Klassieke treinen Aken-België

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

delta schreef: 16 mar 2023, 12:27 Dank! Dat is een hele mooie verbetering voor die spoorlijn. Hopelijk zal de stoptrein vanuit Spa nog doorrijden tot Verviers en niet worden ingekort tot Pepinster, want dat zou nu wel een optie kunnen zijn.
Die gaat inderdaad tot Verviers rijden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steve »

Wat overigens betekent dat Pepinster straks 4 (!) verbindingen per uur met Verviers zal krijgen en 3 met Luik, want ik neem aan dat de IC Kortrijk-Welkenraedt er nog steeds zal stoppen om de reizigers uit Spa en co hun extra snelle aansluiting naar Luik en Brussel niet weer af te nemen. Er zijn plaatsen in het land die het mobiliteitsgewijs slechter getroffen hebben.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 16 mar 2023, 12:49 Wat overigens betekent dat Pepinster straks 4 (!) verbindingen per uur met Verviers zal krijgen en 3 met Luik, want ik neem aan dat de IC Kortrijk-Welkenraedt er nog steeds zal stoppen om de reizigers uit Spa en co hun extra snelle aansluiting naar Luik en Brussel niet weer af te nemen. Er zijn plaatsen in het land die het mobiliteitsgewijs slechter getroffen hebben.
Pepinster is inderdaad heel goed bediend. Maar de cijfers (2000 opstappers per dag) tonen toch aan dat het niet helemaal onterecht is dat er veel treinen stoppen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

https://gremien.go-rheinland.de/sdnetri ... lnetze.pdf

In het "Zielnetz" voor het jaar 2032 spreekt go.rheinland (ex nvr) zich nu uit over het volgende (zie blz 4 tot 5):
- Vanaf de verlenging perron te Aachen-Schanz en aanpassing spoor 3 te Aachen Hbf klaar zijn, zullen beide Limax-treinen tot Aachen Hbf rijden, ipv één tot Aachen en één tot Herzogenrath. (Dat was eigenlijk al min of meer bekend.) Aan Duitse zijde zouden ze op termijn graag één van die beide treinen niet naar Maastricht, maar wel naar Eindhoven willen zien rijden.
- De aanpassing van de RE29 vanaf december 2023 was reeds gekend: Aachen - Liège ipv Aachen - Spa.
- Wanneer de spanningssluis gebouwd is aan de grens D/B, wil men een snelle verbinding Brussel - Köln Messe/Deutz (evt zelfs verlengen tot Köln/Bonn Flughafen) via HSL 3, met stops in Aachen Hbf, Stolberg Hbf, Düren, Köln- Ehrenfeld en Köln Hbf op Duits grondgebied. Deze trein moet snelheden tot 200 km/h halen en dus voor enorm aantrekkelijke reistijden zorgen, zowel tussen Brussel en Aachen als tussen Aachen en Köln. Dit wordt dan de nieuwe RE29 binnen Duitsland en mag dus met vervoersbewijzen van het regionale tarief gebruikt worden.
- Er zou met de komst van deze snelle RE29 een tweede trein Aachen - Liège moeten komen, wat dan een stoptrein zou worden.
- De Euregiobahn RB20 wil men graag van Stolberg-Breinig verlengd zien worden naar Eupen (reeds gekend).

Dit is slechts een visie, meer bepaald de Duitse visie. Ik vrees dat dit niet allemaal werkelijkheid zal/kan worden. Vooral hun wensen die invloed hebben op het binnenlandse verkeer binnen België, zoals bvb de IC via HSL 3 sturen of de RB20 naar Eupen verlengen wetende dat ze die lijn gaan elektrificeren op 15kV AC, zijn heel moeilijk te realiseren. Ik betwijfel ook sterk dat die tweede trein naar Liège - Aachen er komt; dan zie ik nog eerder de Aachen - Spa terugkeren.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door 260689 »

M'n is de I11 aan het uitrusten met een noodrem overbrugging zodat die op L3 zou mogen rijden. Maar hoe de stand van zaken daarover staan weet ik niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

