SNCF low cost TGV OUIGO

nighttrain
Berichten: 2557
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door nighttrain »

kika schreef:7,5 jaar slaat niet op het normale onderhoud als remmen nazicht, maar 'groot' onderhoud? Ik heb het idee dat hier een aantal verschillende zaken door elkaar lopen.

Nighttrain: blijkbaar zijn er ook enkele 'luxe-'speelgoedjes voor de reizigers aangezien je kan reserveren bij een stopcontact bijvoorbeeld. Ik ben niet verbaasd over het feit dat je bvb. leeslampjes redelijk vaak moet controleren op functioneren en dat het - in verhouding- veel tijd kost om ze dan ook nog te vervangen, maar het verschil lijkt me erg groot. Kan je toekomen met meer kleiner nazicht uitgevoerd door lager geschoolden tijdens de 'dode uren' zoals nu ook al wordt schoongemaakt?
Die stopkontakten zullen niet veel onderhoud of verificatie vragen , inderdaad.
Maar om even andere voorbeelden te geven:
zetels die niet meeer verstebaar zijn met bijhorende voetsteuntjes
andere types van schuifdeuren (intercirculatie deuren)
eenvoudigere climatisatie
bagarekken
toiletsystemen + lavabos
zznvoudigere verlichting
Het reinigen van de zitjes: geen otsmettingen meer tegen vlooien en luizen van stoffen zetels
enz enz
Dus al die zakens , zorgen er voor dat de stellen op gelijk welke plaatsen kunnen uitgerangeerd worden zonder de aanwezigheidd van onderhoudsdiensten. Dus gaan deze maar 2X per maand naar de bundels NORD moeten gaan voor dit alles ipv 4X of wekelijks.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:
nahoj schreef:
Die verdubbeling sloeg op een onderhoudsperiodiciteit van één type trein, van vandaag op morgen. Dus niet op een perdiodiciteitverschil tussen treintypes van 40 jaar geleden en nu (waar in de praktijk inderdaad ongeveer een verdubbeling tot verviervoudiging gerealiseerd is).
Hé ik dacht dat de onderhoudscyclus (ik ken de juiste afkortingen niet) nog altijd 7,5 en 15 jaar waren....zoals 30(?) jaar geleden ?
Het ging hier over korte termijn onderhoud (orde tienduizenden km), niet lange termijn (ook wel gekend onder de termen 'revisie' of 'herziening').
nighttrain
Berichten: 2557
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCF low cost TGV OUIGO

Bericht door nighttrain »

msts.be schreef:
dentheo schreef:
nahoj schreef: Toch zijn de periodiciteiten van ons materieel hoger naarmate het moderner is (en dus meer gadgets bevat). Daar een verdubbeling in realisere u doen gelovenn is spectaculair. Ik verdenk dat het om een slogan gaat, ontdaan van veel relevante informatie.
Chapeau voor mijn auto ...in 40 jaar stapsgewijze van 2500km onderhoud naar 20000km.
Maar, dan vergeet je dat je 40 jaar oude auto met ondertussen 200000 km nog altijd rijdt, en je 5 jaar oude auto met ook 200000 km uiteenvalt. Auto's van tegenwoordig zijn ook als wegwerpproduct ontworpen: de onderhoudsintervallen mogen dan wel langer zijn, maar in totaal is hun gebruiksduur véél korter dan auto's van vroeger..
Dat willen de "marketeers " U doen geloven gewild of ongewild, rechtstreeks of onrechtstreeks.
Vroeger werden auto's ook meer cash gekocht (jaren 60/70) wie geen geld had bleef eraf,zelden waren zij die geld leenden.
Vandaag wordt lenen ,auotos kopen afgedaan als een fluitje van een cent...met al de gevolgen vandien. Maar inderdaad we wijken af dus stop ik maar terug!
Plaats reactie