Nachttreinen

jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

Ze hebben afgelopen jaar pech gehad. Het plan lijkt nu te zijn om deze keer geen pech te hebben.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

jknockaert schreef: 15 nov 2022, 16:54 Ze hebben afgelopen jaar pech gehad. Het plan lijkt nu te zijn om deze keer geen pech te hebben.
Dat bekijk ik anders: je moet geluk hebben om aan die rijtuigen te geraken. Ze gaan ervanuit dat ze deze keer wel geluk zullen hebben, maar dat is volgens mij absoluut niet zeker.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

je moet geluk hebben om aan die rijtuigen te geraken
hm, is dat niet eerder "men moet centen hebben" ..? Als er meer vraag is dan aanbod, dan gaan de prijzen omhoog, en wie het meest betaalt die gaat met de bloemen naar huis. Zo simpel is het toch?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Prachtig interview...
Inmiddels is de verwachting dat de trein op z’n vroegst in 2023 gaat rijden.
In januari 2023? In mei 2023? In december 2023? Of misschien met sint-Juttemis? :lol:
Rijtuigen uit Rusland leken eerst een optie, maar door de oorlog in Oekraïne is dat afgevallen.
Met die Russische rijtuigen bedoelen ze waarschijnlijk de rijtuigen die werden gebruikt voor de RZD-nachttrein Nice-Moskou. Die is in 2020 gestopt i.v.m. corona en herinvoering ervan leek onwaarschijnlijk. Maar het verhaal rammelt dan nog steeds.

De eerste aankondiging van European Sleeper was was op 24 februari 2021. De aankondiging was destijds al met dermate veel zekerheden omkleed (er was al gepraat met tal van stakeholders) dat het klonk alsof veel contacten al gelegd waren en het vooral een kwestie was van geld ophalen en contracten tekenen.

De oorlog in Oekraïne is begonnen op 24 februari 2022, precies een jaar na de aankondiging van ES. Als ze al dermate ver gevorderd waren dat ze in april 2022 konden gaan rijden, zouden de rijtuigen al geregeld moeten zijn geweest. En dan had men niet geschreven 'leken een optie' maar 'waren geregeld, maar konden niet doorgaan vanwege'.
Ook zijn er problemen met reserve-onderdelen, waardoor er bij verhuurbedrijven relatief veel rijtuigen aan de kant staan. Daardoor is het ook moeilijker dan gedacht om rijtuigen via andere partijen te huren. “Daarbij speelt dat de nachttrein bezig is met een revival. De vraag naar rijtuigen is enorm groot” legt Engelsman uit.
Ondertussen rijdt GreenCityTrip al ruim een jaar meerdere treinen per maand naar allerlei bestemmingen, worden er in het voormalig oostblok meer nachttreinen gestart, en rijdt er sinds kort zelfs het jaar rond een nachttrein Stockholm - Hamburg.
Toch is Engelsman optimistisch dat er rijtuigen gevonden gaan worden. “We werken er hard aan, en we maken vorderingen. Echter, er is nog geen witte rook”. Ook is European Sleeper bezig met een marktconsultatie om zelf rijtuigen aan te schaffen, dan wel bestaande rijtuigen te laten ombouwen.
Dat roepen ze nu ook al een jaar. Ze hebben fundraising nodig gehad om het bedrijf van de grond te krijgen, ze hebben fundraising nodig gehad voor ondersteuning bij de aanschaf van rijtuigen. Er rijdt geen trein, er zijn geen inkomsten, en inmiddels is de economische situatie ook flink aan het veranderen. Geld is niet meer nagenoeg gratis, investeerders van durfkapitaal worden ook meer terughoudend.

In plat Nederlands: wie gaat dat betalen?
Tussen Berlijn en Praag (...) is er slechts beperkte capaciteit. Richting Praag knelt de EuroCity Berlijn – Praag met de nachttrein, maar krijgt de nachttrein prioriteit. Voor de terugreis is er echter nog geen pad toegewezen. Omdat het in eerste instantie niet via de jaardienstaanvraag is gelukt, wordt nu gekeken of via een zogenoemde ‘late path’ aanvraag alsnog een tijdspad toegekend kan worden.

Mocht dat niet lukken dan overweegt European Sleeper een nachttrein naar Berlijn of Dresden te laten rijden. “Maar we zullen dan wel moeten bekijken of dat rendabel is” voegt Engelsman daaraan toe. Mocht de trein naar Praag niet haalbaar zijn, dan zal de vervoerder de capaciteit worden vrijgegeven aan andere vervoerders.
Een trein náár Praag laten rijden is één ding, maar zekerheid of de trein ook terug kán rijden is er niet. En of een andere eindbestemming ook rendabel te krijgen is weet men ook nog niet. Het kan dus best zijn dat er gedurende 2023 helemaal geen nachttrein naar Praag rijdt, ondanks de mooie voorstellingen eerder in hetzelfde artikel.

