Ice verbinding Brussel Duitsland

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Slechte oplossing Shrek. Laat net het DC deel van de reeks 406 het zwakke deel zijn en dat is dan de reden waarom ze geregeld als eens in Aachen stranden. Dan ben je beter af om deze treinen te gebruiken op de plaats waar ze het beste werken en dat is onder 15kV.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

Desnoods zou een navette Luik-Aken ook al veel kunnen doen, me dunkt, enkel op de klassiekjes van de Aken-Spa kan je moeilijk blijven rekenen, zeker wanneer er regelmatig maar eentje wordt ingezet. Als daar dan een hele ICE in moet kunnen...
Geen goesting om het na te kijken, is er eigenlijk ander materieel gehomologeerd voor de HSL 3 dan ICE en Thalys? Ik weet dat we met een HLE18 mogen evacueren, en sinds die met ETCS is uitgerust, moet dat niet aan rit op zicht (zoals enkele weken terug wel het geval was op de HSL 1 met de HLD77...), maar hoe het met de rest gesteld is...
svparijs
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 aug 2022, 20:20

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door svparijs »

Deed vandaag traject met ice vanuit Brussel. Ik had tickets voor 10:25 , die tijdelijk is geschrapt. In Brussel voor zekerheid 8u25 genomen. In Aachen hebben ze deel van de trein gevraagd uit te stappen.
Ik zie op site DB net dat 12:25 en 14:25 ook geschrapt zijn. Ook nooit mail gehad van DB in de dagen voor mijn reis van mijn mogelijkheden...

Triestig, geen reclame voor duurzaam reizen!
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door kika »

ovspotter_be schreef: 12 aug 2022, 14:12 Van 9 aug
Van België richting Duitsland:
  • ICE 15 (Brussel-Zuid 10:25 - Köln Hbf 12:15 - Frankfurt Hbf 13:31): wordt elke dag afgeschaft.
Van Duitsland richting België:
Bedankt voor de info, nu staat het pas in de planeet, ticketje had ik al, geen bericht van DB gekregen. Wat zou jij doen? Ik zit met kleine kinderen, Welkenraedt zou kunnen, maar een omboeking naar een eerdere Thalys of ice zou me veel beter uitkomen. Ticket via DB gekocht; ICE 15+ICE 29 (moet slechts tot Nürnberg voor regionale treinen.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Hagelander »

Het lijkt er vooral op dat België geen (top)prioriteit is voor DB en dat ze deze verbinding liever dood laat bloeien dan constructief naar een waardige oplossing zoeken... Als ik me niet vergis is DB toch ook uit Thalys gestapt (langere tijd geleden). Op YouTube heb ik gisteren gekeken naar NOS op 3 over internationale treinverbindingen en daar ging het over de verbinding van Amsterdam met Berlijn. Dat was ook niet meteen een topper. Besluit daar was: de vervoersmaatschappijen concentreren zich op binnenlands vervoer en grensoverschrijdend verkeer is bijkomstig.
svparijs
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 aug 2022, 20:20

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door svparijs »

kika schreef: 13 aug 2022, 23:50
ovspotter_be schreef: 12 aug 2022, 14:12 Van 9 aug
Van België richting Duitsland:
  • ICE 15 (Brussel-Zuid 10:25 - Köln Hbf 12:15 - Frankfurt Hbf 13:31): wordt elke dag afgeschaft.
Van Duitsland richting België:
Bedankt voor de info, nu staat het pas in de planeet, ticketje had ik al, geen bericht van DB gekregen. Wat zou jij doen? Ik zit met kleine kinderen, Welkenraedt zou kunnen, maar een omboeking naar een eerdere Thalys of ice zou me veel beter uitkomen. Ticket via DB gekocht; ICE 15+ICE 29 (moet slechts tot Nürnberg voor regionale treinen.
DB heeft geen structurele oplossingen, behalve de boodschap dat je andere treinen op je traject mag nemen, zolang je maar van de Thalys af blijft in Brussel.
Nu nog omboeken is wellicht te duur in vergelijking met eerder betaalde prijs, tenzij dat in je voorwaarden zit natuurlijk. Het is wellicht een noodzakelijk kwaad, want ik heb gisteren op mijn vervolgtraject de ervaring gemaakt dat ik zonder zitplaatsreservering toch een tweetal uur mocht rechtstaan en dat is niet zo ideaal met kinderen (kon trouwens reservering nooit gedaan hebben, want zou oorspronkelijk andere trein genomen hebben), lijkt me.
Ook binnenlands lijkt het me soms chaotisch bij DB momenteel.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

