Nachttreinen

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 02 jan 2023, 17:42 Misschien een oplossing daarop:
ES = European Sleeper
EST = Eurostar
Doe maar omgekeerd, ES is ingeburgerd als Eurostar en zal nog lang blijven bestaan :wink:
JHS2013 schreef: 02 jan 2023, 17:05 ES huurt volgens mij gewoon vervoerders in en gaat niet zelf als SO aan de slag
Zouden ze al een vervoerder hebben in België? Of wordt dat de volgende reden voor uitstel :mrgreen:
ovspotter_be
Berichten: 720
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

Shrek schreef: 02 jan 2023, 18:56 Zouden ze al een vervoerder hebben in België? Of wordt dat de volgende reden voor uitstel :mrgreen:
NMBS is toch de enige echte optie, aangezien ze voor deze trein toch een bevoegde treinbegeleider nodig hebben voor het Belgische gedeelte?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 02 jan 2023, 20:42
Shrek schreef: 02 jan 2023, 18:56 Zouden ze al een vervoerder hebben in België? Of wordt dat de volgende reden voor uitstel :mrgreen:
NMBS is toch de enige echte optie, aangezien ze voor deze trein toch een bevoegde treinbegeleider nodig hebben voor het Belgische gedeelte?
Inderdaad, want Thalys of Eurostar zie ik zoiets niet meteen doen. Maar dat wil dus zeggen dat de Nederlandse cowboys met de NMBS concrete afspraken moeten maken hierover. Zouden ze daar al aan gedacht hebben?
ovspotter_be
Berichten: 720
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

Shrek schreef: 02 jan 2023, 20:53 de Nederlandse cowboys
Hiermee ben ik niet helemaal mee, wie bedoelt u met "de Nederlandse cowboys"?
Train Charter Services, RailExperts of nog een ander bedrijf?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 02 jan 2023, 21:09
Shrek schreef: 02 jan 2023, 20:53 de Nederlandse cowboys
Hiermee ben ik niet helemaal mee, wie bedoelt u met "de Nederlandse cowboys"?
Train Charter Services, RailExperts of nog een ander bedrijf?
European Sleeper :wink:
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Voor zover ik het kan beoordelen is NMBS ook niet per definitie tegen het rijden van treinen zoals European Sleeper, maar zien ze er geen brood in om dit zelf te doen.

Vorig jaar (25 september 2022) heeft de Red Devils Express gereden van Brussels naar Amsterdam en terug. Hiervoor reed men met een Traxx van LINEAS, en omgestickerde I11-rijtuigen. In Nederland was Train Charter Services de verantwoordelijke vervoerder.

TCS is ook betrokken bij de exploitatie van European Sleeper. Ik ga er vanuit dat TCS de connecties heeft binnen de spoorwereld om ook in België de trein te laten rijden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Zouden ze Georges Nagelmackers indertijd ook een cowboy genoemd hebben ?
Waarschijnlijk wel.

Komt wel goed dus met European Sleeper :)
Bijlagen
g.jpg
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 02 jan 2023, 23:59 Zouden ze Georges Nagelmackers indertijd ook een cowboy genoemd hebben ?
Waarschijnlijk wel.

Komt wel goed dus met European Sleeper :)
Het grote verschil is natuurlijk dat Nagelmaekers de eerste was en dus enkel zichzelf kon benadelen. Die Nederlandse amateurs kunnen het voor veel meer partijen moeilijker maken.
Er zijn de infrastructuurbeheerders die capaciteitsaanvragen van European Sleeper kregen de laatste jaren en daardoor aanvragen van serieuze spoorbedrijven moesten weigeren, op een slechter rijpad moesten zetten of pas heel laat alsnog konden toekennen. Dit gaat natuurlijk zorgen dat infrabeheerders terughoudender worden om capaciteit toe te kennen aan nachttreinen als ze keuzes moeten maken.

Er is het publiek die al jaren beloofd werd dat er nachttreinen naar alle kanten gingen komen, maar telkens alsnog een ander vervoersmiddel moesten zoeken. Een deel ervan gaat het nog steeds niet geloven en pas willen boeken als de trein effectief een seizoen gereden heeft (en dan kan het al te laat zijn). Als bovendien European Sleeper een veel lagere service biedt dan wat het publiek verwacht gaan ze "de nachttrein" in het algemeen minachten, terwijl andere operatoren wèl de juiste service kunnen bieden, maar eens verloren zijn die klanten weg.

Er zijn ook nog de investeerders die bij een faillissement van European Sleeper al hun geld kwijt zijn. Dit gaat het gegarandeerd moeilijker maken voor serieuze bedrijven om voor gelijkaardige initiatieven aan fondsen te geraken.

Bij die investeerders kan je trouwens ook de politiek meerekenen. Die gaan broodnodige subsidies veel moeilijker toekennen als ze zien dat "nachttreinen" een business met cowboys zijn. Politiekers willen stabiele programma's om in te investeren, geen goktent waar af en toe eens iets succesvol uitkomt.

