Nachttreinen

K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen

Bericht door K V B »

rdv schreef: 02 mei 2022, 09:08
AlexNL schreef: 01 mei 2022, 23:01 Ik ben aan het kijken naar een reis Basel > Amsterdam in het weekend van 11/12 juni, ook die dagen zijn zo te zien nog niet vrijgegeven.

Als ik de trein vervolgens opzoek in de planner van DB staat er een voetnoot met 'rijdt op 11 juni' of 'rijdt op 12 juni', dus ik verwacht dat er sprake is van werkzaamheden die nog niet zijn bevestigd.

Handig is het allemaal niet, en ik overweeg toch een beetje om maar te vliegen. Of om met de auto te gaan.
Daar zou toch een oplossing voor moeten gevonden worden. Je kan een vlucht bijna een jaar op voorhand boeken. Treinen maximum 3 of 6 maanden, als er geen dienstregelingswisseling tussenzit, geen werken, geen ... Als zelfs enthousiasten van dit forum door dergelijke zaken overstappen op vliegtuig op auto, hoe kan je dan van Jan met de Pet verwachten dat die meer de trein neemt.
Dat is een probleem. De spoorwegen zijn soms de grootste vijanden van het treinreizen.

Bijvoorbeeld kan je bij ÖBB ook geen ticket Wenen - Interlaken Ost met NJ kopen. Wel Wenen - Zürich. Als je probeert verder te reizen wordt de NJ nooit aangeboden. Lijkt een bug te zijn in het boekingssysteem.De trein komt namelijk in Zürich tegelijkertijd aan met de EN uit Boedapest, en dus krijg je altijd de combinatie EN + SBB als je van Wenen naar ergens in Zwitserland wil, nooit NJ + SBB...
Hetzelfde probleem had vroeger ook de CityNightline toen die nog reed. Omdat hij onderweg ingehaald wordt door een Nacht ICE bleef hij voor een hele reeks verbindingen verborgen.

De spoorwegen klagen graag over oneerlijke concurrentie van de luchtvaart, maar ze zouden zich toch wel eens wat agressiever en commerciëler mogen gedragen...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

ze zouden zich toch wel eens wat agressiever en commerciëler mogen gedragen...
Helemaal akkoord, en dan lijkt het me dat de diensten "internationaal" nog het meest commercieel denken - of moeten we zeggen "het minst oncommercieel". Alleen: zeg niet "agressief" want dat is niet politiek correct. Beter is "assertief" - dat betekent eigenlijk precies hetzelfde, maar is om een of andere reden wel aanvaardbaar.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Nachttreinen

Bericht door desperado »

Sorry for English.
Does anyone know what happened to the night train from Vienna today?
Delays more than 500 minutes - "12:09 Defekt an der Oberleitung " according to https://dbf.finalrewind.org/z/NJ%20424/Aachen%20Hbf?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

desperado schreef: 16 mei 2022, 16:24 Sorry for English.
Does anyone know what happened to the night train from Vienna today?
Delays more than 500 minutes - "12:09 Defekt an der Oberleitung " according to https://dbf.finalrewind.org/z/NJ%20424/Aachen%20Hbf?
Deze trein is uiteindelijk met 494min. vertraging rond 18:00 toegekomen in Brussel-Zuid.
Ik vraag me af wat er met het personeel gaat gebeuren, want deze doen waarschijnlijk een heen en terugrit vanuit Wenen met "overnachting" in Brussel, maar nu bleef er nog maar een uur keertijd over voor de trein terug richting Wenen moest.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Joris »

ovspotter_be schreef: 16 mei 2022, 22:21 Ik vraag me af wat er met het personeel gaat gebeuren, want deze doen waarschijnlijk een heen en terugrit vanuit Wenen met "overnachting" in Brussel, maar nu bleef er nog maar een uur keertijd over voor de trein terug richting Wenen moest.
Doorwerken, en eventueel pauzes nemen tijdens de rit... Er is gelukkig meer dan 1 iemand aan boord normaal, dus dat is afwisselen dan... Normaal wisselen die sowiso ergens, want iemand van Newrest maakt in Brussel de bedden op etc.
Afbeelding
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Nachttreinen

