Eurostar

trainlovertje
Berichten: 2403
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Eurostar

Bericht door trainlovertje »

Steven schreef: 16 mei 2024, 21:08 de 406 vergelijken met de velar die nu al bij eurostar zit heeft weinig zin. In tegenstelling tot DB heeft eurostar wel een werkplaats in Brussel waar ze tijdens de nacht al een eerste ingreep kunnen doen. Die optie is er niet voor DB en dus voert men stellen af of men gaat ritten beperken om dit probleem op te vangen. De werkplaats in vorst is dan ook een eurostar werkplaats waarbij men ook wat TGV zal onderhouden (logisch want SNCF is grootste aandeelhouder van eurostar). Eurostar heeft echter geen aandelen bij ICE en dat is zelfs een concurrent dus ik zie DB niet de vraag stellen om tijdens de nacht te werken aan een ICE om deze te onderhouden.
Het gebrek aan ICE-onderhoud in Brussel of Amsterdam is maar een deel van het probleem. Vanaf het moment dat een stel langer uit dienst blijft door bvb een ongeval, wordt het pure chaos omdat de stellen bij aankomst in Frankfurt per direct terug moeten rijden naar Amsterdam of Brussel en er dus geen tijd is om onderhoud te voorzien in de bestaande werkplaatsen. Tja, zo kan je dus niet anticiperen op pannes... Of je schaft treinen af, dat kan ook uiteraard.
Dat probleem zou Eurostar ongetwijfeld ook hebben bij het voorgestelde plan.
4303
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar

Bericht door 4303 »

Ik zal even kort samenvatten wat de wens is van de directie.

Levering van de nieuwe stellen begin 2030. Midden 2030 geleidelijk buiten dienst stellen van PBA, PBKA en e300.
Het is de wens dat de nieuwe stellen volledig interoperabel zijn op het ganse Eurostar netwerk en mogelijk toekomstige bestemmingen ( Zwitserland).
Eerst gaan ze de optie T.G.V. M bekijken.
Moest dit niet lukken, gaat er een aanbesteding worden uitgeschreven voor andere treinfabrikanten.
Er zijn in de nabije toekomst workshops gepland met treinbestuurders, treinbegeleiders, stationspersoneel, werkplaatsen om inspraak te hebben in het ontwerp van de nieuwe stellen.
Temple mills zal het grootste deel van het onderhoud van de nieuwe stellen doen. Vorst en Le Landy zullen ook een deel doen.
desirootje
Berichten: 700
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Eurostar

Bericht door desirootje »

DDietzen schreef: 16 mei 2024, 20:45 De 17 e320's zouden daarvoor immers ruim voldoende moeten zijn als je ze op ritten van/naar NL concentreert en de nieuwe stellen op de overige routes.
Sowieso is het onvermijdelijk dat de nieuwe stellen naar Londen komen te rijden. Met alleen 17 e320's red je het never nooit niet op zowel Londen-Parijs als Londen-Brussel als Londen-Amsterdam.
[/quote]
Zijn we zeker dat ze dat daar aan kunnen? Wikipedia zegt dat HS1 het aankan, maar ik weet niet of ik het geloof, HS2 wordt er zeker niet op voorzien...
trainlovertje schreef: Wordt het dan eerder een Zwitserland - Londen of eerder een Zwitserland - Parijs/Brussel/Amsterdam? Enig idee?
Ik herinner mij een artikel waar SBB/ de Zwitserse overheid sprak over overleg met een operator voor een trein Zwitserland-Londen. Ik nam toen aan dat het een van de tientallen operators was die beloofde competitie aan te gaan met Eurostar, mss dan toch niet. Ik vind het nog steeds een rare keuze sinds je CDG moet laten liggen, (ik raad toch aan om ergens rond Parijs te stoppen), of mensen pas in Lille laten controleren, zoals de Eurostars naar de Alpen en de Provence. Beide lijken mij minder dan ideaal... Je kan natuurlijk CDG ook uitrusten met de nodige infrastructuur, maar ik weet niet of de Fransen happig gaan zijn.
maarten
Berichten: 349
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Eurostar

Bericht door maarten »

DDietzen schreef: 16 mei 2024, 19:46 Een dubbeldekstrein toegelaten krijgen op de Nederlandse HSL-Zuid (je weet wel, die lijn met de belabberde constructie op slappe bodem) kan nog wel eens lastig worden.
TGV Duplex heeft dezelfde aslast als enkeldeks TGV, dus daar kan het niet aan liggen. Waar dan wel aan?
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 286
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Eurostar

Bericht door DDietzen »

Een dubbeldekker heeft meer passagiers per as, dat gewicht moet je er dan ook nog bij optellen ;)

Het scheelt dat Eurostar normaal geen staanplaatsen toelaat, anders zou het gewicht nóg harder oplopen vanwege meer vloeroppervlak.
pietje
Berichten: 655
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Eurostar

Bericht door pietje »

Ik herinner mij ergens dat op Franse LGV's er een maximale aslast, inclusief passagiers, van 17 ton is.
Is die dan lager in NL?
Elk type HST dat in Frankrijk rijdt, voldoet aan die max aslast, dus ik zou niet weten wat het probleem is.
wbrm
Berichten: 413
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Eurostar

Bericht door wbrm »

Bestaat de eis voor de kanaaltunnel nog voor treinen van 400m die splitsbaar zijn? Interessant hoe ze dit zien bij een TGV M (los van het scenario om gewoon gekoppeld te rijden).
4303
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar

Bericht door 4303 »

De eis voor splitbaarheid (sécabilité) is al ongeveer 10 jaar geleden afgevoerd. Wat betreft 1 stel van 400m, ook daarover zou Eurotunnel zich soepeler opstellen… Ik denk dat Eurostar al groen licht gekregen heeft om met 2 stellen van 200m door de tunnel te mogen. Aangezien de nieuwe vloot volledig zou bestaan uit stellen van 200m. Als het geen TGVM zou worden, worden het andere stellen van 200m…
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar

Bericht door nighttrain »

wbrm schreef: 17 mei 2024, 20:07 Bestaat de eis voor de kanaaltunnel nog voor treinen van 400m die splitsbaar zijn? Interessant hoe ze dit zien bij een TGV M (los van het scenario om gewoon gekoppeld te rijden).
Dat was niet de belangrijkste "eis". De ervaring leerde ons dat dit een utopie was,een "langs"of" longitudinal" naar de service tunnel was het snelst en veiliger.samenstelling :20wagons (M + 9R + 9R + M),16 wagons (M + 7R + 7R + M)
Wat was het grote probleem die altijd terug op tafel kwam door de CIG(Comitéé intergouvernemental)? dat was dat de motorisatie gebeurde vanaf 2 bepaalde tractie units,voor het "beheersbaar" houden van het incident bij het eventueel uitbreken van brand op de "motoren of tractie circuits" gedeelte zoals transfo enz enz. Daarom was de expliciete goedkeuring nodig om" traktiepunten" te hebben verdeeld over de gehele trein. Ze zweerden bij de 2 traktie bronnen en de HALON (anno 2010). Onnodig dat het nodige lobbywerk van Alstom ook zijn inbreng had t.o.v. Siemens.
Op 13/12/2010 zijn er testen gebeurd met de ICE en die hadden te maken met de positie van de deuren bij een gekontroleerde stop in de tunnel ten op zichte van de evacuaie deuren of CPD (cross passage doors). Tuurlijk in de marge, is toen de verdeelde traktie onder de trein ook ter sprake gekomen.
Voor alle duidelijkheid,het is niet Eurotunnel die voor beperkende maatregelen was of is maar wel de CIG.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar

Bericht door nighttrain »

Voor de doorwinterde forumgebruikers geef ik hier wat documenten betreffende vorgaande bijdragen:
Splitsen van treinen ,afschaffing kennis trainmanager of tweede bestuurder.
En werking ,beslissingen CIG.
Heel interessante leesstof voor koude winter - of lenteavonden : https://www.cigtunnelmanche.fr/Decision ... ml?lang=fr
resume_19_novembre-1-1_VF_VEN (1).pdf
(89.36 KiB) 33 keer gedownload
jpvdveer
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Eurostar

Bericht door jpvdveer »

Eurostar Class 373.219/220 is (waarschijnlijk de vorige avond al) als trein 9148 uit Londen in Brussel Zuid aangekomen en om 17:43 als trein 9368 richting Parijs vertrokken. Weet niet of dit dagelijkse praktijk is maar een E300 in de vroegere Thalysdienst is voor mij zeer bijzonder om te zien.

Edit - de mate van improvisatie op het perron, onder meer met aanpassen van de rijtuignummers (papiertjes op de deuren geplakt) suggereert dat het geen dagelijkse praktijk is. Met 18 minuten vertraging vertrokken.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar

Bericht door AlexNL »

9148 > 9368 kan niet - 9148 komt pas om 20:05 in Brussel aan :D
jpvdveer
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Eurostar

Bericht door jpvdveer »

Inderdaad niet correct dan. De trein gaf dit wel zo aan. Waarschijnlijker dan dat de trein al de vorige avond uit Londen in Brussel was aangekomen en dat dit niet was aangepast (misschien omdat de systemen op de E300 niet in staat waren/zijn om trein 9368 Brussel - Parijs correct aan te geven?). Het vertrek als 9368 naar Parijs is in elk geval wel correct en ook door diverse fotografen als zodanig vastgelegd.

https://www.flickr.com/photos/97551602@ ... datetaken/
Dorfmeister
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 aug 2011, 14:00
Locatie: Bruxelles

Re: Eurostar

Bericht door Dorfmeister »

jpvdveer schreef: 31 mei 2024, 17:37Eurostar Class 373.219/220 is (waarschijnlijk de vorige avond al) als trein 9148 uit Londen in Brussel Zuid aangekomen en om 17:43 als trein 9368 richting Parijs vertrokken. Weet niet of dit dagelijkse praktijk is maar een E300 in de vroegere Thalysdienst is voor mij zeer bijzonder om te zien
Ik was de bestuurder van de 9368 en het was inderdaad een "eerste" bij de "nieuwe" Eurostar. 3219/3220 kwam van Voorst en droeg nog de nummer 9148 (van vorige avond) aan de aankomst in Brussel-Zuid.
dovaere
Berichten: 339
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

Voor het eerst sinds deze?
Sinds 12 juni 2017 reed het TMST-stel 3224/3213 voor Thalys Izy; Izy huurde dit stel van Eurostar.
Plaats reactie