Pagina 44 van 66

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 22 aug 2023, 21:54
door 260689
rdv schreef: 22 aug 2023, 21:18
jan_olieslagers schreef: 22 aug 2023, 21:06 rdv schreef: ↑22 aug 2023, 20:40
Met 3 treinen per dag kan je de reizigersaantallen niet aan, zelfs niet buiten de zomer
Dat is een erg zwak excuus om vijf treinen aan te kondigen en er dan toch maar drie te laten rijden. Ook ik zie liever dat men enkel belooft wat men kan waarmaken.
Op de meeste dagen deze zomer hebben er 2x 5 gereden. Vertragingen was iets anders (o.a. door de grote werken in en rond Köln, en tussen Köln en Aachen).
jan_olieslagers schreef: 22 aug 2023, 21:06 De betrouwbaarste oplossing lijkt me een IC Brussel - Aken (met NMBS materiaal), met gegarandeerde overstap (in beide richtingen) in Aken op de ICE.
Alsof NMBS daartoe de middelen zou hebben. Er is nu al tekort aan materiaal en aan personeel.
Dat hebben we al in detail besproken, en idd dat is een knelpunt. Maar ondertussen zijn er meer M7s in omloop, dus mss kan er wel iets qua materieel?
Een deel van de ICE ritten wordt door NMBS bestuurders gereden: beter dat ze met een "vervangtrein" rijden, dan met hun vingers zitten draaien omdat er geen beschikbaar ICE-stel is nmbm.
Voor op dat laatste te antwoorden: die machinisten van Depot Luik (ILie) rijden ook tot Frankfurt. Dus als die strandt in Aachen zullen zei genoodzaakt zijn om Aachen - Frankfurt te moeten rijden. 2 machinisten van Luik komen elk met de (voor-)laatste van Luik naar Brussel om daar 'uit te slapen' en smorgens de ICE11 en ICE13 te rijden.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 22 aug 2023, 21:56
door jan_olieslagers
Maar ondertussen zijn er meer M7s in omloop, dus mss kan er wel iets qua materieel?
Een deel van de ICE ritten wordt door NMBS bestuurders gereden: beter dat ze met een "vervangtrein" rijden, dan met hun vingers zitten draaien omdat er geen beschikbaar ICE-stel is nmbm.
Toekijkende van verre heb ik de voorzichtige indruk dat de M4-en (en zelfs M5 ook?) sneller verdwijnen dan dat er M7's bijkomen... of waarom zou er anders zoveel improvisatie gebeuren met samenstellingen? Maar met uw laatste punt ben ik graag en van harte akkoord! De opmerking van @260689 hierboven snap ik niet, maar ik ben dan ook geen insider.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 22 aug 2023, 22:06
door 4017-4018
Of, maar waarschijnlijk te duur, een trein klaar hebben staan met geschikt materieel (HLE 18+I11) dat kan invallen ingeval van afschaffing ICE-rit tot Aachen (en dat dan van daar uit DB een ander ICE-stel klaar hebben staan)

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 22 aug 2023, 22:27
door groentje
Dat zou ideaal zijn, maar helaas, we zijn Zwitserland niet.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 22 aug 2023, 23:00
door ovspotter_be
Compensatie goed en wel, maar de mensen aan het loket in Hamburg waren ook niet echt vriendelijk.
Eerst moesten we een heel papieren formulier invullen en nadien klagen dat we onze tickets digitaal hadden en niet afgeprint.
En ik weet dat het online kan, maar we hadden ook extra zitplaatsen gereserveerd door een eerdere afschaffing wegens werkzaamheden en dat konden we niet online regelen.
Maar van het terugbetalen van niet gebruikte reservaties wist men op Hamburg Hbf precies ook niets...
Laat ons hopen dat de terugreis morgen met ICE 201 en 12 wat vlotter verloopt.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 23 aug 2023, 08:27
door ovspotter_be
ovspotter_be schreef: 22 aug 2023, 23:00 Laat ons hopen dat de terugreis morgen met ICE 201 en 12 wat vlotter verloopt.
Nou, ICE 201 "Zug fährt ohne Wagen 8", één keer raden waar wij gereserveerd hebben...

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 23 aug 2023, 08:56
door Steven
Wat raar zou zijn tenzij het een ice4 betreft waarvan men de samenstelling wel kan aanpassen

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 23 aug 2023, 09:01
door ovspotter_be
Het betreft inderdaad een ICE 4, dus ofwel krijgen we een kortere trein ofwel (wat ook wel regelmatig gebeurt) is de airconditioning kapot in wagon 8.
We zullen wel zien of het treinpersoneel ons 4 een nieuwe zitplaats kan aanbieden.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 23 aug 2023, 10:38
door Shrek
Portbou schreef: 22 aug 2023, 18:52 Laat ons dan maar in één keer ophouden met de trein tegenover het vliegtuig te promoten met het zinnetje "Jamaar met het vliegtuig moet je twee uur op voorhand op de luchthaven zijn anders raak je niet op je vlucht..."

