Pagina 24 van 30

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 30 okt 2022, 22:43
door AlexNL
Bij SNCF Réseau is een kaart te vinden met daarop de gebruikte treinbeveiligingssystemen per lijn. Ook ETCS1 en ETCS2 zijn erop te vinden.

Voor ETCS1 is het niet heel veel, maar het begin is er:
https://ressources.data.sncf.com/explor ... transports

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 01 nov 2022, 15:19
door msts.be
Shrek schreef: 30 okt 2022, 20:06
JHS2013 schreef: 30 okt 2022, 19:50 De SNCF moet toch een keer beginnen met ETCS, het kan best een voordeel zijn zo’n lokale lijn met ETCS uit te rusten als proefproject. Daar kunnen dan meteen ESC-tests gedaan worden. Naar mijn weten heeft Frankrijk nog geen N1-lijnen (de vraag is ook maar of ze dat nog willen…)
Jawel, rond Longwy en Thionville ligt er ETCS1.
Men kan altijd ETCS L1 LS doen, maar op lange termijn is dat toch ook geen goeie zet. Tenzij je DB Netz bent en gewoon 1 op 1 de functionaliteit van PZB op ETCS L1 LS wil transponeren. Dan ben je wel in regel met het aantal procent klasse B-systemen die moeten afgebouwd worden, maar qua veiligheid ga je er niet echt op vooruit.. :roll:
Shrek schreef: 30 okt 2022, 19:43 De Bibi's zouden (wandelgangengerucht) wel ETCS krijgen, maar gezien deze verbinding voor de SNCF helemaal geen prioriteit heeft zie ik hen geen materieel daarop inzetten.
Helaas voor de historische Gallische operator heeft ook de regio Hauts-de-France beslist hun regionaal verkeer open te stellen voor concurrentie. Weliswaar pas vanaf 2025, maar aangezien de eerste lastenboeken voor de concessies dit jaar moeten bekend gemaakt worden/opengesteld worden heeft dat ook gevolgen voor het materieel in de komende jaren. Het materieel is sowiso eigendom van de regio, dus als zij voor een andere operator kiezen gaat die de bepalingen van de beheersovereenkomst met de regio moeten naleven. En als daar instaat dat dit wel een belangrijke grens-overschrijdende verbinding is en het materieel met ETCS moet uitgerust worden, zal dat gebeuren.
De infra zelf is SNCF Réseau natuurlijk, daar heeft de regio weinig in de pap te brokken.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 09 nov 2022, 14:14
door gpvos
jan_olieslagers schreef: 30 okt 2022, 15:25OSM is een puur amateurproject, met alle voor- en nadelen vandien. Het staat u vrij u aldaar aan te melden, en bij te dragen aan de kwaliteit van de informatie!
Ik ben daar allang aktief, en vraag precies om die reden hier naar de juiste informatie, zodat ik die daar kan aanpassen. Zie nog steeds mijn oorspronkelijke vraag, waar de spanningssluis dan ligt. Voor Quévy kon ik dat bevestigen met een recent Youtubefilmpje, maar voor Jeumont heb ik nog geen betrouwbare bron gevonden.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 09 nov 2022, 14:37
door jan_olieslagers
Ik ben daar allang aktief, en vraag precies om die reden hier naar de juiste informatie, zodat ik die daar kan aanpassen. Zie nog steeds mijn oorspronkelijke vraag, waar de spanningssluis dan ligt.
Sorry, uit uw aanvankelijke posting was dat niet zo duidelijk.
Spijtig dat ik u niet kan helpen met een antwoord ten gronde.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 17 jul 2023, 23:01
door FLV-FGSP
Tijdens de Olympische Spelen in Parijs (zomer 2024) zijn NMBS en SNCF van plan om enkele klassieke treinen tussen Brussel en Parijs in te leggen.
Dit is een warming-up voor het volgende:
Voor de dienstregeling 2025 (dus vanaf dec. 2024) heeft de SNCF rijpaden voor 5 klassieke treinparen Parijs - Brussel aangevraagd:
https://www.autorite-transports.fr/wp-c ... es_vnc.pdf

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 17 jul 2023, 23:07
door ovspotter_be
Die zullen in trek vallen bij de vele Interrailers die nu nog de dure Thalys worden ingejaagd.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 01:01
door Shrek
ovspotter_be schreef: 17 jul 2023, 23:07 Die zullen in trek vallen bij de vele Interrailers die nu nog de dure Thalys worden ingejaagd.
Maar met enkel interrailers krijg je geen rendabele treinen, hopelijk zijn er dus ook genoeg andere reizigers.
Tijdens de spelen zal dit waarschijnlijk wel het geval zijn. Of er erna nog vraag naar is zal volgens mij vooral afhangen van Eurostar (ex Thalys). Als die hun capaciteit -en dus het aantal beschikbare goedkope plaatsen- uitbreiden zal het niks worden met die klassieke treinen. Maar als Eurostar niet aan de groeiende vraag kan voldoen door te investeren in nieuwe treinen, zullen we elke beschikbare zitplaats naar Parijs nodig hebben en kan dit wel levensvatbaar zijn op de langere termijn.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 01:56
door groentje
Vergeet ook niet de vernieuwing van de HSL1, die er binnenkort aan komt en de capaciteit flink dreigt te beperken...

