Pagina 4 van 6

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Geplaatst: 10 mar 2020, 14:08
door dentheo
Een mogelijk antwoord is: als je het niet nodig hebt waarom vraag je het dan ?

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Geplaatst: 12 mar 2020, 09:57
door Paul
Paul schreef: 06 mar 2020, 11:44 Heb eveneens een klachtenformulier ingevuld met de volgende tekst:
"De internationale reisplanner rekent een 'dossierkost' van 1 euro aan voor een ticket 2e klasse naar of binnen het Groot-Hertogdom Luxemburg. Reizen in het GHL is sinds 1 maart gratis in 2e klasse. Je hebt daarvoor geen ticket of ander vervoerbewijs nodig. Die dossierkost is onterecht. Men mag geen dossierkosten aanrekenen voor iets dat men niet hoeft te leveren (er is immers geen ticket nodig)."
Ben benieuwd...
Zopas kreeg ik dit antwoord per e-mail:

"Beste meneer Kevers,
Bedankt voor uw aanvraag van 06.03.2020.
Het internationaal treinverkeer valt niet onder de openbare dienstverlening en ontvangt dus geen
overheidssteun. Om de stijgende informaticakosten in verband met het beheer en de exploitatie van het
treinaanbod voor klassieke IC-treinen en regionale treinen te dekken, wordt sinds 1 juli 2016 een systeemkost
toegevoegd aan de basisprijs van het vervoerbewijs. De systeemkosten zijn verschuldigd per reiziger en per
enkele reis, en zijn vervat in de prijs die op het vervoerbewijs vermeld staat.
Bepaalde aankopen worden vrijgesteld van deze toeslag. Onder meer voor begeleide kinderen en voor
begeleiders van rolstoelgebruikers zijn de systeemkosten niet verschuldigd.
Meer informatie over de aankoop van internationale treinbiljetten vindt u op onze website.
We hopen dat we u met deze informatie van dienst geweest zijn."

Zo naast de kwestie antwoorden, dat houd je toch echt niet voor mogelijk...
Heeft het zin om op dat antwoord te reageren? Gewoon door te replayen op die mail, gestuurd door een "Assistant Customer Care"? Of beter een andere weg bewandelen?

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Geplaatst: 12 mar 2020, 11:19
door Davy
Een vraag over het gratis OV zelf in Luxemburg: is dit op de trein geldig tot het laatste station voor de grens (zoals in België bij Go/Rail Pass) of is het geldig tot op het grenspunt zelf?

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Geplaatst: 12 mar 2020, 13:30
door FLV-FGSP
Als je een ticket Aarlen - Luxemburg koopt, krijg je automatisch 100% korting op het Luxemburgse deel.

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Geplaatst: 12 mar 2020, 17:20
door Paul
Paul schreef: 12 mar 2020, 09:57
Paul schreef: 06 mar 2020, 11:44 Heb eveneens een klachtenformulier ingevuld met de volgende tekst:
"De internationale reisplanner rekent een 'dossierkost' van 1 euro aan voor een ticket 2e klasse naar of binnen het Groot-Hertogdom Luxemburg. Reizen in het GHL is sinds 1 maart gratis in 2e klasse. Je hebt daarvoor geen ticket of ander vervoerbewijs nodig. Die dossierkost is onterecht. Men mag geen dossierkosten aanrekenen voor iets dat men niet hoeft te leveren (er is immers geen ticket nodig)."
Ben benieuwd...
Zopas kreeg ik dit antwoord per e-mail:

"Beste meneer Kevers,
Bedankt voor uw aanvraag van 06.03.2020.
Het internationaal treinverkeer valt niet onder de openbare dienstverlening en ontvangt dus geen
overheidssteun. Om de stijgende informaticakosten in verband met het beheer en de exploitatie van het
treinaanbod voor klassieke IC-treinen en regionale treinen te dekken, wordt sinds 1 juli 2016 een systeemkost
toegevoegd aan de basisprijs van het vervoerbewijs. De systeemkosten zijn verschuldigd per reiziger en per
enkele reis, en zijn vervat in de prijs die op het vervoerbewijs vermeld staat.
Bepaalde aankopen worden vrijgesteld van deze toeslag. Onder meer voor begeleide kinderen en voor
begeleiders van rolstoelgebruikers zijn de systeemkosten niet verschuldigd.
Meer informatie over de aankoop van internationale treinbiljetten vindt u op onze website.
We hopen dat we u met deze informatie van dienst geweest zijn."

Zo naast de kwestie antwoorden, dat houd je toch echt niet voor mogelijk...
Heeft het zin om op dat antwoord te reageren? Gewoon door te replayen op die mail, gestuurd door een "Assistant Customer Care"? Of beter een andere weg bewandelen?
Ik heb als volgt geantwoord:

Geachte mevrouw [naam van de Assistant Customer Care],

Het spijt me, maar uw antwoord is totaal naast de kwestie.
Ik betwist helemaal niet dat de NMBS dossierkosten mag aanrekenen voor internationale biljetten.
Mijn klacht ging over het feit dat de NMBS op de website be.europe voor een reis in 2de klasse binnen het Groothertogdom Luxemburg een 'ticket' verkoopt voor 1 euro (alleen de dossierkost dus), terwijl je voor zo'n reis, die gratis is, helemaal geen ticket nodig hebt. Je mag geen 'dossierkosten' aanrekenen voor iets wat je niet verkoopt - er is immers geen ticket nodig.
In de plaats daarvan zou iemand die op de website zo'n ticket probeert te kopen, een bericht te zien moeten krijgen dat de reis gratis is en er dus geen ticket nodig is. Zoals NS Internationaal doet op haar website:
"Reizen binnen Luxemburg is gratis in de 2e klas. U heeft geen vervoerbewijs nodig."

Vriendelijke groet,

Paul Kevers

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Geplaatst: 12 mar 2020, 21:09
door am62
Beste Paul

Ik zou een klacht indienen of een bemiddeling bedingen bij de economische inspectie. De NMBS gaat haar boekje te buiten.

S

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Geplaatst: 12 mar 2020, 21:48
door Adler
am62 schreef: 12 mar 2020, 21:09
Ik zou een klacht indienen of een bemiddeling bedingen bij de economische inspectie. De NMBS gaat haar boekje te buiten.

Heb ik ook al gedaan.

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Geplaatst: 13 mar 2020, 12:29
door Paul
Inmiddels lijken ze tot inzicht te komen.

De 'Assistant Customer Care' stuurde mij vanmorgen in cc een mail naar een collega:

"Beste [naam van de medewerker of overste?]
Misschien wel een opmerking die best even bekeken wordt.
De klant geeft de opmerking dat je via onze webiste tickets kan kopen binnenland Luxemburg en daarvoor 1€ systeemkost wordt aangerekend. Dit terwijl het openbaar vervoer binnenland Luxemburg sinds kort gratis is en de mensen eigenlijk geen ticket meer nodig hebben.
Klant vind het niet kunnen dat wij de mensen misleiden en tickets aanbieden en hiervoor dan ook nog eens 1€ voor vragen.
Ik vind dat hij ergens wel een punt heeft, het is niet echt logisch dat we tickets aanbieden voor trajecten waarvoor men eigenlijk geen tickets nodig heeft..."

Toch blij te zien dat er blijkbaar voortschrijdend inzicht is...

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Geplaatst: 13 mar 2020, 18:02
door jan_olieslagers
Jawel, en ook de verwoording lijkt mij heel correct: niet zozeer de toeslag van 1,00 € wordt in vraag gesteld - want die is inderdaad verdedigbaar, en daarop baseerde ook het eerdere antwoord vanwege de spoordienst. Wel wordt in vraag gesteld of men tickets moet verkopen die helemaal niet dienen aangekocht te worden.

Nu, eventjes doordenkende, vanuit mijn eeuwige betrokkenheid bij taal en woordgebruik: moet men nog een ticket hebben voor die treindiensten, ook al is het gratis te bekomen, of kan men zonder boe of ba de trein opstappen? In het eerste geval staat het eenieder vrij om zich het ticket gratis aan te schaffen, waar of hoe dan ook; en wie het per se wil betrekken bij iemand die er kosten voor aanrekent, die heeft eigenlijk niets te mekkeren. In het tweede geval daarentegen is onze nationale spoordienst stevig in fout.

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Geplaatst: 13 mar 2020, 19:40
door Adler
jan_olieslagers schreef: 13 mar 2020, 18:02 Nu, eventjes doordenkende, vanuit mijn eeuwige betrokkenheid bij taal en woordgebruik: moet men nog een ticket hebben voor die treindiensten, ook al is het gratis te bekomen, of kan men zonder boe of ba de trein opstappen? In het eerste geval staat het eenieder vrij om zich het ticket gratis aan te schaffen, waar of hoe dan ook; en wie het per se wil betrekken bij iemand die er kosten voor aanrekent, die heeft eigenlijk niets te mekkeren. In het tweede geval daarentegen is onze nationale spoordienst stevig in fout.
Men moet GEEN ticket meer hebben in tweede klasse, enkel identiteitskaart.
Er bestaan dus eenvoudig weg geen ticketten tweede klasse meer voor binnenlandse reizen in het GH Luxemburg.
Het is dus totaal onduidelijk wat de NMBS daar probeert te 'verkopen' aan 1 euro, of 7 euro (bij afhalen in station) of 16 euro (bij bezorging per post).

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Geplaatst: 27 aug 2020, 17:35
door Adler
Na een half jaar wachten heb ik eindelijk via de ombudsman een antwoord ontvangen van de NMBS over het aanrekenen van een prijs voor een binnenlands treintraject (2 de klas) in het Groothertogdom Luxemburg.
Zoals verwacht komen ze opnieuw af met hun systeemkost van 1 euro en een hele reeks andere uitvluchten.
Zij beweren bijvoorbeeld dat enkel de CFL geen vervoersbewijzen meer moet afleveren.
Ongelooflijk.

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Geplaatst: 27 aug 2020, 18:09
door Paul
Adler schreef: 27 aug 2020, 17:35 Na een half jaar wachten heb ik eindelijk via de ombudsman een antwoord ontvangen van de NMBS over het aanrekenen van een prijs voor een binnenlands treintraject (2 de klas) in het Groothertogdom Luxemburg.
Zoals verwacht komen ze opnieuw af met hun systeemkost van 1 euro en een hele reeks andere uitvluchten.
Zij beweren bijvoorbeeld dat enkel de CFL geen vervoersbewijzen meer moet afleveren.
Ongelooflijk.
Ik zou aan de ombudsman laten weten dat je niet tevreden bent met het antwoord, en een kopie meesturen van het antwoord dat ik gekregen had (zie mijn eerdere post in deze draad, 13 maart).

Paul

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Geplaatst: 27 aug 2020, 19:07
door rvdborgt
Adler schreef: 12 mar 2020, 21:48
am62 schreef: 12 mar 2020, 21:09 Ik zou een klacht indienen of een bemiddeling bedingen bij de economische inspectie. De NMBS gaat haar boekje te buiten.
Heb ik ook al gedaan.
Heeft die eigenlijk al iets laten weten?

Groetjes,
Rian

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Geplaatst: 27 aug 2020, 19:18
door Adler
rvdborgt schreef: 27 aug 2020, 19:07
Adler schreef: 12 mar 2020, 21:48
am62 schreef: 12 mar 2020, 21:09 Ik zou een klacht indienen of een bemiddeling bedingen bij de economische inspectie. De NMBS gaat haar boekje te buiten.
Heb ik ook al gedaan.
Heeft die eigenlijk al iets laten weten?

Groetjes,
Rian
De economische inspectie heeft me laten weten dat zij niet bevoegd waren om in deze zaak tussen te komen en me verwezen naar een andere dienst die rechtstreeks te maken had met de spoorwegen.

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Geplaatst: 27 aug 2020, 19:26
door rvdborgt
Adler schreef: 27 aug 2020, 19:18 De economische inspectie heeft me laten weten dat zij niet bevoegd waren om in deze zaak tussen te komen en me verwezen naar een andere dienst die rechtstreeks te maken had met de spoorwegen.
Welke dienst is dat dan? En heeft die al iets laten weten?

Groetjes,
Rian