SNCF low cost TGV OUIGO

nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door nighttrain »

SNCF stelt zijn low cost TGV voor. Nieuw interieur style RER +/-;,blauwe kleur, en vertrekstation buiten de grote stadscentra zoals Marne la vallée etc Geen slecht idee...
ziehier enkele artikels
http://www.liberation.fr/economie/2013/ ... nts_882798
http://www.liberation.fr/economie/2013/ ... nts_882798
http://www.leparisien.fr/transports/off ... 580313.php
De naam is terug een vermenging van Frans en Engels
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door Shrek »

Er was toch al zoiets? IDTGV als ik het mij goed herinner.
Wat is daarmee dan gebeurd?
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef:Er was toch al zoiets? IDTGV als ik het mij goed herinner.
Wat is daarmee dan gebeurd?
IDTGV was om goedkoper biljetten te bestellen. Meu OUIGO gaat het om een nieuw concept van interieur enz. De stellen gaan nu 80.000km per maand rijden ipv van 40.000 alvorens ze in onderhoud gaan. Eenvoudier interieur=> minder slijtage door eenvoudigere technische lay out bv verlichting en andere gadgets die onderhevig zijn aan slijtage..
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door kika »

Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen. 2 euro voor een stopcontact is wel exemplarisch voor het concept.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door nahoj »

nighttrain schreef:
Shrek schreef:Er was toch al zoiets? IDTGV als ik het mij goed herinner.
Wat is daarmee dan gebeurd?
IDTGV was om goedkoper biljetten te bestellen. Meu OUIGO gaat het om een nieuw concept van interieur enz. De stellen gaan nu 80.000km per maand rijden ipv van 40.000 alvorens ze in onderhoud gaan. Eenvoudier interieur=> minder slijtage door eenvoudigere technische lay out bv verlichting en andere gadgets die onderhevig zijn aan slijtage..
Dergelijke km-intervalverhogingen zijn in geen geval een gevolg van 'verlichting en gadgets'.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door dentheo »

Ergens circuleren er al langer geruchten dat de franse TGVs weinig kilometers doen en dat er steeds veel in "onderhoud" zijn.
Deze getallen lijken dat te bevestigen en er wordt blijkbaar aan gewerkt...maar dat oplossen met andere zeteltjes lijkt mij te gek om...
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door nighttrain »

nahoj schreef:
nighttrain schreef:
Shrek schreef:Er was toch al zoiets? IDTGV als ik het mij goed herinner.
Wat is daarmee dan gebeurd?
IDTGV was om goedkoper biljetten te bestellen. Meu OUIGO gaat het om een nieuw concept van interieur enz. De stellen gaan nu 80.000km per maand rijden ipv van 40.000 alvorens ze in onderhoud gaan. Eenvoudier interieur=> minder slijtage door eenvoudigere technische lay out bv verlichting en andere gadgets die onderhevig zijn aan slijtage..
Dergelijke km-intervalverhogingen zijn in geen geval een gevolg van 'verlichting en gadgets'.
Toch wel. Ik bedoel dat die intervals meer gebruikt worden om de "confort" onderdelen na te kijken en te vervangen. En dus niet om het grotere ruigere werk zoals wielen ,bogies , traktie equipment. Hoe eenvoudiger e minder subtiel het aanbod van "confort" hoe eenvoudiger het onderhoud dus ook minder frequent.Een voorbeeld :de leeslampjes per passagierszetel. Hoeveel zijn er op 1 TGV stel ,hoe regelmatig moet een stel binnen omdat je als exploitatant een hoge graad van "fonctionnaliteit" gaat aanbieden aan je client? Hoeveel manuren moet je reserveren om dit na te kijken ? te vervangen ? en met welke periodiciteit?
Bij een negedaagse cycle van onze navetten gaat 90% va de tijd naar het oplossen van dit soort storingen.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef: Bij een negedaagse cycle van onze navetten gaat 90% va de tijd naar het oplossen van dit soort storingen.
Hoe moet ik dat zien : negen dagen rijden, één dag binnen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door nahoj »

nighttrain schreef:
nahoj schreef:
nighttrain schreef: IDTGV was om goedkoper biljetten te bestellen. Meu OUIGO gaat het om een nieuw concept van interieur enz. De stellen gaan nu 80.000km per maand rijden ipv van 40.000 alvorens ze in onderhoud gaan. Eenvoudier interieur=> minder slijtage door eenvoudigere technische lay out bv verlichting en andere gadgets die onderhevig zijn aan slijtage..
Dergelijke km-intervalverhogingen zijn in geen geval een gevolg van 'verlichting en gadgets'.
Toch wel. Ik bedoel dat die intervals meer gebruikt worden om de "confort" onderdelen na te kijken en te vervangen. En dus niet om het grotere ruigere werk zoals wielen ,bogies , traktie equipment. Hoe eenvoudiger e minder subtiel het aanbod van "confort" hoe eenvoudiger het onderhoud dus ook minder frequent.Een voorbeeld :de leeslampjes per passagierszetel. Hoeveel zijn er op 1 TGV stel ,hoe regelmatig moet een stel binnen omdat je als exploitatant een hoge graad van "fonctionnaliteit" gaat aanbieden aan je client? Hoeveel manuren moet je reserveren om dit na te kijken ? te vervangen ? en met welke periodiciteit?
Bij een negedaagse cycle van onze navetten gaat 90% va de tijd naar het oplossen van dit soort storingen.
Toch zijn de periodiciteiten van ons materieel hoger naarmate het moderner is (en dus meer gadgets bevat). Omdat de stukken die werkelijk onderhoud nòdig hebben (controleren, vervangen, smeren,...) robuuster of afwezig zijn. De korstste intervallen (dus van het laagste onderhoudsniveau, schoonmaken niet meegerekend) zijn in de eerste plaats gebaseerd op veiligheid en in de tweede plaats op fundamentele instandhouding. Daar een verdubbeling in realiseren is spectaculair. Ik verdenk dat het om een slogan gaat, ontdaan van veel relevante informatie.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door dentheo »

