Heel erg bedankt Ronny voor je bericht. Ik roep iedereen op zijn voorbeeld te volgen.
Maar nu Het Nieuws:
Duitsland wil transitverkeer aan banden leggen
In een voorontwerp van het Duitse Masterplan voor Goederenvervoer en Logistiek is één van de maatregelen voor een efficiënter vervoersysteem onder meer het aan banden leggen van het transitverkeer ten voordele van shortsea.
Door de verschillende vervoersmodi beter op elkaar af te stemmen wil het Duitse Transportministerie de sterkte van elke modus op zich optimaliseren. Zo krijgt ook het spoor in het Masterplan een belangrijke rol toebedeeld. Tegen 2025 wil de Duitse overheid het marktaandeel van het spoor met 3% verhogen. Er zal tevens werk gemaakt worden van het uitbouwen van elektronische verkeersmanagementsystemen en telematica en van goede opleiding in de transport- en logistieksector.
(Zie De Lloyd van 26/03/2008.)
Publicatiedatum: 25 maart 2008
bron:
http://www.lloyd.be/nieuws/id20815-Duit ... eggen.html
> Nieuws
De Lijn past past dienstregeling in Limburg aan
De openbare vervoersmaatschappij De Lijn Limburg is vandaag gestart met een bijsturing van de dienstregeling op heel wat lijnen en met twee nieuwe projecten in het kader van netmanagement in Opglabbeek en Sint-Truiden, zo laat woordvoerster Sonja Loos van De Lijn Limburg vandaag weten. Op heel wat lijnen werden kleinere aanpassingen doorgevoerd die er kwamen op vraag van klanten of lokale overheden.
Lijn G8
In Opglabbeek kunnen reizigers vanaf vandaag ieder uur een rit met lijn G8 maken tot aan de Nieuwe Kempen via het centrum van Louwel. Hierdoor zijn Louwel en de wijken Nieuwe Kempen/Denneweelde en het centrum van Opglabbeek beter met mekaar verbonden.
Ter hoogte van het station van Genk zijn eveneens aansluitingen voorzien op de streeklijnen van onder meer Hasselt, Houthalen, Diepenbeek, Maaseik en Maastricht en op de andere lijnen van het G-net, zo zegt Loos.
Avondlijn
Ook het stadsnet van Sint-Truiden is voorzien van bijkomende aansluitingen op de treinen naar Hasselt en Brussel en krijgt er nu ook een avondlijn bij, in navolging van de steden Hasselt en Genk.
De avondlijn brengt reizigers van maandag tot zaterdag ook na 19 uur vanuit het stadscentrum van Sint-Truiden naar alle haltes die op het grondgebied van Sint-Truiden liggen, aldus nog de woordvoerster. (belga/ka)
25/03/08 15u22
bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... -aan.dhtml
NMBS verbetert resultaat ondanks verlies B-Cargo
"2007 was een winstgevend jaar voor heel de NMBS, waaronder de NMBS-groep, de Holding en Infrabel vallen. De operationele NMBS-groep zal dicht bij een break-even uitkomen", zegt gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker. B-Cargo blijft niettemin verlieslatend.
B-Cargo maakte vorig jaar een verlies van 20 miljoen euro, maar heeft een lange weg afgelegd, "want we komen van verliezen rond de 200 miljoen euro", zei Descheemaecker zopas in De Gast, een debatprogramma van Trends en Kanaal Z.
Descheemaecker wil B-Cargo dan ook als onderdeel van de NMBS laten groeien hoewel andere stemmen opgaan om B-Cargo te verkopen. "Alle regeringen, federaal en regionaal, hebben duidelijk gemaakt dat logistiek een core business voor hen is. Iedereen die het beste met de NMBS voorheeft, is voor de geïntegreerde aanpak. Ook staatssecretaris Etienne Schouppe was vroeger steeds een voorstander van een geïntegreerd bedrijf", benadrukt Descheemaecker.
Publicatiedatum: 26 maart 2008
bron:
http://www.lloyd.be/nieuws/id20821-NMBS ... Cargo.html
Deutsche Bahn stelt beslissing over privatisering uit
De toezichtsraad van Deutsche Bahn zal, tegen de planning in, vrijdag geen beslissing nemen over de privatisering van de spoormaatschappij. Het besluit zal pas na 28 april vallen, datum waarop de partijen van de regeringscoalitie opnieuw samenkomen om de strategie rond DB te bespreken.
