260689 schreef: ↑23 mar 2022, 13:01
Ducktape schreef: ↑23 mar 2022, 12:15
Dewi schreef: ↑23 mar 2022, 08:39
Dat is niet wat ik bedoelde. Nee, ik pleit er niet voor om te raken aan de cadans. Ja de verbindingen naar Poperinge en Lille moeten op termijn van elkaar losgekoppeld worden, wat die derde trein mogelijk maakt. Maar in afwachting daarvan, als er echt een prangend capaciteitsprobleem is, wat belet er ons om tijdens de drukke uren 4xMS96 te gebruiken ipv de 3xMS96 nu? Je verliest niets ten opzichte van de huidige situatie. Ik heb geen technische expertise, maar lees op wikipedia dat dit kan. Zijn de perrons te kort? Niet genoeg materieel?
Zijn er objectieve cijfers te vinden over het capaciteitstekort? En over hoe vaak er vertragingen zijn voor deze verbinding in vergelijking met andere?
Met 4 DMT's ben je niets, dat is een 320m lange trein, dat past niet aan het perron in Kortrijk (zelfs niet in Berchem of Gent), waardoor een (ont)koppeling onmogelijk is.
4 DMT'S passen wel aan het perron in Kortrijk hoor. Neem nu spoor 1, 3 en 8. Deze zijn lang genoeg. Voor Gent-Sint-Pieters en Dampoort is dat ook geen probleem. Maar Waregem zouden de laatste 2 rijtuigen al niet aan het perron komen. Om maar te zwijgen van Lokeren en Sint Niklaas. Vroeger waren de treinen in de spits met 4x DMT'S. maar dan zit je in het merendeel van uw stops met rijtuigen die niet aan het perron komen en dat is beter te voorkomen.
Ik ben voorstander om de IC Antwerpen - Gent - Kortrijk - Lille te behouden omdat die een internationale trein blijft die de grote steden aandoet. Dan zou ik opteren voor de stop in Waregem eruit te halen. Dan een IC Poperinge - Kortrijk - Gent daar de meeste mensen tot Gent rijden. Als laatste de huidige Kortrijk - Gent - Brussel - Leuven - Luik - Welkenreadt maar dan een hele dag door en sommige niet beperken tot Leuven/Schaarbeek. Mensen van de L69 moesten zowiezo al overstappen voor Brussel. Met uitzondering van de 2 P-treintjes naar Schaarbeek
Ik heb even opgezocht wat de nuttige perronlengte is op de sporen 1, 3 en 8 in Kortrijk, en het is toch niet evident om daar zo'n trein aan het perron te krijgen. Spoor 1 is maar 258m, spoor 3 is 394m en spoor 8 350m. Op de 3 en de 8 kan het dus, maar om van de 8 naar L69 te gaan moet je wel alle sporen kruisen aan de Westkant van Kortrijk, iets wat Infrabel ongetwijfeld niet graag gaat hebben, dus schiet enkel nog spoor 3 over. Maar daar schat ik de kansen ook laag voor in, moesten er problemen zijn (en ook onmogelijk momenteel, want de kruising van de 7xx is tussen Kortrijk en Y.Zandberg, maar die heeft regelmatig toch eens vertraging in Kortrijk waardoor je perron bezet is). Uitzonderlijk doorrijden tot Poperinge kan ook niet want daar is de nuttige lengte maar 285m.
Gent-Dampoort is geen probleem richting Lokeren, maar wel richting Sint-Pieters, met maar een goeie 275m perron die bruikbaar is.
Gent-Sint-Pieters zou passen op de nieuwe perrons, maar op de oude waar de 7xx normaal altijd stopt gaat dat op de meeste perrons ook net niet passen denk ik.
Door de installatie van ETCS is in zowat elk station in België de nuttige perronlengte (de lengte tussen de uitritseinen in de beide richtingen) korter geworden. Indien een trein toch door het rood rijdt tegen de release speed (max 25 km/h) zou het onmogelijk mogen zijn om tot aan de 1ste wissel te rijden, waardoor alle seinen dus verder opwaarts van de wissel geplaatst worden.
Zoals Terminus schrijft was dat 15 jaar geleden nog wel mogelijk blijkbaar, maar de nuttige perronlengte is er sindsdien enkel op achteruit gegaan. Om dus maar te zeggen dat zo'n lange trein geen evidentie is...
Verder ben ik wel akkoord met je voorstellen qua verbindingen.