Pagina 15 van 64

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 07 aug 2022, 09:51
door HLE18
railtravelmanager schreef: 06 aug 2022, 12:01
HLE18 schreef: 06 aug 2022, 09:26 En zal een nieuwe ICE de problemen oplossen?
Als Siemens leert uit het verleden zouden gekende problemen niet mogen terugkomen, duimen maar voor een betrouwbare hst verbinding met Duitsland.
De ervaring die wij met Siemens hebben is dat mensen intern regelmatig van job moeten veranderen. Bijgevolg gaat regelmatig een groot deel van de kennis min of meer verloren en de volgende trein moeten ze weer vanaf 0 beginnen met andere mensen. Zelfs als je enkele jaren na aankoop van een trein een vraag stelt over een onderdeel kunnen ze daar niet meer op antwoorden. De werkplaatsen weten dikwijls beter hoe een trein in elkaar steekt dan de constructeur zelf :(.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 07 aug 2022, 14:31
door thejay
Ik zet het maar even hier... om geen nieuw onderwerp te moeten starten.

Gisterenavond kwam ik terug van een dagje Ruhrgebied.
De ICE 12 naar Brussel van 18:21 zag ik in Aachen al aangekondigd met 15 tot 20 minuten vertraging toen ik daar vertrok met de L-trein.
Ik had me al verwacht aan het voorlaten in Luik, maar enigszins tot mijn verbazing vertrokken we toch op tijd uit Guillemins met de IC (541).
Eénmaal op L2 verminderden we echter vaart en werden op rechterspoor geleid om verder te rijden. De ICE kwam ons dus voorbijsnellen, en nadien wisselden we ook weer naar linkerspoor.

Dankzij deze 'vliegende' inhaalactie had ik in Leuven toch nog drie minuten (jawel) om de overstap naar de IC Airport-Antwerpen te nemen.
De verkeersleider van dienst was duidelijk goed aan het opletten :D

De IC 541 werd overigens in Leuven bestormd door een groep Walibi-gangers uit de net aangekomen T-trein en liep daardoor nog eens tien minuten extra vertraging op (zie realtime gegevens). Feitelijk hadden ze deze overstap nooit meer gehaald, moest de IC op tijd aangekomen zijn in Leuven.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 08 aug 2022, 17:06
door FLV-FGSP
railtravelmanager schreef: 05 aug 2022, 16:20 dat de DB techniekers nu eindelijk de BR 406 reeks herstellen en het probleem vinden :D vanaf december 2022 zouden de eerste BR 408 gaan rijden op Brussel maar volledige levering zou nog tot 2024 of langer kunnen duren, de BR 406 stellen zouden dan naar binnenlandse HST diensten verhuizen
De eerste batch van de ICEneo/BR408 is enkel voor binnenlands gebruik, de stellen met uitrusting voor Brussel en Amsterdam horen bij de tweede bestelling en komen over 3 jaar.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 08 aug 2022, 19:40
door wbrm
Waarom geeft DB in de pers dan zelf aan dat de betrouwbaarheid zou verbeteren in 2024? Dat is dan wat naïef.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 08 aug 2022, 20:46
door DDietzen
De instromende eerste batch van de BR408 kan de BR406 vervangen op binnenlandse diensten, waarmee extra 406'ers wordt vrijgespeeld voor de internationale diensten naar Nederland en België.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 08 aug 2022, 21:15
door ovspotter_be
Worden de BR406 al niet uitsluitend ingezet op de diensten naar Brussel en Amsterdam?
De binnenlandse ICE3-treinstellen zijn de BR403.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 08 aug 2022, 21:24
door rvdborgt
ovspotter_be schreef: 08 aug 2022, 21:15 Worden de BR406 al niet uitsluitend ingezet op de diensten naar Brussel en Amsterdam?
De binnenlandse ICE3-treinstellen zijn de BR403.
Ik meen dat er ook enkele binnenlandse diensten waren met 406'en, alhoewel ik me afvraag of dat nog steeds zo is met de instroom van de 412'en.

