Royal Bank of Scotland will Angel Trains verkaufen
(22.04.2008)
Die Royal Bank of Scotland (RBS) benötigt frisches Kapital und will daher unter anderem die Leasinggesellschaft Angel Trains verkaufen. Sie rechnet mit Erlösen von rund 3,5 Mrd. GPB (4,4 Mrd. EUR). Presseberichten zufolge wird derzeit mit einen Konsortium um Babcock & Brown und der Deutschen Bank verhandelt.
bron:
http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20127
Türkei: HGV-Strecke Ankara – Eskişehir fertig gestellt
(23.04.2008)
HGV-Zug von CAF für die TCDD
Die türkische Schnellfahrtstrecke zwischen Ankara und Eskişehir ist fertig gestellt worden. Die abschließenden Sicherheitstests sind beendet worden. Nun sollen bis Herbst Test- und Zulassungsfahrten stattfinden. Zuvor werden die Strecke und die Gleise mit einem deutschen Messfahrzeug untersucht. Zum Einsatz kommen in Spanien bei CAF gefertigte Hochgeschwindigkeitszüge, die zwischen den beiden Städten statt drei Stunden nur noch eine Stunde und 10 Minuten unterwegs ein sollen.
bron:
http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20129
DB will Rangierlokomotiven umfassend modernisieren
(24.04.2008)
Die Deutsche Bahn will 130 Diesel-Rangierlokomotiven der Baureihen 291, 295 und 298 umfassend modernisieren lassen. Die vollmodernisierten Lokomotiven müssen auch für den Einsatz in den an Deutschland angrenzenden Ländern und Italien zulassungsfähig sein. Außerdem soll die Höchstgeschwindigkeit der 291/295 von 80 auf 100 km/h erhöht werden. Die Spenderlokomotiven werden dem Auftragnehmer kostenfrei zur Modernisierung zur Verfügung gestellt. Die Arbeiten sollen mit Jahresbeginn 2009 starten und Ende 2013 abgeschlossen sein.
bron:
http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20142
NMBS op koers, ondanks licht verlies B-Cargo
De NMBS-groep heeft in 2007 voor het eerst sinds jaren een positief resultaat geboekt. De spoorgroep sloot het boekjaar af met een resultaat van 12,9 miljoen euro, tegen een verlies van 171,6 mln EUR in 2006. Vrachtdivisie B-Cargo kende een omzetstijging van 3,3%, terwijl de transportprestaties lichtjes daalden.
Met een omzet van 2,22 mrd EUR en een verlies van 17,8 mln EUR (tegen -67,7 mln EUR in 2006) doet operator NMBS het naar eigen zeggen beter dan verwacht. "Onze doelstelling om in 2008 een break-even te draaien blijft binnen handbereik", zegt ceo Marc Descheemaecker van de NMBS. "Binnen twee à drie jaar moeten wij uitgroeien tot een Europese toponderneming."
Ook zorgenkind B-Cargo kent een belangrijke vooruitgang. Ze schroefde eveneens haar verlies terug tot -29,2 mln EUR (tegen -55,8 mln EUR in 2006). De lichte daling van de vervoerde tonnage (57,7 mln t) en de transportprestaties (8,15 mrd tkm) zijn volgens Descheemaecker te wijten aan een gewichtverschuiving. "Vorig jaar nam het containertransport toe, terwijl de zwaardere staaltrafiek daalde."
(Zie De Lloyd van 28/04/2008.)
Publicatiedatum: 25 april 2008
bron:
http://www.lloyd.be/nieuws/id21108-NMBS ... Cargo.html
> Nieuws
Nederlanders ontwerpen bus die ook kan sporen
Aan de Technische Universiteit van het Nederlandse Eindhoven heeft men een belangwekkende ontdekking gedaan: een bus die op de weg én op het spoor kan rijden. 'RegioRailer' heet het ding, en het zou op eenvoudige wijze kunnen wisselen tussen weg en spoor. Maximumsnelheid: 80 kilometer per uur.
Nieuw wiel
"We hebben het wiel opnieuw uitgevonden", aldus Jelte Bos over de 'bimodale' bus. Het voertuig maakt gebruik van een spoorwiel en een normale band op één as. "Beide wielen maken gebruik van dezelfde rem en aandrijving", zegt Bos.
Tot 80 km/h
Al rijdend worden de luchtbanden opgetrokken, terwijl de bus met een snelheid van ongeveer 40 kilometer per uur het spoor oprijdt. Dat gebeurt op een speciale plaats, waar de weg tot aan de rails komt. Zodra de luchtbanden zijn opgetrokken, kan het voertuig weer versnellen tot 80 kilometer per uur.
Bos stelt dat de bimodale bus vooral interessant is voor gebieden met spoorlijnen die niet rendabel zijn. "Met de RegioRailer kan op het bestaande spoor een hogere frequentie worden aangeboden, terwijl de bus van het spoor af kan en door de dorpskernen kan rijden waar de reizigers moeten zijn." (belga/edp)
25/04/08 17u15
1 reactie
T T, Antwerpen
Iets dergelijks wordt al jaren in de haven gebruikt. Het heet een "locotrattore" en werkt volgens hetzelfde principe: het is een soort locomotief die op sporen rijdt maar ook rubberbanden heeft, zodat het ook over de weg kan rijden. Enigste verschil zal wellicht de snelheid zijn, maar het idee is zeker niet nieuw.
bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... oren.dhtml