nahoj schreef: Toch zijn de periodiciteiten van ons materieel hoger naarmate het moderner is (en dus meer gadgets bevat). Daar een verdubbeling in realiseren is spectaculair. Ik verdenk dat het om een slogan gaat, ontdaan van veel relevante informatie.
Chapeau voor mijn auto ...in 40 jaar stapsgewijze van 2500km onderhoud naar 20000km.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door msts.be »

dentheo schreef:
nahoj schreef: Toch zijn de periodiciteiten van ons materieel hoger naarmate het moderner is (en dus meer gadgets bevat). Daar een verdubbeling in realiseren is spectaculair. Ik verdenk dat het om een slogan gaat, ontdaan van veel relevante informatie.
Chapeau voor mijn auto ...in 40 jaar stapsgewijze van 2500km onderhoud naar 20000km.
Maar, dan vergeet je dat je 40 jaar oude auto met ondertussen 200000 km nog altijd rijdt, en je 5 jaar oude auto met ook 200000 km uiteenvalt. Auto's van tegenwoordig zijn ook als wegwerpproduct ontworpen: de onderhoudsintervallen mogen dan wel langer zijn, maar in totaal is hun gebruiksduur véél korter dan auto's van vroeger..
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door K V B »

msts.be schreef: Chapeau voor mijn auto ...in 40 jaar stapsgewijze van 2500km onderhoud naar 20000km.
Maar, dan vergeet je dat je 40 jaar oude auto met ondertussen 200000 km nog altijd rijdt, en je 5 jaar oude auto met ook 200000 km uiteenvalt. Auto's van tegenwoordig zijn ook als wegwerpproduct ontworpen: de onderhoudsintervallen mogen dan wel langer zijn, maar in totaal is hun gebruiksduur véél korter dan auto's van vroeger..[/quote]

Autos zijn tegenwoordig juist een stuk beter dan vroeger. Een auto van 40 jaar oud die nog rijd is eerder een uitzondering. Als ie het inderdaad zo lang uitgehouden heeft dan zal hij wel degelijk gebouwd zijn, maar al die autos die al begonnen te roesten als je er nog maar even naar keek, die zijn ondertussen wel allemaal weg.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:
nahoj na verkapping door dentheo schreef: Toch zijn de periodiciteiten van ons materieel hoger naarmate het moderner is (en dus meer gadgets bevat). Daar een verdubbeling in realiseren is spectaculair. Ik verdenk dat het om een slogan gaat, ontdaan van veel relevante informatie.
Chapeau voor mijn auto ...in 40 jaar stapsgewijze van 2500km onderhoud naar 20000km.
Als je mij citeert, apprecieer ik het wel als je mijn bijdrage niet zodanig verkapt dat het iets anders wil zeggen.
Die verdubbeling sloeg op een onderhoudsperiodiciteit van één type trein, van vandaag op morgen. Dus niet op een perdiodiciteitverschil tussen treintypes van 40 jaar geleden en nu (waar in de praktijk inderdaad ongeveer een verdubbeling tot verviervoudiging gerealiseerd is).
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door dentheo »

nahoj schreef:
Die verdubbeling sloeg op een onderhoudsperiodiciteit van één type trein, van vandaag op morgen. Dus niet op een perdiodiciteitverschil tussen treintypes van 40 jaar geleden en nu (waar in de praktijk inderdaad ongeveer een verdubbeling tot verviervoudiging gerealiseerd is).
Hé ik dacht dat de onderhoudscyclus (ik ken de juiste afkortingen niet) nog altijd 7,5 en 15 jaar waren....zoals 30(?) jaar geleden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door kika »

7,5 jaar slaat niet op het normale onderhoud als remmen nazicht, maar 'groot' onderhoud? Ik heb het idee dat hier een aantal verschillende zaken door elkaar lopen.

Nighttrain: blijkbaar zijn er ook enkele 'luxe-'speelgoedjes voor de reizigers aangezien je kan reserveren bij een stopcontact bijvoorbeeld. Ik ben niet verbaasd over het feit dat je bvb. leeslampjes redelijk vaak moet controleren op functioneren en dat het - in verhouding- veel tijd kost om ze dan ook nog te vervangen, maar het verschil lijkt me erg groot. Kan je toekomen met meer kleiner nazicht uitgevoerd door lager geschoolden tijdens de 'dode uren' zoals nu ook al wordt schoongemaakt?
Plaats reactie