Je komt die aangepaste i11 rijtuigen al regelmatig tegen maar er zijn er ook nog voldoende om aan te passen. Zoals het er nu voorstaat komen deze aangepaste rijtuigen eerst op NL in dienst. Daar staat men al het verst in de planning. De tweede trein naar Nederland komt er nadat er voldoende ICNG’s zijn en de M7 voldoende geleverd is om i11 vrij te maken. Een trein met i11 via L3 zal nog wel iets langer op zich laten wachten.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door desirootje »

Ik zie DB niet graag HSL 3 gebruiken, wij ook niet trouwens:
36 km(HSL 3) + 64.7 km (HSL 2), 300 km/h + 77 km (Keulen-Aken), 250km/h -> 38.62 min
36 km(HSL 3) + 64.7 km (HSL 2) + 77 km (Keulen-Aken), 200 km/h -> 53.31 min
Gebaseerd op een ruwe schatting zou dat zorgen voor een verschil in rijtijd van minder dan 15 minuten. Ja ik heb de stops in Stolberg, Düren en Leuven niet meegerekend maar die gaan geen enorm verschil maken. DB zou nooit zo een trein laten rijden met een veel voordeliger tarief, en wij zien liever Welkenraedt en Verviers ook een stop krijgen, waarna die gwn doorrijdt zoals de IC01/12 naar Oostende of Kortrijk.
Voor materieel hebben we dubbeldekkers nodig, dus IC2's (Stadler KISS) of M7's met HLE17, in beide gevallen moeten ze aangepast worden om om te kunnen gaan met een extra spanning. Ik weet niet of het mogelijk is om een deel van de M7's om te bouwen om 15 kV te lusten of mss een vervolgorder maken voor niet gemotoriseerde wagens die dat wel kunnen.
IC2's zouden kunnen werken, maar sinds wij die RE's wss willen doorsturen tot Gent en verder richting West Vlaanderen, weet ik niet of de Duitsers daarvoor staan te popelen. Vandaar dat ik denk dat wij met het materieel zullen moeten komen
De MS30 lijkt me een slecht idee met hun maximum snelheid van 120 km/h in Duitsland (batterij) en 160km/h in België.
De I11 zou kunnen, maar zou door zijn lage capaciteit een slachtoffer van zijn eigen populariteit zijn. Die trein zou je vanuit Brussel dan ook enkel naar kleinere lijnen sturen zoals L89 of L50, die kan niet weer gezien worden op L50A of L75...
Voor de rest kan men batterijtreinen gebruiken op Stolberg-Eupen-(Welkenraedt), met een totale lengte van 32.5 km moet het voor zowel Belgische als Duitse treinen mogelijk zijn om zonder bovenleiding het traject te doen.
2 treinen/h, waarvan 1 IC/RE en en 1 S/RB leek mij al de bedoeling, en Luik is logischer als men genoeg materieel heeft.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door 260689 »

We spreken hier in spoorwegtermen over een EC trein (eurocity) al zal helaas deze aangekondigd worden als IC. Brussel-Zuid - Brussel-Noord - Leuven - HSL2 - Luik - HSL3 - Aachen en zo verder zonder verdere onnodige poespas. Een mooie aansluiting komende van West/Oost Vlaanderen in Brussel lijkt mij dan ook aangewezen. Brussel-Centraal zou ik hier links laten liggen. Dit om toch een goeie doorstroming van de N/Z verbinding te garanderen. (Denk dat het aantal mensen die in Centraal zouden opstappen en doorrijden naar Aachen heel minimaal zou zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

met meerdere treinen per uur die uit Gent en Brugge komen zal je voor deze twee provinciehoofdsteden niet snel een probleem hebben en dus altijd wel een trein hebben die aansluit op dergelijke verbinding. Er zijn andere locaties die het slechter treffen op dat vlak.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door FLV-FGSP »

De eerste keuze die er gemaakt moet worden: willen we de IC naar Aken als verlenging van de huidige IC01/IC12 of apart? Apart kan, maar heeft als nadeel dat je dan ten oosten van Luik een overcapaciteit creëert. Verlenging van een van de huidige series kan vandaag, maar over 4 (?)jaar niet meer, omdat de infraboys de systeemscheiding verplaatsen. Dan zou je bij de volgende bestelling van M7 geschiktheid voor 15 kV moeten voorzien.
Mocht de NMBS voor een aparte serie kiezen, valt ook een route Aken - Luik - Leuven - Luchthaven - Mechelen - Antwerpen te overwegen. Zo biedt je iets aan wat ICE & co niet aanbieden voor de internationale reiziger en tegelijk iets met meerwaarde voor de binnenlandse reiziger. Een deel van IC08 kan dan komen te vervallen.

Iets anders: was er niet een probleem met de brandveiligheidsnormen en I11? Mogen die door de tunnel van Soumagne en de Groene-Harttunnel?
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Klassiekje »

FLV-FGSP schreef: 02 apr 2023, 15:46 Iets anders: was er niet een probleem met de brandveiligheidsnormen en I11? Mogen die door de tunnel van Soumagne en de Groene-Harttunnel?
Als ik mij niet vergis heeft dat te maken met de noodremoverbrugging (NBÜ) die de I11 niet standaard hebben.

Edit: stond hierboven al dus :oops:
Laatst gewijzigd door Klassiekje op 02 apr 2023, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

FLV-FGSP schreef: 02 apr 2023, 15:46 Verlenging van een van de huidige series kan vandaag, maar over 4 (?)jaar niet meer, omdat de infraboys de systeemscheiding verplaatsen. Dan zou je bij de volgende bestelling van M7 geschiktheid voor 15 kV moeten voorzien.
De Duitsers weten goed genoeg dat NMBS de HLE 17 besteld hebben en wachten geduldig tot die geleverd zijn, dunkt me.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 02 apr 2023, 16:04
FLV-FGSP schreef: 02 apr 2023, 15:46 Verlenging van een van de huidige series kan vandaag, maar over 4 (?)jaar niet meer, omdat de infraboys de systeemscheiding verplaatsen. Dan zou je bij de volgende bestelling van M7 geschiktheid voor 15 kV moeten voorzien.
De Duitsers weten goed genoeg dat NMBS de HLE 17 besteld hebben en wachten geduldig tot die geleverd zijn, dunkt me.
DB Netz trekt zich daar niets van aan. Die stellen al minstens 25 jaar de verschuiving van de systeemscheiding telkens weer uit.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef: 02 apr 2023, 16:27
trainlovertje schreef: 02 apr 2023, 16:04
FLV-FGSP schreef: 02 apr 2023, 15:46 Verlenging van een van de huidige series kan vandaag, maar over 4 (?)jaar niet meer, omdat de infraboys de systeemscheiding verplaatsen. Dan zou je bij de volgende bestelling van M7 geschiktheid voor 15 kV moeten voorzien.
De Duitsers weten goed genoeg dat NMBS de HLE 17 besteld hebben en wachten geduldig tot die geleverd zijn, dunkt me.
DB Netz trekt zich daar niets van aan. Die stellen al minstens 25 jaar de verschuiving van de systeemscheiding telkens weer uit.

Groetjes,
Rian
DB Netz inderdaad niet, go.rheinland wel.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door desirootje »

trainlovertje schreef: 02 apr 2023, 16:04 De Duitsers weten goed genoeg dat NMBS de HLE 17 besteld hebben en wachten geduldig tot die geleverd zijn, dunkt me.
De HLE17 zou 15 kV AC omzetten naar 1kV DC (denk ik, ik kan fout zijn) de spanning doet er niet toe, het is geen 1.5kV of 3kV. De huidige M7's kunnen enkel overweg met voeding van 1.5 of 3 kV, 25 kV AC wordt omgezet naar 1.5 kV DC, vandaar dat ze ook op de HSL's en naar Luxemburg ingezet kunnen worden. De M7's moeten voor zover ik het begrijp aangepast worden om getrokken te kunnen worden door een locomotief die onder 15 kV AC rijdt.
Ik verwacht dat we oftewel een pendeltrein krijgen, Luik-Aachen, later Keulen met I11'en en dan in 2040 bestellen we de M8 of dubbeldeks EMU's die dan de route kunnen doen, als vervangen van de M6 en de I11. Oftewel krijgen we niets tot en met de bestelling van de M8. Ik denk dat het een beetje laat is om nog zulke grondige wijzigingen aan te brengen aan de M7's...
Plaats reactie