Fyra

AlexNL
Berichten: 2192
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Peter Eijkman schreef:Een aantal discussiepunten:

1. Getrokken treinen zijn helemaal zo gek nog niet. De Benelux reed met B.locs en NL rijtuigen, op de HSL zou dat andersom kunnen.
De verdeling locs-rijtuigen is gebaseerd op de verdeling kilometers in België en Nederland. De oude Beneluxtrein legde meer kilometers af in Nederland, dus was het aandeel van NS (de rijtuigen) in hoeveelheid en kosten ook groter dan dat van de Belgen (locomotieven). Ik denk niet dat NMBS bereid is om daarvan af te wijken.
2. TRAXX locc'n zijn "modulair"opgebouwd, en kunnen dus- NA levering op spoedeisende gronden-waarschijnlijk relatief eenvoudig worden "opgevoerd" naar V200.
Dat betwijfel ik, voor zover ik weet heeft Bombardier nog nooit een 200 km/h-Traxx geleverd. De Spaanse hogesnelheidstreinen waar Bombardier locomotieven voor heeft geleverd zijn van een heel ander kaliber. Traxx voor 200 km/h komt neer op nieuwe beproevingsritten, de vraag is of de BR186 in zijn huidige vorm ooit succesvol om te bouwen is naar 200 km/h.
3. De HSL Amsterdam -Brussel is te kort met te veel stops om maximaal te profiteren van echt hogesnelheids mat: immers 10 minuten op 2 uur tijdswinst is niet veel..( verschil V160 en V250-zie boven) Ook Thalys komt ten Noorden van Brussel niet op volle snelheid!
10 minuten winst op 2 uur is toch 12,5%. Absoluut is het niet veel, relatief wel.

Tussen Antwerpen en Rotterdam rijdt Thalys overigens 'gewoon' z'n volle snelheid: 300 km/h. Met uitschieters naar 305. ;)
4. Misschien zijn de Vogelbekdieren WEL veilig te maken voor V140 of V160, en daarmee inzetbaar als een binnenlandse FYRA of IC in Nederland (is daar wel eens naar gekeken?)
Uit de resultaten van de onderzoeken die zijn uitgevoerd door en voor NS en NMBS bleek dat het herstellen van de V250 vele jaren zou duren, dat de treinen een hogere slijtage kennen dan verwacht, dat de verwachte levensduur drastisch naar beneden moet worden bijgesteld, en dat onderhoud duurder is door de bouwwijze ("alle treinen zijn anders"). Ook zou AnsaldoBreda zich tot het uiterste moeten inspannen om die treinen te repareren, en dan zou het alsnog 2 jaar duren.

De V250 degraderen tot gewone intercity verandert niets aan al deze constateringen. Wel krijg je daarmee een veel te dure intercitytrein, een VIRM van 4 bakken kostte in 2010 € 8,66 miljoen euro. Een V250 kost € 20 miljoen per stuk, die degraderen tot IC met IC-snelheden zal de prijs niet doen dalen.
Roept U maar!!
Gedaan ;)
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Fyra.

Bericht door msts.be »

AlexNL schreef: Traxx voor 200 km/h komt neer op nieuwe beproevingsritten, de vraag is of de BR186 in zijn huidige vorm ooit succesvol om te bouwen is naar 200 km/h.
Bombardier heeft wel een Traxx UK voor 200 km/u op de tekentafel liggen als vervanging van de Class 87 en Class 90. Is wel maar een project, hangt af of de volgende concessiehouder verder wil gaan met klassieke locs+rijtuigen of voor motorstellen kiest.

http://www.railwaygazette.com/news/port ... hises.html
http://www.therailengineer.com/2013/01/ ... en-online/

Waarschijnlijk zal deze loc wel gebaseerd zijn op de TRAXX3. De nieuwe locs voor de DB zouden dat ook zijn, en van de BR147 was toch sprake dat die konden opgevoerd worden naar 190 ?
DB Persmededeling schreef:Die Lokomotive ist für eine Höchstgeschwindigkeit von 160 Stundenkilometer ausgelegt. Die Geschwindigkeit kann optional auf 189 Stundenkilometer erhöht werden.
http://www.deutschebahn.com/de/hidden_r ... 30502.html
Peter Eijkman

Re: Fyra.

