Pagina 2 van 7

Re: Trein type Liege Luxemburg

Geplaatst: 04 jul 2021, 17:05
door maarten
Steve schreef: 04 jul 2021, 08:47 deze internationale IC.
Tja, Je kunt een koe wel een kat noemen, maar een trein die op zowat elk tussenstation stopt zou ik geen IC noemen. Zo ken ik er nog wel een paar.
Wat dat betreft lijdt de NMBS onder hetzelfde als NS, als het niet overal stopt is het "dus" een IC.

Re: Trein type Liege Luxemburg

Geplaatst: 05 jul 2021, 09:43
door JPL107
Ik heb dezelfde mening. Het is een L-trein die één of twee haltes overslaat. Hoeveel reizigers nemen de trein van Luik tot Luxemburg (stad)?
Mijn laatste ervaring is dat de meeste reizigers maar enkele stations verder reizen. Ik heb enkele maanden de trein tussen Luik en Gouvy genomen en in Gouvy was de trein zo goed als leeg.
Ik vermoed dat er vanaf Troisvierges weer terug veel reizigers opstappen richting Luxemburg stad en het feit dat het OV daar gratis is zal ook wel helpen :D

Re: Trein type Liege Luxemburg

Geplaatst: 05 jul 2021, 09:48
door overweg13
Ik moet het oneens zijn. Dit is duidelijk een IC. Het volstaat er een spoorboekje van voor 1984 bij te nemen om te zien hoeveel tussenhaltes toen gesneuveld zijn. Je noemt een IC Tournai - Brussel toch ook geen L-trein omdat hij stopt in alle stations onderweg?

Re: Trein type Liege Luxemburg

Geplaatst: 05 jul 2021, 10:14
door jan_olieslagers
Je noemt een IC Tournai - Brussel toch ook geen L-trein omdat hij stopt in alle stations onderweg?
O nee? Waarom dan wel niet? Dat is toch precies de definitie van een stoptrein: "een trein die stopt in alle (of de meeste) stations op zijn route"?

Re: Trein type Liege Luxemburg

Geplaatst: 05 jul 2021, 10:19
door JPL107
Voor mij mag het officieel een IC-verbinding blijven en volgens Ardense normen stopt de trein enkel in 'cities' :D .

Re: Trein type Liege Luxemburg

Geplaatst: 05 jul 2021, 10:30
door overweg13
jan_olieslagers schreef: 05 jul 2021, 10:14
Je noemt een IC Tournai - Brussel toch ook geen L-trein omdat hij stopt in alle stations onderweg?
O nee? Waarom dan wel niet? Dat is toch precies de definitie van een stoptrein: "een trein die stopt in alle (of de meeste) stations op zijn route"?
Zelfde argument als daarnet: in 1984 verdwenen alle tussenliggende halten en dat waren er veel!

Re: Trein type Liege Luxemburg

Geplaatst: 05 jul 2021, 10:54
door maarten
jan_olieslagers schreef: 05 jul 2021, 10:14
Je noemt een IC Tournai - Brussel toch ook geen L-trein omdat hij stopt in alle stations onderweg?
O nee? Waarom dan wel niet? Dat is toch precies de definitie van een stoptrein: "een trein die stopt in alle (of de meeste) stations op zijn route"?
Ik begrijp het argument wel een beetje, Een TGV Parijs - Marseille die stopt op Saint-Exupery, Avignon TGV en Aix-en-Provence TGV noem je ook geen stoptrein. :mrgreen:

Maar goed, dan is de definitie verkeerd. Maar ik noem de trein Luik-Luxemburg geen IC. Gezien de snelheid, aantal stops, stopafstand. Dat is geen IC. In Duitsland rijden RE's met hogere snelheid en langere stopafstanden.

Re: Trein type Liege Luxemburg

Geplaatst: 05 jul 2021, 11:09
door Steve
Luik - Luxemburg is uiteraard het schoolvoorbeeld van een "IR" en was dat ook gewoon toen dat treintype nog bestond. Maar de discussie over de notie "IC" die daarna zeer relatief geworden is, is natuurlijk al vaak gevoerd en veel breder dan dit voorbeeld.

Re: Trein type Liege Luxemburg

Geplaatst: 05 jul 2021, 11:24
door jan_olieslagers
Wat losse gedachten, niet allemaal even ernstig:

*/ als deze treindienst een L- werd genoemd, dat moest er tenminste niet meer geklaagd worden over de inzet van Desiro's;
*/ het tegenvoorbeeld van de TGV is erg sprekend;
*/ was er ook geen verhaal van een S-trein naar Leuven (de S9 dacht ik?) die in het weekeinde een extra stop maakt op de luchthaven, maar dan wel plots een IC wordt genoemd?

