Portbou schreef: ↑02 jan 2023, 23:59
Zouden ze Georges Nagelmackers indertijd ook een cowboy genoemd hebben ?
Waarschijnlijk wel.
Komt wel goed dus met European Sleeper
Het grote verschil is natuurlijk dat Nagelmaekers de eerste was en dus enkel zichzelf kon benadelen. Die Nederlandse amateurs kunnen het voor veel meer partijen moeilijker maken.
Er zijn de infrastructuurbeheerders die capaciteitsaanvragen van European Sleeper kregen de laatste jaren en daardoor aanvragen van serieuze spoorbedrijven moesten weigeren, op een slechter rijpad moesten zetten of pas heel laat alsnog konden toekennen. Dit gaat natuurlijk zorgen dat infrabeheerders terughoudender worden om capaciteit toe te kennen aan nachttreinen als ze keuzes moeten maken.
Er is het publiek die al jaren beloofd werd dat er nachttreinen naar alle kanten gingen komen, maar telkens alsnog een ander vervoersmiddel moesten zoeken. Een deel ervan gaat het nog steeds niet geloven en pas willen boeken als de trein effectief een seizoen gereden heeft (en dan kan het al te laat zijn). Als bovendien European Sleeper een veel lagere service biedt dan wat het publiek verwacht gaan ze "de nachttrein" in het algemeen minachten, terwijl andere operatoren wèl de juiste service kunnen bieden, maar eens verloren zijn die klanten weg.
Er zijn ook nog de investeerders die bij een faillissement van European Sleeper al hun geld kwijt zijn. Dit gaat het gegarandeerd moeilijker maken voor serieuze bedrijven om voor gelijkaardige initiatieven aan fondsen te geraken.
Bij die investeerders kan je trouwens ook de politiek meerekenen. Die gaan broodnodige subsidies veel moeilijker toekennen als ze zien dat "nachttreinen" een business met cowboys zijn. Politiekers willen stabiele programma's om in te investeren, geen goktent waar af en toe eens iets succesvol uitkomt.
Nachttreinen zijn een prachtig vervoersmiddel en hebben een mooie toekomst, maar alleen als het goed aangepakt wordt. Cowboys die de sector in een slecht daglicht stellen kunnen gemist worden als kiespijn en zetten een rem op de mogelijke groei.