Roemenië

Plaats reactie
historyboy
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 sep 2012, 22:29

Roemenië

Bericht door historyboy »

Iemand die (goede) ervaring heeft met treinreizen in Roemenië?
Waar moet je zeker naartoe gaan vanuit toeristische oogpunt?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Roemenië

Bericht door groentje »

Nee, geen ervaring. Wel een aantal ideeën die ik oppikte in verschillende reisreportages die hier en elders zijn verschenen.
Tip1: zorg dat je tijd hebt. Reizen in Oost-Europa is over het algemeen nogal traag, en zeker in vergelijking met België of Nederland, zijn de afstanden echt wel een pak groter.
Tip2: Brasov, Targu Mures, Timisoara, Sibiu... zijn naar het schijnt allemaal mooie plaatsen. Sibiu was ooit Duitstalig, en heeft nog steeds een sterke Duitstalige gemeenschap, daar, bekroond met de titel van Europese culturele hoofdstad, enige tijd terug.
Tip3: Hoe nep een flink deel van de geschiedenis rond Graaf Dracula ook mag zijn, het kasteel Bran is wel een toeristische topper in een mooie streek.
Tip4: Boekarest is groot, nogal chaotisch, de gara de nord niet meteen een aangename verblijfplaats, en de hele stad is vaak een beetje een rommeltje van oudheden, Ceaucescumegalomanie en typische oostblok"architectuur", maar de sfeer zou er al bij al nog zo slecht niet zijn. Ik moet bekennen, ik zou Boekarest niet meteen hoog op mijn bestemmingslijstje zetten, maar ik kan me vergissen.
Geen tips uit eerste hand, hopelijk ben je er toch iets mee.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Roemenië

Bericht door kika »

Ik heb eigenlijk enkel positieve treinervaringen in Roemenië, Hongarije is een ander paar mouwen. Ik ken verschillende mensen die zijn beroofd in Cluj, en over het algemeen moet je natuurlijk niet met al je dure gadgets ostentatief rondlopen. Zelf nooit geen problemen gehad. Er zijn de grote (relatief snelle) lijnen tussen Cluj en Arad, Bukarest-Braşov-Cluj en natuurlijk tot in Constanta. De mooiste treinherinneringen heb ik toch uit het noord-oosten: Vaslui en omstreken zijn bekend om hun L-treinen (en kloosters en paastoestanden).

Wat voor toeristische/historische zaken vind jij interessanter? Er is heel veel oostblokarchitectuur, vergane glorie, nieuwe protserige praal met typische wansmaak, er zijn mooie orthodoxe kloosters bij de Moldaafse grens, fijn strand bij de Bulgaarse grens, paar bergen en natuur bij o.a. Shigişoara, straathonden heb je overal, voetbalstadium in Timisoara,… Fiets op de trein kan ook prima (enkel ervaring met L) al moet je wel een goed gezinde treinbegeleider hebben. Bukarest ben ik enkel met fiets en auto geweest, Gara du Nord is inderdaad berucht, aan 1 kant, maar het schijnt tegenwoordig al een heel stuk beter te zijn. Het is alweer een aantal jaar geleden dat ik er nog was, maar al bij al zou ik morgen zo terug een reis maken naar Roemenië.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Roemenië

Bericht door Accelerat »

Stuk of vier-vijf keer in Roemenië geweest. Ook ik heb enkel positieve ervaringen met de CFR. De treinen van CFR zelf waren flink aftans, maar de renovatie gaat in hoog tempo. Op de hoofdlijnen heb je sowieso goede treinen. Als je juist op zoek wilt naar verkrotte treinen moet je naar de diesellijntjes rond Timisoara gaan, of helemaal naar het noorden van Roemenië tegen de Oekraïense grens. 1e klas is ook prima betaalbaar in dat land, al is 2e klas stoptrein wel het grootste avontuur. 8)

De leukste steden van Roemenië vind ik Cluj-Napoca en Brasov, al zijn Sighisoara, Timisoara, Bucuresti, Iasi, Constanta, Targu-Mures, etc. ook wel de moeite waard.
groentje schreef:Tip4: Boekarest is groot, nogal chaotisch, de gara de nord niet meteen een aangename verblijfplaats, en de hele stad is vaak een beetje een rommeltje van oudheden, Ceaucescumegalomanie en typische oostblok"architectuur", maar de sfeer zou er al bij al nog zo slecht niet zijn. Ik moet bekennen, ik zou Boekarest niet meteen hoog op mijn bestemmingslijstje zetten, maar ik kan me vergissen.
Dit spreek ik uit recente ervaring tegen. Gară de Nord is heel erg schoongekuist en het barst er van security/politie. Tegenwoordig is het centrum heel ver gerenoveerd en erg gezellig. Boekarest is sinds een paar jaar een hele chille bestemming geworden. Weirdo's en straathonden lijken vrijwel verdwenen te zijn. Boekarest gaat mee in z'n tijd!
Ofyles2

Re: Roemenië

Bericht door Ofyles2 »

Accelerat schreef:Stuk of vier-vijf keer in Roemenië geweest. Ook ik heb enkel positieve ervaringen met de CFR. De treinen van CFR zelf waren flink aftans, maar de renovatie gaat in hoog tempo. Op de hoofdlijnen heb je sowieso goede treinen. Als je juist op zoek wilt naar verkrotte treinen moet je naar de diesellijntjes rond Timisoara gaan, of helemaal naar het noorden van Roemenië tegen de Oekraïense grens. 1e klas is ook prima betaalbaar in dat land, al is 2e klas stoptrein wel het grootste avontuur. 8)
Alleen jammer dat CFR halsoverkop en uit het niets dieseltreinstellen aanschafte voor InterCity-trajecten die voor 100% geëlektrificeerd zijn. Nu is de CFR er nog steeds niet uit wat ze met de Desiro Classics aanmoeten.
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Roemenië

Bericht door trainspotterstef »

Alleen jammer dat CFR halsoverkop en uit het niets dieseltreinstellen aanschafte voor InterCity-trajecten die voor 100% geëlektrificeerd zijn. Nu is de CFR er nog steeds niet uit wat ze met de Desiro Classics aanmoeten.[/quote]

Die Desiro stellen rijden ook rond in de regio van Oradea (ik heb daar vrienden - trainspotters wonen en ben ook van plan eens naar ginder te gaan
Plaats reactie