Hagelander schreef: 14 aug 2022, 06:34 Op YouTube heb ik gisteren gekeken naar NOS op 3 over internationale treinverbindingen en daar ging het over de verbinding van Amsterdam met Berlijn. Dat was ook niet meteen een topper. Besluit daar was: de vervoersmaatschappijen concentreren zich op binnenlands vervoer en grensoverschrijdend verkeer is bijkomstig.
Exact hetzelfde besluit maakte "Wendover Productions" een paar weken geleden ook in deze video over de opkomst van budget-spoorwegmaatschappijen.
Het besluit daar is ook dat spoorwegmaatschappijen zich beter moeten gaan inzetten voor een internationaal Europees netwerk in plaats van te gaan concurreren op winstgevende en populaire routes zoals bv. Barcelona - Madrid.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 14 aug 2022, 11:00 Het besluit daar is ook dat spoorwegmaatschappijen zich beter moeten gaan inzetten voor een internationaal Europees netwerk in plaats van te gaan concurreren op winstgevende en populaire routes zoals bv. Barcelona - Madrid.
Daar kan ik alleen maar akkoord mee zijn.
Maar dan moeten de overheden wel mee willen, zowel nationaal als Europees. Want zonder aangepaste financiering gaat er niet veel gebeuren.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

svparijs schreef: 13 aug 2022, 14:07 Triestig, geen reclame voor duurzaam reizen!
Ik promoot ICE Brussel-Frankfurt alvast niet meer, het is compleet onbetrouwbaar en chaotisch en er is geen zicht op beterschap, zelfs niet binnen enkele maanden.

Woensdag zowat de hele dag bezig geweest met het opvolgen van reizigers tussen Salzburg en Brussel.

Toen ik dit enkele maanden geleden boekte was het een eenvoudige reis per IC naar Frankfurt en aansluitend een ICE naar Brussel.

In de realiteit werd het IC tot Heidelberg, S-trein naar Mannheim (na 2 afgeschafte mogelijkheden), een ICE van Mannheim naar Köln waar ze uiteindelijk niet op mochten wegens "überfüllt", dan maar IC door de RIjnvallei naar Köln, en tenslotte nog 2 treinen in sardientjes-modus : RE naar Aachen en ICE naar Brussel.

Totale vertraging 3h.
Maar tegenwoordig ben ik al blij als mensen onderweg niet op hotel moeten.
Laatst gewijzigd door Portbou op 14 aug 2022, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

En ik dacht qua Duitsland nog min of meer veilig te zijn als men het gewoon per Nightjet doorkruist.

Helaas beginnen die ook rare kuren te vertonen : ze vielen de voorbije dagen al tweemaal stil op de Betuwelijn en lopen dan reuzenvertragingen op.
Laatst gewijzigd door Portbou op 14 aug 2022, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

Portbou schreef: 14 aug 2022, 13:49 En ik dacht qua Duitsland nog min of meer veilig te zijn als je dat land gewoon per Nightjet doorkruist.
Helaas beginnen die ook rare kuren te vertonen : vielen de voorbije dagen al tweemaal stil op de Betuwelijn en lopen dan reuzenvertragingen op.
Tja, vannacht heeft de NightJet ook een reuzevertraging opgelopen.
NJ491+NJ40421: Amsterdam/Hamburg <> Wien: verwachte aankomst te Wien Hbf vandaag om 15:13.
NJ421+NJ40491: Amsterdam/Hamburg <> Innsbruck: verwachte aankomst te Innsbruck Hbf vandaag om 14:20.

