Stoptrein lijn 12 rijdt niet naar Roosendaal Railtime

Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Fyra.

Bericht door Bordensteker »

The_Knitter schreef:Volgens een kennis (TB NMBS Antwerpen) zijn er nog maar 4 treinstellen Varkensneus voor Antwerpen-Roosendaal ivm geen inbouw TBL1+. TBL1+ mag niet naar Nederland. Zal leuk worden als Fyra rijdt, benelux weg is, en er weer eens een tekort aan dienstvaardige Varkensneuzen is voor Nederland... Bussen, of "Zoek het zelf maar uit"?
Over het regelmatig wegvallen van de grensoverschrijdende L-trein verbinding naar Roosendaal bestaat al een week een afzonderlijk topic, genaamd "Stoptrein lijn 12 rijdt niet naar Roosendaal Railtime".
Ik denk dat het daarom praktischer is om de huidige hier slechts zijdelings aan de Fyra rakende discussie daar verder te zetten!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

MaartendeJ schreef:Ook in het internationale topic: Op Maastricht-Eijsden rijden klassiekertjes. Waarom is dit geen optie als "reservematerieel"? (Uiteraard zal dit niet meteen op 1 dag meteen er rijden, maar nu is het de hele week elke dag raak; dan moet er wel wat te regelen zijn, toch?)
Ik vind dat je gelijk hebt. Dit is de oplossing.
Of anders moeten ze de trein beperken met Varkensneuzen beperken tot Essen, en moeten de reizigers daar van een 37 jaar oude trein overstappen op een minstens 47 jaar oude trein. Dat Rood Klassiekske kan dan de ganse tijd pendelen van Essen tot Roosendaal.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stoptrein lijn 12 rijdt niet naar Roosendaal Railtime

Bericht door Adler »

groentje schreef:Ik begrijp je frustratie, maar nu hang je de populist uit, Adler.
Ik weet niet wat dit met populisme heeft te maken.
Al maanden geleden zijn er aan minister Magnette vragen gesteld hierover en is er op gewezen dat men in de problemen ging komen.
Dit is niet louter een technische kwestie maar veeleer een politieke.
Het gaat hier over een overeenkomst tussen 2 landen.
Als minister van overheidsbedrijven had hij de nodige druk kunnen uitoefenen zodat er een oplossing zou komen.
Nu de Fyra straks ( misschien) zal gaan rijden heeft Nederland er natuurlijk alle belang bij om zoveel mogelijk reizigers in die Fyra te krijgen en zo weinig mogelijk nog langs Roosendaal.
Waarom denk je dat Nederland anders zo aandringt op een Fyra verbinding met Breda ?
Op die manier zou Breda de rol kunnen overnemen van Roosendaal als (passagiers)knooppunt tusen België en Nederland.
Als dit er niet komt en de treinen naar Roosendaal vallen ook nog weg, zal je straks eerst naar Rotterdam moeten voor gelijk welke bestemming in Nederland.
Dus iemand die naar Eindhoven, Den Bosch of Vlissingen moet vanuit België, om maar iets te noemen, moet dan eerst naar Rotterdam.

Maar Magnette heeft zich nooit veel aangetrokken van de spoorwegen.
Op alle vragen in het parlement geeft hij een ontwijkend antwoord of zegt hij dat men het maar aan zijn collega Wathelet moet vragen.
Hij vond het zelfs niet nodig om de benoeming van de CEO's in orde te maken en de hervorming van de NMBS-groep heeft hij maanden lang op de lange baan geschoven.
Nu gaat hij dit even snel nog regelen voor hij naar Charleroi vertrekt om dan de hete aardappel door te geven aan zijn opvolger.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stoptrein lijn 12 rijdt niet naar Roosendaal Railtime

Bericht door groentje »

Waarmee hij niet beter doet dan de meeste ministers. Ook elders zijn er meestal geen benoemingen gedaan. Maar soit. ik ben het ook niet eens dat de trage homologatie uitsluitend een politiek probleem is. Mij lijkt het vooral een probleem van planning te zijn bij de NMBS en de verantwoordelijke veiligheidsinstanties. En vooral, als men begon te zien dat het wel eens lang zou kunnen duren, ware het wellicht beter geweest te wachten met de algemene installering van TBL1+, om meer toegelaten treinen te hebben voor de grenstrajecten, nu maken ze het zichzelf gewoon moeilijk...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stoptrein lijn 12 rijdt niet naar Roosendaal Railtime

