Nachttreinen

trainlovertje
Berichten: 2378
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 27 aug 2023, 19:39 Ik hoop dat het inderdaad zondag-dinsdag-donderdag wordt. Dan kunnen reizigers zes dagen per week een nachttrein naar Berlijn nemen. afgewisseld samen met de European Sleeper, in plaats van elkaar kapot te concurreren.
Kapot concurreren? Daar is geen sprake van. De European Sleeper en de Nightjet rijden bijna steeds uitverkocht rond, toch zeker de slaaprijtuigen. Vraag genoeg dus.
Ook de route is helemaal anders. Moest de Nightjet wat reizigers in Brussel 'pikken' van European Sleeper, dan zullen ze daar in Nederland blij om zijn.
trainlovertje
Berichten: 2378
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

260689 schreef: 27 aug 2023, 18:20 Uit goede interne bron weet ik dat Wien er nog bij zit. De X verbinding zou in Mainz zijn voor de gedeelte met Paris te vervolledigen. Brussel zal dus uit de reeks met Amsterdam/Hamburg gehaald worden wat de stiptheid serieus zal opkrikken. Wien/Innsbruck - Amsterdam zal dus met een NS Vectron gereden worden over de volledige lijn.
't Is te zeggen: Amsterdam - Wenen wordt het traject van de NS Vectron, Hamburg - München waarschijnlijk door een BR101 en München - Innsbruck door een ÖBB Taurus.
En Mannheim klinkt inderdaad veel logischer dan Mainz om treinen te herschikken.
260689
Berichten: 3367
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

FLV-FGSP schreef: 27 aug 2023, 22:07
260689 schreef: 27 aug 2023, 19:46 Normaal zou vanaf december de NJ naar Wien/Berlin dagelijks rijden.
Dat is helaas achterhaalde informatie. De gecombineerde nachttrein zal op di/do/za vanuit Brussel rijden, pas vanaf april (optimistische planning) of juni (pessimistische planning) wordt de verbininding dagelijks. Splitsen en combineren gebeurt in Mannheim (niet Mainz).
Oei, dan is er idd al veel veranderd! Mijn excuses hiervoor. En inderdaad Mannheim lijkt me een betere plaats dan Mainz. (godv.... Ik wissel die 2 namen continue).
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: 28 aug 2023, 00:05
dovaere schreef: 27 aug 2023, 19:39 Ik hoop dat het inderdaad zondag-dinsdag-donderdag wordt. Dan kunnen reizigers zes dagen per week een nachttrein naar Berlijn nemen. afgewisseld samen met de European Sleeper, in plaats van elkaar kapot te concurreren.
Kapot concurreren? Daar is geen sprake van. De European Sleeper en de Nightjet rijden bijna steeds uitverkocht rond, toch zeker de slaaprijtuigen. Vraag genoeg dus.
Ook de route is helemaal anders. Moest de Nightjet wat reizigers in Brussel 'pikken' van European Sleeper, dan zullen ze daar in Nederland blij om zijn.
European Sleeper is pas begonnen eind mei en nam zo het drukste seizoen mee. Op bijvoorbeeld een maandag in november wordt het vast een stuk kalmer.

Maar het klopt wel dat Nightjet geen concurrentie vormt voor reizen Nederland - Berlijn en terug.
En als European Sleeper het rond krijgt om volgend jaar van Berlijn door te kunnen rijden naar Praag dan onderscheiden ze zich ook in België weer van Nightjet.
FLV-FGSP
Berichten: 1893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Kleine update naar aanleiding van de persconferentie van de ÖBB van vandaag:
* De gecombineerde NightJet naar Wenen en Berlijn zal tot de herfst maar drie maal per week rijden.
* De nieuwe Nightjet-combinaties zullen als eerste van Wenen en Innsbruck naar Hamburg rijden. Blijkbaar verloopt de toelating in Italië uitgesproken moeizaam.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

FLV-FGSP schreef: 05 sep 2023, 18:04 Kleine update naar aanleiding van de persconferentie van de ÖBB van vandaag:
* De gecombineerde NightJet naar Wenen en Berlijn zal tot de herfst maar drie maal per week rijden.
* De nieuwe Nightjet-combinaties zullen als eerste van Wenen en Innsbruck naar Hamburg rijden. Blijkbaar verloopt de toelating in Italië uitgesproken moeizaam.
Aanvullend : Nightjet bevestigde ook dat de rijdagen veranderen.
Vertrek uit Brussel naar Wenen en Berlijn op dinsdag-, donderdag- en zaterdagavond.
Terug van Wenen en Berlijn op maandag-, woensdag- en vrijdagavond.


