Ice verbinding Brussel Duitsland

rdv
Berichten: 1055
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef: 30 jul 2022, 12:22
rdv schreef: 30 jul 2022, 11:39
Steven schreef: 27 jul 2022, 22:06 Heb vandaag vernomen dat 8 van de 16 stellen die in België en Nederland kunnen rijden in de werkplaats staan met onder meer storingen ongekende oorsprong waar men DB momenteel niet echt raad weet. Dus de helft van het wagenpark ligt er uit. Dan heb je de helft over die heel hard mag werken en bij de kleinste problemen al voor grote gevolgen zorgt.
Zoveel ongekende storingen aan materieel dat al 25 jaar rijdt, dat doet toch denken aan een of andere update die problemen veroorzaakt?
De storingen zijn niet nieuw. In de zomer (en winter) waren er altijd al meer. Deze zomer is er nog meer uitval omdat er te weinig personeel is in de onderhoudswerkplaatsen.
Daarnaast begint de ouderdom mee te spelen, zeker onder gelijkstroom.

Groetjes,
Rian
Klopt, maar blijkbaar weet men nu niet wat er scheelt, men spreekt over "storingen ongekende oorsprong"?
rvdborgt
Berichten: 3913
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 30 jul 2022, 17:02
rvdborgt schreef: 30 jul 2022, 12:22
rdv schreef: 30 jul 2022, 11:39 Zoveel ongekende storingen aan materieel dat al 25 jaar rijdt, dat doet toch denken aan een of andere update die problemen veroorzaakt?
De storingen zijn niet nieuw. In de zomer (en winter) waren er altijd al meer. Deze zomer is er nog meer uitval omdat er te weinig personeel is in de onderhoudswerkplaatsen.
Daarnaast begint de ouderdom mee te spelen, zeker onder gelijkstroom.
Klopt, maar blijkbaar weet men nu niet wat er scheelt, men spreekt over "storingen ongekende oorsprong"?
Ik ben benieuwd van wie dat eigenlijk komt. Zegt DB zelf dat ze de oorzaak niet kunnen vinden?

Groetjes,
Rian
railtravelmanager
Berichten: 218
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

opnieuw meerdere ICE treinen afgeschaft tot 26 augustus, hopelijk bieden ze terug alle treinen aan vanaf september 2022 :o

Tot 26/08: gewijzigde dienst voor de ICE Brussel-Keulen-Frankfurt
Tot en met 26 augustus moet Deutsche Bahn de treinfrequentie op het traject Brussel-Keulen-Frankfurt verlagen.
Deze inperking van het vervoersplan heeft gevolgen voor de onderstaande treinen.
Van 13 juli t.e.m. 8 augustus
Van België naar Duitsland:
• ICE 13 (Brussel-Zuid 8:23 - Köln Hbf 10:15 - Frankfurt Hbf 11:31): wordt elke dag beperkt tot Köln Hbf - het traject tussen Köln Hbf en Frankfurt am Main Hbf wordt niet bediend
• ICE 317 (Brussel-Zuid 16:22 - Köln Hbf 18:15 - Frankfurt Hbf 19:31): van maandag tot zaterdag beperkt tot Köln Hbf - het gedeelte tussen Köln Hbf en Frankfurt am Main Hbf wordt niet bediend
• ICE 19 (Brussel-Zuid 18:25 - Köln Hbf 20:15 - Frankfurt Hbf 21:31): volledig geannuleerd op zondag
Van Duitsland naar België:
• ICE 16 (Frankfurt Hbf 10:16 - Köln Hbf 11:43 - Brussel-Zuid 13:35) vertrekt dagelijks vanuit Köln Hbf - het gedeelte tussen Frankfurt am Main Hbf en Köln Hbf wordt niet bediend
• ICE 10 (Frankfurt Hbf 18:26 - Köln Hbf 19:40 - Brussel-Zuid 21:35): zal van maandag tot zaterdag vertrekken vanuit Köln Hbf - het gedeelte tussen Frankfurt am Main Hbf en Köln Hbf wordt geannuleerd
• ICE 10 (Frankfurt Hbf 18:26 - Köln Hbf 19:40 - Brussel-Zuid 21:35): volledig geannuleerd op zondag
Van 9 augustus t.e.m. 26 augustus:
Van België naar Duitsland:
• ICE 15 (Brussel-Zuid 10:25 - Köln Hbf 12:15 - Frankfurt Hbf 13:31): wordt elke dag afgeschaft
• ICE 317 (Brussel-Zuid 16:25 - Köln Hbf 18:15 - Frankfurt Hbf 19:31): wordt elke dag afgeschaft
• ICE 19 (Brussel-Zuid 18:25 - Köln Hbf 20:15 - Frankfurt Hbf 21:31): wordt op zondag beperkt tot Köln Hbf i.p.v. Frankfurt
Van Duitsland naar België:
• ICE 14 (Frankfurt Hbf 14:26 - Köln Hbf 15:40 - Brussel-Zuid 17:35): wordt elke dag afgeschaft
• ICE 18 (Frankfurt Hbf 6:26 - Köln Hbf 7:40 - Brussel-Zuid 9:28): wordt elke dag afgeschaft
• ICE 318 (Frankfurt Hbf 8:16 - Köln Hbf 9:40 - Brussel-Zuid 11:28): vertrekt op zondag vanuit Köln Hbf i.p.v. Frankfurt
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 11587
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