Conclusie: die classificatie is inderdaad heel erg relatief, men kan er beter niet te zwaar aan tillen.

Re: Trein type Liege Luxemburg

Geplaatst: 05 jul 2021, 18:03
door rvdborgt
JPL107 schreef: 05 jul 2021, 09:43 Ik heb dezelfde mening. Het is een L-trein die één of twee haltes overslaat.
Ik zou je aanraden om het aantal overgeslagen haltes te tellen. Hint: het zijn er ruim meer dan 2.
Maar iemand anders schreef het ook al: dit is een typische IR.

Groetjes,
Rian

Re: Trein type Liege Luxemburg

Geplaatst: 06 jul 2021, 14:00
door JPL107
Ik tel er 3; Tilff, Méry, Hony. Er zijn meer haltes tussen Angleur en Esneux dan ik dacht :roll: .

Re: Trein type Liege Luxemburg

Geplaatst: 06 jul 2021, 14:08
door overweg13
JPL107 schreef: 06 jul 2021, 14:00 Ik tel er 3; Tilff, Méry, Hony. Er zijn meer haltes tussen Angleur en Esneux dan ik dacht :roll: .
Het hangt ervan af hoe je het bekijkt: de stoptrein van weleer stopte in Sauheid, Souverain-Pré, Chanxhe, Martinrive, Remouchamps, Nonceveux, Quarreux, Lorcé-Chevron, Stoumont, La Gleize, Roanne-Coo, Grand-Halleux, Rencheux, Salm-Château, Cierreux en Bovigny. Zelfs tussen Gouvy en Trois-Vierges lag er nog een halte: Bellain. Als je de evolutie dus historisch bekijkt, kun je moeilijk beweren dat deze trein niet veel meer is dan een L-trein... Voor mij is dit een echte IC geworden, ook al bedient hij ook Esneux en Poulseur. Beide toeristische stadjes bieden trouwens ook overstapmogelijkheden op lijnbussen.

Re: Trein type Liege Luxemburg

Geplaatst: 06 jul 2021, 15:15
door trainlovertje
JPL107 schreef: 06 jul 2021, 14:00 Ik tel er 3; Tilff, Méry, Hony. Er zijn meer haltes tussen Angleur en Esneux dan ik dacht :roll: .
Je vergeet Dommeldange, Walferdange, Heisdorf, Lorentzweiler, Lintgen, Cruchten, Colmar-Berg en Schieten eigenlijk ook nog.
En zoals reeds vaker aangehaald: het gaat er niet om of een trein op elk tussenliggend station stopt, maar wel de afstand tussen de stations en bijgevolg de ingekorte reistijd door niet in elk dorp langs de spoorlijn, met of zonder station/halte, te stoppen.

Re: Trein type Liege Luxemburg

Geplaatst: 06 jul 2021, 16:14
door maarten
overweg13 schreef: 06 jul 2021, 14:08
Het hangt ervan af hoe je het bekijkt: de stoptrein van weleer stopte in Sauheid, Souverain-Pré, Chanxhe, Martinrive, Remouchamps, Nonceveux, Quarreux, Lorcé-Chevron, Stoumont, La Gleize, Roanne-Coo, Grand-Halleux, Rencheux, Salm-Château, Cierreux en Bovigny. Zelfs tussen Gouvy en Trois-Vierges lag er nog een halte: Bellain. Als je de evolutie dus historisch bekijkt, kun je moeilijk beweren dat deze trein niet veel meer is dan een L-trein... Voor mij is dit een echte IC geworden, ook al bedient hij ook Esneux en Poulseur. Beide toeristische stadjes bieden trouwens ook overstapmogelijkheden op lijnbussen.
Dat is ook weer een vreemde manier om iets tot IC te verklaren. Is de L-trein Luik-Namen dan ook een IC omdat er niet meer gestopt wordt in Val-Benoît, Tilleur, Chokier, Aigremont, La Mallieue, Hermalle-sous-Huy, Corphalie, Java, Beez en Faubourg-Saint-Nicolas?

Re: Trein type Liege Luxemburg

Geplaatst: 06 jul 2021, 16:25
door Paul
Het oorspronkelijke begrip IC is in de loop der jaren danig uitgehold, zeker sinds de categorie IR verdwenen is.
Er zijn nog zeer weinig echte IC's in de huidige dienstregeling. Als je ook het comfort in rekening brengt, komt voor mij alleen de Oostende - Eupen met I11-rijtuigen nog in aanmerking, en eventueel de Antwerpen - Kortrijk met MS96.