BENELUX

dovaere
Berichten: 339
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: BENELUX

Bericht door dovaere »

[
Steven schreef: 14 aug 2023, 17:27 Dan is het afwachten wat de dienstregeling gaat worden voor beide treinen.
Het lijkt mij vooral belangrijk dat de snelle IC op ongeveer een halfuur afstand van de Thalys (rode Eurostar) rijdt, want het zijn vooral deze twee treinen die op enkele minuten na een gelijkaardige reistijd hebben tussen Amsterdam/Rotterdam en Brussel ("iets meer dan twee uur" versus 1h57).
We krijgen dus een soort concurrentie tussen twee snelle treinen.

De snelle IC gaat wel naar Amsterdam-Zuid, ik had begrepen dat de rode Eurostar nog jaren in Amsterdam-Centraal blijft, zolang Amsterdam-Zuid niet uitgebreid is.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: BENELUX

Bericht door 260689 »

dovaere schreef: 15 aug 2023, 05:59 [
Steven schreef: 14 aug 2023, 17:27 Dan is het afwachten wat de dienstregeling gaat worden voor beide treinen.
Het lijkt mij vooral belangrijk dat de snelle IC op ongeveer een halfuur afstand van de Thalys (rode Eurostar) rijdt, want het zijn vooral deze twee treinen die op enkele minuten na een gelijkaardige reistijd hebben tussen Amsterdam/Rotterdam en Brussel ("iets meer dan twee uur" versus 1h57).
We krijgen dus een soort concurrentie tussen twee snelle treinen.

De snelle IC gaat wel naar Amsterdam-Zuid, ik had begrepen dat de rode Eurostar nog jaren in Amsterdam-Centraal blijft, zolang Amsterdam-Zuid niet uitgebreid is.
De officiële benaming is 'Eurostar Red'.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 15 aug 2023, 05:59 Het lijkt mij vooral belangrijk dat de snelle IC op ongeveer een halfuur afstand van de Thalys (rode Eurostar) rijdt, want het zijn vooral deze twee treinen die op enkele minuten na een gelijkaardige reistijd hebben tussen Amsterdam/Rotterdam en Brussel ("iets meer dan twee uur" versus 1h57).
We krijgen dus een soort concurrentie tussen twee snelle treinen.

De snelle IC gaat wel naar Amsterdam-Zuid, ik had begrepen dat de rode Eurostar nog jaren in Amsterdam-Centraal blijft, zolang Amsterdam-Zuid niet uitgebreid is.
De snelle IC kan toch perfect 5 minuten na de Thalys vertrekken? In de NZV is het uit capaciteitsoogpunt net logisch de treinen die centraal overslaan vlak na elkaar te laten rijden.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: BENELUX

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 15 aug 2023, 06:35
dovaere schreef: 15 aug 2023, 05:59 Het lijkt mij vooral belangrijk dat de snelle IC op ongeveer een halfuur afstand van de Thalys (rode Eurostar) rijdt, want het zijn vooral deze twee treinen die op enkele minuten na een gelijkaardige reistijd hebben tussen Amsterdam/Rotterdam en Brussel ("iets meer dan twee uur" versus 1h57).
We krijgen dus een soort concurrentie tussen twee snelle treinen.

De snelle IC gaat wel naar Amsterdam-Zuid, ik had begrepen dat de rode Eurostar nog jaren in Amsterdam-Centraal blijft, zolang Amsterdam-Zuid niet uitgebreid is.
De snelle IC kan toch perfect 5 minuten na de Thalys vertrekken? In de NZV is het uit capaciteitsoogpunt net logisch de treinen die centraal overslaan vlak na elkaar te laten rijden.
En nu daar alles op ETCS rijd kan dat wel eens vlotter verlopen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

260689 schreef: 15 aug 2023, 07:53
Shrek schreef: 15 aug 2023, 06:35
dovaere schreef: 15 aug 2023, 05:59 Het lijkt mij vooral belangrijk dat de snelle IC op ongeveer een halfuur afstand van de Thalys (rode Eurostar) rijdt, want het zijn vooral deze twee treinen die op enkele minuten na een gelijkaardige reistijd hebben tussen Amsterdam/Rotterdam en Brussel ("iets meer dan twee uur" versus 1h57).
We krijgen dus een soort concurrentie tussen twee snelle treinen.