Het lijkt erop dat het deel uit Amsterdam de vertraging heeft veroorzaakt aangezien het deel uit Hamburg al sinds 02:53 vannacht in Nürnberg Hbf stond, en er pas is vertrokken rond 10:00.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

Dat klopt, NJ421 viel gisteren stil bij het oprijden van de Betuweroute (i.v.m. werkzaamheden bij Ede-Wageningen wordt deze trein omgeleid). Er was sprake van een storing aan de locomotief, het omschakelen naar 25 kV lukte niet en ook na resets had deze er nog altijd geen zin in.

Omdat de loc zonder hoogspanning op de Betuweroute stond en het buiten nog altijd behoorlijk warm was, zijn alle reizigers uit de trein gehaald en met een ICE naar Arnhem gebracht. Intussen is er een andere locomotief gekomen om de taak over te nemen en de trein alsnog te laten rijden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

svparijs schreef: 14 aug 2022, 08:27 Nu nog omboeken is wellicht te duur in vergelijking met eerder betaalde prijs, tenzij dat in je voorwaarden zit natuurlijk. Het is wellicht een noodzakelijk kwaad, want ik heb gisteren op mijn vervolgtraject de ervaring gemaakt dat ik zonder zitplaatsreservering toch een tweetal uur mocht rechtstaan en dat is niet zo ideaal met kinderen (kon trouwens reservering nooit gedaan hebben, want zou oorspronkelijk andere trein genomen hebben), lijkt me.
Je moet nooit zelf omboeken want dat kost inderdaad geld. De treinbinding vervalt automatisch als de dienstregeling wijzigt na boeken.
Hoogstens kun je een nieuwe reservering maken en het geld van de oude terugvragen wegens trein reed niet.

Groetjes,
Rian
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

AlexNL schreef: 14 aug 2022, 15:35 Dat klopt, NJ421 viel gisteren stil bij het oprijden van de Betuweroute (i.v.m. werkzaamheden bij Ede-Wageningen wordt deze trein omgeleid). Er was sprake van een storing aan de locomotief, het omschakelen naar 25 kV lukte niet en ook na resets had deze er nog altijd geen zin in.
Zonder omleiding was die trein dan ook stil komen staan, want tussen Zevenaar en de grens is het tegenwoordig ook 25 kV.
Of zou je dat kunnen overbruggen met uitbollen?

En zou de 15 kV het dan ook nog doen of zijn dat echt verschillende systemen. Ik zou denken dat je voor wisselspanning één omvormer hebt die gelijkspanning maakt en of die nu 15 kV of 25 kV of 16,7 Hz of 50 Hz krijgt maakt weinig verschil.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door pmuy »

Ik plande gisteren nog eens, tegen beter weten in, de ICE 10 te nemen van Frankfurt naar Brussel. Zoals gevreesd werd deze trein geannuleerd, en hierop wat anticiperend kon ik mijn vertraging nog beperken tot anderhalf uur. In Köln Hbf dacht ik via de aankondigingen iets opgevangen te hebben van bussen naar Luik, maar wegens de drukte in dit station weet ik niet of ik dit goed verstaan had. Heeft iemand weet van DB die bussen inzet ter vervanging van ICE's? Zelf reisde ik met de RE9 naar Aachen en van daaruit met de gekende L-trein naar Welkenraedt. In Welkenraedt was men duidelijk wel voorzien op deze situatie aangezien een NMBS-personeelslid op het perron klaar stond reizigers te informeren en spreiden over het perron.

Nog iets: een terugbetaling krijgen voor zitplaatsreserveringen kan bij DB blijkbaar enkel per post...
En ook: op de heenreis via Frankrijk gereisd naar Zwitserland, maar ook daar ging niet alles zoals gepland. Benieuwd of ik via TER Grand Est vlot mijn hotelovernachting in Basel terugbetaald krijg.
Plaats reactie