En vervolgens komt er nog een hele riedel over hun plannen voor nachttreinen naar zuid-Frankrijk of Spanje. De toko die het niet voor elkaar kreeg om rijtuigen te regelen en om een sluitend pad geregeld te krijgen (terwijl een vakantietreinentoko dat wel voor elkaar kreeg) voor hun vlaggenschiptrein naar Praag, verwachtte om in een nog kortere tijd een nachttrein naar zuid-Frankrijk of zelfs naar Spanje op de rails te krijgen... waarbij het grote SNCF als onderaannemer zou optreden?

Als SNCF al interesse zou hebben in die markt, zouden ze zélf wel in dat gat springen. Ze hébben het materieel, personeel, verkoopkanalen, en samenwerkingsverbanden die nodig zijn voor de buurlanden. Leasemaatschappij Akiem kan vast wel een paar B-F versies van een Baureihe 186 vrijspelen voor inzet op zo'n verbinding.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

jknockaert schreef: 15 nov 2022, 16:54 Ze hebben afgelopen jaar pech gehad. Het plan lijkt nu te zijn om deze keer geen pech te hebben.
Pech of gebrek aan competentie en realiteitszin? 2 jaar geleden kon je nog twijfelen tussen die twee :wink:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Het Belgische Venturail heeft slaapwagens aangekocht.

https://www.linkedin.com/posts/venturai ... 68161-fCvR
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Nachttreinen

Bericht door Rww »

Portbou schreef: 02 dec 2022, 19:17 Het Belgische Venturail heeft slaapwagens aangekocht.

https://www.linkedin.com/posts/venturai ... 68161-fCvR
Hebben ze al een vergunning als operator??
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

Rww schreef: 02 dec 2022, 19:23
Portbou schreef: 02 dec 2022, 19:17 Het Belgische Venturail heeft slaapwagens aangekocht.

https://www.linkedin.com/posts/venturai ... 68161-fCvR
Hebben ze al een vergunning als operator??
VentuRail is gespecialiseerd in het aankopen/reviseren/renoveren van spoorwegrijtuigen met het doel deze te verhuren aan spoorwegondernemingen en reisorganisatoren. VentuRail wil het zijn klanten ook gemakkelijk maken om hun business uit te breiden zonder al te grote investeringsrisico's.
Die hebben ze niet nodig, ze verhuren enkel.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Een update van European Sleeper, ze hebbend rollend materieel! Nouja, bijna...
BIJNA GENOEG RIJTUIGEN
We hebben inmiddels bijna genoeg rijtuigen vastgelegd om onze eerste trein te kunnen starten in 2023.
Afbeelding Sneak preview van een van onze couchetterijtuigen
Een vriend van me merkte op dat dit een rijtuig is van de private nachttrein Optima Express, die een nachttrein exploiteert tussen Villach (Oostenrijk) en Edirne (Turkije).

-=-

Ze hebben hun ambities wat afgeschaald...
STARTEN MET BERLIJN
Verlenging naar Praag staat gepland voor 2024
Vanwege werkzaamheden aan het spoor ten zuiden van Dresden, hebben we in 2023 geen spoorcapaciteit tot Praag toegewezen gekregen. De Duitse infrastructuurbeheerder biedt daar voor slechts één lange-afstandstrein per twee uur capaciteit aan.

BRUSSEL - ANTWERPEN - ROTTERDAM - AMSTERDAM - BERLIJN
Daarom hebben we besloten om eerst op het traject Brussel - Amsterdam - Berlijn te starten. Voor 2024 vragen we weer capaciteit aan tot aan Praag.
Ze hebben vorig jaar een dienstregeling gepubliceerd, aannemende dat die nog steeds relevant is betekent dat:
Brussel 19:22 - Amsterdam 20:01 - Berlin 05:52
Berlin 23:05 - Amsterdam 06:26 - Brussel 09:54

Ik ben benieuwd wat daar de markt voor is, de verbindingen overdag zijn al best goed.

Verder hebben ze een nieuwe collega die zich gaat bezighouden met de aanschaf van rijtuigen (?).