railtravelmanager schreef: 05 aug 2022, 12:44 opnieuw meerdere ICE treinen afgeschaft tot 26 augustus, hopelijk bieden ze terug alle treinen aan vanaf september 2022 :o
Ik hoop net niet dat ze terug alle treinen gaan aanbieden. Als er te weinig stellen zijn (en dat is eigenlijk al 5 jaar het geval) moeten ze niet doen alsof ze een 2-uursdienst aankunnen en op het laatste moment de helft afschaffen. Gewoon minder treinen inplannen en die dan daadwerkelijk rijden is voor iedereen beter.
railtravelmanager
Berichten: 218
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

dat de DB techniekers nu eindelijk de BR 406 reeks herstellen en het probleem vinden :D vanaf december 2022 zouden de eerste BR 408 gaan rijden op Brussel maar volledige levering zou nog tot 2024 of langer kunnen duren, de BR 406 stellen zouden dan naar binnenlandse HST diensten verhuizen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 21661
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Nu in december al de 408? Sinds wanneer is die homologatie dan in orde?
railtravelmanager
Berichten: 218
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

Bron spoorwegen 2022 boek door Richard Latten maar wellicht zit er vertraging op de homologatie en levering van deze stellen. Blijkbaar zou db de br408 eerst in binnenland willen inzetten, België en Nederland zijn niet belangrijk precies, Parijs heeft de br 407 en Brussel en Amsterdam moeten het maar doen met de br 406 .... met alle technische problemen gevolge schakeling tussen stroomsystemen
HLE18
Berichten: 333
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door HLE18 »

En zal een nieuwe ICE de problemen oplossen?
railtravelmanager
Berichten: 218
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

HLE18 schreef: 06 aug 2022, 09:26 En zal een nieuwe ICE de problemen oplossen?
Als Siemens leert uit het verleden zouden gekende problemen niet mogen terugkomen, duimen maar voor een betrouwbare hst verbinding met Duitsland.

1 ding begrijp ik niet goed de oude klassiekjes kunnen naar Aachen, waarom kan IC naar Eupen niet naar Aachen rijden ? Hle 18 trekt toch ook de Nighjet of laat DB gewoonweg M6 en M7 niet toe op het grensbaanvak tussen Hergenrath en Aachen Hbf ?

Erwin
wbrm
Berichten: 359
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door wbrm »

HLE18 schreef: 06 aug 2022, 09:26 En zal een nieuwe ICE de problemen oplossen?
Doet de Velaro D het niet goed op Frankrijk - Duitsland dan? Alleszins beter dan BR406 op Amsterdam/Brussel - Duitsland.
maarten
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

railtravelmanager schreef: 06 aug 2022, 12:01
1 ding begrijp ik niet goed de oude klassiekjes kunnen naar Aachen, waarom kan IC naar Eupen niet naar Aachen rijden ? Hle 18 trekt toch ook de Nighjet of laat DB gewoonweg M6 en M7 niet toe op het grensbaanvak tussen Hergenrath en Aachen Hbf ?
Ja, de IC naar Eupen kan vast naar Aachen rijden maar die past niet aan het perron van Hergenrath en dan verliest Eupen hun IC-verbinding met de rest van het land.

De mogelijkheid van het doortrekken van een van de IC's (Welkenraedt of Eupen) is al vaker genoemd. Technisch zal daar weinig beperking in zijn. Hergenrath is een probleem en het zal uiteraard een operationeel probleem zijn.
260689
Berichten: 2669
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

maarten schreef: 06 aug 2022, 13:44
railtravelmanager schreef: 06 aug 2022, 12:01
1 ding begrijp ik niet goed de oude klassiekjes kunnen naar Aachen, waarom kan IC naar Eupen niet naar Aachen rijden ? Hle 18 trekt toch ook de Nighjet of laat DB gewoonweg M6 en M7 niet toe op het grensbaanvak tussen Hergenrath en Aachen Hbf ?
Ja, de IC naar Eupen kan vast naar Aachen rijden maar die past niet aan het perron van Hergenrath en dan verliest Eupen hun IC-verbinding met de rest van het land.

