Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

delta
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door delta »

giuseppe schreef: 24 jan 2023, 19:57
DR-fan schreef: 24 jan 2023, 09:01
desirootje schreef: 23 jan 2023, 20:44 Nieuwe beheerscontract spreekt niet over een halfuurdienst naar Maastricht maar wel naar Visé. Mss dat men gwn dat direct wil doen?
Het probleem is alleen dat je dan moet keren op hoofdspoor - Visé heeft geen wijksporen met perron meer.
Het nieuwe 3e perron ligt er inmiddels al. Al gaat het nog duren tot het nieuwe stationsgebouw en passerelle er is voordat deze toegankelijk is (vergunning is er).
Is er een actueel sporenplan van Visé beschikbaar? Op Sporenplan staat nog de oude situatie.
jan_olieslagers
Berichten: 2811
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door jan_olieslagers »

Ik vroeg het me ook al af - ook OpenStreetMap toont maar een enkel perron, tussen de twee meest westelijke sporen.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/50.73845/5.69274

[ nabedenking ] Maar het zou goed kunnen dat we, minstens voor OSM en dus ook voor OpenRailwayMap, moeten wachten tot dat extra perron in bedrijf is. En naar ik lees moeten we daarvoor wachten op een nieuw of vernieuwd station; dat zul dus wel niet voor morgen zijn, wellicht zelfs niet voor overmorgen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Rww
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Rww »

rvdborgt schreef: 24 jan 2023, 22:30
Dieselfreak schreef: 24 jan 2023, 21:25
FLV-FGSP schreef: 23 jan 2023, 17:25 Het wordt een trein van Arriva en NMBS samen. De aanvraag bij Infrabel moet voor medio april binnen zijn.
& Zal Arriva dan ook haar betuttelende regels willen opdringen aan de passagiers op die lijn? :?
Ten zuiden van de grens blijft het een NMBS-trein dus de regels van Arriva (is overigens geen vrouwtje :) doen er daar niet toe.

Groetjes,
Rian
Neen incorrect. NMBS heeft als voorwaarde gesteld dat ze GEEN partner willen zijn in een commercieel project met arriva, anders dan het in opdracht rijden van de trein van maastricht naar luik VV. Uurtje factuurtje stijl.

NMBS levert personeel en aanverwante diensten, arriva is verantwoordelijk voor de gehele commerciele exploitatie en ook de huisregels.
ovspotter_be
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Houtem (Vilvoorde)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door ovspotter_be »

Wil dat zeggen dat Arriva dan ook zijn eigen tickets mag gaan gebruiken, of moeten de huidige Belgische tickets geldig blijven?
rvdborgt
Berichten: 4019
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 26 jan 2023, 19:23 Wil dat zeggen dat Arriva dan ook zijn eigen tickets mag gaan gebruiken, of moeten de huidige Belgische tickets geldig blijven?
De NMBS heeft de concessie voor het binnenlands reizigersvervoer en heeft ook verplichtingen voor de bediening van Maastricht en de tarieven daarheen. Dus ofwel rijdt de NMBS zelf ook nog treinen (maar dat zou me verspilling lijken), ofwel hebben ze een overeenkomst over de geldigheid van binnenlandse vervoerbewijzen en over de tarieven naar Maastricht.

Groetjes,
Rian
Rww
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Rww »

ovspotter_be schreef: 26 jan 2023, 19:23 Wil dat zeggen dat Arriva dan ook zijn eigen tickets mag gaan gebruiken, of moeten de huidige Belgische tickets geldig blijven?
Het lijkt mij dat Arriva graag zal willen meeliften op het belgische systeem, als zij zelf alles moeten opzetten zal dat een serieuze kost zijn.


Daarnaast zal ook de Ov-chipkaart geldig worden in belgie.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 11962
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 24 jan 2023, 10:53 Een kopspoor kan altijd nut hebben voor zuiver binnenlandse verbindingen (bijvoorbeeld de P-treinen naar Brussel), maar stelstelmatig stoptreinen Luik - Visé én Maastricht - Eijsden inleggen zou inderdaad te absurd voor woorden zijn. Er zit amper 4 km tussen beide stations, wat een moderne stoptrein op 3-4 minuten aflegt.
Het wordt geen kopspoor, perron 3 zal een doorgaand spoor zijn. Zowel treinen uit het zuiden als het noorden kunnen daar dus terminussen.
giuseppe
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door giuseppe »

Rww schreef: 27 jan 2023, 11:50
ovspotter_be schreef: 26 jan 2023, 19:23 Wil dat zeggen dat Arriva dan ook zijn eigen tickets mag gaan gebruiken, of moeten de huidige Belgische tickets geldig blijven?
Het lijkt mij dat Arriva graag zal willen meeliften op het belgische systeem, als zij zelf alles moeten opzetten zal dat een serieuze kost zijn.


Daarnaast zal ook de Ov-chipkaart geldig worden in belgie.
In Aken en Herzogenrath staan ook incheckpalen. Veel meer dan een voeding en internetverbinding hebben die dingen niet nodig.

Overigens daarstraks passeerde een Arriva Flirt in Wezemaal, toch nog wat proefritten nodig schijnbaar.
Overigens vandaag
Plaats reactie