nieuwstopic?!

groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

De Luxemburgers gaan echter geen geld steken in meer treinen op pakweg Kortrijk-Gent of Hasselt-Luik. Zou ik hier een prioriteit van maken in hun plaats? Nee, misschien zou ik Aarlen tot Marbehan wel doen, en de rechtstreekse verbinding naar Virton herstellen, maar vind ik het daarom een slecht idee? Eigenlijk niet. Een halfuursdienst is voor mij sowieso de gouden standaard, ook in buitengebied. Als dit de manier is om dat ook in het zuiden van België te verwezenlijken, so be it.
Malista
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Malista »

Als ik het spoorweg network van Luxemburg nekijk dan is de lokale trein naar Libramont zeker niet de hoogte prioriteit. Bv. een lijn die het volledige land doorkruist Petange - Troisvierges (zoals onze Oostende - Eupen) is 'vrij nieuw' en verloopt zelfs voor een groot deel op enkel spoor en heeft een maximale snelheid nauwelijks hoger dan 100 km/h. Een oost-west verbinding zoals Aarlen - Trier is er niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

Malista schreef: 06 okt 2023, 01:21 Als ik het spoorweg network van Luxemburg nekijk dan is de lokale trein naar Libramont zeker niet de hoogte prioriteit. Bv. een lijn die het volledige land doorkruist Petange - Troisvierges (zoals onze Oostende - Eupen) is 'vrij nieuw' en verloopt zelfs voor een groot deel op enkel spoor en heeft een maximale snelheid nauwelijks hoger dan 100 km/h. Een oost-west verbinding zoals Aarlen - Trier is er niet.
Maar kaartjes alleen zeggen eigenlijk helemaal niets. Er zijn redelijk veel dagelijkse pendelaars uit de streek rond Arlon en Marbehan naar Luxemburg. Het is dus zeker een nuttig idee om daar over na te denken. Rendabel zal het zeker niet zijn, maar dat is in Luxemburg geen punt, de overheid sponsort graag en veel.
pietje
Berichten: 650
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: nieuwstopic?!

Bericht door pietje »

Als je de dagelijkse files bekijkt op de snelweg tussen Aarlen en Luxemburg, is het te begrijpen dat de Luxemburgers minstens 2 stoptreinen per uur willen laten rijden tot Libramont.
En zoals @Groentje al zegt: eigenlijk zouden alle treinverbindingen minstens een halfuurfrequentie moeten hebben.
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Omwille van die files kan men piekuurtreinen toegvoegen om tot een halfuurfrekwentie (of nog beter) te komen. Maar enkel tijdens de spitsuren. En niet tot Libramont, Arlon of Stockem is al ver genoeg. Stockem heeft een bushalte en ampele autoparking en afstelsporen voor een trein die er de dag moet doorbrengen.

Om overdag om het halfuur een bijna lege trein te laten bollen is pure verkwisting. Eentje per uur lijkt mij al zat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 650
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: nieuwstopic?!

Bericht door pietje »

Als we echt willen inzetten op het laten overstappen van zoveel mogelijk mensen naar het OV, moeten we toch van het idee af dat we met wat extra piekuurtreinen iets oplossen.
De transportnoden vandaag zijn meer dan alleen de 9 to 5 bedienden die zo snel mogelijk van en naar hun kantoor moeten gebracht worden op die exacte uren.
Er zijn ook mensen die flexibel werken en soms ook wel eens buiten de spits een verplaatsing maken.
Die ga je niet overtuigen als ze voor 1 van hun verplaatsingen soms tot een uur moeten wachten op een trein.
Tevens zijn er ook mensen die voor niet-gerelateerde zaken reizen, maar ook voor hen is 1 trein per uur niet echt aantrekkelijk.

Kortom: het wordt tijd dat de dienstregeling eens gemoderniseerd wordt en er op alle verbindingen minstens elk half uur een trein rijdt
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Daarvoor heeft men noch het materiaal, noch het materiaal, noch de centen, noch de ambitie. Men slaagt er zelfs niet in de huidige dienstregeling volledig uit te voeren.
Er zijn ook mensen die flexibel werken en soms ook wel eens buiten de spits een verplaatsing maken.
Die werken dan ook flexibel en kunnen (als ze willen) zich aanpassen aan de dienstregeling van de trein.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 06 okt 2023, 13:17 Daarvoor heeft men noch het materiaal, noch het materiaal, noch de centen, noch de ambitie. Men slaagt er zelfs niet in de huidige dienstregeling volledig uit te voeren.
Er zijn ook mensen die flexibel werken en soms ook wel eens buiten de spits een verplaatsing maken.
Die werken dan ook flexibel en kunnen (als ze willen) zich aanpassen aan de dienstregeling van de trein.
Sorry maar hier ga je toch even de mist in, ik heb ook flexibele uren maar ik mag die niet zelf kiezen dus die slogan gaat echt niet op dat de mensen zich dan maar moeten schikken naar de uren van de trein. Je klinkt haast als sommige mensen bij de spoorwegdirectie terwijl ze zich verplaatsen in hun firmawagen. … :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 06 okt 2023, 08:44 Als je de dagelijkse files bekijkt op de snelweg tussen Aarlen en Luxemburg, is het te begrijpen dat de Luxemburgers minstens 2 stoptreinen per uur willen laten rijden tot Libramont.
En zoals @Groentje al zegt: eigenlijk zouden alle treinverbindingen minstens een halfuurfrequentie moeten hebben.
Overal om de 30 minuten is geen goed idee. Er zijn echt buitengebieden waar dat weggegooid geld is dat je beter kan gebruiken om in de kerngebieden naar frequenties van 20 of 15 minuten te gaan.
Zo'n dingen moet je niet dogmatisch maar pragmatisch bekijken. Het dogma van de 30 minuten overal is dan wel een slecht idee, maar als er zich een buitenkans voor doet waar iemand anders het met zijn treinen wil komen doen moet die uiteraard wel gegrepen worden.
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

