Pagina 88 van 102

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 16 jul 2022, 18:09
door ovspotter_be
Hadden de oude EuroCity-treinen richting Strasbourg en Basel ook niet maar een paar haltes op dat traject, ik dacht Namur, Ciney, Libramont en Arlon?

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 16 jul 2022, 18:23
door trainlovertje
ovspotter_be schreef: 16 jul 2022, 18:09 Hadden de oude EuroCity-treinen richting Strasbourg en Basel ook niet maar een paar haltes op dat traject, ik dacht Namur, Ciney, Libramont en Arlon?
Initieel waren dat inderdaad de enige snelle treinen tussen Brussel en Luxemburg. Toen deze afgeschaft werden, kwamen de snelle P-treinen, die momenteel dus maar nauwelijks rijden owv de grote spoorwerken.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 16 jul 2022, 18:24
door Shrek
ovspotter_be schreef: 16 jul 2022, 18:09 Hadden de oude EuroCity-treinen richting Strasbourg en Basel ook niet maar een paar haltes op dat traject, ik dacht Namur, Ciney, Libramont en Arlon?
Op het einde reden die gewoon in het rijpad van de IC, met dus exact dezelfde stops.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 16 jul 2022, 18:34
door trainlovertje
Shrek schreef: 16 jul 2022, 18:24
ovspotter_be schreef: 16 jul 2022, 18:09 Hadden de oude EuroCity-treinen richting Strasbourg en Basel ook niet maar een paar haltes op dat traject, ik dacht Namur, Ciney, Libramont en Arlon?
Op het einde reden die gewoon in het rijpad van de IC, met dus exact dezelfde stops.
Klopt, en dan reden de gewone binnenlandse treinstellen (DMT's) de snelle diensten.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 17 jul 2022, 01:07
door Portbou
ovspotter_be schreef: 16 jul 2022, 18:09 Hadden de oude EuroCity-treinen richting Strasbourg en Basel ook niet maar een paar haltes op dat traject, ik dacht Namur, Ciney, Libramont en Arlon?
Origineel hadden die enkel Brussel-Zuid, Brussel-Noord, Brussel-Lux (toen nog LW), Namur en Arlon als stops.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 18 jul 2022, 10:21
door Malista
dentheo schreef: 15 jul 2022, 20:48 Enkele weken geleden was ik in Metz...best indrukwekkend welke frequentie men daar rijdt naar Luxemburg.
Ik dacht van vier maal per uur tussen 3 en 4, was misschien opzenden van treinen voor avondspits in andere richting.
Ik heb over enkele weken een trip naar Metz opstaan, en het zal grotendeels met een vervangbus zijn door de vele werken. De capaciteit van deze lijn is momenteel aan zijn maximum om diverse redenen. Op Luxemburgs grondgebied is er ook het goederenstation nabij Bettembourg dat aansluit op deze lijn en de verbinding met Esch-sur-Alzette (en Belval) de grootste stand in het zuiden van Luxemburg en dan is er nog de TGV die hierover moet.

Momenteel in aanbouw een nieuwe parallelle lijn tussen Luxemburg-stad en Bettembourg, maar het zal nog 5 jaar duren tot ze gebruikt kan worden. :(

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 19 aug 2022, 11:29
door ovspotter_be
Vanaf 11 december 2022 gaat Westbahn 3x per dag rijden richting Innsbruck.
Ik weet niet of dit iets te maken heeft met deze verlenging, maar gisteren en vannacht heeft er een Westbahn-trein gereden richting Schaan-Vaduz: heenrit & terugrit.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 26 aug 2022, 18:06
door Olivier_Doorne
De EU wil de spoorbreedte in Europa harmoniseren. Het gaat daarbij niet om alle spoorlijnen maar wel over de belangrijke verbindende lijnen.
Meer info in dit Franstalig artikel uit Zwitserland (een land waarop het niet van toepassing is).
https://www.letemps.ch/economie/lue-veu ... hemins-fer

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 07 dec 2022, 21:35
door Lukas
Hoi,

Vroeger had de EC 90 vanaf Luxembourg de volgende halte`s: Arlon, Libramont, Namur, Brussel Luxembourg, Brussel Schuman, Brussel Noord , Brussel Centraal en Brussel Zuid.

Lukas

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 09 dec 2022, 15:26
door joverwimp
Stiptheid 2022 in Luxemburg volgens het ministerie van mobiliteit)

N° de ligne Parcours Moyenne des trains en retard
10 Luxembourg Trois Vierges Gouvy 5,9%
30 Luxembourg Wasserbilig Trèves 4,4%
50 Luxembourg Kleinbettingen Arlon 2,7%
60 Luxembourg Rodange 5,9%
70 Luxembourg Rodange Longwy 6,4%
90 Luxembourg Thionville Metz Nancy 11,4%

Brussel-Luxemburg scoort als beste, Thionville als slechtste. Naast de vertragingen op de lijn naar Nancy is het even slecht gesteld op de parallele A31. Volgens jobs.lu heeft de pendelduur gevolgen: bij een enquête liet 39 % weten een job te zoeken buiten het Groot-Hertogdom.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 09 dec 2022, 15:44
door Shrek
De statistieken gaan enkel over Autelbas grens-Luxemburg. Dat gaat dus over alle treinen, niet enkel de Brussel-Luxemburg. Op die laatste verbinding is de stiptheid helaas niet zo goed als op het luxemburgse gedeelte.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 11 dec 2022, 15:31
door Malista
Na de vele werken op lijn 161 en de recente herelektrificatie had ik stiekem gehoopt dat met de nieuwe dienstregeling de verbindingstijd tussen Brussel en Luxemburg zou verminderen. Helaas pindakaas, het duurt nog steeds 3u en 7 minuten van Luxemburg Gare tot Brussel Noord. :evil:

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 11 dec 2022, 16:12
door joverwimp
Malista schreef: 11 dec 2022, 15:31 Na de vele werken op lijn 161 en de recente herelektrificatie had ik stiekem gehoopt dat met de nieuwe dienstregeling de verbindingstijd tussen Brussel en Luxemburg zou verminderen. Helaas pindakaas, het duurt nog steeds 3u en 7 minuten van Luxemburg Gare tot Brussel Noord. :evil:
Infrabel voorziet een tijdswinst van 11 tot 20 minuten tegen het einde van de werkzaamheden (2026)
https://infrabel.be/nl/project/modernis ... uxemburg-3

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 12 dec 2022, 10:00
door Shrek
Malista schreef: 11 dec 2022, 15:31 Na de vele werken op lijn 161 en de recente herelektrificatie had ik stiekem gehoopt dat met de nieuwe dienstregeling de verbindingstijd tussen Brussel en Luxemburg zou verminderen. Helaas pindakaas, het duurt nog steeds 3u en 7 minuten van Luxemburg Gare tot Brussel Noord. :evil:
Geduld, de werken zijn nog niet gedaan.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 10 jan 2023, 16:56
door joverwimp
Luxemburg bestelde ze in 2018, de eerste werd geleverd, in 2024 zullen ze rijden: 34 dubbeldekkers van Coradia
(https://www.alstom.com/press-releases-n ... -automatic)
Daarmee wordt het aantal zitplaatsen verhoogd met 46%. Kostprijs: 400 miljoen euro.
Ze zullen ook doorrijden tot in België en Frankrijk.
(https://www.lesfrontaliers.lu/mobilite/ ... vettes-cfl)

Deze treinen zijn voorzien van een ATO systeem (automatic train operation) van niveau 2, zodat een treinbestuurder niet meer nodig om te stoppen in stations. Wel blijft die nodig in noodsituaties; enkel niveau 1 is 'driverless'.
Bijkomend voordeel is de energiebesparing van 15% per traject.