Bericht door HVHTB »

desperado schreef: 16 mei 2022, 16:24 Does anyone know what happened to the night train from Vienna today?
Delays more than 500 minutes - "12:09 Defekt an der Oberleitung " according to https://dbf.finalrewind.org/z/NJ%20424/Aachen%20Hbf?
Wat ik nu zeg is 100% speculatie, maar ik zie op de een of andere manier een verband tussen het omleiden van enkele goederentreinen via Hergenrath grens en de problemen aan de bovenleiding daar. Sinds begin deze week wordt namelijk gewerkt aan het stuk tussen Montzen en Aken-West. Daarom zijn er enkele cargo's omgeleid die vanuit Aken Hbf naar Welkenraedt rijden. Enkele daarvan rijden met twee Traxx'en. Die moeten vol aan de bak om vanuit Aken Hbf de helling omhoog te rijden naar België, en zou het kunnen zijn dat dat stuk bovenleiding die vermogens niet aan kon? De krachtigste verbruikers op die sectie van de afgelopen 20 jaar zijn volgens mij de dubbele 27 met de Treski toen die nog reed.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

jknockaert schreef: 04 apr 2022, 21:10 De grote troef in het European Sleeper verhaal moest zijn de samenwerking met RegioJet. En net op dat punt was er eigenlijk nooit veel duidelijkheid. Het lijkt erop dat er geen harde afspraken gemaakt zijn of dat het niet duidelijk is waarover. RegioJet werkt niet zo heel veel samen met andere bedrijven en liep ook niet te koop met het European Sleeper verhaal. Het is een mooi bedrijf, maar onder de streep is het eerst en vooral de hobby van Radim Jančura. Die heeft kennelijk nu meer zin in een vluchtelingentrein (en is recent ook een hotel begonnen in Oostenrijk omdat hij een beetje uitgekeken lijkt op bussen en treinen). Dergelijk risico moet je in beeld hebben als je in investeert.
En European Sleeper heeft weer een nieuwe samenwerking bekendgemaakt, deze keer met Sunweb. Geen idee wat de samenwerking inhoudt.

Voor dat probleempje met die rijtuigen lijken ze ondertussen nog niet echt een plan te hebben.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Nachttreinen

Bericht door joverwimp »

jknockaert schreef: 13 jun 2022, 10:06
jknockaert schreef: 04 apr 2022, 21:10 De grote troef in het European Sleeper verhaal moest zijn de samenwerking met RegioJet. En net op dat punt was er eigenlijk nooit veel duidelijkheid. Het lijkt erop dat er geen harde afspraken gemaakt zijn of dat het niet duidelijk is waarover. RegioJet werkt niet zo heel veel samen met andere bedrijven en liep ook niet te koop met het European Sleeper verhaal. Het is een mooi bedrijf, maar onder de streep is het eerst en vooral de hobby van Radim Jančura. Die heeft kennelijk nu meer zin in een vluchtelingentrein (en is recent ook een hotel begonnen in Oostenrijk omdat hij een beetje uitgekeken lijkt op bussen en treinen). Dergelijk risico moet je in beeld hebben als je in investeert.
En European Sleeper heeft weer een nieuwe samenwerking bekendgemaakt, deze keer met Sunweb. Geen idee wat de samenwerking inhoudt.
Sunweb gaat met European Sleeper rechtstreekse nachttreinen inleggen naar populaire wintersport (Franse Alpen)- en zonbestemmingen (Zuid-Franse stranden).
Maar het tekort aan goede slaaprijtuigen is momenteel voor alle nachttreininitiatieven in Europa een ernstige beperking. Daarom bereid European Sleeper een grote investering in gerenoveerde of zelfs compleet nieuwe slaaprijtuigen voor. Om dat professioneel aan te pakken en ook de treinexploitatie goed voor te bereiden, is €2 miljoen aan werkkapitaal nodig.
Eind mei 2021 werd binnen een kwartier al €500.000 aan startkapitaal opgehaald, door aandelen te verkopen aan ruim 350 kleine investeerders uit diverse landen in Europa en daarbuiten.
Op 28 juni volgt een tweede ronde. Investeren is deze ronde al mogelijk vanaf €300. De aandelen zullen worden aangeboden op Eyevestor, een servicegericht platform, waarop investeren voor iedereen eenvoudig, toegankelijk en duidelijk is georganiseerd.
Als je op de hoogte wil blijven, registreer je dan (zonder verplichtingen) als early bird: https://europeansleeper.us7.list-manage ... 1f8bc228b2
In de komende weken krijg je dan updates en alle benodigde informatie over de sharefunding.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

Tot nu toe is er nog niet veel in huis gekomen van wat ze beloofd hebben :(
Vraag mij dan af hoe lang het zal duren voor die nieuwe rijtuigen er zullen zijn.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

Ik ga niet investeren in 'European Sleeper' omdat je er als kleine investeerder geen inspraak hebt, en dat is normaal toch wel het uitgangspunt van een coöperatie. Het is mij ook nog niet duidelijk welke weg deze coöperatie wil gaan bewandelen? Als ik in iets wil investeren wil ik toch wat meer informatie.

