Na de testen van de ICE-TD (de dieselversie van de ICE-T) , die wel goede resultaten gaven maar niet genoeg om de Oostenrijkers te overtuigen ze over te kopen van de DB , stapt de ÖBB dan toch in het ICE-project.
Dit houdt in : Vanaf December dit jaar komen er 2 nieuwe ICE-lijnen namelijk Wenen-München en Wenen-Bregenz.Vanaf December 2007 komt er dan een 3de nieuwe lijn namelijk Wenen-Frankfurt/M.
Er zullen mij al mensen zeggen dat er toch al een ICE rijdt in Oostenrijk...Dat klopt , dat is weliswaar een ICE-1 en die rijdt op de lijn Wenen-Hamburg.
Op die 2 eerste nieuwe lijnen zullen 3 ICE-T stellen rijden van de ÖBB , die tweedehands overgekocht zijn van de DB.
Op de 3de lijn zullen 9 stellen van de DB in pool komen met die van de ÖBB.
In Oostenrijk is de lijn Wenen-München gemoderniseerd en geschikt gemaakt voor 200 km/u en tilting , alhoewel de ICE-T hier maar 4 graden kan tilten i.p.v. 10 graden op de Duitse lijnen , wat zich nefast weerspiegelt in de reistijden..
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Voorlopig blijven die 3 ÖBB-stellen gelijk aan die van de DB , met uitzondering dat de ÖBB-stellen met skirekken worden uitgerust.Misschien zou de ÖBB ze ook in de nieuwe liverij kunnen schilderen , maar dat betwijfel ik , zie maar naar de ICE-3M stellen van de NS die ook gewoon de DB-kleuren hebben ..