Alternerend met de rijdagen van European Sleeper dus, we krijgen 6 dagen op 7 een nachtverbinding met Berlijn.

Reeds in een ander topic geschreven maar misschien hier ook nog eens vermelden : als je kijkt naar de vooruitblik op de uurregelingen van 2024 in Tsjechië lijkt het erop dat European Sleeper zal doorrijden naar Praag.
https://www.spravazeleznic.cz/documents ... 2/k090.pdf
ovspotter_be
Berichten: 749
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

Ook nieuw: de Nightjet naar Wenen zal vanaf december via München en Salzburg rijden ipv via Passau.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Hoeveel langer zal hij dan onderweg zijn?
Ik zie eerlijk gezegd niet meteen de meerwaarde, de NJ naar Innsbruck deed al München aan...
260689
Berichten: 3367
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

groentje schreef: 06 sep 2023, 10:38 Hoeveel langer zal hij dan onderweg zijn?
Ik zie eerlijk gezegd niet meteen de meerwaarde, de NJ naar Innsbruck deed al München aan...
Vanuit Amsterdam. Maar nu kan dit vanaf Brussel. Splitsing is in Mannheim met het deel uit Paris-Est
Reuel
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Nachttreinen

Bericht door Reuel »

groentje schreef: 06 sep 2023, 10:38 Hoeveel langer zal hij dan onderweg zijn?
Ik zie eerlijk gezegd niet meteen de meerwaarde, de NJ naar Innsbruck deed al München aan...
De Nightjet passeert zo wel een pak grotere steden dan de huidige route. En biedt een rechtstreekse verbinding met Stuttgart, München, Salzburg,... daar is ongetwijfeld een hele hoop extra cliënteel te vinden in vergelijking met de huidige route :)
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nachttreinen

Bericht door TKR »

Ook niet vergeten dat DB hier mogelijks een nachtelijke IC aanhangt, en dat die waarschijnlijk ook graag wat differentiëren in bestemmingen.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

260689 schreef: 06 sep 2023, 10:49
groentje schreef: 06 sep 2023, 10:38 Hoeveel langer zal hij dan onderweg zijn?
Ik zie eerlijk gezegd niet meteen de meerwaarde, de NJ naar Innsbruck deed al München aan...
Vanuit Amsterdam. Maar nu kan dit vanaf Brussel. Splitsing is in Mannheim met het deel uit Paris-Est
Dat had kunnen opgelost worden met een optie zitplaats tot Keulen en overstap...
maarten
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nachttreinen

Bericht door maarten »

groentje schreef: 06 sep 2023, 12:57
260689 schreef: 06 sep 2023, 10:49
groentje schreef: 06 sep 2023, 10:38 Hoeveel langer zal hij dan onderweg zijn?
Ik zie eerlijk gezegd niet meteen de meerwaarde, de NJ naar Innsbruck deed al München aan...
Vanuit Amsterdam. Maar nu kan dit vanaf Brussel. Splitsing is in Mannheim met het deel uit Paris-Est
Dat had kunnen opgelost worden met een optie zitplaats tot Keulen en overstap...
Dan bezet je voor de helft van de reis een zitplaats waarvan je maar moet hopen dat die vanaf Keulen weer bezet wordt. In de praktijk zul je vaak twee plekken (zitplaats en ligplaats) verkopen voor de prijs van één.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Voor bedden en couchettes wil ik je nog wel volgen, maar voor de zitplaatsen... Veel reizigers stappen sowieso pas op in Duitsland, dus...
dovaere
Berichten: 326
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

groentje schreef: 06 sep 2023, 12:57
260689 schreef: 06 sep 2023, 10:49
groentje schreef: 06 sep 2023, 10:38 Hoeveel langer zal hij dan onderweg zijn?
Ik zie eerlijk gezegd niet meteen de meerwaarde, de NJ naar Innsbruck deed al München aan...
Vanuit Amsterdam. Maar nu kan dit vanaf Brussel. Splitsing is in Mannheim met het deel uit Paris-Est
Dat had kunnen opgelost worden met een optie zitplaats tot Keulen en overstap...
Een optie "overstap" is nuttig bij gebrek aan beter, maar een overstap verplichten naar München jaagt klanten weg:
Het voordeel van een nachttrein is juist dat je rustig kunt blijven liggen in plaats van een ingekorte nacht door een extra overstap om 23u of 6u om je bagage en jezelf naar een andere trein/wagon te slepen.
Ontspannend is het ook niet want je moet je uurwerk in de gaten houden en je klaar maken.
Plaats reactie