nieuwstopic?!

kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

dentheo schreef:achterlandvervoer aan de truck en, vooral, het binnenschip. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), initiatiefnemer van het aanvalsplan,
Per binnenschip naar Praag, München of Katowice? Dan ben je toch wel even onderweg lijkt me vanuit onze havens. En het zullen ook niet de grootste schepen zijn.
van Nederlandse en Belgische machinisten ‘opvallend hoger’, oplopend tot 2% van de totale kostprijs, zo wijst het onderzoek uit. Dat komt vooral doordat machinisten uit de Benelux meer certificaten moeten halen en doordat ze minder efficiënt ingezet kunnen worden dan hun Duitse collega’s.
Kan er niet een lading Belgische vakbondsafgevaardigden de Duitse collega's even wat bijbrengen over arbeidsstrijd? :mrgreen: Minder efficiënt wilt toch zeggen: slechtere rij- en rusttijden, andere opleidingseisen, slechter loon? [Naast de ons allen bekende minder uitgebouwde verzorgingsstaat]
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

Duitse machinisten (DB) hebben recent een grote opslag gekregen en aanpassingen in het werkregime.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

De privaten verdienen wel een stuk minder dan hun collega's bij DB.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door deadlock »

Steven schreef:Deadlock, je moet alles lezen, KVB heeft een punt als het gaat over planning verlof met de feestdagen. Bij de Belgische spoorwegen is dit een ramp en ook wij zijn vragende partij om die datum te verplaatsen naar een maand waar bij voorkeur niet te veel feestdagen of andere grote vakantie in de buurt zitten.
Wie bij ons vakantie vraagt voor die periode weet het pas 'last minute'.
Zelfs de uiteindelijke basisroosters weten wij pas ten vroegste tegen half november begin december. Voor de mensen die dan nog een restaurant willen vastleggen is het al wat laat. Er is bij ons geen vaste regeling wie met kerst of oudjaar moet werken. Voor hetzelfde werk je ze dus beide of geen van beide.
Wat een ontzettend slechte planning hebben jullie daar dan zitten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

deadlock schreef:
Steven schreef:Deadlock, je moet alles lezen, KVB heeft een punt als het gaat over planning verlof met de feestdagen. Bij de Belgische spoorwegen is dit een ramp en ook wij zijn vragende partij om die datum te verplaatsen naar een maand waar bij voorkeur niet te veel feestdagen of andere grote vakantie in de buurt zitten.
Wie bij ons vakantie vraagt voor die periode weet het pas 'last minute'.
Zelfs de uiteindelijke basisroosters weten wij pas ten vroegste tegen half november begin december. Voor de mensen die dan nog een restaurant willen vastleggen is het al wat laat. Er is bij ons geen vaste regeling wie met kerst of oudjaar moet werken. Voor hetzelfde werk je ze dus beide of geen van beide.
Wat een ontzettend slechte planning hebben jullie daar dan zitten.
Hoe vroeger ze de roosters voor het nieuwe jaar bekend maken hoe groter de kans dat het rijdend personeel te veel op en aanmerkingen kan maken. Dat geeft ze extra werk want dan moeten ze die verwerken en daar zijn ze nooit echt zot van geweest. :mrgreen: :mrgreen:
Dus maken ze die roosters last minut bekend zodat bij de korte vergadering die de nieuwe diensten moet bespreken niet veel ruimte overblijft voor aanpassingen, naast het hoogst noodzakelijke. Bijkomend effect is dat we de nieuwe definitieve roosters pas heel laat kennen en de planning voor de feestdagen die er uit voortvloeit dus ook. Is dus gewoon een domino-effect.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door deadlock »

Ik snap de gedachtengang wel :D En normaliter zou dat maar zo goed kunnen functioneren maar in dit geval is het gewoon gemeen.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

Deutsche Bahn wil drones testen op rangeerterreinen om graffitispuiters op te sporen en de beelden gebruiken als bewijsvoering:
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-22678580
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

Politie waarschuwt voor explosieve ticketautomaten: http://www.rp-online.de/panorama/deutsc ... -1.3433302
(alle gaten afgeplakt, gevuld met gas). Ik ben verbaasd.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

Britse treinorder van 2 miljard euro naar Siemens
vrijdag 14 juni 2013

Het Duitse Siemens heeft definitief een order voor nieuwe Britse treinstellen in de wacht weten te slepen. De order heeft een waarde van 1,6 miljard pond, wat neerkomt op bijna 2 miljard euro. Het gaat om regionale treinen die rond Londen ingezet zullen worden op de zogenoemde Thameslink-route.