Groetjes,
Rian

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 09 aug 2022, 00:17
door Steven
ovspotter_be schreef: 08 aug 2022, 21:15 Worden de BR406 al niet uitsluitend ingezet op de diensten naar Brussel en Amsterdam?
De binnenlandse ICE3-treinstellen zijn de BR403.
Er zijn maar 16 stellen van de reeks 406 die inderdaad allen hun inzet naar Brussel of Amsterdam hebben. (Wat er met de 17de voorgevallen is kan ik niet op slag terugvinden)

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 09 aug 2022, 20:02
door maarten
Er zijn twee ongevallen met 406'en geweest die flinke schade gaven: in Nederland een knuffeling met een goederentrein en in Duitsland is er eentje bij Lambrecht op een vuilniswagen gebotst. Van die twee stellen zijn de goede rijtuigen gecombineerd en wat overbleef en nog goed was wordt als onderdelenleverancier gebruikt.
Als gevolg is het ongevalstel van Lambrecht niet meer op de baan.

Op ice-treff wordt trouwens gemeld dat er maar 5 inzetbaar zijn.

Re: Inzet I11

Geplaatst: 09 aug 2022, 23:23
door Portbou
Steven schreef: 09 aug 2022, 12:24 Die stuurrijtuigen i11 gebruiken zal pas gebeuren eens ze pzb/lzb hebben. Daarna testen en homologeren. Dus verwacht geen instant gebruik op dit moment want momenteel is dat een rijtuig dat enkel als rijtuig mag gebruikt worden in Duitsland. Om steeds een loc te gaan omrijden in Aachen Hbf vind ik ook wat stom, zeker gezien de drukte van dat station denk ik dat het zelfs niet wenselijk is om dat te doen.
2 locs dan ?
We doen dit al standaard bij de Benelux.
Waarom dan niet om de noodsituatie met de ICE's op te lossen ?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 09 aug 2022, 23:36
door Portbou
Richting Nederland ook veel problemen...

Zij gaan nu werken met overstaps in Emmerich.
Dit laat toe om de paar meerspannings-ICE's die nog rijvaardig zijn enkel nog te gebruiken voor pendelen op het Nederlands traject.

Vanuit België zou men analoog kunnen te werk gaan met overstaps in Aachen.
Waar wachten ze op ?

.
Afbeelding

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 09 aug 2022, 23:36
door Portbou
Pfff...
Afbeelding

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 10 aug 2022, 07:41
door JHS2013
Portbou schreef: 09 aug 2022, 23:36 Richting Nederland ook veel problemen...

Zij gaan nu werken met overstaps in Emmerich.
Dit laat toe om de paar meerspannings-ICE's die nog rijvaardig zijn enkel nog te gebruiken voor pendelen op het Nederlands traject.

Vanuit België zou men analoog kunnen te werk gaan met overstaps in Aachen.
Waar wachten ze op ?
Dat zou de I11-en verklaren, daarmee tot Emmerich en dan overstappen.

De vraag is wie de verantwoordelijkheid daarvoor moet nemen, DB of NS/NMBS.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 10 aug 2022, 07:58
door Shrek
Portbou schreef: 09 aug 2022, 23:36 Richting Nederland ook veel problemen...

Zij gaan nu werken met overstaps in Emmerich.
Dit laat toe om de paar meerspannings-ICE's die nog rijvaardig zijn enkel nog te gebruiken voor pendelen op het Nederlands traject.

Vanuit België zou men analoog kunnen te werk gaan met overstaps in Aachen.
Waar wachten ze op ?
Het grote verschil is natuurlijk dat er in België met de Brussel-Welkenraedt en Welkenraedt-Aken al een alternatief is voor noodgevallen. Een hele treinserie gaan organiseren enkel maar om in deze noodgevallen wat tijd te winnen is buitensporig kostelijk.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 10 aug 2022, 08:28
door maarten
Analoog zou je kunnen zeggen dat de RE19 in Nederland ook een alternatief voor de ICE is. Maar een of twee klassiekjes naar Aken is natuurlijk geen alternatief voor een ICE die niet rijdt.
Dan zou het mooi zijn als NMBS kon organiseren dat de IC-12 naar Aken wordt doorgetroken. Daarmee heb je IMHO een redelijk volwaardig alternatief (al zal de reis uiteraard een langer duren).