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 05:10
door Accelerat
groentje schreef: 18 jul 2023, 01:56 Vergeet ook niet de vernieuwing van de HSL1, die er binnenkort aan komt en de capaciteit flink dreigt te beperken...
Voor wanneer is die voorzien? Gaat de volledige lijn voor een bepaalde tijd dicht, of wordt dat bijvoorbeeld in weekends?

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 07:23
door Steve
In het document hierboven wordt trouwens uitgegaan van een HLE 18 met I11/I10/I6. Is M7 echt helemaal geen optie tegen dan? Geschikt voor 25 kV en de HSL, in theorie aangepast zodat hij zeker in het vrijeruimteprofiel van de buurlanden past en natuurlijk veel meer capaciteit.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 09:26
door Rww
Steve schreef: 18 jul 2023, 07:23 In het document hierboven wordt trouwens uitgegaan van een HLE 18 met I11/I10/I6. Is M7 echt helemaal geen optie tegen dan? Geschikt voor 25 kV en de HSL, in theorie aangepast zodat hij zeker in het vrijeruimteprofiel van de buurlanden past en natuurlijk veel meer capaciteit.
En geen toelating in de buurlanden.....

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 10:11
door TKR
Wel gek dat men in de jaren '70 met de TEE slechts 2u30 nodig had voor deze route, en nu dus blijkbaar 3u. :D

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 10:36
door DDietzen
Steve schreef: 18 jul 2023, 07:23 In het document hierboven wordt trouwens uitgegaan van een HLE 18 met I11/I10/I6. Is M7 echt helemaal geen optie tegen dan? Geschikt voor 25 kV en de HSL, in theorie aangepast zodat hij zeker in het vrijeruimteprofiel van de buurlanden past en natuurlijk veel meer capaciteit.
Zonder KVB kom je niet ver in Frankrijk, tenzij je naar Longwy wilt ;) Om de capaciteit hoef je het vast niet te doen, voor zo'n laagfrequente trein is enkeldeks materieel voldoende (en een goede impuls om de frequentie nadien te verhogen ;) ). Zet dubbeldekkers liever in op verbindingen die toch al frequenter rijden, zou ik zeggen.

Ik ben eerder verbaasd dat men niet voor de reeks 96 kiest. Een groot voordeel lijkt me daarvan dat je in alle stuurposten KVB geïnstalleerd hebt; de I11-BDx heeft dat niet (toch?) en dus zou je met de reeks 18 omslachtig moeten gaan rangeren op beide eindpunten en/of in sandwichformatie gaan rijden.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 12:04
door FLV-FGSP
Inmiddels is er ook een persbericht van de NMBS:
https://press.nmbs.be/nmbs-en-sncf-voya ... js-brussel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 jul 2023, 12:16
door maarten
DDietzen schreef: 18 jul 2023, 10:36
Ik ben eerder verbaasd dat men niet voor de reeks 96 kiest. Een groot voordeel lijkt me daarvan dat je in alle stuurposten KVB geïnstalleerd hebt; de I11-BDx heeft dat niet (toch?) en dus zou je met de reeks 18 omslachtig moeten gaan rangeren op beide eindpunten en/of in sandwichformatie gaan rijden.
Zijn er zoveel voor beschikbaar dan, buiten hun normale diensten? Als je de omloop maakt kom ik op 4 stammen die nodig zijn, met 600-700 passagiers zijn dat 4 x 3 = 12 stellen MS96.
Met de instroom van M7 zal er meer rijtuigen beschikbaar zijn. En een I11 zit een stuk ruimer dan een MS96.

Als omloop heb ik dit:

Code: Selecteer alles

             |   O1  |  O2   |  O3   |  O4   |
-------------+-------+-------+-------+-------+
Brussel      |       |       | 06:52 | 09:40 |
Paris Nord   |       |       | 10:02 | 12:32 |
-------------+-------+-------+-------+-------+
Paris Nord   | 08:18 | 10:18 | 12:28 | 15:31 |
Brussel      | 11:19 | 13:19 | 15:19 | 18:19 |
-------------+-------+-------+-------+-------+
Brussel      | 13:40 | 15:40 | 18:40 |       |
Paris Nord   | 16:42 | 18:42 | 21:32 |       |
-------------+-------+-------+-------+-------+
Paris Nord   | 19:21 |       |       |       |
Brussel      | 22:19 |       |       |       |
-------------+-------+-------+-------+-------+