Pagina 3 van 5

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Geplaatst: 11 jun 2008, 11:56
door Steven
gelijk de brandstofprijzen nu stijgen moeten de spoorwegoperatoren er handig op gaan inspelen ivm hun publiciteit.

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Geplaatst: 11 jun 2008, 11:58
door Bartjedj
Het is alleen de vraag hoelang de stijgende olieprijzen de elektriciteitsmarkt koud gaan laten.
Een deel van de elektriciteit wordt uit aardolie opgewekt. Momenteel compenseren de andere bronnen (nucleair, steenkool, gas,...) de rekening nog, maar als het blijft stijgen zou dit wel eens onhoudbaar kunnen worden.

BDJ

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Geplaatst: 11 jun 2008, 12:12
door Steven
bij de elektriciteitssector is er al eens een aanpassiing geweest ivm de energieprijs en de bron van elektriciteit.

maar niet vergeten dat niet elke leverancier van elektriciteit gebruik maakt van dergelijke centrales. dit is nu net het leuke aan deze vrij markt, er zijn leveranciers zoals nuon en luminus die vrij voordelige tarieven garanderen op basis van groene stroom en dergelijke meer. maar we wijken af dus terug naar onze treinen tussen brussel, luxemburg en straatsburg.

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Geplaatst: 11 jun 2008, 13:41
door Shrek
er staat "upgrade naar 160 km/h" dat geldt dan vermoed ik voor alle treinen. Als ze dan ook nog eens met kantelbaktreintjes gaan rijden kunnen ze misschien nog sneller? :)

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Geplaatst: 11 jun 2008, 13:43
door Steven
tja de vraag is of de directie hier in belgie intresse heeft om met kantelbakken over die lijn te crossen.

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Geplaatst: 11 jun 2008, 13:52
door K V B
Bartjedj schreef:Het is alleen de vraag hoelang de stijgende olieprijzen de elektriciteitsmarkt koud gaan laten.
Een deel van de elektriciteit wordt uit aardolie opgewekt. Momenteel compenseren de andere bronnen (nucleair, steenkool, gas,...) de rekening nog, maar als het blijft stijgen zou dit wel eens onhoudbaar kunnen worden.
Als energie duurder wordt is dat zowieso in het voordeel van die vervoersvorm die minder energie verbruikt. In de luchtvaart heeft de brandstofprijs een veel groter effect dan de electriciteitsprijs heeft bij spoorwegen. En we kunnen natuurlijk nog meer kernenergie gaan gebruiken.

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Geplaatst: 11 jun 2008, 13:56
door Shrek
Steven schreef:tja de vraag is of de directie hier in belgie intresse heeft om met kantelbakken over die lijn te crossen.
heeft zoiets dan nadelen buiten het feit dat ze gaan moeten investeren in nieuwe treinstellen? :)

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Geplaatst: 11 jun 2008, 17:56
door K V B
Shrek schreef:
Steven schreef:tja de vraag is of de directie hier in belgie intresse heeft om met kantelbakken over die lijn te crossen.
heeft zoiets dan nadelen buiten het feit dat ze gaan moeten investeren in nieuwe treinstellen? :)
Kantelbaktreinen zijn behoorlijk complexer (tenzij men het pasieve Talgo systeem neemt), en hebben minder binnenruimte. Als men de nieuwe lijn Ciney - Libramont bouwt brengen kantelbaktreinen weinig extra, en kan men beter gewone TGV's gebruiken. Kunnen die immers ook nog het oostelijke stukje van de LGV EST gebruiken.

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Geplaatst: 12 jun 2008, 21:09
door Trainspotterke
Joris schreef:
Trainspotterke schreef: Voorwaarde moet inderdaad zijn dat de commerciële snelheid verhoogd wordt en er minder stops zijn.

Voor België zou dit betekenen stops in Brussel-Zuid, -Centraal, -Noord, -Luxemburg, Namur en Arlon gevolgd door Luxembourg, Thionville, Metz, Strasbourg, (Colmar), Mulhouse, Basel en verder in Zwitserland.

Met de haltes ben ik helemaal akkoord. Als je ze dan toch de EC's in het binnenlands netwerk willen integreren, dat ze die dan in de IC+ reeksen integreren, en niet in de IC reeksen.
Awel, dat zei ik toch! :wink: Brussel-Zuid, -Centraal, -Noord, -Luxemburg, Namur en Arlon zijn niet echt de stops van een gewone IC, hé! :P

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Geplaatst: 12 jun 2008, 21:14
door treinbruno
shuman (metro) en libramont (grotere stad + overstapstation) zou ik er ook nog bijnemen :P

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Geplaatst: 12 jun 2008, 21:24
door Trainspotterke
Schuman ligt op nog geen kilometer van Luxemburg! :wink: De huidige EC's (toch deze die nog niet in de IC-dienst opgenomen zijn) stoppen er ook niet of hebben er ook nooit gestopt. Het station Brussel-LXB ligt temidden de Europese gebouwen.

Ottignies, Gembloux en Jemelle zijn ook grote steden (nu, Jemelle niet echt, maar het is eerder een streekstation en de nabijheid van Rochefort) en zijn ook grote overstapstations, maar dat wil niet zeggen dat je die IC+ daar moet laten stoppen, hé. Libramont en die andere stations hebben al een IC-trein ieder uur per richting, dus mag die daar voor mijn part mooi doorvlammen. Als je Libramont als stop gaat toevoegen, dan kun je Jemelle en Ottignies en al er ook aan toevoegen en dan staan we weer even ver als vandaag het geval. Enkel maar de belangrijkste stations, zoals de huidige drie IC+ paren aandoen.

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Geplaatst: 12 jun 2008, 21:37
door Steven
de IC+ stopt in libramont :mrgreen: :mrgreen:
4606, 4614, 4631, 4640

zowel in jemelle als libramont
4618, 4629

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Geplaatst: 13 jun 2008, 21:16
door Trainspotterke
Pfff, schandalig! :P

Als Leuven te min is om er de IC O te laten stoppen, dan is Libramont toch zeker niet meer waard om er internationale treinen te laten stoppen!

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Geplaatst: 13 jun 2008, 21:19
door overweg13
Leuven heeft al 2 snelle treinen die het verbinden met Luik en Brussel. Libramont moet het stellen met 1 trage IC naar Brussel en Luxemburg.

Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg

Geplaatst: 13 jun 2008, 22:43
door Joris
Hallo,
De Thalys stopt toch ook niet in Leuven?
Dus waarom dan een EC trein zo veel laten stoppen?
Groeten,
Joris De Mol