Bericht door Peter Eijkman »

Kijk, zulke discussies werken zeer verhelderend! Dank aan allen en speciaal ALEX NL.. :wink: Heb ik hier een nieuwe: Eerder in dit sub forum is de suggestie gedaan HST mat van de RENFE te huren of over te nemen, aangezien zij door de recessie er geen werk voor hadden... Is dit een mogelijkheid of ook weer een "luchtkasteel"??
AlexNL
Berichten: 2192
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Graag gedaan. ;)

Materieel overnemen van de Spanjaarden is misschien een mogelijkheid, maar is momenteel niet concreet te maken. Er is namelijk niet bekend hoeveel materieel er precies ongebruikt staat in Spanje en wat de plannen van Renfe zijn met het materieel (er is onlangs een nieuwe LAV opgeleverd en er zijn er nog een aantal in aanbouw).

Ook is niet bekend over wat voor materieel het specifiek gaat (aan een mono-courante Velaro E heb je bijvoorbeeld niets), en of Renfe bereid is om eventueel stellen van de hand te doen is ook niet bekend. Als er al voldoende geschikt Spaans materieel beschikbaar is, zal dit alsnog moeten worden aangepast aan de Nederlandse en Belgische eisen voor het rijden op de hogesnelheidslijnen (HSL-Zuid, HSL 4 en potentieel ook de Hanzelijn), denk aan ATB, ERTMS en Memor.
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

AlexNL schreef:Graag gedaan. ;)

Materieel overnemen van de Spanjaarden is misschien een mogelijkheid, maar is momenteel niet concreet te maken. Er is namelijk niet bekend hoeveel materieel er precies ongebruikt staat in Spanje en wat de plannen van Renfe zijn met het materieel (er is onlangs een nieuwe LAV opgeleverd en er zijn er nog een aantal in aanbouw).

Ook is niet bekend over wat voor materieel het specifiek gaat (aan een mono-courante Velaro E heb je bijvoorbeeld niets), en of Renfe bereid is om eventueel stellen van de hand te doen is ook niet bekend. Als er al voldoende geschikt Spaans materieel beschikbaar is, zal dit alsnog moeten worden aangepast aan de Nederlandse en Belgische eisen voor het rijden op de hogesnelheidslijnen (HSL-Zuid, HSL 4 en potentieel ook de Hanzelijn), denk aan ATB, ERTMS en Memor.
onwaarschijnlijk dat er nog AVE-S100 tussen zit..
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=7&t=11094
Peter Eijkman

Re: Fyra.

Bericht door Peter Eijkman »

Ook al weer duidelijk! Zo worden de opties dus wel héél beperkt voor NS en , laten we niet vergeten- NMBS voor een oplossing op korte termijn. De zet om TRAXXEN te bestellen voor 160 is dus eigenlijk de enig reële (tijdelijke) oplossing. Siemens locc'n voor V200 kan ook niet, gezien de noodzakelijke toelatingsprocedure- kost weer teveel tijd. Misschien kunnen ze in China wat voor ons betekenen qua HST??? :lol: Zou wat zijn....( niet al te serieus bedoeld)
carlos

Oppositie verbaasd over bestelling Traxx locomotieven voor H

Bericht door carlos »

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... hsl-145415




Oppositie verbaasd over bestelling Traxx locomotieven voor HSL



dinsdag 2 juli 2013


De oppositie in de Tweede Kamer heeft dinsdag met verbazing gereageerd op het voornemen van NS om nieuwe locomotieven te gaan bestellen bij treinbouwer Bombardier. Partijen als CDA, D66, ChristenUnie en GroenLinks maken zich vooral zorgen omdat de zogeheten Traxx-locomotieven maar 160 kilometer per uur kunnen rijden.

"We gaan toch ook niet een snelweg bouwen waar je 130 mag rijden om dan vervolgens alleen brommers toe te laten'', zei CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. Ook Stientje van Veldhoven van D66 vroeg zich af of NS geen spijt gaat krijgen van deze aanschaf.

Tijdelijk alternatief
NS wil de Traxx-locomotieven aanschaffen om het gat op te vullen nu hogesnelheidstrein Fyra is uitgevallen. De treinen zijn niet ter vervanging van de Fyra V250, maar zijn wel nodig om de ontstane problemen op te lossen, zegt het bedrijf. NS heeft nog niet aangegeven hoeveel Traxx-locomotieven het wil gaan kopen.

200 kilometer per uur
GroenLinks vroeg zich nog af of de treinen nog wel zo te verbouwen zijn dat ze uiteindelijk 200 kilometer per uur kunnen gaan rijden. "Er ligt een Kameruitspraak dat er zo snel mogelijk 200 kilometer per uur gereden moet worden waar het kan, daar moet NS rekening mee houden bij de aanschaf van nieuw materieel", voegde Carla Dik-Faber van de ChristenUnie toe.

Mansveld
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) stelt dat ze NS gaat vragen een visie op te stellen over de toekomst van het materieel. Ze wijst er verder op dat NS eerder aankondigde nieuwe treinen te willen gaan kopen. In die plannen werd echter vooral gesproken over nieuwe hogesnelheidstreinen voor de lange termijn (vanaf 2020) en nieuw intercity-materieel (vanaf 2022). De Traxx-locomotieven zullen ingezet worden zolang dat nieuwe materieel er nog niet is.

1 oktober
Volgens Mansveld is het aan NS om besluiten over het materieel te nemen. Ze zou het zeer onverstandig vinden om als staatssecretaris invloed uit te oefenen op welke treinen er gekocht moeten worden. Daarmee is niet gezegd of de Traxx locomotieven volgens de staatssecretaris voldoen. Dat oordeel velt de staatssecretaris pas 1 oktober. Dan moet NS een definitief plan indienen ter vervanging van de Fyra. Mansveld zal dan een oordeel vellen of die aanpak voldoende is.

(c) ANP

carlos

'NS heeft nooit gevraagd om winterharde treinen'

Bericht door carlos »

zou het kunnen dat dit ook zo is voor de V250???

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Eco ... inen.dhtml

'NS heeft nooit gevraagd om winterharde treinen'

Van onze verslaggever Robert Buzink − 23/12/10, 10:42

AMSTERDAM - De oude NS-treinen zijn weer van stal gehaald. Want de 95 spiksplinternieuwe sprinters blijken niet tegen sneeuw te kunnen. Zeer jammer, zegt de NS. Dan had je daar maar om moeten vragen, staat in een rapport aan de Tweede Kamer. .

De NS heeft aan treinenleverancier Bombardier niet expliciet om treinen gevraagd die tegen zware sneeuwval kunnen, schrijft onderzoeksbureau Horvat in een rapport aan de Tweede Kamer. Het is opvallend dat 'tot op heden winterhardheid geen onderdeel (meer) was van constructierichtlijnen'.

Verkeerde treinen
De Kamer had gevraagd om het onderzoek na het drama van vorige winter. Toen reden er dagenlang nauwelijks treinen vanwege materieel dat niet tegen de winterse omstandigheden kon. Nu lijkt het erop dat de Spoorwegen verkeerde treinen hebben gekocht.

De NS zou wel gevraagd hebben naar treinen die het doen vanaf 20 graden onder nul. Dat het bij die temperaturen ook kan sneeuwen, lijkt logisch.

Vertrouwelijk
De treinenbouwer wil er niet veel over kwijt. 'We hebben treinen geleverd die kunnen rijden onder omstandigheden die in Nederland heersen', zegt een woordvoerder van Bombardier. Of daar ook sneeuw bijhoort, dat is deel van de 'vertrouwelijke afspraken' tussen het bedrijf en de NS.

Hoe dan ook, de winter blijkt weerbarstiger. Feit is dat de treinen geleverd zijn en niet tegen sneeuw kunnen. Driekwart van de 95 nieuwe treinen staat stil. 'Daarom zijn er 35 Duitse experts vanuit Aken naar Nederland gestuurd', zegt de woordvoerder. Zij gaan kijken of ze de treinen weer aan de praat kunnen krijgen
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... men-145403




NS-dochter wil Fyra V250 zonder gebreken afnemen


zaterdag 29 juni 2013







De Nederlandse Spoorwegen willen de Fyra V250 van AnsaldoBreda niet meer gebruiken. Maar het contract is door dochter NS Financial Services Company (NSFSC) niet opgezegd. NSFSC wil de treinen best nog afnemen, mits de Fyra geen gebreken meer heeft. Dat zei advocaat Marc Ynzonides vrijdag tijdens een kort geding van AnsaldoBreda tegen NS, zo meldt De Telegraaf en kranten van de Persgroep.

AnsaldoBreda eist naleving van het contract en afname van de 19 Fyra-treinstellen, waarvan NSFSC namens NS 16 treinen heeft gekocht. Maar volgens de NS-dochter komt die eis veel te vroeg, omdat het contract nog gewoon bestaat. AnsaldoBreda moet de treinen daarom snel gereed maken, stelt Ynzonides. Als de treinen zonder mankementen snel gereed zijn, zullen de treinen door de NS-dochter gewoon worden afgenomen.

De woorden van Ynzonides zorgden in de rechtszaal voor veel verwarring. Immers, NS heeft toch onomwonden aangegeven niet meer met de Fyra V250 door te willen. Hoe zit het precies? De treinen zijn gekocht door NSFSC, een dochter van NS gevestigd in Ierland die de treinen vervolgens leaset aan NS. NS wil de treinen niet meer, maar - naar nu blijkt - houdt NSFSC de mogelijkheid open om de treinen aan een andere vervoerder te verhuren. Dat kan echter alleen als de treinen geen mankementen meer hebben. De leasedochter vraagt zich overigens hardop af of dat moment ooit aanbreekt omdat de treinen dan fors opgelapt moeten worden

Het juridisch gevecht is daarmee begonnen. De zet om het contract formeel nog niet op te zeggen, is waarschijnlijk onderdeel van een strategie. Wellicht kan NS de prijs van de treinen nu afdingen naar een veel lager bedrag. De Denen hebben dat destijds ook gedaan. De Fyra V250 is echter wel speciaal ontwikkeld voor het Nederlandse spoor. Anders dan NS hebben de Belgen - die drie Fyra's hadden besteld - wel het contract opgezegd.



railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

NS besteld TRAXX

Bericht door railtravelmanager »

hallo,

NS besteld bij Bombardier TRAXX locs bij ... wellicht willen zij voort met het huidige vervangconcept tussen Breda & Amsterdam TRAXX loc plus 6 à 7 NS ICR rijtuigen :D


http://www.deredactie.be/permalink/1.1666667

Als de NMBS constructief meedenkt en deze TRAXX ook toelaat in België op L4 en 25 komt er aan alternatief aan 160 km/u over de HSL Zuid tot België :D er zijn toch rijpaden genoeg niet ?

Erwin
Peter Eijkman

Re: Fyra.

Bericht door Peter Eijkman »

carlos schreef:http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... men-145403




NS-dochter wil Fyra V250 zonder gebreken afnemen


zaterdag 29 juni 2013







De Nederlandse Spoorwegen willen de Fyra V250 van AnsaldoBreda niet meer gebruiken. Maar het contract is door dochter NS Financial Services Company (NSFSC) niet opgezegd. NSFSC wil de treinen best nog afnemen, mits de Fyra geen gebreken meer heeft. Dat zei advocaat Marc Ynzonides vrijdag tijdens een kort geding van AnsaldoBreda tegen NS, zo meldt De Telegraaf en kranten van de Persgroep.

AnsaldoBreda eist naleving van het contract en afname van de 19 Fyra-treinstellen, waarvan NSFSC namens NS 16 treinen heeft gekocht. Maar volgens de NS-dochter komt die eis veel te vroeg, omdat het contract nog gewoon bestaat. AnsaldoBreda moet de treinen daarom snel gereed maken, stelt Ynzonides. Als de treinen zonder mankementen snel gereed zijn, zullen de treinen door de NS-dochter gewoon worden afgenomen.

De woorden van Ynzonides zorgden in de rechtszaal voor veel verwarring. Immers, NS heeft toch onomwonden aangegeven niet meer met de Fyra V250 door te willen. Hoe zit het precies? De treinen zijn gekocht door NSFSC, een dochter van NS gevestigd in Ierland die de treinen vervolgens leaset aan NS. NS wil de treinen niet meer, maar - naar nu blijkt - houdt NSFSC de mogelijkheid open om de treinen aan een andere vervoerder te verhuren. Dat kan echter alleen als de treinen geen mankementen meer hebben. De leasedochter vraagt zich overigens hardop af of dat moment ooit aanbreekt omdat de treinen dan fors opgelapt moeten worden

Het juridisch gevecht is daarmee begonnen. De zet om het contract formeel nog niet op te zeggen, is waarschijnlijk onderdeel van een strategie. Wellicht kan NS de prijs van de treinen nu afdingen naar een veel lager bedrag. De Denen hebben dat destijds ook gedaan. De Fyra V250 is echter wel speciaal ontwikkeld voor het Nederlandse spoor. Anders dan NS hebben de Belgen - die drie Fyra's hadden besteld - wel het contract opgezegd.



