Re: Het grote fiasco van waterstoftreinen in Duitsland
Geplaatst: 22 mei 2023, 13:40
Ik lees in het -eerder summier- artikel niet dat die treinen "technisch falen".
- Brandstofvoorzieningsprobleem;Dus een bevoorradingsprobleem? Er wordt niet veel verdere uitleg aan gegeven. Niet onlogisch gelet op de gigantische kosten van gas in aanloop van en tijdens de eerste oorlogsmaanden in Oekraïne, zeker gezien gesteld wordt dat deze geleverd wordt door de chemische industrie. Heel wat bedrijven draaiden toen op een minimum of niet door de hoge energiekosten en dan produceren ze ook geen waterstof natuurlijk.
In Frankrijk hadden tankstations ook een hele periode geen brandstof, door stakingen. Dat is ook een brandstofvoorzieningsprobleem, maar geen technisch probleem he.
Verder lees dezelfde dingen als DR-fan, maar nergens dat de techniek faalt.
Waterstof heeft zeker een toekomst voor zware industriële toepassingen, voertuigen die een grote actieradius moeten hebben, grote verwarmingsnoden, als opslagbron van energie als er groene energie te over is, of tout court als energiebron als er geen zeldzame aardmetalen genoeg blijken te zijn voor batterijen.
Anders zouden de infrastructuurbeheerders (van pijjpleidingen dan weliswaar) zich er niet op voorbereiden, maar dat doen ze wel. Nieuwe pijpleidingen zijn al geschikt voor zowel aardgas als waterstof. Er is ook een duidelijke waterstofstrategie: https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... e-federale.
Het is dus zeker niet afgeschreven, maar de zoektocht is volop bezig. Dat de energietransitie complexer zal zijn en met meer maatwerk dient te gebeuren dan het "tanken en gaan" met de fossiele vuiligheid die we gewend zijn uit de vorige eeuw, is niet onlogisch. We zijn volop op zoek naar welke technologie waar het beste past. Maar geen reden om waterstof volledig af te schrijven.
- Brandstofvoorzieningsprobleem;Dus een bevoorradingsprobleem? Er wordt niet veel verdere uitleg aan gegeven. Niet onlogisch gelet op de gigantische kosten van gas in aanloop van en tijdens de eerste oorlogsmaanden in Oekraïne, zeker gezien gesteld wordt dat deze geleverd wordt door de chemische industrie. Heel wat bedrijven draaiden toen op een minimum of niet door de hoge energiekosten en dan produceren ze ook geen waterstof natuurlijk.
In Frankrijk hadden tankstations ook een hele periode geen brandstof, door stakingen. Dat is ook een brandstofvoorzieningsprobleem, maar geen technisch probleem he.
Verder lees dezelfde dingen als DR-fan, maar nergens dat de techniek faalt.
Waterstof heeft zeker een toekomst voor zware industriële toepassingen, voertuigen die een grote actieradius moeten hebben, grote verwarmingsnoden, als opslagbron van energie als er groene energie te over is, of tout court als energiebron als er geen zeldzame aardmetalen genoeg blijken te zijn voor batterijen.
Anders zouden de infrastructuurbeheerders (van pijjpleidingen dan weliswaar) zich er niet op voorbereiden, maar dat doen ze wel. Nieuwe pijpleidingen zijn al geschikt voor zowel aardgas als waterstof. Er is ook een duidelijke waterstofstrategie: https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... e-federale.
Het is dus zeker niet afgeschreven, maar de zoektocht is volop bezig. Dat de energietransitie complexer zal zijn en met meer maatwerk dient te gebeuren dan het "tanken en gaan" met de fossiele vuiligheid die we gewend zijn uit de vorige eeuw, is niet onlogisch. We zijn volop op zoek naar welke technologie waar het beste past. Maar geen reden om waterstof volledig af te schrijven.