Bericht door Adler »

groentje schreef:Waarmee hij niet beter doet dan de meeste ministers. Ook elders zijn er meestal geen benoemingen gedaan. Maar soit. ik ben het ook niet eens dat de trage homologatie uitsluitend een politiek probleem is. Mij lijkt het vooral een probleem van planning te zijn bij de NMBS en de verantwoordelijke veiligheidsinstanties. En vooral, als men begon te zien dat het wel eens lang zou kunnen duren, ware het wellicht beter geweest te wachten met de algemene installering van TBL1+, om meer toegelaten treinen te hebben voor de grenstrajecten, nu maken ze het zichzelf gewoon moeilijk...
Ik zou toch de macht van een minister niet onderschatten.
Ik weet uit eigen ervaring dat een technisch probleem bij de NMBS dat na meer dan een jaar nog steeds niet opgelost geraakte, plots op enkele dagen tijd wel kon opgelost worden vanaf het moment dat de minister er zich ging mee moeien.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Stoptrein lijn 12 rijdt niet naar Roosendaal Railtime

Bericht door Bordensteker »

Er is nieuws!
Goed nieuws: sinds vandaag (06/11) zijn de stellen met TBL1+ toegelaten te Roosendaal... Eindelijk...
http://www.rijdendpersoneel.be/viewtopi ... 91#p143491
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Stoptrein lijn 12 rijdt niet naar Roosendaal Railtime

Bericht door nahoj »

Ik voel mij genoodzaakt nogmaals te reageren, want volgens mij kan men de NMBS hier voor één keer weinig verwijten.

De NMBS kan het zich politiek niet permitteren om fouten te maken in het sinds Buizingen zeer gevoelige TBL1+-dossier. Het krijgt dan ook overal de nodige prioriteit.

Technisch bestaat er minstens sinds meer dan een jaar (ik heb de juiste datums niet bij mij) een oplossing voor de grensoverschrijdingen en zijn de homologaties voor alle voertuigen die de grens over moeten aangevraagd. Bijkomende vragen van buitenlandse toelatingsinstanties zijn steeds prioritair behandeld, en indien nodig is men ter plaatse gaan toelichten. Trage reacties van buitenlandse toelatingsinstanties zijn expliciet aangekaart door NMBS bij het ministerie, inclusief de mogelijke gevolgen (die we vandaag helaas pijnlijk beginnen te zien). De politieke kant aan het hele verhaal is volgens mij zeker niet te onderschatten.

Ondertussen zijn kleinde onderreeksen van voertuigen TBL1+-vrij gehouden, zo lang als dat redelijkerwijs mogelijk is (er zijn zelfs revisies voor uitgesteld.) Dit uitstel is helaas moeilijk vol te houden, gezien er politiek keihard afgerekend wordt op de uitvoering van de TBL1+-installatieplanning (die op zijn einde loopt), en als je die laatste voertuigen nog binnen een redelijke termijn hun revisie wil geven.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stoptrein lijn 12 rijdt niet naar Roosendaal Railtime

Bericht door dentheo »

Bordensteker schreef:Er is nieuws!
Goed nieuws: sinds vandaag (06/11) zijn de stellen met TBL1+ toegelaten te Roosendaal... Eindelijk...
http://www.rijdendpersoneel.be/viewtopi ... 91#p143491
:twisted: :twisted: en ik zat stilletjes te hopen op moderner materieel op lijn 12 :evil: :evil:
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stoptrein lijn 12 rijdt niet naar Roosendaal Railtime

Bericht door rvdborgt »

nahoj schreef:Technisch bestaat er minstens sinds meer dan een jaar (ik heb de juiste datums niet bij mij) een oplossing voor de grensoverschrijdingen en zijn de homologaties voor alle voertuigen die de grens over moeten aangevraagd. Bijkomende vragen van buitenlandse toelatingsinstanties zijn steeds prioritair behandeld, en indien nodig is men ter plaatse gaan toelichten. Trage reacties van buitenlandse toelatingsinstanties zijn expliciet aangekaart door NMBS bij het ministerie, inclusief de mogelijke gevolgen (die we vandaag helaas pijnlijk beginnen te zien). De politieke kant aan het hele verhaal is volgens mij zeker niet te onderschatten.
Toch vreemd als je weet hoe snel de (voorlopige) toelating van reeks 13 naar Maastricht in het najaar van 2006 geregeld kon worden. Ik heb doorlopend het idee dat we hier niet het hele verhaal te zien krijgen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stoptrein lijn 12 rijdt niet naar Roosendaal Railtime

Bericht door Adler »

nahoj schreef: De NMBS kan het zich politiek niet permitteren om fouten te maken in het sinds Buizingen zeer gevoelige TBL1+-dossier. Het krijgt dan ook overal de nodige prioriteit.
Wat ik niet begrijp in dit hele verhaal is waarom er dan elke dag tientallen goederentreinen en de Benelux treinen wel de grens over mogen naar Roosendaal.
Ofwel hebben al die verschillende types elektrische en diesellocomotieven dan nog geen TBL1+ en waarom is dat dan geen probleem voor de NMBS ?
Ofwel hebben ze wel al TBL1+ en waarom zijn die dan wel toegelaten in Nederland zonder probleem ?
Wat is er zo speciaal aan de TBL1+ van die motorstellen dat die homologatie zo lang moet duren ?
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Stoptrein lijn 12 rijdt niet naar Roosendaal Railtime

