Nachttreinen

TKR
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nachttreinen

Bericht door TKR »

Is het niet stil aan tijd om nieuw te kopen? (voor de grote spelers of leasing bedrijven dan)

Dat 2de hands materieel is intussen 50-60-bijna 70 jaar oud..
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nachttreinen

Bericht door maarten »

Je noemt terecht de grote spelers, de ÖBB is daar mee bezig. Een partij als European Sleeper zal daar de middelen niet voor hebben.
Een leasingbedrijf zou daar natuurlijk in kunnen stappen, maar wat zijn de eisen? Is iets bouwen zoals de afgelopen decennia gebouwd is voldoende? Zie de teasers die de ÖBB laat zien met hun nieuwe ontwerp.
En welke leasemaatschappij zou dit willen doen? Eurofima? Die hebben denk ik wel de middelen en de achtergrond. Maar je zult een constructie moeten vinden waar een partij (als European Sleeper) min of meer 10 jaar afname garandeert want geen leasingmaatschappij gaat zonder garanties iets laten bouwen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Daarom dat de toekomst niet aan de European Sleepers van deze wereld is. Een serieus bedrijf wilt niet afhangen van zo'n cowboys.
Bedrijven als de NMBS of DB kunnen wel genoeg in de schaal werpen om een serieuze order te plaatsen voor nieuwe nachttreinen. Alleen moeten zij de nodige politieke prikkels krijgen om eraan te beginnen.
In het verleden ging het, er is geen enkele reden waarom het nu niet meer zou gaan.
Giruno
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2021, 10:45
Locatie: Holsbeek

Re: Nachttreinen

Bericht door Giruno »

https://www.google.com/amp/s/amp.europa ... 35603.html

Zojuist kwam ik dit bericht tegen; betekent dit dan dat Renfe toch ergens enkele Trenhotelstammen overheeft, die ook wel eens aan European Sleeper verhuurd zouden kunnen worden?
(Ook al is het qua toelatingen helemaal niet realistisch..)
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Nachttreinen

Bericht door Davy »

Eurofima nieuw leven inblazen?
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

De bestaande nachttreinen doen het enorm goed, deze zomer zijn er bijna geen plaatsen meer beschikbaar:
https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... -li.240824
(op basis van https://twitter.com/TrainTracksEU/statu ... 5671008257).
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

Ik heb deze week de Nightjet van Treviso naar München genomen maar echt groot succes vond ik dat toch weeral niet :(

1. Hij vertrekt pas om 22:22 en is aangegeven in het station als "Wien Hbf" terwijl hij naar München gaat. Wellicht onderweg gesplitst ofzo maar iemand die niets van treinen kent is dit toch niet duidelijk. Ook het treinnummer aangegeven op de display in het station klopt niet 100% met dat op je ticket. Maar bon er is maar 1 nachttrein dus we zullen daar maar opstappen.

2. Komt al met +10 min. vetraging aan terwijl hij nog maar net in Venezia SL vertrokken is, waar is rijtuig 277? Uiteraard helemaal vanachter...

3. Je stapt op en dan zeggen ze dat je om 5u moet opstaan voor de grenscontrole met Duistland. Waarom moeten nachttreinen systematisch gecontroleerd worden aan de grens en andere treinen/auto's niet??? Op deze manier kan ik evengoed om 5u in het hotel opstaan en een HST nemen...

4. Je hebt de hele dag rondgelopen en bent bezweet van het warme en vochtige weer in Venetië, je hebt een de luxe cabine met douche geboekt voor een dikke 220 euro. Je denkt goed straks een frisse douche en we kunnen zalig slapen. Dan blijkt natuurlijk dat het licht in die cabine kapot is :evil: :evil: Vraag je aan die steward want nu, die komt eens kijken, haalt zijn schouders op en bolt het weer af :| wat een service!

5. De indruk dat er iets met vering van het rijtuig mis was, regelmatig zware schokken wanneer we over een overweg of brug reden, in Oostenrijk dan ook nog eens een zwaar onweer dus van slapen is er niet veel in huis gekomen.

6. Aangekomen in München ost met +115 min. vertraging, dus ICE naar Brussel gemist.

7. On board Wifi werkt niet.

Al een geluk dat rit dan met FIP biljet is maar ik kan mij voorstellen dat heel wat klanten de volgende keer voor het vliegtuig kiezen...

Vorige keer was in 2017 naar Rome, toen ook 4-5uur vertraging opgelopen.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

HLE18 schreef: 30 jun 2022, 11:13 Ik heb deze week de Nightjet van Treviso naar München genomen maar echt groot succes vond ik dat toch weeral niet :(

1. Hij vertrekt pas om 22:22 en is aangegeven in het station als "Wien Hbf" terwijl hij naar München gaat. Wellicht onderweg gesplitst ofzo maar iemand die niets van treinen kent is dit toch niet duidelijk. Ook het treinnummer aangegeven op de display in het station klopt niet 100% met dat op je ticket. Maar bon er is maar 1 nachttrein dus we zullen daar maar opstappen.

2. Komt al met +10 min. vetraging aan terwijl hij nog maar net in Venezia SL vertrokken is, waar is rijtuig 277? Uiteraard helemaal vanachter...

3. Je stapt op en dan zeggen ze dat je om 5u moet opstaan voor de grenscontrole met Duistland. Waarom moeten nachttreinen systematisch gecontroleerd worden aan de grens en andere treinen/auto's niet??? Op deze manier kan ik evengoed om 5u in het hotel opstaan en een HST nemen...

4. Je hebt de hele dag rondgelopen en bent bezweet van het warme en vochtige weer in Venetië, je hebt een de luxe cabine met douche geboekt voor een dikke 220 euro. Je denkt goed straks een frisse douche en we kunnen zalig slapen. Dan blijkt natuurlijk dat het licht in die cabine kapot is :evil: :evil: Vraag je aan die steward want nu, die komt eens kijken, haalt zijn schouders op en bolt het weer af :| wat een service!

5. De indruk dat er iets met vering van het rijtuig mis was, regelmatig zware schokken wanneer we over een overweg of brug reden, in Oostenrijk dan ook nog eens een zwaar onweer dus van slapen is er niet veel in huis gekomen.

6. Aangekomen in München ost met +115 min. vertraging, dus ICE naar Brussel gemist.

7. On board Wifi werkt niet.

Al een geluk dat rit dan met FIP biljet is maar ik kan mij voorstellen dat heel wat klanten de volgende keer voor het vliegtuig kiezen...

Vorige keer was in 2017 naar Rome, toen ook 4-5uur vertraging opgelopen.
Ik heb met Nightjet al heel wat waters doorzwommen. Maar als je ticket via de ÖBB is gekocht krijg je een deftige compensatie terug. Zo heb ik eens Wien - Brussel gedaan en onderweg heeft onze trein voor een bovenleidingbreuk gezorgd. Hierdoor kwamen wij pas om 16u30 aan in Brussel-Zuid. Hier heb ik mijn volledig me bedrag terug gekregen en doordat de steward weigerde om drinken/eten te verkopen (bang dat bij de terugrit alles op zou zijn) heb ik nog een extra compensatie gekregen van €40. Ondanks alles vind ik toch dat de ÖBB er alles aan doet om zijn klanten te behouden. Zo ook Hamburg - Zürich, dubbeldekker, wc in mijn deluxe coupé was kapot. Rijtuignummer UIC nummer opgeschreven en doorgestuurd naar klantendienst van de ÖBB. Die hebben dit nagetrokken en heb ik ook een compensatie voor gekregen.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

HLE18 schreef: 30 jun 2022, 11:13 Ik heb deze week de Nightjet van Treviso naar München genomen maar echt groot succes vond ik dat toch weeral niet :(

1. Hij vertrekt pas om 22:22 en is aangegeven in het station als "Wien Hbf" terwijl hij naar München gaat. Wellicht onderweg gesplitst ofzo maar iemand die niets van treinen kent is dit toch niet duidelijk. Ook het treinnummer aangegeven op de display in het station klopt niet 100% met dat op je ticket. Maar bon er is maar 1 nachttrein dus we zullen daar maar opstappen.

2. Komt al met +10 min. vetraging aan terwijl hij nog maar net in Venezia SL vertrokken is, waar is rijtuig 277? Uiteraard helemaal vanachter...

3. Je stapt op en dan zeggen ze dat je om 5u moet opstaan voor de grenscontrole met Duistland. Waarom moeten nachttreinen systematisch gecontroleerd worden aan de grens en andere treinen/auto's niet??? Op deze manier kan ik evengoed om 5u in het hotel opstaan en een HST nemen...

4. Je hebt de hele dag rondgelopen en bent bezweet van het warme en vochtige weer in Venetië, je hebt een de luxe cabine met douche geboekt voor een dikke 220 euro. Je denkt goed straks een frisse douche en we kunnen zalig slapen. Dan blijkt natuurlijk dat het licht in die cabine kapot is :evil: :evil: Vraag je aan die steward want nu, die komt eens kijken, haalt zijn schouders op en bolt het weer af :| wat een service!

5. De indruk dat er iets met vering van het rijtuig mis was, regelmatig zware schokken wanneer we over een overweg of brug reden, in Oostenrijk dan ook nog eens een zwaar onweer dus van slapen is er niet veel in huis gekomen.

6. Aangekomen in München ost met +115 min. vertraging, dus ICE naar Brussel gemist.

7. On board Wifi werkt niet.

Al een geluk dat rit dan met FIP biljet is maar ik kan mij voorstellen dat heel wat klanten de volgende keer voor het vliegtuig kiezen...

Vorige keer was in 2017 naar Rome, toen ook 4-5uur vertraging opgelopen.
Dit is een beetje hoe ik me de nachttreinen uit het vorige tijdperk (CityNightLine en co.) herinner en waarom ik een hard hoofd heb in de huidige revival. En compensatie is allemaal goed en wel, maar het is en blijft geneuzel achteraf, je moet er eindeloos achteraan gaan, en een goede dienstverlening zal het daarmee nooit worden.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

jknockaert schreef: 30 jun 2022, 12:11 Dit is een beetje hoe ik me de nachttreinen uit het vorige tijdperk (CityNightLine en co.) herinner en waarom ik een hard hoofd heb in de huidige revival. En compensatie is allemaal goed en wel, maar het is en blijft geneuzel achteraf, je moet er eindeloos achteraan gaan, en een goede dienstverlening zal het daarmee nooit worden.
Een steekproef met N=1 zegt anderzijds ook niet zo veel. Ik gebruik de ÖBB-nachttreinen meermaals per jaar (meestal richting Wenen of Innsbruck) en kan echt niet bevestigen dat dit de normale gang van zaken is.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

HLE18 schreef: 30 jun 2022, 11:13 Ik heb deze week de Nightjet van Treviso naar München genomen maar echt groot succes vond ik dat toch weeral niet :(

1. Hij vertrekt pas om 22:22 en is aangegeven in het station als "Wien Hbf" terwijl hij naar München gaat. Wellicht onderweg gesplitst ofzo maar iemand die niets van treinen kent is dit toch niet duidelijk. Ook het treinnummer aangegeven op de display in het station klopt niet 100% met dat op je ticket. Maar bon er is maar 1 nachttrein dus we zullen daar maar opstappen.

2. Komt al met +10 min. vetraging aan terwijl hij nog maar net in Venezia SL vertrokken is, waar is rijtuig 277? Uiteraard helemaal vanachter...

3. Je stapt op en dan zeggen ze dat je om 5u moet opstaan voor de grenscontrole met Duistland. Waarom moeten nachttreinen systematisch gecontroleerd worden aan de grens en andere treinen/auto's niet??? Op deze manier kan ik evengoed om 5u in het hotel opstaan en een HST nemen...

4. Je hebt de hele dag rondgelopen en bent bezweet van het warme en vochtige weer in Venetië, je hebt een de luxe cabine met douche geboekt voor een dikke 220 euro. Je denkt goed straks een frisse douche en we kunnen zalig slapen. Dan blijkt natuurlijk dat het licht in die cabine kapot is :evil: :evil: Vraag je aan die steward want nu, die komt eens kijken, haalt zijn schouders op en bolt het weer af :| wat een service!

5. De indruk dat er iets met vering van het rijtuig mis was, regelmatig zware schokken wanneer we over een overweg of brug reden, in Oostenrijk dan ook nog eens een zwaar onweer dus van slapen is er niet veel in huis gekomen.

6. Aangekomen in München ost met +115 min. vertraging, dus ICE naar Brussel gemist.

7. On board Wifi werkt niet.

Al een geluk dat rit dan met FIP biljet is maar ik kan mij voorstellen dat heel wat klanten de volgende keer voor het vliegtuig kiezen...

Vorige keer was in 2017 naar Rome, toen ook 4-5uur vertraging opgelopen.
Het blijft een trein, er kan dus vanalles verkeerd gaan wat met andere treinen ook kan verkeerd gaan.
Vertrekuren vastleggen voor nachttreinen is een moeilijke, je wil niet te vroeg aankomen op de eindbestemmingen, maar ook niet te laat. En niet te vroeg of te laat vertrekken in de vertrekstations. Er zijn ook nog koppelingen en ontkoppelingen met andere nachttreinen. Je wil aansluitingen geven met andere treinen ...
Soms lost men dat op door de trein ergens in het midden van de nacht een paar uur te laten stilstaan.

Qua aanduidingen heb ik geen (negatieve) ervaringen in Italië, maar in Duitsland vermeld men de verschillende bestemmingen wel naar mijn ervaring.