De snelle IC gaat wel naar Amsterdam-Zuid, ik had begrepen dat de rode Eurostar nog jaren in Amsterdam-Centraal blijft, zolang Amsterdam-Zuid niet uitgebreid is.
De snelle IC kan toch perfect 5 minuten na de Thalys vertrekken? In de NZV is het uit capaciteitsoogpunt net logisch de treinen die centraal overslaan vlak na elkaar te laten rijden.
En nu daar alles op ETCS rijd kan dat wel eens vlotter verlopen!

Niet noodzakelijk want aan alle seinen is de relaese speed = 25 km/u, als ik 2 geel zie dan doe ik net als vroeger, onmiddellijk afremmen naar 20 km/u of minder. Niets zo vervelend dat de waarschuwingstonen van etcs. Als een trein langer stil staat in Brussel centraal maakt dat ook weinig uit. Net die langere (onvoorziene) stilstanden in Brussel Centraal houden al de rest op. Het volstaat dat er een schoolgroep via 1 deur in/uitstapt en die ene trein staat langer stil met een domino aan gevolgen. Zeker in de spits.


Ter info dat de trein in Nederland verhuizen naar Amsterdam zuid heeft te maken met de werken in Amsterdam Centraal, ook voor Thalys is dat zo.
dovaere
Berichten: 339
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: BENELUX

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 15 aug 2023, 06:35
dovaere schreef: 15 aug 2023, 05:59 Het lijkt mij vooral belangrijk dat de snelle IC op ongeveer een halfuur afstand van de Thalys (rode Eurostar) rijdt, want het zijn vooral deze twee treinen die op enkele minuten na een gelijkaardige reistijd hebben tussen Amsterdam/Rotterdam en Brussel ("iets meer dan twee uur" versus 1h57).
We krijgen dus een soort concurrentie tussen twee snelle treinen.
De snelle IC kan toch perfect 5 minuten na de Thalys vertrekken? In de NZV is het uit capaciteitsoogpunt net logisch de treinen die centraal overslaan vlak na elkaar te laten rijden.
Uit reizigersoogpunt is het efficiënt om twee treinen die gelijkwaardig zijn in reistijd te spreiden. Er zullen immers reizigers zijn voor wie een halfuur verschil voor een van de snelle treinen een voordeel is.
Net zoals we de gewone IC's ook niet allemaal direct achter elkaar laten rijden.
En ook de Eurostar Blue en ICE slaat stations over
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 222
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: BENELUX

Bericht door TKR »

Het verschil in tijd tussen de Thalys en de nieuwe 'snelle IC' bedraagt 20 minuten tussen Brussel Zuid en Schiphol (1u33 vs 1u54)
Als je de 'snelle IC' dus een half uur na de Thalys laat vertrekken komt deze eerder ongeveer gelijk aan met de volgende Thalys...


Volgens mij zijn NS en NMBS het nog niet eens over waar de 'snelle IC' zal stoppen in Brussel.
NMBS heeft het over Zuid, Centraal én Noord. Het lijkt me ook meer dan logisch dat NMBS al deze stops wil.
NS heeft het enkel over Zuid, maar met de asterisk dat het nog kan aangepast worden. (volgens dat kaartje althans)

Persoonlijk lijkt het me niet meer dan logisch dat de trein op z'n minst nog stopt in Noord. Zoveel tijd zal men er toch niet mee verliezen.
En mijn inziens hoeft de trein helemaal niet te concurreren met de Thalys op vlak van snelheid vs prijs, maar meer op vlak van gebruiksgemak (dus stoppen in Noord)

Tenzij men natuurlijk voor de route over Brussel West kiest. :?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Portbou »

TKR schreef: 15 aug 2023, 11:33 Tenzij men natuurlijk voor de route over Brussel West kiest. :?
Alsjeblieft niet !!!
ovspotter_be
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: BENELUX

Bericht door ovspotter_be »

Kan men Eurostar (zowel Red als Blue) dan niet beter omleiden via Brussel-West, dan kan men de Eurostar Blue treinen van/naar Amsterdam ook ineens op de volledig afgesloten sporen 1 & 2 ontvangen in Brussel-Zuid.
jan_olieslagers
Berichten: 3581
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: BENELUX

Bericht door jan_olieslagers »

Als men lijn 28 wil inzetten als een soort vierde sporenpaar van L0, dan toch in de eerste plaats voor lokaal verkeer (S-treinen) en niet voor snel of supersnel verkeer?