als er zich een buitenkans voor doet waar iemand anders het met zijn treinen wil komen doen moet die uiteraard wel gegrepen worden.
Behalve als dat al te veel capaciteit zou opnemen van de betreffende lijn. Hoeveel goederentreinen gaan er over L161? De meeste gaan toch over de Athus-Meuse, dacht ik?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

Correctie, Jan, de NMBS heeft niet die ambitie, of toch niet op korte termijn, de Luxemburgers duidelijk wel, én ze hebben er de middelen ook voor veil. Materieel kan op korte termijn wel nog problemen geven, maar zie ik nog wel goedkomen op middellange termijn, zeker als de Luxemburgers betalen. Zowat het enige risico is dat andere verbindingen daardoor iets zakken in de prioriteitenlijst...
Vergeet niet, de provincie Luxemburg is één van de belangrijkste vijvers voor werknemers in het Groothertogdom, er gaan dagelijks duizenden pendelaars de grens over, de meesten vandaag nog met de wagen, ondanks het gratis openbaar vervoer daar. Verplichte overstappen en lage frequenties spelen het spoor daar parten, en dit verhelpt daar deels aan.
En inderdaad, het goederenvervoer is grotendeels geconcentreerd op de Athus-Meuse.
Laatst gewijzigd door groentje op 06 okt 2023, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 06 okt 2023, 13:33
als er zich een buitenkans voor doet waar iemand anders het met zijn treinen wil komen doen moet die uiteraard wel gegrepen worden.
Behalve als dat al te veel capaciteit zou opnemen van de betreffende lijn. Hoeveel goederentreinen gaan er over L161? De meeste gaan toch over de Athus-Meuse, dacht ik?
De Athus _ Meuse lijn is het vervolg van lijn 161, dat stukje 161 tussen Ottignies en Namur is dus wel van belang om op die lijn te gebruiken in volgorde vanuit Leuven is het tot Athus de volgende reeks lijnen.
139/161/154/166/165
Malista
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Malista »

pietje schreef: 06 okt 2023, 08:44 Als je de dagelijkse files bekijkt op de snelweg tussen Aarlen en Luxemburg, is het te begrijpen dat de Luxemburgers minstens 2 stoptreinen per uur willen laten rijden tot Libramont.
En zoals @Groentje al zegt: eigenlijk zouden alle treinverbindingen minstens een halfuurfrequentie moeten hebben.
Daar moet ik je groot gelijk ingeven. In België zou men traditiegetrouw kiezen voor extra rijstroken aanleggen. Dat kost ook geld, en de accijnsinkomsten zijn dan voor Luxemburg omdat iedere pendelaar daar tankt.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

Steven schreef: 06 okt 2023, 13:40
jan_olieslagers schreef: 06 okt 2023, 13:33
als er zich een buitenkans voor doet waar iemand anders het met zijn treinen wil komen doen moet die uiteraard wel gegrepen worden.
Behalve als dat al te veel capaciteit zou opnemen van de betreffende lijn. Hoeveel goederentreinen gaan er over L161? De meeste gaan toch over de Athus-Meuse, dacht ik?
De Athus _ Meuse lijn is het vervolg van lijn 161, dat stukje 161 tussen Ottignies en Namur is dus wel van belang om op die lijn te gebruiken in volgorde vanuit Leuven is het tot Athus de volgende reeks lijnen.
139/161/154/166/165
Rijden de meeste goederentreinen niet via L.140-147? Een enkele zal misschien nog via L.144 rijden, maar vrij zeker dat Rhisnes-Namur te steil is voor de meeste goederentreinen.
Klassiekje
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Klassiekje »

Als ik mij niet vergis is het vanuit Leuven 139/140/147/130/154 en in de andere richting 154/130/144/161/139.
Plaats reactie