nighttrain schreef: ↑20 jul 2022, 23:46
Even redelijk blijven :
Saint Denis 8 sporen en dus hebben we er 2 nodig (mischien 3)voor die evacuatie,is een verlies van 25%of 40% (trein in panne en spoor voor over te steken en eventueel de noodtrein)
Sorry, maar dat is onzin. Er lag heel precies 1 spoor tussen de Thalys en het perron.
Laat me even een vergelijking maken met een gelijkaardig incident met een Thalys in Ruisbroek (L96N) op 25 juli 2019. De trein viel stil nadat een afspankabel door de extreme hitte (42° op de parking van het station) in contact kwam met de bovenleiding en een kortsluiting veroorzaakte. Voor alle duidelijkheid: ik was daar beroepshalve aanwezig, dus opmerkingen genre "niet weten waarover je spreekt" kunnen gerust weggelaten worden.
- nog terwijl de bestuurder van de Thalys in contact was met Traffic Control, werd de leader Infrabel van Brussel-Zuid ter plaatse gestuurd met de strikte opdracht om in 'code 3' (zwaailicht + sirene) te rijden. Binnen 15' was die ter plaatse.
- lokale politie was toen al ter plaatse, hulpdiensten (met noodarts uit Halle) volgden binnen de 10' daarna
- 10' na aankomst leader Infrabel kreeg de boordchef van de Thalys toelating de deuren te openen om frisse lucht binnen te laten. Niet vergeten dat het spoor B L96 (perronspoor richting Brussel) eerst gesperd moest worden en de laatste trein het spoorvak moest vrijmaken voor dat veilig kon.
- de twee andere sporen mochten in dienst blijven zonder beperkingen.
Dus: de reizigers hebben minder dan 30' in een trein zonder airco gezeten voordat de deuren opengingen.
In overleg met SPC werd besloten de trein te evacueren mbv de brandweer. Die evacuatie gebeurde via 1 deur (die van de bar). De evacuatie begon ongeveer 50' nadat de trein was stilgevallen. Eerder ging niet want je moet natuurlijk wel zorgen dat er stevige trapjes geplaatst worden: hoogteverschillen trein - tussenspoor, tussenspoor - ballast L96 (veel hoger dan je zou denken vanop een perron!) en ballast - perron. Voor de zowat 350 reizigers duurde dat ruim een uur, ook al omdat niet iedereen vlot ter been is en sommigen kleine kinderen hadden. De reizigers werden opgevangen in een nabijgelegen kerk waar het veel koeler was en waar het rode kruis er over waakte dat iedereen in orde was.
Ondertussen was een IC met 8 M6'en opgevorderd in Halle - die reizigers werden op andere treinen gezet. Na het einde van de evacuatie, het wegnemen van de trappen en nazicht dat alle diensten uit het spoor waren, werd die trein naar Ruisbroek gestuurd en konden de reizigers verder reizen naar Brussel-Zuid.
Al bij al liep het vrij vlot, ondanks de hitte (zoals gezegd: 42° aan het station, doe er in de ballast maar bijna 10° bij...). Zelfs HLN had geen reden om er een schandaal van te maken:
https://www.hln.be/sint-pieters-leeuw/t ... ~a49a3c3c/
Het enige negatieve bij deze ervaring was de houding van Thalys: niet alleen kwam er niemand ter plaatse, ze weigerden ook water uit te delen hoewel de politie en de noodarts hen daartoe opriepen. Dat werd uiteindelijk door de NMBS gedaan hoewel het niet "hun" reizigers waren.
Een hele uitleg om één ding duidelijk te maken: wat in Parijs gebeurd is, is een grof schandaal en totaal onaanvaardbaar. Zelfs het door regeltjes geobsedeerde Infrabel slaagde er in dat veel sneller voor elkaar te krijgen. Het bevestigt alleen wat ik in mijn 20 jaar professioneel contact met de SNCF ondervonden heb: als het fout gaat is dat een arrogant zootje incompetente druktemakers dat niets voor elkaar krijgt - en voor die straffe taal ga ik me echt niet verontschuldigen.