De Thameslink-route is een drukke route die Luton Airport (ten noorden van Londen) via Londen verbindt met Brighton, een stad ten zuiden van Londen. Londen Bridge vormt een belangrijk station in het netwerk. In totaal maakt 225 kilometer spoor met 50 stations deel uit van de route.

De investering in de nieuwe treinen maakt onderdeel uit van een speciaal programma voor de Thameslink-route. De Britse overheid wil treinen op het traject treinen frequenter laten rijden en nieuwe stations openen. In totaal wordt er zo'n 6 miljard pond geïnvesteerd in de Britse route.

Voor de Canadese treinbouwer Bombardier is de definitieve gunning aan Siemens minder goed nieuws. Die moet nu 1400 banen in een fabriek in Engeland schrappen.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... ens-145338
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

Stadler kan een vervangende hogesnelheidstrein in twee jaar bouwen
17 juni 2013, 15:38 | Auteur: emanuel
Maandag 17 juni 2013 – De ervaren Zwitserse treinfabrikant Stadler kan binnen twee jaar treinen bouwen, die snelheden kunnen behalen van 200 kilometer per uur. De fabrikant heeft ook een trein op de tekentafel die 249 kilometer per uur kan, praktisch net zo snel als de Fyra V250. Dat zegt Erik van der Staak adviseur van Stadler in Nederland. Hij merkt daarbij wel op dat de fabriek geen garantie kan geven dat de trein ook binnen twee jaar toegelaten zal worden op het Nederlandse spoor. “Voor de homologatie binnen die periode willen ze niet alleen verantwoording dragen. NS en NMBS zouden dan eveneens committent moeten nemen” aldus Van der Staak. NS gaat er pas vanuit dat er nieuwe treinen voor de hogesnelheidslijn vanaf 2020 geleverd kunnen worden. Maar voor hun grensoverschrijdende naar Duisburg heeft de zuster onderneming Abellio Rail NRW GmbH, al voor de Kiss van Stadler gekozen.
Treinen tot -40 graden
Stadler heeft voor de Noorse spoorwegen (NSB) al vijftig treinen gemaakt die 200 kilometer per uur kunnen (speciale versie van de populaire Flirt treinen). Als NS ook dergelijke treinen bestelt, hoeft het spoorbedrijf niet meer bang te zijn voor problemen met winterweer. De treinen kunnen namelijk tegen temperaturen van min 40 graden.
Snelle levering
De Noorse treinen rolde 2,5 jaar na de bestelling uit de fabriek. Een jaar later werden de treinen ook daadwerkelijk in reizigersdienst ingezet. Ter vergelijking: bij de Fyra V250 heeft dat proces 9 jaar geduurd. Met de order was zo’n 640 miljoen Zwitserse frank gemoeid, ofwel zo’n 10 miljoen euro per treinstel. Dat is veel goedkoper dan de Fyra (ca. 20 miljoen per stuk). Daar staat tegenover dat een Noors treinstel maximaal 235 reizigers kan vervoeren, amper de helft van de V250.
Dubbeldekkers
De Noren zijn tevreden met Stadler: ze hebben inmiddels een vervolgserie besteld. Ook op het Oostenrijkse Westbahn traject Wenen- Salzburg rijden treinen van Stadler met een snelheid tot 200 kilometer per uur. Het gaat hier om zesdelige dubbeldekkers van het type Kiss, die een capaciteit bieden van 500 zitplaatsen. Iets minder dan de Fyra.
249 kilometer per uur
Voor de Zwitserse Spoorwegen is Stadler in de race met treinstellen die 249 kilometer per uur kunnen. “Als de trein 250 km/h zou rijden, dan zou hij in een ander toelatingsregime vallen. Daar heeft Stadler nu geen belangstelling voor” vertelt Van der Staak. Mocht SBB deze treinen bestellen bij Stadler, dan zullen de treinen grensoverschrijdend worden ingezet in Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Italië.
http://www.treinennieuws.nl/
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Fabian318 »

Hopelijk heb ik voor het juiste onderwerp gekozen.