Op zich lijkt het me wel een goed idee, daar niet van. Ik meen trouwens te begrijpen dat er stapsgewijs meer en meer S-treinen naar L28 worden verplaatst.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Tot nu toe is het nog steeds maar 1 S trein per uur over lijn 28, nog geen verschuivingen te zien dus. Of de Benelux nu langs daar gaat of eurostar zal af te wachten zijn. Je mag dan wel vlot vertrekken in Brussel zuid, maar ten noorden moet je L50 kruisen en daar zit wel heel wat verkeer op, niet te onderschatten bij een planning van de dienstregeling. S3, S4, S10, IC26 dat zijn 4 treinen per uur per richting zonder het goederenverkeer dat langs daar komt mee te tellen. Dan versta je best dat de wisselstraat aan vertakking Laken heel druk kan zijn, ook heel wat overbrengingen leeg materieel tussen Vorst en Schaarbeek rijden langs die route (zeker als ze gesleept zijn door een reek 77, want die mag niet via de lijn 0)
jan_olieslagers
Berichten: 3581
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: BENELUX

Bericht door jan_olieslagers »

Nog steeds maar 1 per uur? Dat stelt teleur, ik dacht dat we al verder stonden.

Maar ja, noordwaarts rijden door "omgekeerd" uit BRUMZ te vertrekken, dan via L28 naar Schaarbeek en dan zo L25/L27 op, dat is de minst ideale manier om L28 te gebruiken, precies door de kruising met L50. En het zal er niet op beteren als de doorsteek naar L161 verdubbeld is - dat stond toch op de agenda, op betrekkelijk korte termijn?

Mij lijkt de beste manier om L28 te gebruiken voor S- en P-treinen voor forenzen van/naar Oost- en West-Vlaanderen, die dan kop maken in BRUMZ teneinde L0 niet verder te belasten. Brussel-Zuid heeft daarvoor toch enige capaciteit, met zijn totaal van 22 perronsporen? Of moet men daarvoor alweer een pak wisselstraten kruisen, vanaf L28?

(NB: dat de 77-ers niet door de NZV mogen, dat is toch simpelweg omdat er daar geen enkele diesel toegelaten is?)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 222
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: BENELUX

Bericht door TKR »

(off-topic) sterker nog, die ene s-trein per uur over Brussel West gaat ook door de NZV.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 15 aug 2023, 14:43
(NB: dat de 77-ers niet door de NZV mogen, dat is toch simpelweg omdat er daar geen enkele diesel toegelaten is?)
Omdat anders het brandalarm op de lijn 0 afgaat door de uitlaatgassen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 15 aug 2023, 14:43
Mij lijkt de beste manier om L28 te gebruiken voor S- en P-treinen voor forenzen van/naar Oost- en West-Vlaanderen, die dan kop maken in BRUMZ teneinde L0 niet verder te belasten. Brussel-Zuid heeft daarvoor toch enige capaciteit, met zijn totaal van 22 perronsporen? Of moet men daarvoor alweer een pak wisselstraten kruisen, vanaf L28?
21, spoor 22 bestaat niet en spoor 1 en 2 zijn normaal exclusief eurostar. Kopmaken in Brussel zuid? Daar gaan ze niet blijven worden op het seinhuis. In de daluren kan dat maar in de spits staan ze zoiets nooit toe. Zelfs een simpele lege rit in doorrit tijdens de spitsuren doet hen al huiveren en sturen ze dus via L28 naar Schaarbeek . Dus even kopmaken gaan ze dan zeker niet toestaan, perron te lang bezet is de denkwijze.
Plaats reactie