Re: Nachttreinen
Geplaatst: 10 mei 2024, 23:43
Ook dit weekend geen NJ naar Brussel en terug! NJ424 is met 2u20 RT vertrokken uit Wien.
Welk onderdeel bedoel je dan precies: de extra bestemming Berlijn, het nieuw traject om voortaan te koppelen met de Nightjet uit Parijs, de nood aan extra ligrijtuigen, het type daarvan in België of het gebruik van een Vectron-locomotief?
Ik kan niet laten me af te vragen of OBB niet opzettelijk wat druk op de ketel zet door duidelijk te tonen dat het met de huidige infrastructuur niet werkt. Er is meer inzet en meer budget nodig vanwege de infrastructuurbeheerders. Met alleen maar uit te stellen zullen de bevoegde overheden nooit reden tot actie zien. Dat de reiziger daarbij "medeplichtig" wordt gemaakt is natuurlijk niet zo fraai...
Het probleem ligt niet bij de spoorinfrastructuur hoor. De treinen vertrekken steevast (uuuren) te laat op hun startpunt door problemen met het rollend materieel, daar zit het probleem.jan_olieslagers schreef: ↑12 mei 2024, 12:57 Ik kan niet laten me af te vragen of OBB niet opzettelijk wat druk op de ketel zet door duidelijk te tonen dat het met de huidige infrastructuur niet werkt. Er is meer inzet en meer budget nodig vanwege de infrastructuurbeheerders. Met alleen maar uit te stellen zullen de bevoegde overheden nooit reden tot actie zien. Dat de reiziger daarbij "medeplichtig" wordt gemaakt is natuurlijk niet zo fraai...
Duitsland is 1 grote werf! Dat is niet te ontkennen. België kan er tegenwoordig ook wel goed van. Vooral in de verlengde weekend en vakanties. Zeker nu die niet meer gelijklopend zijn in België.trainlovertje schreef: ↑12 mei 2024, 14:24Het probleem ligt niet bij de spoorinfrastructuur hoor. De treinen vertrekken steevast (uuuren) te laat op hun startpunt door problemen met het rollend materieel, daar zit het probleem.jan_olieslagers schreef: ↑12 mei 2024, 12:57 Ik kan niet laten me af te vragen of OBB niet opzettelijk wat druk op de ketel zet door duidelijk te tonen dat het met de huidige infrastructuur niet werkt. Er is meer inzet en meer budget nodig vanwege de infrastructuurbeheerders. Met alleen maar uit te stellen zullen de bevoegde overheden nooit reden tot actie zien. Dat de reiziger daarbij "medeplichtig" wordt gemaakt is natuurlijk niet zo fraai...
In de voorbije weken bleek dat Nightjet verschillende defecte rijtuigen wekenlang liet rondslingeren, onder andere in Schaarbeek, Aachen-West, Darmstadt, Buchs,...jan_olieslagers schreef: ↑12 mei 2024, 14:37 Oei, dan moet ik @dentheo gelijk geven: er is thans een krapte van geschikt rollend materiaal, mits wat geduld zou dat moeten beteren.
Als een trein uren te laat uit Wenen vertrekt heeft dat niets te maken met werven in Duitsland.
Ik denk niet dat het van niet willen is, maar van niet kunnen. In een substantieel deel van de onderhoudplaatsen voor rollend materieel in Duitsland is duidelijk dat er een tekort is aan mankracht om al het werk gedaan te krijgen, waardoor op sommige regionale spoorlijnen vervangbussen moeten worden ingezet door defecte treinstellen. Ook wisselstukken bekomen lijkt een groter probleem dan vroeger, waarschijnlijk mede door de Rusland-Oekraïne-oorlog.Portbou schreef: ↑12 mei 2024, 20:49In de voorbije weken bleek dat Nightjet verschillende defecte rijtuigen wekenlang liet rondslingeren, onder andere in Schaarbeek, Aachen-West, Darmstadt, Buchs,...jan_olieslagers schreef: ↑12 mei 2024, 14:37 Oei, dan moet ik @dentheo gelijk geven: er is thans een krapte van geschikt rollend materiaal, mits wat geduld zou dat moeten beteren.
Het kan hun precies niet veel schelen dat ze met krapte zitten.
Dat klopt allemaal wel maar ik zie het verband niet met Nightjet. Die worden toch niet in Duitsland onderhouden ?trainlovertje schreef: ↑13 mei 2024, 00:31 In een substantieel deel van de onderhoudplaatsen voor rollend materieel in Duitsland is duidelijk dat er een tekort is aan mankracht om al het werk gedaan te krijgen, waardoor op sommige regionale spoorlijnen vervangbussen moeten worden ingezet door defecte treinstellen. Ook wisselstukken bekomen lijkt een groter probleem dan vroeger, waarschijnlijk mede door de Rusland-Oekraïne-oorlog.
Niet al het onderhoud aan NJ-rijtuigen gebeurt in Oostenrijk, ook in Duitsland en Zwitserland geloof ik. In Oostenrijk heb ik overigens ook al van gelijkaardige problematiek gehoord zoals ik hogerop beschreef over de Duitse werkplaatsen.Portbou schreef: ↑14 mei 2024, 01:14Dat klopt allemaal wel maar ik zie het verband niet met Nightjet. Die worden toch niet in Duitsland onderhouden ?trainlovertje schreef: ↑13 mei 2024, 00:31 In een substantieel deel van de onderhoudplaatsen voor rollend materieel in Duitsland is duidelijk dat er een tekort is aan mankracht om al het werk gedaan te krijgen, waardoor op sommige regionale spoorlijnen vervangbussen moeten worden ingezet door defecte treinstellen. Ook wisselstukken bekomen lijkt een groter probleem dan vroeger, waarschijnlijk mede door de Rusland-Oekraïne-oorlog.