De mogelijkheid van het doortrekken van een van de IC's (Welkenraedt of Eupen) is al vaker genoemd. Technisch zal daar weinig beperking in zijn. Hergenrath is een probleem en het zal uiteraard een operationeel probleem zijn.
Er zijn tal van perronbeperkingen in België. Als m'n zegt dat de mensen in de 1e 4 rijtuigen moeten zitten voor dat station, is dagelijkse kost. Zo had je Diepenbeek waar je met 10M6en maar in de 1e 4 mocht uitstappen. Dat is zeker geen probleem.
svparijs
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 aug 2022, 20:20

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door svparijs »

railtravelmanager schreef: 05 aug 2022, 12:44 opnieuw meerdere ICE treinen afgeschaft tot 26 augustus, hopelijk bieden ze terug alle treinen aan vanaf september 2022 :o

Tot 26/08: gewijzigde dienst voor de ICE Brussel-Keulen-Frankfurt
Tot en met 26 augustus moet Deutsche Bahn de treinfrequentie op het traject Brussel-Keulen-Frankfurt verlagen.
Deze inperking van het vervoersplan heeft gevolgen voor de onderstaande treinen.
Van 13 juli t.e.m. 8 augustus
Van België naar Duitsland:
• ICE 13 (Brussel-Zuid 8:23 - Köln Hbf 10:15 - Frankfurt Hbf 11:31): wordt elke dag beperkt tot Köln Hbf - het traject tussen Köln Hbf en Frankfurt am Main Hbf wordt niet bediend
• ICE 317 (Brussel-Zuid 16:22 - Köln Hbf 18:15 - Frankfurt Hbf 19:31): van maandag tot zaterdag beperkt tot Köln Hbf - het gedeelte tussen Köln Hbf en Frankfurt am Main Hbf wordt niet bediend
• ICE 19 (Brussel-Zuid 18:25 - Köln Hbf 20:15 - Frankfurt Hbf 21:31): volledig geannuleerd op zondag
Van Duitsland naar België:
• ICE 16 (Frankfurt Hbf 10:16 - Köln Hbf 11:43 - Brussel-Zuid 13:35) vertrekt dagelijks vanuit Köln Hbf - het gedeelte tussen Frankfurt am Main Hbf en Köln Hbf wordt niet bediend
• ICE 10 (Frankfurt Hbf 18:26 - Köln Hbf 19:40 - Brussel-Zuid 21:35): zal van maandag tot zaterdag vertrekken vanuit Köln Hbf - het gedeelte tussen Frankfurt am Main Hbf en Köln Hbf wordt geannuleerd
• ICE 10 (Frankfurt Hbf 18:26 - Köln Hbf 19:40 - Brussel-Zuid 21:35): volledig geannuleerd op zondag
Van 9 augustus t.e.m. 26 augustus:
Van België naar Duitsland:
• ICE 15 (Brussel-Zuid 10:25 - Köln Hbf 12:15 - Frankfurt Hbf 13:31): wordt elke dag afgeschaft
• ICE 317 (Brussel-Zuid 16:25 - Köln Hbf 18:15 - Frankfurt Hbf 19:31): wordt elke dag afgeschaft
• ICE 19 (Brussel-Zuid 18:25 - Köln Hbf 20:15 - Frankfurt Hbf 21:31): wordt op zondag beperkt tot Köln Hbf i.p.v. Frankfurt
Van Duitsland naar België:
• ICE 14 (Frankfurt Hbf 14:26 - Köln Hbf 15:40 - Brussel-Zuid 17:35): wordt elke dag afgeschaft
• ICE 18 (Frankfurt Hbf 6:26 - Köln Hbf 7:40 - Brussel-Zuid 9:28): wordt elke dag afgeschaft
• ICE 318 (Frankfurt Hbf 8:16 - Köln Hbf 9:40 - Brussel-Zuid 11:28): vertrekt op zondag vanuit Köln Hbf i.p.v. Frankfurt
Hoe lang is dit al bekend? Ik heb half jaar geleden treinrit Brussel-Berlijn via Keulen geboekt voor 13/8 via DB met hierbij de blijkbaar afgelaste ICE 15. Nooit mail gehad van hen over de afgelasting en hier maar per toeval op gekomen. Website DB vermeldt deze trein zelfs nog als volgeboekt en zeer druk.
Voel me beetje bedrogen, de prijzen van de alternatieven zijn nu significant hoger.
Wat zijn mijn rechten in deze? Vermoed dat ik best zelf alternatief boek en voor stuk Brussel-Keulen terugbetaling vraag en geen recht heb op omboeking van het hele traject (al probeer ik dat wel nog)...
groentje
Berichten: 6808
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

Je ticket is gewoon geldig op de eerstvolgende alternatieve reisroute, en de opgelopen vertraging telt voor vergoeding bij vertraging. Indien je een vroege afspraak hebt, en dus niet te laat wil aankomen, ga ik ervan uit dat je ook een trein eerder mag nemen zonder dat je daarvoor zal worden op aangesproken. Het lijkt me wel een goed idee om voor die alternatieve trein een losse reservering te kopen, zeker als die rit ook druk dreigt te zijn. En zeker bij vroeger vertrekken lijkt het geen slecht idee om ergens een bewijs te hebben dat je voorziene trein is afgeschaft.
rvdborgt
Berichten: 3913
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 06 aug 2022, 20:38 En zeker bij vroeger vertrekken lijkt het geen slecht idee om ergens een bewijs te hebben dat je voorziene trein is afgeschaft.
DB zal zeer waarschijnlijk een mail sturen als je daar geboekt hebt.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie