Pagina 25 van 30

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 12:37
door ovspotter_be
Zou dit de terugkomst van de EuroCity in België betekenen of zal deze trein gewoon als IC worden aangeduid?

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 12:52
door Paul
TKR schreef: 18 jul 2023, 10:11 Wel gek dat men in de jaren '70 met de TEE slechts 2u30 nodig had voor deze route, en nu dus blijkbaar 3u. :D
Die TEE's stopten nergens onderweg, terwijl nu twee stops gepland staan, Creil en Aulnoye. Wat ik wel een rare keuze vindt, is er geen interessanter station om onderweg te stoppen? Mons? Saint-Quentin?

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 12:54
door ovspotter_be
Er staat ook een halte te Mons gepland.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 12:58
door TKR
Paul schreef: 18 jul 2023, 12:52
TKR schreef: 18 jul 2023, 10:11 Wel gek dat men in de jaren '70 met de TEE slechts 2u30 nodig had voor deze route, en nu dus blijkbaar 3u. :D
Die TEE's stopten nergens onderweg, terwijl nu twee stops gepland staan, Creil en Aulnoye. Wat ik wel een rare keuze vindt, is er geen interessanter station om onderweg te stoppen? Mons? Saint-Quentin?
Aha, ik was onder de indruk dat de TEE stopte in Mons en Saint Quentin.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 13:06
door jan_olieslagers
Ik had willen begrijpen dat men het moeilijk had om nog een echt geschikte toepassing te vinden voor de reeks 96, die voor vele diensten (bv. luchthaven, Liege-Luxembourg) minder geschikt zijn door hun beperkte toegang. Dit zou er toch wel een kunnen zijn.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 13:21
door Rww
Paul schreef: 18 jul 2023, 12:52
TKR schreef: 18 jul 2023, 10:11 Wel gek dat men in de jaren '70 met de TEE slechts 2u30 nodig had voor deze route, en nu dus blijkbaar 3u. :D
Die TEE's stopten nergens onderweg, terwijl nu twee stops gepland staan, Creil en Aulnoye. Wat ik wel een rare keuze vindt, is er geen interessanter station om onderweg te stoppen? Mons? Saint-Quentin?
En diverse stops in belgie.....
ovspotter_be schreef: 18 jul 2023, 12:37 Zou dit de terugkomst van de EuroCity in België betekenen of zal deze trein gewoon als IC worden aangeduid?
Officieel is het een eurocity.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 13:37
door maarten
jan_olieslagers schreef: 18 jul 2023, 13:06 Ik had willen begrijpen dat men het moeilijk had om nog een echt geschikte toepassing te vinden voor de reeks 96, die voor vele diensten (bv. luchthaven, Liege-Luxembourg) minder geschikt zijn door hun beperkte toegang. Dit zou er toch wel een kunnen zijn.
Ook al is het maar 3 uur rijden, dat doe ik liever niet in een MS96.

En kan deze trein gekoppeld worden aan het plan van de extra trein Amsterdam - Brussel?

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 14:36
door jotie
Rww schreef: 18 jul 2023, 13:21 Officieel is het een eurocity.
Behoort het niet tot de minimumstandaarden om van een EuroCity te mogen spreken dat er een bistro/restaurantrijtuig voorzien is?