DB Regio Oberbayern heeft de openbare aanbesteding van de Regional-Express-trajecten München - Nürnberg via Augsburg en via Ingolstadt gewonnen. Vanaf december 2016 rijden via de hogesnelheidslijn Skoda-loco's 109E en Skoda-dubbeldeksrijtuigen. De overige diensten worden door Bombardier-Twindexx-Vario-dubbeldeksstellen verzekert.

http://de.wikipedia.org/wiki/%C4%8CD-Baureihe_380
http://en.wikipedia.org/wiki/%C4%8CD_Class_380

DB Regio Oberbayern freut sich über den Gewinn der Ausschreibung Ringzug West / NBS

Neue moderne Doppelstockzüge • Weiterhin umsteigefreie Verbindung zwischen München und Nürnberg

(München, 17. Juni 2013) Der Gewinn der Ausschreibung Ringzug West/NBS hat bei DB Regio Oberbayern große Freude ausgelöst. Die Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) hat heute mitgeteilt, dass der Wettbewerb um die Strecken München – Ingolstadt - (NBS) – Nürnberg, Augsburg – Treuchtlingen – Nürnberg und Treuchtlingen – Ingolstadt – München zugunsten der DB entschieden wurde. „Ab Dezember 2016 werden wir unseren Kunden mit neuen Fahrzeugen mehr Komfort und Qualität bieten. Zudem werden wir für die Reisenden auch weiterhin eine direkte, umsteigefreie Verbindung zwischen München und Nürnberg anbieten“, so Norbert Klimt, Vorsitzender der Regionalleitung Regio Bayern.

Rund 260 Arbeitsplätze bei DB Regio Oberbayern sind durch die gewonnene Ausschreibung des München-Nürnberg-Express bis 2028 gesichert. Diese Verkehre werden mit besonders komfortablen Doppelstocktriebzügen der neusten Generation „TWINDEXX Vario (Do2010)" des Herstellers Bombardier Transportation gefahren. Auf der Hochgeschwindigkeitsstrecke sollen neue druckfeste und druckdichte Garnituren (Doppelstockwagen und Lok Typ 109 E) der Firma Skoda zum Einsatz kommen. Sie mindern in Tunneln plötzlich auftretende Druckschwankungen im Fahrzeuginneren ab.

Die neuen Fahrzeuge bestechen durch ihren hohen Fahr- und Sitzkomfort sowie innovative technische Details. Beide Fahrzeuge verfügen über Videoüberwachung, ein komfortables Innendesign und großzügig gestaltete, über den ganzen Zug verteilte Mehrzweckbereiche, um der starken Nachfrage im Pendler- und Freizeitverkehr auf der Strecke gerecht zu werden. Die Instandhaltung der neuen Fahrzeuge wird überwiegend die Werkstatt München-Pasing übernehmen.

„DB Regio Oberbayern hat mit diesem Angebot die BEG überzeugt. Besser als jeder andere waren wir in der Lage, einen hochwertigen, kundenfreundlichen und leistungsfähigen Regionalverkehr anzubieten. Neun Monate intensive Arbeit mit einem leistungsstarken Projektteam haben sich ausgezahlt. Dennoch ist der Wettbewerbsdruck in Bayern unvermindert hoch“, so Klimt.

Herausgeber: DB Mobility Logistics AG
Potsdamer Platz 2, 10785 Berlin, Deutschland
Verantwortlich für den Inhalt:
Leiter Kommunikation Oliver Schumacher

bron:
http://www.deutschebahn.com/de/presse/p ... 0617a.html
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: nieuwstopic?!

Bericht door msts.be »

bobke schreef:Stadler kan een vervangende hogesnelheidstrein in twee jaar bouwen
Alhoewel Stadler in mijn ogen een competente fabrikant is, zou ik ze afraden om zo'n uitspraken te doen. Zeker als het om materieel gaat dat enkel op papier bestaat, en daarna weer niet de beloofde prestaties levert. Voor echte HST's (dus v>200 en v>250) zie ik geen toekomst voor Stadler. Ze moeten zich concentreren waar ze het net goed doen: al die speciaalconstructies voor smalspoor of industriebedrijven waar de andere 3 (Alstom, Bombardier, Siemens) geen moeite willen insteken.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

NS Hispeed opgedoekt

Bericht door kika »

http://www.nu.nl/economie/3523695/spoor ... speed.html
NS Hispeed, het bedrijfsonderdeel van de NS waar onder meer de geflopte hogesnelheidstrein Fyra onder valt, verdwijnt. De activiteiten gaan vanaf oktober over naar NS Reizigers.

Er gaan geen banen verloren, vertelt een woordvoerder van NS donderdag. Directievoorzitter Jan-Willem Siebers van NS Hispeed legt zijn functie neer.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

NMBS neemt 12% meer aandelen in Thalys

Bericht door kika »

NMBS heeft dan 40% van de aandelen, SNCF de rest. Ook worden ze zelfstandig vervoerder vanaf 2015 (heeft dat gevolgen voor treinuitval/vervangend vervoer?)
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

Geen slechte zaak, lijkt me. Brussel is nu al een draaischijf voor Thalys, ook al is Parijs de belangrijkste bestemming...
Plaats reactie