Pagina 2 van 7

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Geplaatst: 03 okt 2022, 18:21
door 4303
Portbou schreef: 03 okt 2022, 17:21
4303 schreef: 02 okt 2022, 22:44 Aangezien we dan door Vlaanderen moeten rijden mogen alleen Vlaamse bestuurders er mee rijden...
Schrijf jij nu dat Waalse bestuurders niet in Vlaanderen mogen rijden ?
Dat zal ik toch wel verkeerd begrepen hebben. Hoe werkt dat anders op een verbinding als Oostende-Eupen ?
Waalse Eurostar bestuurders mogen idd niet in Vlaanderen rijden. De reden daarvoor is de volgende. Aangezien Eurostar treinen enkel door Brussel en Wallonië rijden zijn ze niet verplicht om Nederlands te kennen. Daardoor moeten zij ook tijdens hun 3 jaarlijkse ondervraging geen taaltest Nederlands mee afleggen. Dus niet meer geschikt om door Vlaanderen te rijden.

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Geplaatst: 03 okt 2022, 18:44
door ovspotter_be
En dat kleine stukje tussen Vorst en Lembeek dan?

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Geplaatst: 03 okt 2022, 18:48
door Shrek
Portbou schreef: 03 okt 2022, 17:23 Een toonbeeld van efficiëntie en flexibiliteit toch die spoorwegen :cry:
Alsof er nooit eens een autosnelweg dicht moet waarbij de omeidingsroute belachelijk lang is :roll: Dit soort situaties zijn uitzonderlijk, middelen investeren om in zo'n gevallen iets anders te kunnen doen zijn verloren middelen op andere momenten.
Hiermee moet je toch echt leren leven hoor.

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Geplaatst: 03 okt 2022, 19:31
door trainlovertje
4303 schreef: 03 okt 2022, 18:21 Waalse Eurostar bestuurders mogen idd niet in Vlaanderen rijden. De reden daarvoor is de volgende. Aangezien Eurostar treinen enkel door Brussel en Wallonië rijden zijn ze niet verplicht om Nederlands te kennen. Daardoor moeten zij ook tijdens hun 3 jaarlijkse ondervraging geen taaltest Nederlands mee afleggen. Dus niet meer geschikt om door Vlaanderen te rijden.
Daar haal je iets aan waarover ik al lang met een vraag zit: welke stukjes Vlaanderen vallen onder de tweetalige verkeersleiding? Brussel- Lembeek/Tubize (L96), Brussel - Edingen (L94), Brussel - De Hoek/Waterloo (L124) en Brussel - Hoeilaart/La Hulpe (L161) sowieso lijkt me, maar ook Brussel - Luik? Zo ja, zowel via HSL 2 als via Landen? En dan misschien ook nog station Geraardsbergen voor de TB's uit Mons? Evt zelfs station Kortrijk?

Edit: en Brussels airport ook waarschijnlijk?

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Geplaatst: 03 okt 2022, 19:42
door 4303
ovspotter_be schreef: 03 okt 2022, 18:44 En dat kleine stukje tussen Vorst en Lembeek dan?
Dat is een uitzondering die toegestaan is door Infrabel. Blok post Brussel zuid, dus zowiezo 2 talig en Traffic controle is daar ook 2 talig. Er is bij Eurostar, net zoals bij Thalys en TGV geen enkele bestuurder die Nederlands spreekt. Behalve de Vlamingen uiteraard.😎

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Geplaatst: 03 okt 2022, 20:45
door jknockaert
4303 schreef: 03 okt 2022, 18:21Waalse Eurostar bestuurders mogen idd niet in Vlaanderen rijden. De reden daarvoor is de volgende. Aangezien Eurostar treinen enkel door Brussel en Wallonië rijden zijn ze niet verplicht om Nederlands te kennen. Daardoor moeten zij ook tijdens hun 3 jaarlijkse ondervraging geen taaltest Nederlands mee afleggen. Dus niet meer geschikt om door Vlaanderen te rijden.
Was daar nu echt geen oplossing voor te bedenken bv. met een tweetalige machinist gehuurd van een andere vervoerder als pilot in de Eurostar cabine voor het stukje door Vlaanderen? Of zitten alle vervoerder met een tekort aan machinisten?

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Geplaatst: 03 okt 2022, 20:50
door Shrek
trainlovertje schreef: 03 okt 2022, 19:31
4303 schreef: 03 okt 2022, 18:21 Waalse Eurostar bestuurders mogen idd niet in Vlaanderen rijden. De reden daarvoor is de volgende. Aangezien Eurostar treinen enkel door Brussel en Wallonië rijden zijn ze niet verplicht om Nederlands te kennen. Daardoor moeten zij ook tijdens hun 3 jaarlijkse ondervraging geen taaltest Nederlands mee afleggen. Dus niet meer geschikt om door Vlaanderen te rijden.
Daar haal je iets aan waarover ik al lang met een vraag zit: welke stukjes Vlaanderen vallen onder de tweetalige verkeersleiding? Brussel- Lembeek/Tubize (L96), Brussel - Edingen (L94), Brussel - De Hoek/Waterloo (L124) en Brussel - Hoeilaart/La Hulpe (L161) sowieso lijkt me, maar ook Brussel - Luik? Zo ja, zowel via HSL 2 als via Landen? En dan misschien ook nog station Geraardsbergen voor de TB's uit Mons? Evt zelfs station Kortrijk?

Edit: en Brussels airport ook waarschijnlijk?
Enkel L161, L124 en L96 onder Brussel tellen als tweetalig ondanks dat ze in het Nederlandstalig gebied liggen. Komen en Voeren liggen in het andere taalgebied. Voor de rest moeten de bestuurders de taal van het taalgebied kennen. Leuven is dus Nederlandstalig en Edingen Franstalig.

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Geplaatst: 03 okt 2022, 20:58
door trainlovertje
Shrek schreef: 03 okt 2022, 20:50 Enkel L161, L124 en L96 onder Brussel tellen als tweetalig ondanks dat ze in het Nederlandstalig gebied liggen. Komen en Voeren liggen in het andere taalgebied. Voor de rest moeten de bestuurders de taal van het taalgebied kennen. Leuven is dus Nederlandstalig en Edingen Franstalig.
Dus bestuurders ICE van Luik zijn Nederlandstalig? Heb ooit eens met één van hen een woord Nederlands mee proberen spreken, was geen succesverhaal.

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Geplaatst: 03 okt 2022, 21:00
door Shrek
trainlovertje schreef: 03 okt 2022, 20:58
Shrek schreef: 03 okt 2022, 20:50 Enkel L161, L124 en L96 onder Brussel tellen als tweetalig ondanks dat ze in het Nederlandstalig gebied liggen. Komen en Voeren liggen in het andere taalgebied. Voor de rest moeten de bestuurders de taal van het taalgebied kennen. Leuven is dus Nederlandstalig en Edingen Franstalig.
Dus bestuurders ICE van Luik zijn Nederlandstalig? Heb ooit eens met één van hen een woord Nederlands mee proberen spreken, was geen succesverhaal.
Zij moeten de procedures in het Nederlands kunnen afhandelen.

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Geplaatst: 03 okt 2022, 21:49
door Ducktape
Moesten er morgen strenge controles zijn op de anderstaligheid van bestuurders, er zouden amper nog treinen de taalgrens over rijden. Niveau B1 is vereist, zijnde procedures zoals Shrek zegt, maar je moet ook begrijpen en kunnen uitleggen wat er aan de hand is natuurlijk. Iets wat vaak moeilijker ligt.

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Geplaatst: 03 okt 2022, 22:26
door Shrek
Naast taalkennis en lijnkennis zijn omleidingen voor Eurostar sowieso niet vanzelfsprekend, je moet immers kunnen garanderen dat zo'n trein tussen de terminal in Brussel en Lille Europe niet komt stil te staan. De route langs Halle is daarvoor voorzien, maar langs pakweg Gent en Kortrijk is dat tussen het andere verkeer door bijna niet te regelen zonder impact op de rest.

EDIT: ik realiseer met net dat je vanuit Moeskroen helemaal niet in Lille-Europe geraakt. Eurostar omleiden is dus totaal uitgesloten.

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Geplaatst: 04 okt 2022, 17:32
door Portbou
Shrek schreef: 03 okt 2022, 18:48
Portbou schreef: 03 okt 2022, 17:23 Een toonbeeld van efficiëntie en flexibiliteit toch die spoorwegen :cry:
Alsof er nooit eens een autosnelweg dicht moet waarbij de omeidingsroute belachelijk lang is :roll:
Nutteloze en foute vergelijking.

Ik begrijp best dat een spoorweg of een autosnelweg af en toe dicht moet voor werken.

Maar dat de spoorwegen niet in staat zijn om een haalbare omleiding uit te werken vind ik onbegrijpelijk. Nota bene : België is een land met één van de dichtste spoorwegnetwerken ter wereld.

Het wegennet is trouwens nog veel dichter dus je vergelijking met de autosnelweg begrijp ik niet. Omleidingsroutes voor wegenwerken zijn namelijk nooit belachelijk lang... wel dikwijls belachelijk vol met files.

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Geplaatst: 04 okt 2022, 17:34
door Portbou
4303 schreef: 03 okt 2022, 18:21 Waalse Eurostar bestuurders mogen idd niet in Vlaanderen rijden. De reden daarvoor is de volgende. Aangezien Eurostar treinen enkel door Brussel en Wallonië rijden zijn ze niet verplicht om Nederlands te kennen. Daardoor moeten zij ook tijdens hun 3 jaarlijkse ondervraging geen taaltest Nederlands mee afleggen. Dus niet meer geschikt om door Vlaanderen te rijden.
Ik zou denken dat een plaatsje als bestuurder van Eurostar zeer gegeerd is onder de machinisten.
Is het dan echt niet mogelijk om van de kandidaten te eisen voldoende drietalig te zijn om procedures te kunnen doorlopen ?

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Geplaatst: 04 okt 2022, 17:37
door Portbou
Shrek schreef: 03 okt 2022, 22:26 Naast taalkennis en lijnkennis zijn omleidingen voor Eurostar sowieso niet vanzelfsprekend, je moet immers kunnen garanderen dat zo'n trein tussen de terminal in Brussel en Lille Europe niet komt stil te staan. De route langs Halle is daarvoor voorzien, maar langs pakweg Gent en Kortrijk is dat tussen het andere verkeer door bijna niet te regelen zonder impact op de rest.
En als de Eurostar ondanks alles wat voorzien is nu toch eens moet stoppen tussen Brussel en Lille-Europe...
Bijvoorbeeld personen in het spoor (want dat is weer heel populair tegenwoordig) in Buizingen.

Wat gebeurt er dan ?

Re: geen HST verkeer naar Parijs 11 november

Geplaatst: 04 okt 2022, 17:41
door Shrek
Portbou schreef: 04 okt 2022, 17:37En als de Eurostar ondanks alles wat voorzien is nu toch eens moet stoppen tussen Brussel en Lille-Europe...
Bijvoorbeeld personen in het spoor (want dat is weer heel populair tegenwoordig) in Buizingen.

Wat gebeurt er dan ?
Dan mag iedereen in Lille uitstappen en terug door de security gaan.