Enfin, ik ben sowieso geïnteresseerd in het aanbod. Alles is beter dan anderhalf uur opgesloten te moeten zitten in een veel te krappe Thalys, die bij mij alleen claustrofobische gevoelens opwekt.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 14:48
door ovspotter_be
jotie schreef: 18 jul 2023, 14:36 Behoort het niet tot de minimumstandaarden om van een EuroCity te mogen spreken dat er een bistro/restaurantrijtuig voorzien is?
Officieel wel, maar de laatste EuroCity's in België (Iris en Vauban richting Zwitserland) reden rond zonder restauratierijtuig.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 16:11
door maarten
Van https://en.wikipedia.org/wiki/EuroCity
food and beverages available onboard (preferably from a dining car)
Dus een snackautomaat zou voldoende zijn.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 19:49
door BlackEagle
TKR schreef: 18 jul 2023, 12:58
Paul schreef: 18 jul 2023, 12:52
TKR schreef: 18 jul 2023, 10:11 Wel gek dat men in de jaren '70 met de TEE slechts 2u30 nodig had voor deze route, en nu dus blijkbaar 3u. :D
Die TEE's stopten nergens onderweg, terwijl nu twee stops gepland staan, Creil en Aulnoye. Wat ik wel een rare keuze vindt, is er geen interessanter station om onderweg te stoppen? Mons? Saint-Quentin?
Aha, ik was onder de indruk dat de TEE stopte in Mons en Saint Quentin.
Enkel de Oiseau Bleu stopte in Mons en Saint Quentin. In 1972 deed die er 2u27-2u29 over. De andere drie (Île-de-France, Brabant en Étoile du Nord) stopten nergens en deden er 2u20-2u25 over.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 11 sep 2023, 11:57
door dovaere
Vanaf de Olympische Spelen volgende zomer al twee ritten per dag naar Parijs?
https://www.lesoir.be/536428/article/20 ... olympiques

Als herhaling de plannen voor eind 2024:
Le prix du ticket serait alors beaucoup plus abordable. Le trajet durerait entre 2h52 et 3h10,
...
Du côté de Bruxelles, les départs se feraient respectivement à 6h52, 9h40, 13h40, 15h40 et 18h40. Du côté de Paris, ils se feraient à 8h18, 10h18, 12h28, 15h31 et 19h21
https://www.lalibre.be/economie/entrepr ... HHBLCM/van

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 15 sep 2023, 23:36
door TimJ36
ovspotter_be schreef: 18 jul 2023, 12:37 Zou dit de terugkomst van de EuroCity in België betekenen of zal deze trein gewoon als IC worden aangeduid?
Als ik de Franse media zo eens overloop vermoed ik dat dit een OUIGO Train Classique wordt.

Mijn hoop was dat deze trein zou worden opgenomen in het binnenlands treinaanbod en zou worden opengesteld voor reizigers met een NMBS-ticket maar gezien OUIGO de Ryanair van de spoorwegen vrees ik dat dit niet mogelijk zal zijn.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 15 sep 2023, 23:39
door 260689
TimJ36 schreef: 15 sep 2023, 23:36
ovspotter_be schreef: 18 jul 2023, 12:37 Zou dit de terugkomst van de EuroCity in België betekenen of zal deze trein gewoon als IC worden aangeduid?
Als ik de Franse media zo eens overloop vermoed ik dat dit een OUIGO Train Classique wordt.

Mijn hoop was dat deze trein zou worden opgenomen in het binnenlands treinaanbod en opengesteld voor reizigers met een NMBS-ticket maar gezien OUIGO de Ryanair van de spoorwegen vrees ik dat dit niet mogelijk zal zijn.
Afwachten! Niet speculeren! Er is nog niets beslist!

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 16 sep 2023, 01:13
door desirootje
TimJ36 schreef: 15 sep 2023, 23:36
ovspotter_be schreef: 18 jul 2023, 12:37 Zou dit de terugkomst van de EuroCity in België betekenen of zal deze trein gewoon als IC worden aangeduid?
Als ik de Franse media zo eens overloop vermoed ik dat dit een OUIGO Train Classique wordt.

Mijn hoop was dat deze trein zou worden opgenomen in het binnenlands treinaanbod en zou worden opengesteld voor reizigers met een NMBS-ticket maar gezien OUIGO de Ryanair van de spoorwegen vrees ik dat dit niet mogelijk zal zijn.
Het zijn I11'en die sneller dan andere treinen tussen Mons en Brussel rijden, dezelfde redenering als met de snellere benelux gaat op, totdat men hier M7's of zo op gaat zetten, (Frankrijk mag dan nog een beetje ETCS aanleggen, en hier en daar hun vrij ruimte profiel aanpassen) is dat geen optie...