En kennelijk is er in België een wetsvoorstel gedaan voor ondersteuning van de ontwikkeling van internationale nachttreinen, door de kosten van rijpaden en tractieenergie te beperken. Daar hoopt ES een graantje van mee te pikken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Het klopt dat in België de overheid de Infrastructuurvergoeding van de nachttreinen betaalt, waardoor de operatoren minder kosten hebben. Tot nu toe maakt alleen OBB daarvan gebruik.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

Met de nieuwe dienstregeling volgend jaar december zou de NJ dagelijks rijden tussen Brussel - Wien en Brussel - Berlijn. 5 wagens voor Wien, 5 wagens voor Berlijn. Deze zouden in Mainz (af) samen gerangeerd worden met de NJ Parijs - Berlijn/Wien. Soort van X verbinding.
Dan stel ik mij de vraag of de ES niet wat achterhaald wordt? Ik heb toch meer vertrouwen in de ÖBB met hun NJ dan de ES die eerst nog via Amsterdam moet rijden.
Laatst gewijzigd door 260689 op 07 jan 2023, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Met "Mainz" bedoel je Mannheim, daar vindt de uitwisseling met de treindelen uit Parijs plaats.
ÖBB zou het liefst met een eigen Vectron van Wenen naar Brussel vv. rijden. Die hebben een toelating voor België, maar niet voor de HSL, dus zou de NJ dan via L36 ipv via L2 rijden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

260689 schreef: 16 dec 2022, 15:05 Met de nieuwe dienstregeling volgend jaar december zou de NJ dagelijks rijden tussen Brussen - Wien en Brussel - Berlijn. 5 wagens voor Wien, 5 wagens voor Berlijn. Deze zouden in Mainz (af) samen gerangeerd worden met de NJ Parijs - Berlijn/Wien. Soort van X verbinding.
Dan stel ik mij de vraag of de ES niet wat achterhaald wordt? Ik heb toch meer vertrouwen in de ÖBB met hun NJ dan de ES die eerst nog via Amsterdam moet rijden.
Anderhalf jaar geleden (als ik me niet vergis) waren er nog plannen voor 3 nachttreinen Brussel - Berlijn. 2 daarvan hebben hun plannen samengevoegd. Ik zie dus niet direct waarom de plannen van ES achterhaald zouden zijn. Bovendien boren ze deels een andere markt aan juist doordat ze via Amsterdam rijden. Verder ben je natuurlijk vrij om in ES minder vertrouwen te hebben maar ik zie niet direct wat de treinroute daarmee te maken heeft. Overigens gaat ÖBB ook met een omweg rijden. Via Mannheim is niet bepaald de kortste route.

Groetjes,
Rian
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

rvdborgt schreef: 16 dec 2022, 17:25
260689 schreef: 16 dec 2022, 15:05 Met de nieuwe dienstregeling volgend jaar december zou de NJ dagelijks rijden tussen Brussen - Wien en Brussel - Berlijn. 5 wagens voor Wien, 5 wagens voor Berlijn. Deze zouden in Mainz (af) samen gerangeerd worden met de NJ Parijs - Berlijn/Wien. Soort van X verbinding.
Dan stel ik mij de vraag of de ES niet wat achterhaald wordt? Ik heb toch meer vertrouwen in de ÖBB met hun NJ dan de ES die eerst nog via Amsterdam moet rijden.
Anderhalf jaar geleden (als ik me niet vergis) waren er nog plannen voor 3 nachttreinen Brussel - Berlijn. 2 daarvan hebben hun plannen samengevoegd. Ik zie dus niet direct waarom de plannen van ES achterhaald zouden zijn. Bovendien boren ze deels een andere markt aan juist doordat ze via Amsterdam rijden. Verder ben je natuurlijk vrij om in ES minder vertrouwen te hebben maar ik zie niet direct wat de treinroute daarmee te maken heeft. Overigens gaat ÖBB ook met een omweg rijden. Via Mannheim is niet bepaald de kortste route.

Groetjes,
Rian
Persoonlijke mening!!!!:

Ik kom liever beetje later aan op mijn bestemming dan tussen 08u00 en 09u00. Kan je wat 'uitslapen' en op het gemak je ontbijt opeten (douche nemen, ja ik reis enkel in de slaapwagens deluxe). En ik hoop dat ze genoeg tijd voorzien om eventuele vertraging eruit te rijden.

ES heeft inderdaad een andere Route, maar ik heb verlopig meer vertrouwen in de ÖBB. Als er iets misloopt vertraging/afschaffingen waardoor je uw volgende trein niet meer haalt helpt de ÖBB je met compensaties en uw verdere reis. Ik hoop dat ES ook de moeite doet om voor/na de reis een goeie klantenservices aan te bieden.

Maar het is goed dat we meer en meer terug nachttreinen mogen verwelkomen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Voor mij is tussen 8 en 9 dan weer ideaal, de meeste kantoren gaan open rond 9u, dan is een aankomst om pakweg 10u rijkelijk laat voor veel zakenreizigers, en zonder restauratiewagen ga ik net zo graag ergens ter plaatse ontbijten als op de trein zelf. Dus ja, voorkeuren... Zelfs een aankomt rond 7u kan voor mij nog gaan (zoals gezegd, dan ga ik wel een ontbijtje eten in een bakkerij of koffiehuisje), maar wel niet veel vroeger, de aankomst van de Night Riviera in Londen, bijvoorbeeld, is voor mij ook van het goede teveel (5u38).
Plaats reactie