Pagina 1 van 3

Treinbotsing Amsterdam

Geplaatst: 21 apr 2012, 20:09
door MaartendeJ
AMSTERDAM - In Amsterdam zijn zaterdagavond twee passagierstreinen op elkaar gebotst. Daarbij zijn 48 gewonden gevallen.

Dat meldde een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen. Volgens haar is onder meer sprake van botbreuken en kneuzingen. Naast de politie en brandweer zijn er veel ambulances en een traumahelikopter aangwezig.
Volgens RTL Nieuws vielen passagiers uit hun stoel, sommigen werden hard tegen de glazen tussenwanden in de trein geklapt.

Bron en meer info: http://www.nu.nl/binnenland/2792816/48- ... erdam.html

Betreft SLT 2658 (trein 4058, sprinter ((Rotterdam-)Amsterdam-Uitgeest) en VIRM 8711 (3057, IC Den Helder-Nijmegen) tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk.

Er werd wegens werkzaamheden aan de Hemtunnel (Zaandam-Sloterdijk) daar 2 sporen gebruikt, evenals voor de treinen van en naar Zaandam 2 sporen. Dat betekent dat er tussen station Amsterdam Sloterdijk en de aansluiting werkplaats Zaanstraat enkelspoor gereden moest worden.

Re: Treinbotsing Amsterdam

Geplaatst: 21 apr 2012, 20:30
door Daniël
Sprinter en intercity botsen frontaal in Amsterdam
Geplaatst op: zaterdag 21 april 2012 19:14
Laatst bijgewerkt: zaterdag 21 april 2012 20:15

Op de Singelgrachtbrug in Amsterdam (tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk) zijn omstreeks 18.32 uur de Sprinter Amsterdam - Uitgeest en de intercity Den Helder - Nijmegen frontaal op elkaar gebotst.

Bij het ongeval het ongeval zijn 48 gewonden gevallen waarvan 33 zwaar meldt het Parool. Van de gewonden bevonden zich er 40 in de Sprinter. De verwondingen varieren van schaafwonden tot botbreuken volgens de NOS.

Hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren is nog onbekend, de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft inmiddels inspecteurs naar de ongevalslocatie gestuurd en start een groot onderzoek naar de oorzaak.

Naar verwachting zal er minstens tot het einde van de treindienst vannacht geen treinverkeer mogelijk zijn tussen Amsterdam Centraal en Schiphol, Haarlem en Zaandam.

(c) OV in Nederland.nl
Bron |

Re: Treinbotsing Amsterdam

Geplaatst: 21 apr 2012, 21:16
door Daniël

Re: Treinbotsing Amsterdam

Geplaatst: 22 apr 2012, 06:55
door kika
http://www.at5.nl/artikelen/79827/nog-g ... ak-ongeluk (met een indrukwekkende foto van de krachten die op de IC zijn vrijgekomen)

Re: Treinbotsing Amsterdam

Geplaatst: 22 apr 2012, 07:53
door neigezug
Relatief veel gewonden ondanks het beperkt impact van de treinen en de klage snelheid.Ik vermoed dat veel reizigers rechtstonden en door de trein geslingerd werden.
Misschien moet men de gordelplicht op de trein invoeren.

Re: Treinbotsing Amsterdam

Geplaatst: 22 apr 2012, 11:02
door Dieselfreak
neigezug schreef:Misschien moet men de gordelplicht op de trein invoeren.
Dat meen je niet hé. Het moet niet té gek worden. Voor die enkele keer dat een trein botst? De kans dat je als inzittende van een trein ooit gewond raakt is vele malen kleiner dan de kans dat je met de auto/brommer/fiets wat zal tegenkomen.

Re: Treinbotsing Amsterdam

Geplaatst: 22 apr 2012, 11:04
door Daniël
De meeste gewonden zijn ook in de Sprinter gevallen. Juist een treinsoort waarbij, wegens de relatief korte afgelegde afstanden, de capaciteit met veel staanplaatsen wordt gepland. De SLT-stellen zijn ook op veel staand vervoer ingericht.

Volgens een bericht op OV in Nederland.nl lijkt de situatie van gisteren op een bijna-ongeval in 2010 waarbij twee treinen tegenover elkaar tot stilstand kwamen. Ook toen werd er over één spoor gereden tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk voor de treinen richting Zaandam wegens werkzaamheden, waarbij een automatisch ingestelde rijweg voor een trein de ene kant op tegelijk werd ingesteld met een handmatig ingestelde voor de tegemoetkomende trein.

Re: Treinbotsing Amsterdam

Geplaatst: 22 apr 2012, 11:49
door kika
Daniël schreef:De meeste gewonden zijn ook in de Sprinter gevallen. Juist een treinsoort waarbij, wegens de relatief korte afgelegde afstanden, de capaciteit met veel staanplaatsen wordt gepland. De SLT-stellen zijn ook op veel staand vervoer ingericht.
Het is ook redelijk snel na het verlaten (SLT), kort voor het binnenrijden (IC) gebeurd, in zo'n situatie heb je altijd meer mensen die rechtstaan. Wat ik me afvraag is of er eigenlijk ook bij de binneninrichting rekening wordt gehouden met ongelukken. Vroeger was het dashboard van een auto ook heel hard, terwijl dat nu uit andere materialen wordt gemaakt.

Re: Treinbotsing Amsterdam

Geplaatst: 22 apr 2012, 12:48
door dentheo
kika schreef:http://www.at5.nl/artikelen/79827/nog-g ... ak-ongeluk (met een indrukwekkende foto van de krachten die op de IC zijn vrijgekomen)

Is mooie foto van geplande "kreukelzones" in treinen, laatst hier nog vernoemd in een draadje over veiligheden in rijtuigen.

Re: Treinbotsing Amsterdam

Geplaatst: 22 apr 2012, 12:53
door Daniël
Zeker in het betrokken type dubbeldekker is er vooral een groot gebrek aan mogelijkheden je vast te houden. Als zo'n trein bij binnenkomst door een wissel gaat wil het bij drukte nogal eens gebeuren dat een in het gangpad staande reiziger bij een zittende reiziger op schoot beland. Laat wel raden wat voor dingen er gebeuren als zo'n botsing plaatsvindt terwijl er al mensen klaar staan om uit te gaan stappen, dat zal op de balkons al wel een soort van domino-effect gehad hebben.
Een SLT is hier wat meer op ingericht.

Edit: N.a.v. een bericht op Somda.nl de rijwegen van de betrokken treinen in een plaatje kunnen intekenen. De gele stip is de globale plek van de botsing. Afbeelding

Re: Treinbotsing Amsterdam

Geplaatst: 22 apr 2012, 17:37
door kika
En voor een fotoreeksje van treinbotsingen rondom CS de laatste jarene: 2001 http://schlijper.nl/search/011127/01112 ... ing1.photo 2004 http://schlijper.nl/search/040521/04052 ... icht.photo 2005 http://schlijper.nl/search/050815/05081 ... ng-7.photo 2012 http://schlijper.nl/120421-199-treinbot ... park.photo

Daniël: wat bedoel je met een SLT is hier wat meer op gericht? In de zin dat er bvb. meer plaatsen zijn waar reizigers zich vast kunnen houden?

Re: Treinbotsing Amsterdam

Geplaatst: 22 apr 2012, 18:08
door Daniël
Juist, dat bedoel ik.

Er is overigens ook triest nieuws...

Slachtoffer treinongeluk overleden
Geplaatst op: zondag 22 april 2012 18:05
Laatst bijgewerkt: zondag 22 april 2012 18:06

Een van de slachtoffers van het treinongeluk in Amsterdam is overleden. Dat meldt de gemeente Amsterdam. Het is een vrouw van 68 uit het oosten van het land. Ze is in het ziekenhuis aan haar verwondingen bezweken.
Zestien mensen met zware verwondingen liggen nog in het ziekenhuis. In totaal raakten 117 treinreizigers gewond door de botsing van een Sprinter met een intercity. Van hen hebben 42 mensen ernstig letsel opgelopen.
Lees verder

Re: Treinbotsing Amsterdam

Geplaatst: 23 apr 2012, 03:42
door kika
Sein 494 zou niet zijn uitgerust met ATB-Vv, wat ook bij lagere snelheden kan ingrijpen. Juist bij zo'n locatie (vertrek/aankomst bij station, dus lagere snelheid) lijkt me dat zinnig.
http://www.nu.nl/binnenland/2793451/mod ... erdam.html

Re: Treinbotsing Amsterdam

Geplaatst: 23 apr 2012, 22:17
door Daniël
Inmiddels hebben zowel ProRail als de ILT een 24-uursrapportage over het ongeval uitgestuurd.
Waarschijnlijke oorzaak die hieruit blijkt is dat de Sprinter een STS-passage heeft gehad bij sein 494 (zie tekening in eerdere post), vervolgens wissel 489A heeft open gereden en uiteindelijk zoals bekend frontaal op de tegemoetkomende IC gebotst is waarvoor een rijweg was ingesteld.

Als mogelijke oorzaak voor de STS wordt verblinding van de machiniste van de Sprinter door een laagstaande zon genoemd.

Re: Treinbotsing Amsterdam

Geplaatst: 24 apr 2012, 18:41
door Adler
Daniël schreef:Inmiddels hebben zowel ProRail als de ILT een 24-uursrapportage over het ongeval uitgestuurd.
Waarschijnlijke oorzaak die hieruit blijkt is dat de Sprinter een STS-passage heeft gehad bij sein 494 (zie tekening in eerdere post), vervolgens wissel 489A heeft open gereden en uiteindelijk zoals bekend frontaal op de tegemoetkomende IC gebotst is waarvoor een rijweg was ingesteld.

Als mogelijke oorzaak voor de STS wordt verblinding van de machiniste van de Sprinter door een laagstaande zon genoemd.
Waarom kan men in Nederland al na 24 uur een voorlopig rapport maken en duurt hier zoiets minstens 10 jaar ?