Want voor de trein wordt dat dan "Jamaar je moet de trein van 2h eerder nemen anders haal je je bestemming niet..."
Voor reizen die een overstap in Duitsland vereisen is inderdaad 2u marge nemen het zinnetje dat vandaag van toepassing is. Beter de mensen op voorhand teleurstellen dan ergens in Duitsland tot de vaststelling komen dat je trein weg is. En in het beste geval ben je 2 uur te vroeg op bestemming in moet je eerst nog ergens gaan genieten van een halbe weisse of een knackwurst voor je eigenlijke afspraak.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 23 aug 2023, 10:57
door stijn
Vielen Dank um mit Lufthansa zu fliegen!

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 23 aug 2023, 11:06
door Shrek
stijn schreef: 23 aug 2023, 10:57 Vielen Dank um mit Lufthansa zu fliegen!
Denk je dan echt dat mensen beloven dat ze ergens snel zijn waarna ze stranden in Duitsland minder mensen naar het vliegtuig stuurt?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 23 aug 2023, 13:22
door stijn
Shrek schreef: 23 aug 2023, 11:06 Denk je dan echt dat mensen beloven dat ze ergens snel zijn waarna ze stranden in Duitsland minder mensen naar het vliegtuig stuurt?
Eerlijk gezegd wel ja... de grote meerderheid houdt geen rekening met gemiste aansluitingen bij de keuze van een vervoersmiddel / routing. Noch bij vliegtuigen, noch bij treinen.

Persoonlijk plan ik de buffer in functie van de gevolgen... M.a.w. sukkel ik vast voor de nacht of niet... Verder plan ik heel kort.

EDIT: Vliegtuigen missen soms ook aansluitingen... Maar daar houdt ook niemand rekening mee...

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 23 aug 2023, 14:29
door Portbou
Shrek schreef: 23 aug 2023, 11:06 Denk je dan echt dat mensen beloven dat ze ergens snel zijn...
Als ik een ICE-ticket heb waarop staat dat ik om 06h23 met ICE11 kan vertrekken en dat ik dan met één overstap in Köln om 13h14 in Hamburg sta.
Wie belooft er dan wat aan wie ?

Shrek schreef: 23 aug 2023, 11:06 Voor reizen die een overstap in Duitsland vereisen is inderdaad 2u marge nemen het zinnetje dat vandaag van toepassing is.
Waar staat dat zinnetje ? Alvast niet op de website van DB of NMBS Internationaal.
En de verbindingen die worden aangeboden zijn niet standaard met 2h marge.

Hoe wil je nu dat het gewone publiek dit snapt ?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 23 aug 2023, 14:32
door Portbou
stijn schreef: 23 aug 2023, 13:22
Shrek schreef: 23 aug 2023, 11:06 Denk je dan echt dat mensen beloven dat ze ergens snel zijn waarna ze stranden in Duitsland minder mensen naar het vliegtuig stuurt?
Eerlijk gezegd wel ja... de grote meerderheid houdt geen rekening met gemiste aansluitingen bij de keuze van een vervoersmiddel / routing. Noch bij vliegtuigen, noch bij treinen.
Is toch normaal.
Waarom zou de gemiddelde reiziger eraan denken iets anders te kopen dan wat de website hun standaard voorstelt ?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 23 aug 2023, 14:38
door Portbou
Shrek schreef: 23 aug 2023, 10:38 Voor reizen die een overstap in Duitsland vereisen is inderdaad 2u marge nemen het zinnetje dat vandaag van toepassing is. Beter de mensen op voorhand teleurstellen dan ergens in Duitsland tot de vaststelling komen dat je trein weg is. En in het beste geval ben je 2 uur te vroeg op bestemming in moet je eerst nog ergens gaan genieten van een halbe weisse of een knackwurst voor je eigenlijke afspraak.
Dus we plannen gewoon 2h marge in en dan is de reiziger tevreden ??

We gaan dat even praktisch uitwerken met het voorbeeld van Hamburg.
Standaardvoorstel is ICE11 om 06h23 + overstap van 54' in Köln + ICE206 aankomst Hamburg 13h14.

Hoe zou jij deze reis nu plannen met 2h marge ?
En op welke treinen zou je allemaal stoelen reserveren om zeker te zijn dat je kan zitten ?