EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Plaats reactie
fredz

EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door fredz »

Wie weet of de EC treinen Brussel-Zwitserland (90, 91, 96, 97) airco aan boord hebben? Dit is Zwitsers materiaal, dat volgens mij al relatief oud is. De NMBS vertelde me dat er "een bepaalde vorm van airco" aan boord was, "zoals het oudere Belgische materieel". Maar wat betekent dit? En is dit ook zo in 1e klas? Wil namelijk zo'n trein nemen binnenkort, maar erg warm buiten (30+), en met heel kleine kinderen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door Steven »

Je kan die treinen gerust nemen, de Zwitsers hebben hun rijtuigen recent nog vernieuwd, de airco is er zeker functioneel genoeg. Over de eventuele aanwezigheid van de Belgische rijtuigen (1 of meerdere) in deze treinen spreken we niet, die hebben zelden een modernisering gehad aan de binnenkant die die naam waard is.
fredz

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door fredz »

Steven schreef:Je kan die treinen gerust nemen, de Zwitsers hebben hun rijtuigen recent nog vernieuwd, de airco is er zeker functioneel genoeg. Over de eventuele aanwezigheid van de Belgische rijtuigen (1 of meerdere) in deze treinen spreken we niet, die hebben zelden een modernisering gehad aan de binnenkant die die naam waard is.
Dus toch airco? Maar waarom schrijft de NMBS me dit dan?

Code: Selecteer alles

De treinen naar Basel zijn in het algemeen Zwitserse rijtuigen. Er is wel enige vorm airconditioning maar dit is te vergelijken met de oudere treinstellen hier in België.
Want als het dezelfde "airco" is als de breaks, is het huilen met de pet op...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door Steven »

De breaks hebben geen klimaatregeling maar een luchtverversingssysteem, dat is totaal iets anders. Trouwens deze SBB rijtuigen hebben net als onze i11 rijtuigen volledig gesloten ramen waardoor je wel een degelijke klimaatregeling moet plaatsen of ze zijn zelfs in de lente bij de minste zon al niet meer te gebruiken.
Waar heb jij die tekst gevonden, aan het lettertype alleen al zou ik zeggen van een verouderde nmbs pagina.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door K V B »

Normaal zitten in die trein SBB Eurocity rijtuigen. Dus gewoon met Airco.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:Waar heb jij die tekst gevonden, aan het lettertype alleen al zou ik zeggen van een verouderde nmbs pagina.
Het lettertype wordt door de forumsoftware zo gemaakt, de tekst staan in een

Code: Selecteer alles

-blok.

Gezien zijn zinsbouw ('de NMBS heeft me gschreven') vermoed ik dat het een e-mail of brief is.
fredz

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door fredz »

Ja, een mail van de klantendienst. Blijkbaar dus niet op de hoogte :-)
neigezug

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door neigezug »

De Zwitserse rijtuigen hebben altijd airco gehad en één van de beste van Europa.Erger is het met de airco's in België
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door Dieselfreak »

Er is wel enige vorm airconditioning maar dit is te vergelijken met de oudere treinstellen hier in België.
"Enige vorm airconditioning": wat bedoelen ze daar nu mee? Een trein heeft airco, of heeft die niet, toch? En een luchtverversingssysteem zonder koeling, zoals in de Break, M4, is natuurlijk geen airconditioning.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door dentheo »

Theoretisch heeft volgens mij gen enkele trein "airconditioning" net zoals ik geen auto ken met "air conditioning"

Bij air-conditioning of klimaatregeling wordt zowel temperatuur als vocht geregeld... bij beide voorgaande toepassingen is het echter alleen de temperatuur die geregeld wordt.
Dus "halve" airco.
Theo
Groeten vanop de Heide
Terminus
Berichten: 1129
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door Terminus »

Tegenwoordig zit er ook opnieuw een Belgisch I6-rijtuig in de samenstelling (dus ook met klimaatregeling), blijkbaar tot Zwitserland. Wat ik bizar vind aangezien de trein voorzien is/was voor 200 km/u in Frankrijk, en het toevoegen van dat rijtuig de snelheid beperkt tot 160.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door dentheo »

Er is in de buitenlandse (spoor)pers al wat commentaar geweest op die Franse wijzigingen....die geen effect zouden hebben want trein staat alleen "ergens" langer stil.
Details ken ik niet meer.
Theo
Groeten vanop de Heide
260689
Berichten: 3351
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door 260689 »

Terminus schreef:Tegenwoordig zit er ook opnieuw een Belgisch I6-rijtuig in de samenstelling (dus ook met klimaatregeling), blijkbaar tot Zwitserland. Wat ik bizar vind aangezien de trein voorzien is/was voor 200 km/u in Frankrijk, en het toevoegen van dat rijtuig de snelheid beperkt tot 160.
Dat was voorzien om enkel I10 en I6 te gebruiken die 200km/h kunnen rijden, maar door 1 of ander probleem rijd deze trein nog altijd geen 200km/h in Frankrijk. Daarom dat men nog altijd I10 en I6 rijtuigen die max 160km/h kunnen rijden in de samenstelling toevoegt.
fredz

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door fredz »

Het was weer een fijne reis met de NMBS afgelopen donderdag. De EC97 was eerst vertraagd... En daarna geannuleerd. Dus allemaal op de IC naar Luxemburg met tientallen stops, tot ter hoogte van Aarlen een lege EC97 ons voorbijstak. Blijkbaar hersteld. Vanuit Luxemburg stond hij dan weer klaar tot Basel met 1u30 vertraging. Volgens de hoofdconducteur is dit regelmatig zo. Tsja...
Plaats reactie