Bericht door deadlock »

Moet er niet per treintype gehomologeerd worden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stoptrein lijn 12 rijdt niet naar Roosendaal Railtime

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef:
nahoj schreef:Technisch bestaat er minstens sinds meer dan een jaar (ik heb de juiste datums niet bij mij) een oplossing voor de grensoverschrijdingen en zijn de homologaties voor alle voertuigen die de grens over moeten aangevraagd. Bijkomende vragen van buitenlandse toelatingsinstanties zijn steeds prioritair behandeld, en indien nodig is men ter plaatse gaan toelichten. Trage reacties van buitenlandse toelatingsinstanties zijn expliciet aangekaart door NMBS bij het ministerie, inclusief de mogelijke gevolgen (die we vandaag helaas pijnlijk beginnen te zien). De politieke kant aan het hele verhaal is volgens mij zeker niet te onderschatten.
Toch vreemd als je weet hoe snel de (voorlopige) toelating van reeks 13 naar Maastricht in het najaar van 2006 geregeld kon worden. Ik heb doorlopend het idee dat we hier niet het hele verhaal te zien krijgen.

Groetjes,
Rian

Op de reeks 13 ging het dan niet om een veiligheidssysteem. Dat was een test voor typetoelating. Nu gaat het quasi om een nieuwe toelating voor ALLE types rollend materieel, is wel totaal iets anders. Het gaat dus om het opnieuw toelaten van zowel klassiekjes, breaks, sprinters, vierledige, HLE13, HLE21/27, ... en in de toekomst ook nog eens HLE18
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Stoptrein lijn 12 rijdt niet naar Roosendaal Railtime

Bericht door Hobbes »

Adler schreef:
nahoj schreef: De NMBS kan het zich politiek niet permitteren om fouten te maken in het sinds Buizingen zeer gevoelige TBL1+-dossier. Het krijgt dan ook overal de nodige prioriteit.
Wat ik niet begrijp in dit hele verhaal is waarom er dan elke dag tientallen goederentreinen en de Benelux treinen wel de grens over mogen naar Roosendaal.
Ofwel hebben al die verschillende types elektrische en diesellocomotieven dan nog geen TBL1+ en waarom is dat dan geen probleem voor de NMBS ?
Ofwel hebben ze wel al TBL1+ en waarom zijn die dan wel toegelaten in Nederland zonder probleem ?
Wat is er zo speciaal aan de TBL1+ van die motorstellen dat die homologatie zo lang moet duren ?
Op een Traxx loc (T28) staat inderdaad geen TBL1+...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stoptrein lijn 12 rijdt niet naar Roosendaal Railtime

Bericht door Steven »

Al wat men huurt (traxx, G2000) en wat van privé operatoren cargo is kan men geen TBL1+ opleggen. Het enige wat men nog kan opleggen is ETCS. Op de moment men die keuze maakt was voor België enkel Memor nationaal opgelegd, al wat na die periode is beslist kan aan niemand meer worden opgelegd. TBL1+ is dus iets wat infrabel samen met NMBS heeft beslist maar waar er verder dus geen draagkracht aan is.
Thalys, Eurostar, ICE, gehuurde locs (zoals de reeks 28/29) en privé operatoren kan men dus niet verplichten om TBL1+ te installeren.

Welke types hebben er dan wel TBL1+ (of gaan er mee voorzien worden)
alle motorstellen NMBS (nog geen enkel reeks is er volledig van voorzien)
alle stuurrijtuigen M4, M5, M6
Alle loc reeksen 11, 18, 19, 21, 27

de stuurrijtuigen i11, HLE13 gaan deze stap normaal overslaan en op slag ETCS krijgen (eventueel met TBL1+ in STM), met de ombouw van de stuurtafel en bedrading is men al deels gestart.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stoptrein lijn 12 rijdt niet naar Roosendaal Railtime

Bericht door dentheo »

Steven schreef:[

Op de reeks 13 ging het dan niet om een veiligheidssysteem. Dat was een test voor typetoelating. Nu gaat het quasi om een nieuwe toelating voor ALLE types rollend materieel, is wel totaal iets anders. Het gaat dus om het opnieuw toelaten van zowel klassiekjes, breaks, sprinters, vierledige, HLE13, HLE21/27, ... en in de toekomst ook nog eens HLE18[/quote]

Is dat zo ? Zijn nu alle belgische stellen met TBL+ toegelaten in Nederland , moeilijk te geloven
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie