Re: Alstom Citadis Dualis op De Panne-Duinkerke?
Geplaatst: 08 mar 2021, 18:57
Ik wist op die moment niet het juiste woord voor, maar goed...
Uiteraard maken we allemaal wel eens foutjes, maar als dan één van de ouderdomsdekens van het forum je verbetert kan je daar ook normaal op reageren.
Noormaal op reageren?
Je moet niet steeds zo vurig reageren. Je stelt zelf de vraag hoe dat heet en je krijgt daar een normaal antwoord op. Elkaars taalfouten corrigeren gebeurt hier wel vaker, zelfs in datzelfde bericht werd ook iemand anders gecorrigeerd. Je kan Jan moeilijk verwijten dat hij een bericht typt zonder taalfouten; het juiste werkwoord is effectief heten en niet noemen in deze situatie.
Dat hij mij verbeterde heb ik geen problemen mee, ik vond het gewoon een beetje raar reageren, maar het licht aan mij zeker...trainlovertje schreef: ↑08 mar 2021, 19:34Je moet niet steeds zo vurig reageren. Je stelt zelf de vraag hoe dat heet en je krijgt daar een normaal antwoord op. Elkaars taalfouten corrigeren gebeurt hier wel vaker, zelfs in datzelfde bericht werd ook iemand anders gecorrigeerd. Je kan Jan moeilijk verwijten dat hij een bericht typt zonder taalfouten; het juiste werkwoord is effectief heten en niet noemen in deze situatie.
Het wijkt wat af van het origineel onderwerp, maar als dagelijkse reiziger tussen Gent en Rijsel (althans in tijden wanneer er geen pandemie woedt) merk ik ook op dat de tussenstops in Tourcoing, Roubaix, Croix en Wasquehal eigenlijk vooral dienst doen als verbinding voor de lokale bevolking naar Lille Flandres. De trein zit werkelijk bomvol tussen Lille en Tourcoing, zeker tijdens de spits. Er rijden dan ook nauwelijks andere treinen van de SNCF op die lijn, slechts enkele per dag, terwijl het hier toch gaat om redelijk grote steden. Als er dan zo weinig interesse blijkt te bestaan in het reizen tussen Tourcoing/Roubaix en België, er zo’n groot gebruik is van die lijn voor Frans binnenlands verkeer, en men dan ook nog eens bedenkt dat de lage commerciële snelheid tussen Antwerpen en Rijsel een regelmatig aangekaart probleem is, wat houdt men dan tegen om die haltes te schrappen uit die IC dienst en een aparte stoptrein in te leggen tussen Rijsel en Moeskroen (of Kortrijk)? Enfin, ik kan me soms niet van de indruk ontdoen dat men in Frankrijk zelfs die spoorlijn wat stiefmoederlijk behandelt, terwijl het zo’n potentieel heeft.Shrek schreef: ↑08 mar 2021, 18:37De Toerkonjers en Robaaiers nemen toch bijzonder weinig de trein richting Kortijk of verder. Ben je zeker dat het over Fransen gaat en geen Franstalige Belgen? De pendel uit Henegouwen richting West-Vlaanderen zit wel in de lift.jan_olieslagers schreef: ↑08 mar 2021, 13:52 Er is wel degelijk flink wat affiniteit tussen ruwweg Kortrijk (en ruime omgeving) en het conglomeraat Rijsel/Tourcoing/Roubaix. Veel Vlamingen gaan in Frankrijk inkopen, meer en meer Fransen komen in Vlaanderen werken (als ze min of meer met de taal uit de voeten geraken, maar daar wordt stevig aan gewerkt).
Grappig, hoor, dat licht...HLE21 schreef: ↑08 mar 2021, 19:44Dat hij mij verbeterde heb ik geen problemen mee, ik vond het gewoon een beetje raar reageren, maar het licht aan mij zeker...trainlovertje schreef: ↑08 mar 2021, 19:34Je moet niet steeds zo vurig reageren. Je stelt zelf de vraag hoe dat heet en je krijgt daar een normaal antwoord op. Elkaars taalfouten corrigeren gebeurt hier wel vaker, zelfs in datzelfde bericht werd ook iemand anders gecorrigeerd. Je kan Jan moeilijk verwijten dat hij een bericht typt zonder taalfouten; het juiste werkwoord is effectief heten en niet noemen in deze situatie.
In België nemen we nogal snel de moeite om een populaire verbinding uit te breiden in capaciteit of frequentie, maar in Frankrijk gaat dat anders. Als er geen TGV opstaat interesseren de treinen de Fransen niet zo.Dewi schreef: ↑09 mar 2021, 17:00 Het wijkt wat af van het origineel onderwerp, maar als dagelijkse reiziger tussen Gent en Rijsel (althans in tijden wanneer er geen pandemie woedt) merk ik ook op dat de tussenstops in Tourcoing, Roubaix, Croix en Wasquehal eigenlijk vooral dienst doen als verbinding voor de lokale bevolking naar Lille Flandres. De trein zit werkelijk bomvol tussen Lille en Tourcoing, zeker tijdens de spits. Er rijden dan ook nauwelijks andere treinen van de SNCF op die lijn, slechts enkele per dag, terwijl het hier toch gaat om redelijk grote steden. Als er dan zo weinig interesse blijkt te bestaan in het reizen tussen Tourcoing/Roubaix en België, er zo’n groot gebruik is van die lijn voor Frans binnenlands verkeer, en men dan ook nog eens bedenkt dat de lage commerciële snelheid tussen Antwerpen en Rijsel een regelmatig aangekaart probleem is, wat houdt men dan tegen om die haltes te schrappen uit die IC dienst en een aparte stoptrein in te leggen tussen Rijsel en Moeskroen (of Kortrijk)? Enfin, ik kan me soms niet van de indruk ontdoen dat men in Frankrijk zelfs die spoorlijn wat stiefmoederlijk behandelt, terwijl het zo’n potentieel heeft.