DB wacht op de beslissing van de regeringspartijen, en in het bijzonder van de SPD, die het meeste weerstand biedt tegen een gedeeltelijke privatisering van de Duitse spooroperator. De sociaal-democraten willen vermijden dat de aandelen in handen komen van grote institutionele investeerders en eisen daarom een verdeling over verschillende particuliere aandeelhouders.
Publicatiedatum: 26 maart 2008
bron:
http://www.lloyd.be/nieuws/id20828-Deut ... g_uit.html
> Nieuws
Treinverkeer Aarschot - Testelt gehinderd door panne aan trein
Een goederentrein die in panne was gevallen, heeft hinder veroorzaakt op het spoortraject tussen Aarschot en Testelt, een deelgemeente van Scherpenheuvel-Zichem. Dat meldt Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen. De goederentrein viel ter hoogte van de splitsing Oost-Aarschot in panne.
Tussen Aarschot en Testelt was er daardoor tussen 10 en 11 uur slechts één spoor vrij. Het andere spoorverkeer liep daardoor vertragingen van een tiental minuten op. Ook stond op het traject één overweg in alarm, dat wil zeggen dat de slagbomen naar beneden waren en autobestuurders zeer voorzichtig moesten oversteken.
Omstreeks 11 uur was de defecte trein weggesleept en kon het treinverkeer op een normale manier hernemen. (bellga/tdb)
26/03/08 12u01
bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... rein.dhtml
> Nieuws
Smeulende locomotief veroorzaakt hinder op spoorlijn naar Nederland
Op de spoorlijn tussen Essen en het Nederlandse Roosendaal heeft een smeulende locomotief vanochtend voor hinder gezorgd. Tussen 10 uur en 11 uur was er geen verkeer mogelijk tussen beide stations. De stoptreinen ondervonden relatief weinig hinder van het incident maar de Benelux- en Thalys-treinen kunnen vertragingen van een half uur tot een uur opgelopen hebben.
De locomotief was van een goederentrein die op weg was naar het station van Roosendaal. Net voor hij het station binnen reed, werd er rook opgemerkt in de machinekamer. Daar bleek een klein brandje aan het smeulen. Het probleem was snel onder controle, maar door het incident was er tussen Essen en Roosendaal geen verkeer mogelijk van 10 tot 11.10 uur.
De lokale stoptreinen werden beperkt tot Essen, waar de reizigers konden overstappen op Beneluxtreinen. Maar enkele Beneluxtreinen en Thalystreinen die net langs dat traject passeerden, zouden volgens Infrabel wel vertragingen opgelopen hebben van een half uur tot een uur. Die vertragingen zouden in de loop van de verdere voormiddag en vroege namiddag moeten verdwijnen. (belga/tdb)
26/03/08 12u32
bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... land.dhtml
Aantal zelfmoorden onder treinen daalt licht
In 2007 pleegden 93 personen zelfmoord door zich onder een trein te werpen. Dat zijn er iets minder dan in 2005 (96) en 2006 (97). Het aantal zelfmoordpogingen lag beduidend lager dan de voorbije jaren. In 2007 waren er 74 pogingen, tegenover 88 in 2005 en 91 in 2006. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte op een schriftelijke vraag van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang).
Kostenplaatje
De meeste zelfmoorden in 2007 deden zich voor in Vlaanderen (70), tegenover 21 in Wallonië en 2 in Brussel. Dat is ook het geval voor het aantal zelfmoordpogingen. In Vlaanderen werden er 48 geteld, in Wallonië 20 en in Brussel 6. Het kostenplaatje van deze zelfmoorden beliep voor de NMBS in 2007 244.050 euro (308.703 euro in 2006). Voor de zelfmoordpogingen was dat 15.365 euro (54.762 euro in 2006).
Preventie moeilijk
"De zelfdodingen en pogingen tot zelfdoding gebeuren gelijkmatig verdeeld over het hele net", aldus Vervotte. Verhoudingsgewijs doen er zich meer voor langs de belangrijke lijnen waar de treinen tegen een hoge snelheid rijden en op plaatsen waar de sporen bereikbaar zijn zoals perrons en overwegen. Het is volgens de minister moeilijk om preventieve maatregelen te nemen. (belga/tdb)
26/03/08 12u53
bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... icht.dhtml
> Nieuws
"Variabel loon NMBS-toplui wel verbonden met stiptheid"
Voormalig staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (sp.a) zegt dat het variabel loon van de toplui bij de NMBS wel degelijk gelinkt is aan de stiptheid van treinen. Hij wijst erop dat de beoordelingsscore voor de drie CEO's in 2006 sterk is gedaald ten opzichte van 2005 en dat had voornamelijk te maken met de dalende stiptheidscijfers.
Topman ontkent
In een interview met Trends ontkent NMBS-topman Marc Descheemaecker dat de bonussen van de NMBS-toplui aan de stiptheid van de treinen is verbonden, zoals vorig jaar door Tuybens was aangekondigd. "Ik heb dat ook in de krant gelezen maar dat is nooit zo aan ons meegedeeld. Ik ga ervan uit dat de nieuwe minister gewoon de wet volgt", zegt Descheemaecker.
Hervorming
Tuybens zegt dat de voogdijminister uiteraard de wet moet volgen en dat het inderdaad het prerogatief van de raden van bestuur van de NMBS is om de loonvoorwaarden te bepalen. Hij wijst er echter op dat de drie voorzitters van de raden van bestuur op zijn verzoek hem op zijn kabinet zijn komen vinden met een voorstel om de componenten van het variabel gedeelte van het salaris te hervormen. Op die manier zouden niet enkel financiële aspecten in rekening worden gebracht, maar ook zaken als klantentevredenheid, stiptheidscijfers en sociale dialoog.
Die oefening werd volgens Tuybens ergens midden 2006 afgerond en heeft geresulteerd in een "substantiële daling" van de beoordelingsscore voor de drie CEO's, die aan de basis ligt van het variabele loon. In 2005 lag die score op 2,9 punten op 3, terwijl het in 2006 om 2,3 op 3 ging.
Daling stiptheid
Tuybens wijst erop dat de beoordelingsscore voor 2007 klaarblijkelijk nog niet is opgesteld, omdat de cijfers voor dat jaar nog niet volledig zijn afgerond. De Vlaamse socialist zegt evenwel aan te nemen dat de raden van bestuur van de vennootschappen van de NMBS voor 2007 wellicht tot een beoordelingsscore zullen komen die lager zal liggen dan 2,3, gezien de verdere daling van de stiptheid. "Maar dat is de verantwoordelijkheid van de raden van bestuur, niet van de politiek", luidt het. (belga/gb)
26/03/08 19u21
bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... heid.dhtml
Nieuwe website voor gecombineerd vervoer
De Franse organisaties ADEME en AFT-Iftim hebben een website opgestart die volledig gewijd is aan het gecombineerd vervoer. De site richt zich tot de verladers en de transporteurs, maar ook tot het grote publiek.
Naast pedagogische tools, vindt men er een databank terug met de coördinaten van alle spelers uit de sector van het gecombineerd vervoer (in Frankrijk).
Op de site staat ook een CO2-uitstootcalculator die ontwikkeld werd door het ADEME (Agence de l'Environnement et de la Maîtrise de l'Energie). Aan de hand van het traject en het gewicht van de vervoerde goederen kan men zijn de CO2-voetafdruk berekenen.
http://www.viacombi.fr/
Publicatiedatum: 27 maart 2008
bron:
http://www.lloyd.be/nieuws/id20835-Nieu ... rvoer.html
> Nieuws
"Aantal seinoverschrijdingen op sporen blijft stijgen"
Ondanks de engagementen die werden genomen na de treinramp in Pécrot in 2001, blijft het aantal seinoverschrijdingen stijgen. Dat blijkt volgens Kamerlid Geert Versnick (Open Vld) uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) op zijn schriftelijke vraag. Versnick dringt aan op maatregelen.
Verdubbeling
"Terwijl er in 2005 nog 48 seinoverschrijdingen waren op hoofdsporen, is dit in 2007 gestegen tot vijftig. Nog erger is het gesteld met het aantal seinoverschrijdingen op bijsporen, waar het aantal in 2005 op veertien lag en in 2006 op tien. Daar zien we in 2007 een verdubbeling naar achttien", luidt het.
"Maatregelen nemen"
Versnick noemt de cijfers "zeer verontrustend". "De lessen die we getrokken hebben uit de ramp in Pécrot en de engagementen die daaruit volgden, werken blijkbaar nog niet afdoende. Ik zal er bij de bevoegde minister op aandringen om de aangegane initiatieven kritisch te analyseren en bijkomende maatregelen te nemen om het aantal seinoverschrijdingen te verminderen".
Bij de treinramp in Pécrot in maart 2001 vielen acht doden. Seinoverschrijding was volgens de volksvertegenwoordiger een van de oorzaken van de ramp. (belga/sd)
+ een mooie foto:
27/03/08 13u04
bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... jgen.dhtml
Railion Scandinavia officieel van start
Railion Scandinavia, de joint venture van DB-dochter Railion (51%) en de Zweedse vrachtoperator Green Cargo (49%) heeft alle nodige licenties bemachtigd om van start te gaan. Streefdoel van Railion Scandinavia is een efficiënte dienstverlening te verzorgen tussen de Noordse landen en Centraal-Europa.
De joint venture zal aanvankelijk vrachtdiensten aanbieden tussen de Zweedse en Duitse hubs Malmö en Hamburg-Maschen. Ze heeft alvast 23 zogenaamde "multisystem class locomotieven 185" besteld.
Publicatiedatum: 28 maart 2008
bron:
http://www.lloyd.be/nieuws/id20850-Rail ... start.html
> Nieuws
'Niets geleerd uit treinramp Pécrot'
Het aantal seinoverschrijdingen blijft stijgen ondanks de engagementen die werden genomen na de treinramp in Pécrot.' Dat besluit Geert Versnick (Open Vld) uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) op zijn vraag. De NMBS nuanceert de cijfers.
In 2005 waren er 48 seinoverschrijdingen op hoofdsporen, in 2007 waren het er 50. Op bijsporen zoals rangeersporen lag het hoger, met 14 overschrijdingen in 2005, 10 in 2006 en 18 in 2007. Versnick noemt de cijfers "zeer verontrustend". "De lessen die we getrokken hebben uit de ramp in Pécrot en de engagementen die daaruit volgden, werken blijkbaar nog niet afdoende." Hij vraagt bijkomende maatregelen.
Bij de treinramp in Pécrot in maart 2001 vielen acht doden. Seinoverschrijding was volgens de volksvertegenwoordiger een van de oorzaken van de ramp.
"Het gaat doorgaans maar over een heel beperkte afstand", nuanceert Jochen Goovaerts van de NMBS. "Als een trein niet tijdig stopt voor een rood licht, betekent dat in de meerderheid van de gevallen dat hij twee tot maximaal vier meter voorbij het sein tot stilstand komt. Elke overschrijding is er een te veel omdat er een veiligheidsrisico mee verbonden is, maar doorgaans is er nog een veiligheidszone van enkele kilometers."
"Het grootst aantal overschrijdingen gebeurt op bijsporen, zijsporen of rangeersporen zoals in de haven van Antwerpen. Daar is het veiligheidsrisico sowieso veel kleiner dan op het volle reizigersnet", vervolgt Goovaerts. "Bij opleidingen van de treinbestuurders wordt aan sensibilisering gewerkt, maar het blijft een menselijke factor die je nooit volledig kunt controleren." Een duidelijke reden voor de stijging is er niet, aldus Goovaerts. "Elk jaar neemt het aantal treinen toe, statistisch gezien stijgt de kans op een overschrijding dan ook."
Bij Infrabel, verantwoordelijk voor de spoorweginfrastructuur, wijzen ze er nog op dat sinds 2006 de seinen op het spoorwegnet geleidelijk worden uitgerust met een automatische stopfunctie. Tegen 2010 moet 50 procent van de seinen, op het drukste deel van het net, ermee uitgerust zijn, tegen eind 2012 het hele net. (belga/dm)
28/03/08 08u27
1 reactie:
Hugo De Rycke, wetteren
Een korte maar veelzeggende repliek op deze publicatie: op
2.587.964 seinen die over het hele NMBS-net staan verspreid zijn er
amper 48 overschrijdingen waarvan een
gedeelte ingevolge mechanisch defect (bv sein te vroeg dichtgevallen). Een
proficiat voor de treinbestuurders ook al worden ze regelmatig de grond ingeboord.
28/03/08 14u44
bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... crot.dhtml
> Nieuws
NMBS betrapt elke dag 520 zwartrijders
Elke dag worden ongeveer 520 mensen betrapt zonder of met een ongeldig vervoerbewijs. Over de eerste elf maanden van 2007 betrapte de NMBS zo 174.000 reizigers, een cijfer dat ieder jaar vrij stabiel blijft. (belga/ka)
bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ders.dhtml
Winst DB stijgt ondanks stakingen
De winst van Deutsche Bahn is in 2007 voor het derde jaar op rij gestegen. Hetzelfde geldt voor de omzet en de transportprestaties. Om de groei dit jaar voort te kunnen zetten, dringt ceo Hartmut Mehdorn aan op een gedeeltelijke privatisering van DB.
DB boekte in 2007 een nettowinst van 1,7 miljard euro, een toename van 2,1% in vergelijking met het jaar ervoor. De omzet steeg met 4,2% tot 31,3 mrd EUR, terwijl de EBIT en de EBITDA een groei kenden van respectievelijk 16,9 en 4,8%.
Toch hadden de jaarcijfers van DB een flink stuk hoger kunnen liggen. De activiteiten van de Duitse spooroperator werden vorig jaar immers overschaduwd door stakingen en maandenlange stakingsdreiging van machinistenbond GDL.
Niettemin werd in 2007 in totaal 312,8 miljoen ton goederen vervoerd (+1,7%). De transportprestaties namen toe met 2,5% tot 98,794 miljard tonkilometer.
(zie De Lloyd van 02/04/08)
Publicatiedatum: 31 maart 2008
bron:
http://www.lloyd.be/nieuws/id20867-Wins ... ingen.html
Project voor spoortunnel tussen Helsinki en Tallinn
De burgemeesters van Helsinki en Tallinn hebben afgelopen vrijdag een akkoord ondertekend over de eerste haalbaarheidsstudie voor een spoortunnel tussen de de Finse hoofdstad en de hoofdstad van Estland.
Beide hoofdsteden zullen elk 100.000 EUR inbrengen in het project. Voor de financiering van de studie rekenen ze op Europese steun, die tot 50% zou kunnen oplopen. Aan de studie hangt een prijskaartje van 500 à 800.000 EUR.
De 80 km lange tunnel onder de Oostzee zou de langste spoortunnel in Europa worden. Deze infrastructuur maakt deel uit van "Rail Baltica", het prioritaire TEN-project tussen Warschau en Helsinki. Een eerste haalbaarheidsrapport wordt in de loop van 2009 verwacht. De duur van de werken wordt op 15 jaar geraamd.
Publicatiedatum: 31 maart 2008
bron:
http://www.lloyd.be/nieuws/id20869-Proj ... llinn.html
> Nieuws
NMBS belooft extra trein van Kempen naar Brussel
De NMBS heeft beloofd vanaf midden juni een extra trein in te leggen vanuit de Kempen richting Brussel. "Er komt tijdens de spitsuren een extra trein vanuit Herentals naar Brussel-Zuid. De trein vertrekt om 7.54 uur en komt een uur later aan in Brussel", zegt Bert Celis, woordvoerder van het actiecomité 'turnhoutmanage.be'.
"We zijn tevreden met die toezegging. Zo ontstaan er ook meer mogelijkheden voor pendelaars vanuit Wolfstee, Bouwel, Nijlen, Kessel, Heist-op-den-Berg en Berlaar." Het actiecomité wil nu nog werk maken van betere verbindingen voor de pendelaars van Tielen en Turnhout. (belga/sam)
31/03/08 19u55
bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ssel.dhtml
MIVBinfo - Vrijdag 21 maart 2008
UW MENING TELT, LAAT ZE DUS HOREN
Herinnert u zich de grote veranderingen die de MIVB heeft doorgemaakt in 2007: het nieuwe nachtnet Noctis, de herstructurering van talrijke tram- en buslijnen in de maand juli, de herinrichting van metrostations, de nieuwe website.
Omdat wij uw mening hierover belangrijk vinden, hebben we het studiebureau BeQuality de opdracht gegeven een enquête uit te voeren naar de kwaliteit van onze dienstverlening. Deze vragenlijst heeft specifiek betrekking op de ingrijpende veranderingen van 2007.
Om uw mening te laten horen, surf naar
http://www.net-survey.eu/surveymanager/ ... Ethnos.dll. De vragenlijst is beschikbaar tot en met 31 maart 2008.
We danken u bij voorbaat voor uw deelname aan onze enquête.
DE LUCHTKWALITEIT IN BRUSSEL
De MIVB-website informeert u voortaan over de luchtkwaliteit in Brussel. Mocht u dit nog niet hebben opgemerkt, kijk dan snel in de rechterbovenhoek van onze site
http://www.mivb.be
Ieder jaar worden er vervuilingpieken tijdens de winter vastgesteld (niet te verwarren met ozonpieken die enkel in de zomer voorkomen). De voornaamste vervuilers in Brussel zijn de verwarming en het verkeer (50% van de luchtvervuiling wordt veroorzaakt door het verkeer op de ring). Hoewel de verwarming uitzetten tijdens de winter moeilijk is, kan men wel heel makkelijk de auto in de garage laten. Kiezen voor het openbaar vervoer, gecombineerd met fiets of te voet gaan, is een concrete en milieubewuste daad die iedereen kan stellen.
In het kader van duurzame ontwikkeling heeft de MIVB beslist mee te werken aan de verspreiding van de informatie over de vervuiling zodat iedereen zijn verplaatsingsgewoontes kan aanpassen.