Een aandeel in het Franse 'Railcoop' lijkt mij op dit moment een betere investering. Daar heb je toegang tot veel meer informatie en er is een duidelijke structuur van hoe de coöperatie in elkaar zit. Elke coöperant 1 stem ongeacht je inbreng (€100 voor 1 aandeel) en de mogelijkheid om je suggesties met de community te delen.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

TimJ36 schreef: 15 jun 2022, 23:34 Ik ga niet investeren in 'European Sleeper' omdat je er als kleine investeerder geen inspraak hebt, en dat is normaal toch wel het uitgangspunt van een coöperatie. Het is mij ook nog niet duidelijk welke weg deze coöperatie wil gaan bewandelen? Als ik in iets wil investeren wil ik toch wat meer informatie.

Een aandeel in het Franse 'Railcoop' lijkt mij op dit moment een betere investering. Daar heb je toegang tot veel meer informatie en er is een duidelijke structuur van hoe de coöperatie in elkaar zit. Elke coöperant 1 stem ongeacht je inbreng (€100 voor 1 aandeel) en de mogelijkheid om je suggesties met de community te delen.
Het European Sleeper verhaal is een en al vaagheden. Ze hebben allerlei plannen en werken op een of andere manier samen met derden. Waar ze net het geld van de investeerders aan besteden is niet heel duidelijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Eerder schreef ik al dat de mensen achter European Sleeper ofwel de grootste pech van de wereld hebben ofwel zeer incompetent zijn. Maar als ze nu weer geld willen ophalen nog voor er van hun vorige project ook maar iets in huis is gekomen kan ik toch niet helpen zelfs enig kwaad opzet te vermoeden. Hopelijk zijn er niet teveel mensen die in de val trappen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Ik heb ook zo m'n twijfels bij European Sleeper. Ik vermoed geen kwade opzet, maar het zou me niet verbazen als deze trein nooit gaat rijden.

De mannen van GreenCityTrip is het gelukt om een nachttreinpropositie uit de grond te stampen, zij rijden nu al 8 maanden en het lijkt erop dat het een blijvertje is: je kunt zelfs al kaartjes boeken voor 2023. Goed, GCT rijdt niet elke dag en rijdt alleen naar op dat moment commercieel interessante bestemmingen, maar de trein rijdt. Dat kan ES niet zeggen.

Het is inmiddels 14 maanden geleden dat European Sleeper aankondigde dat er een partnership met RegioJet is opgezet, maar de datum voor de eerste rit is al meerdere malen uitgesteld "omdat het moeilijker is dan gedacht". Ze durven het nu zelfs hlemaal niet meer aan om een datum af te geven voor de eerste rit, maar ze kondigen nu al wel een tweede nachttrein aan naar één van de meest anti-competitieve bestemmingen van het continent (Frankrijk)? Eerst zien, dan geloven.

En of we willen investeren in materieel, terwijl ze daarvoor toch juist RegioJet in de arm hadden genomen?
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

AlexNL schreef: 16 jun 2022, 10:19 En of we willen investeren in materieel, terwijl ze daarvoor toch juist RegioJet in de arm hadden genomen?
Ja kijk, dat laatste is nu net wat we niet weten. Ze werken samen met RegioJet, maar nergens staat wat dat betekent. Levert RegioJet rijtuigen? Levert RegioJet personeel? Levert RegioJet consultancy (bv. aanvragen rijpaden)? Levert RegioJet een verkoopplatform? Deelt RegioJet in het risico? Gaat RegioJet busreizigers overzetten op de trein en gecombineerde tickets verkopen? Wie het weet mag het zeggen.

En natuurlijk zelfde vraag voor de samenwerking met Sunweb.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

En vandaag heeft European Sleeper bij ACM een kennigsgeving ingediend voor een driewekelijkse nachttrein naar Barcelona vanaf 10 dec 2023. De aanvraag is uitermate vaag over hoe ze een en ander gaan realiseren. 't Zou zomaar kunnen dat de aanvraag is ingediend ter ondersteuning van de financieringscampagne die vrijdag opent.
Plaats reactie