Tja, de Belgen hebben ook geen Ierse dochtermaatschap die belasting "ontwijkt"... :)
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NS besteld TRAXX

Bericht door bobke »

Er wordt gezegd dat 160km/h te traag is, maar die traxxen kunnen wel 200km/h rijden oor dacht ik. das ma 50 trager dan de fyra, dus ma klein verschil meer (voor die paar min dat je zou verliezen).
AlexNL
Berichten: 2192
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

De rechter in Utrecht heeft alle vorderingen van AB afgewezen. Er hoeft geen inzage te worden gegeven in de rapporten, er komt geen standstill, en er komt geen nieuw onderzoek naar de technische gesteldheid van de treinen.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: NS besteld TRAXX

Bericht door Tijgernoot »

bobke schreef:Er wordt gezegd dat 160km/h te traag is, maar die traxxen kunnen wel 200km/h rijden oor dacht ik. das ma 50 trager dan de fyra, dus ma klein verschil meer (voor die paar min dat je zou verliezen).
Niet de locs die NS wil gaan aanschaffen, die zijn eigenlijk bedoeld voor 140 kilometer per uur, 160 komt er nog net uit en daar blijft het ook echt bij. Wat er precies aan materieelinzet gaat gebeuren is nog niet duidelijk, dat ligt nu op tafel bij de desbetreffende bedrijfsonderdelen. Er gaan namelijk ook al heel lang verhalen rond dat er tweedehands rijtuigen in Europa worden gezocht.
carlos

NMBS krijgt 37 miljoen euro terug van AnsaldoBreda

Bericht door carlos »

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... reda.dhtml
NMBS krijgt 37 miljoen euro terug van AnsaldoBreda

ING moet aan de NMBS 37 miljoen euro aan bankgaranties uitkeren. Dat heeft de rechter in Utrecht bepaald in een kort geding. ING had zich garant gesteld voor twaalf voorschotten die de NMBS aan het Italiaanse AnsaldoBreda had betaald voor de koop en levering van drie Fyra-treinen. De spoorwegmaatschappij verbrak op 3 juni het contract met de Fyra-bouwer.

Midden juni verhinderde AnsaldoBreda de terugbetaling aan de NMBS door ING. Een Italiaanse rechter had die betaling op verzoek van AnsaldoBreda verboden.

Bij het uitkeren van de bankgaranties doet het onderliggende conflict tussen AnsaldoBreda en NMBS niet ter zake. "De voorwaarden in de bankgaranties moeten strikt worden toegepast. Hierop kan een uitzondering worden gemaakt als de NMBS kennelijk bedrieglijk of kennelijk willekeurig om uitbetaling had verzocht, maar dat is volgens de rechter niet gebleken", schrijft de rechtbank van Utrecht in een toelichting.

In een ander vonnis oordeelde dezelfde rechtbank woensdag dat er geen nieuw onderzoek moet komen naar de gebreken aan de Fyra-treinen. Het Italiaanse bedrijf wilde niet alleen dat onafhankelijke deskundigen de deugdelijkheid van de omstreden hogesnelheidstreinen gaan onderzoeken, maar eiste ook inzage in drie technische rapporten. Op basis van die rapporten besloot de NS kort na de NMBS om de Fyra van het spoor te halen. Ook dit verzoek is door de rechter afgewezen.

De advocaten van de Italiaanse treinproducent reageren teleurgesteld op het vonnis. Afhankelijk van de motivering van de uitspraak, die uiterlijk maandag wordt gegeven, zal AnsaldoBreda hoger beroep overwegen.

In een persbericht laat NMBS weten dat dit een belangrijke eerste stap is. "NMBS zal verdere juridische stappen ondernemen om ook compensatie te claimen van AnsaldoBreda voor alle geleden schade."

Plaats reactie