Je kan van de steward moeilijk verwachten dat die depannages begint te doen - hij/zij heeft daar wellicht noch de kennis, noch de materialen voor. Als er andere plaatsen over zijn, zullen ze u wel een andere plaats geven, maar als alles volgeboekt is, dan zit er niet veel anders op dan de deur open te laten voor licht? Of gaan douchen in de gemeenschappelijke douche.

Grenscontroles zijn idd vervelend, en het is mij ook een raadsel waarom nachttreinen en lange afstandstreinen systematisch worden gecontroleerd, maar ik ben er nog nooit voor moeten opstaan. Moesten jullie uit de trein hiervoor? Tot nu toe heb ik enkel nog maar mijn hoofd uit mijn bed moeten steken en mijn ID-card laten zien.
De ICE's Wenen - Duitsland worden nu ook systematisch gecontroleerd, wat resulteert in min. + 20.
OeBB/NJ heeft niets te zeggen over de grenscontroles natuurlijk, ze moeten dat ook gewoon ondergaan.

Onboard Wifi op NJ is nieuw voor mij. Maar ook in ICE, THA, Flixbus of op een vliegtuig werkt de Wifi niet altijd.

Ik heb 3 nachttreinen gedaan dit voorjaar
- Bonn - Wenen: iets over een uur te laat in Wenen door seinproblemen in Oostenrijk en door late aankomst in Köln-West uit Nederland.
- München - Zagreb: 20 minuten vertraging door grenscontroles aan de Sloveens-Kroatische grens (buitengrens Schengen)
- Hamburg-Malmö: 20 minuten te vroeg in Malmö.

Behalve de vertragingen zeer goede ervaringen. De ICE trips daarentegen ...

Wat mij een beetje stoort is dat de compensatievergoedingen niet automatisch uitbetaald worden, maar dat gebeurt nergens bij mijn weten.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

Uiteindelijk betaal je natuurlijk wel voor een dienstverlening, niet om te horen dat het moeilijk is en dat er vanalles mis kan gaan en dat er weinig aan te doen is. Zoals Rian aangeeft kan het ook goed gaan, maar helaas maken sommige vervoerders zich er erg makkelijk vanaf (en dan denk ik er bijvoorbeeld ook aan hoe smerig de gemiddelde NS trein tegenwoordig is).
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

jknockaert schreef: 30 jun 2022, 12:57 Uiteindelijk betaal je natuurlijk wel voor een dienstverlening, niet om te horen dat het moeilijk is en dat er vanalles mis kan gaan en dat er weinig aan te doen is. Zoals Rian aangeeft kan het ook goed gaan, maar helaas maken sommige vervoerders zich er erg makkelijk vanaf (en dan denk ik er bijvoorbeeld ook aan hoe smerig de gemiddelde NS trein tegenwoordig is).
Inderdaad zo is dat, gevolg is dat je klanten verliest en dat vindt ik erger dan dat ik daar nu persoonlijk achteraf een compensatie voor krijg en je durft het ook op den duur ook niet meer aan vrienden aanraden om de trein te nemen. Ik durft ook te wedden dat het licht al weken kapot is en daar gewoon niets aan gedaan wordt zoals je op vele treinen allerlei van deze defecten ziet.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

rdv schreef: 30 jun 2022, 12:51 Grenscontroles zijn idd vervelend, en het is mij ook een raadsel waarom nachttreinen en lange afstandstreinen systematisch worden gecontroleerd, maar ik ben er nog nooit voor moeten opstaan. Moesten jullie uit de trein hiervoor? Tot nu toe heb ik enkel nog maar mijn hoofd uit mijn bed moeten steken en mijn ID-card laten zien.
De ICE's Wenen - Duitsland worden nu ook systematisch gecontroleerd, wat resulteert in min. + 20.
OeBB/NJ heeft niets te zeggen over de grenscontroles natuurlijk, ze moeten dat ook gewoon ondergaan.
Tja je moet de deur open doen enz. dus je bent dan toch wakker en geraakt niet meer in slaap nu door die vertraging was het al 6u maar het gaat toch ergens om het principe, OeBB zou hier klacht voor moeten indienen bij Europa. Als er grenscontroles nodig zijn, dan moeten die overal gelijk zijn aan elke weg die het land in/uit gaat nu is het precies of criminelen enkel de nachttrein kunnen nemen :roll:.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

HLE18 schreef: 30 jun 2022, 13:43nu is het precies of criminelen enkel de nachttrein kunnen nemen :roll:.
Zeer ergerlijk dat er zo op treinen gefocust wordt inderdaad…
Plaats reactie