL is deze ook in een soort van B-modus gezet. Hier is het zelfs zo dat de machinist de deuren ontgrendeld (en als ik mij niet vergis ook kan sluiten? @steven kan jij dit bevestigen?)
Maar ik ben even het verband kwijt met de zogenaamde LAT-storingen die de Nightjet zo vaak schijnen te doen uitvallen. Is LAT nog een ander systeem ?
Re: Nachttreinen
Gisteren zag ik de Nightjet Vectron bij doorrit in Leuven, richting Luik, rond 19h45.trainlovertje schreef: ↑03 mei 2024, 16:40 En wat was gisteren het probleem exact? Ik lees zonder dat E425 *u raadt het nooit* afgeschaft werd omwille van een probleem met de locomotief. De Vectron dan, vermoed ik?
Re: Nachttreinen
LAT is het Italiaanse systeem dat ook in België op de NJ wordt gebruikt. Het is lastig te googlen maar volgens mij is het sluiting en selectieve lossing met deurlus naar UIC-model.Portbou schreef: ↑03 mei 2024, 17:21Tb0 inderdaad, mijn excuses voor de d.Steven schreef: ↑03 mei 2024, 15:44In B-modus is het nog steeds de treinbegeleider die de deuren zal bedienen bij het vrijgeven en vergrendelen. Daar waar bij UIC modus de deuren zichzelf vrijgeven bij een snelheid lager dan 5 km/u. Bij Tbo kan je de deuren vrijgeven/vergrendelen vanuit de locomotief maar dan wel alle deuren (geen onderscheid tussen links of rechts).
Maar ik ben even het verband kwijt met de zogenaamde LAT-storingen die de Nightjet zo vaak schijnen te doen uitvallen. Is LAT nog een ander systeem ?
Re: Nachttreinen
E424 rijd blijkbaar maar tot Aachen-hbf ipv Brussel-Zuid. Bijgevolg zal de E425 dus ook vanuit Aachen-hbf vertrekken. Eet iemand hier de reden van de beperking?
Re: Nachttreinen
Hoogstwaarschijnlijk dezelfde reden als toen ze eerder deze week leeg van Brussel naar Aken reden. Infrabel/DVIS heeft een bepaald type ligrijtuigen verboden/afgekeurd voor België wegens een probleem met de deursluiting. Meer details heb ik niet, al vraag ik me wel af waarom dat probleem kennelijk alleen in België bestaat.
Re: Nachttreinen
De L37 tussen Welkenreadt en Y Hergenrath is buiten dienst door werken. L3 is wel beschikbaar, daar de Vectron nog niet is toegelaten daar werd deze beperkt tot Aachen-hbf.rvdborgt schreef: ↑04 mei 2024, 10:41Hoogstwaarschijnlijk dezelfde reden als toen ze eerder deze week leeg van Brussel naar Aken reden. Infrabel/DVIS heeft een bepaald type ligrijtuigen verboden/afgekeurd voor België wegens een probleem met de deursluiting. Meer details heb ik niet, al vraag ik me wel af waarom dat probleem kennelijk alleen in België bestaat.