Hoe moeten we dat zien, dat de SNCF meer gaat vragen van de NMBS om die trein tussen de grens en Lille te organiseren? Aangezien SNCF daar de vervoerder is (en ook de vervoersopdracht van de regio heeft), zou ik sterk vermoeden dat de SNCF de NMBS betaalt voor inzet van materieel en personeel op het Franse traject.Shrek schreef: ↑09 mar 2021, 21:18In België nemen we nogal snel de moeite om een populaire verbinding uit te breiden in capaciteit of frequentie, maar in Frankrijk gaat dat anders. Als er geen TGV opstaat interesseren de treinen de Fransen niet zo.Dewi schreef: ↑09 mar 2021, 17:00 Het wijkt wat af van het origineel onderwerp, maar als dagelijkse reiziger tussen Gent en Rijsel (althans in tijden wanneer er geen pandemie woedt) merk ik ook op dat de tussenstops in Tourcoing, Roubaix, Croix en Wasquehal eigenlijk vooral dienst doen als verbinding voor de lokale bevolking naar Lille Flandres. De trein zit werkelijk bomvol tussen Lille en Tourcoing, zeker tijdens de spits. Er rijden dan ook nauwelijks andere treinen van de SNCF op die lijn, slechts enkele per dag, terwijl het hier toch gaat om redelijk grote steden. Als er dan zo weinig interesse blijkt te bestaan in het reizen tussen Tourcoing/Roubaix en België, er zo’n groot gebruik is van die lijn voor Frans binnenlands verkeer, en men dan ook nog eens bedenkt dat de lage commerciële snelheid tussen Antwerpen en Rijsel een regelmatig aangekaart probleem is, wat houdt men dan tegen om die haltes te schrappen uit die IC dienst en een aparte stoptrein in te leggen tussen Rijsel en Moeskroen (of Kortrijk)? Enfin, ik kan me soms niet van de indruk ontdoen dat men in Frankrijk zelfs die spoorlijn wat stiefmoederlijk behandelt, terwijl het zo’n potentieel heeft.
Voor hen is het uiteraard een pak goedkoper om de NMBS-treinen het werk te laten opknappen dan zelf treinen te moeten inleggen. Als de NMBS die stops in Frankrijk niet meer zou willen doen gaat de SNCF natuurlijk een stuk meer vragen aan de NMBS om de trein te organiseren tussen de grens en Lille.
OK ze zullen dan minder betalen aan de NMBS ipv meer vragen, maar dat komt op hetzelfde neer.rvdborgt schreef: ↑09 mar 2021, 21:34 Hoe moeten we dat zien, dat de SNCF meer gaat vragen van de NMBS om die trein tussen de grens en Lille te organiseren? Aangezien SNCF daar de vervoerder is (en ook de vervoersopdracht van de regio heeft), zou ik sterk vermoeden dat de SNCF de NMBS betaalt voor inzet van materieel en personeel op het Franse traject.
Moet het niet "Kortrijk" zijn?Shrek schreef: ↑08 mar 2021, 18:37De Toerkonjers en Robaaiers nemen toch bijzonder weinig de trein richting Kortijk of verder.jan_olieslagers schreef: ↑08 mar 2021, 13:52 Er is wel degelijk flink wat affiniteit tussen ruwweg Kortrijk (en ruime omgeving) en het conglomeraat Rijsel/Tourcoing/Roubaix. Veel Vlamingen gaan in Frankrijk inkopen, meer en meer Fransen komen in Vlaanderen werken (als ze min of meer met de taal uit de voeten geraken, maar daar wordt stevig aan gewerkt).
Dan stel ik me meteen de vraag of het aan de spoorwegen is om veel geld te investeren om toerismepatronen te veranderen. Waarom zouden we dat eigenlijk willen? Toeristen die naar De Panne of Blankenberge gaan nemen vandaag al in grote mate de trein, daarvoor hoef je ze niet naar Bray-Dunes te lokken.
Dat is het probleem van de treinliefhebber, die ziet een kaart en wilt graag 2 bolletjes verbinden, dat ziet er leuk uit en -ik geef het toe- is een interessante treinreis voor de liefhebber. Probleem is dat dat alleen de mensen op dit forum interesseert, de grote massa maakt het niet uit dat er geen verbinding is naar het westen, die moeten toch gewoon van De Panne het binnenland in. Spoorwegen die redeneren volgens wat de liefhebber wil en niet wat het gros van het cliënteel wil zijn niet goed bezig.
Vakantiehuizen zijn zeker leuk, maar dat zorgt helemaal niet voor veel verkeer, het zijn voornamelijk dagjestoeristen die verzot zijn op de trein.groentje schreef: ↑10 mar 2021, 18:14 Situaties zijn trouwens wel degelijk veranderd, we hebben vandaag Schengen, toerisme is enkel maar belangrijker geworden, de immobiliën aan de Belgische kust zijn voor velen onbetaalbaar geworden, en dan wordt een stek op slechts een paar km van de grens aan een veel lagere prijs plots aantrekkelijk.
groentje schreef: ↑10 mar 2021, 18:14 Minstens sommige lijnen hebben bij heropening toch een groter succes dan eerst verwacht, denk aan de behoorlijk succesvolle Usedomer Bäderbahn, met eindstation in Swinoujscie, Enschede-Gronau of de Euskotren in Hendaye/Hendaia. Het lijkt me dus minstens het proberen waard.