Nachttreinen zijn een prachtig vervoersmiddel en hebben een mooie toekomst, maar alleen als het goed aangepakt wordt. Cowboys die de sector in een slecht daglicht stellen kunnen gemist worden als kiespijn en zetten een rem op de mogelijke groei.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Dat ben ik zeker met je eens, en dat is iets waarover ik uitermate kritisch ben als het op European Sleeper aankomt. Ze beloven al heel lang van alles, inclusief een partnership met Sunweb en capaciteitsaanvragen naar Barcelona (hoe dan?) maar het is al een aantal keer 'toch nog niet gelukt' vanwege allerlei redenen. De malaise rondom de rijpaden voor Berlijn - Dresden v.v. zijn de kers op de taart.

Dat er nu kennelijk wel rollend materieel is geregeld en dat er een concrete startdatum wordt genoemd is positief, ik hoop dat ze ook daadwerkelijk in staat zijn om te leveren. En dat het geboden comfort en voorzieningen zich op z'n minst enigszins kan spiegelen aan dat van de Nightjet (denk bijv. aan stopcontacten).

Verder hoop ik dat ze zich bij European Sleeper de komende tijd een beetje gedeisd houden als het aankomt op verdere ambities. Lever eerst maar eens een goed product voor de 1e trein voordat je weer fantaseert over de volgende.
jan_olieslagers
Berichten: 3518
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

ovspotter_be schreef: 02 jan 2023, 17:42 Misschien een oplossing daarop:
ES = European Sleeper
EST = Eurostar
dat is geen oplossing, dat is een work-around.
Oplossing: geen afkortingen gebruiken, noch codes.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nachttreinen

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 03 jan 2023, 00:22 Nachttreinen zijn een prachtig vervoersmiddel en hebben een mooie toekomst, maar alleen als het goed aangepakt wordt. Cowboys die de sector in een slecht daglicht stellen kunnen gemist worden als kiespijn en zetten een rem op de mogelijke groei.
Ik weet niet wat je tegen dit bedrijf hebt, daarvoor ken ik er te weinig van. Maar: Infrabel heeft wel de noodzakelijke rijpaden verkocht. Ze zullen dus wel aan de noodzakelijke voorwaarden voldoen.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

AlexNL schreef: 03 jan 2023, 00:31
Dat er nu kennelijk wel rollend materieel is geregeld en dat er een concrete startdatum wordt genoemd is positief, ik hoop dat ze ook daadwerkelijk in staat zijn om te leveren. En dat het geboden comfort en voorzieningen zich op z'n minst enigszins kan spiegelen aan dat van de Nightjet (denk bijv. aan stopcontacten).
Gezien de gebruikte rijtuigen zal dat toch niet al te comfortabel zijn. Met 1 slaaprijtuig is de capaciteit sowieso beperkt en de couchettes zijn zo comfortabel als couchettes kunnen zijn: niet.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 03 jan 2023, 00:22terwijl andere operatoren wèl de juiste service kunnen bieden
Wie had je daarbij in gedachten? Afgelopen jaar lieten NS en NMBS hele treinseries niet uitrijden bij gebrek aan personeel(sbeleid). En de treinen een beetje net houden aan de buitenkant (NMBS) of binnenkant (NS) lukt ook al lang niet meer. In Nederland zou je misschien nog aan Arriva kunnen denken, maar in België zie ik niet meteen een vervoerder die de juiste service biedt...
Shrek schreef: 03 jan 2023, 00:22Er zijn ook nog de investeerders die bij een faillissement van European Sleeper al hun geld kwijt zijn. Dit gaat het gegarandeerd moeilijker maken voor serieuze bedrijven om voor gelijkaardige initiatieven aan fondsen te geraken.
Na ja, ik denk niet dat serieuze bedrijven crowdfunding überhaupt overwegen.
Shrek schreef: 03 jan 2023, 00:22Bij die investeerders kan je trouwens ook de politiek meerekenen. Die gaan broodnodige subsidies veel moeilijker toekennen als ze zien dat "nachttreinen" een business met cowboys zijn. Politiekers willen stabiele programma's om in te investeren, geen goktent waar af en toe eens iets succesvol uitkomt.
Laten we even afwachten tot iemand erachter komt hoeveel subsidie dat Nightjet verhaal per reiziger gekost heeft. NS en ÖBB houden dat aantal (gesubsidieerde) reizigers angstvallig geheim en daar is wat mij betreft een voor de hand liggende reden voor.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Nachttreinen

Bericht door ostbahnhof »

Is het de eerste keer dat er een slaaptrein vertrekt uit Antwerpen Centraal? ik vermoed het. Een historische gebeurtenis 🌹
ovspotter_be
Berichten: 720
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

ostbahnhof schreef: 03 jan 2023, 14:48 Is het de eerste keer dat er een slaaptrein vertrekt uit Antwerpen Centraal? ik vermoed het. Een historische gebeurtenis 🌹
Treski (de NMBS-nachttrein in de winter richting Oostenrijkse skigebieden) stopte o.a. in 2009 ook in Antwerpen-Centraal, zie http://www.lijn-12.be/album-09-03-01.php.
Plaats reactie