Fyra
Re: Fyra.
Ander nieuws op nrc.nl
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/15/den ... spoorlijn/
Arriva in de run voor de IC Den Haag -Brussel.
Het zal wringen worden op het spoor als NS ook de Benelux wil (NS heeft capaciteit aangevraagd, maar de Holding van Den Haag al 6 maand eerder) laten bollen.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/15/den ... spoorlijn/
Arriva in de run voor de IC Den Haag -Brussel.
Het zal wringen worden op het spoor als NS ook de Benelux wil (NS heeft capaciteit aangevraagd, maar de Holding van Den Haag al 6 maand eerder) laten bollen.
Re: Fyra.
Dat heeft volgens mij weinig zin, de tijdswinst tegenover de huidige situatie met overstap in roosendaal is eerder marginaal. En je mist het (volgens mij) redelijk grote potentieel van Noorderkempen-Breda.dentheo schreef:Sorry, ik dacht dat hij in afwachting ging rijden via Roosendaal naar Breda.....
Re: Fyra.
De route die ik voor ogen had is inderdaad Antwerpen - Noorderkempen - Breda. Met een zestal I11-rijtuigen en een viertal Traxx-locomotieven kom je al een heel eind voor een uurdienst. Het zou zelfs met twee locomotieven kunnen als je de locomotief in het station zelf laat omlopen.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Fyra.
Vanmiddag LIVE te volgen: (vanaf 13 uur procedurevergadering en) vanaf 16 uur de (internationale) hoorzitting in de (NL) Tweede Kamer over de Fyra. Zie de link onderaan.
Hoorzitting/rondetafelgesprek over de Fyra
De problemen met de Fyra staan centraal in een hoorzitting/rondetafelgesprek van de commissie voor Infrastructuur en Milieu op dinsdag 18 juni 2013. De commissie heeft een groot aantal betrokkenen uitgenodigd om hun visie te geven op het besluit om de Italiaanse V-250 treinen niet meer onder de naam Fyra op de verbinding tussen Amsterdam en Brussel te laten rijden.
Deelnemers
Voor de bijeenkomst zijn de topmensen van de NS, de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, Prorail, Infrabel en de Italiaanse treinenbouwer AnsdaldoBreda uitgenodigd. Ook leden van het Belgische parlement zullen aan de gesprekken deelnemen. De bijeenkomst zal van 16.00 tot 19.30 uur duren en is in drie blokken verdeeld.
Blok 1: V250 (16.00 – 16.45 uur)
1. AnsaldoBreda, dhr. Manfellotto (CEO)
2. Belgische Kamer, mw. Lahaye-Battheu (Open VLD)
3. Belgische Kamer, dhr. Van den Bergh (CD&V)
4. Belgische Kamer, dhr. Vandeput (N-VA)
Blok 2: Tijdelijke oplossingen (16.45 – 18.00 uur)
1. NS, dhr. Meerstadt (president-directeur)
2. NMBS, dhr. Descheemaecker (gedelegeerd bestuurder)
3. ProRail, dhr. Thomassen (manager capaciteitsverdeling)
4. Infrabel, dhr. Thiry (verantwoordelijke planning en capaciteitstoewijzing)
5. Belgische Kamer, mw. Lahaye-Battheu (Open VLD)
6. Belgische Kamer, dhr. Van den Bergh (CD&V)
7. Belgische Kamer, dhr. Vandeput (N-VA)
Pauze 18.00 – 18.10 uur
Blok 3: Structurele oplossing (18.10 – 19.30 uur)
1. NS, mw. Van Vroonhoven (directeur)
2. NMBS, dhr. Descheemaecker (gedelegeerd bestuurder)
3. ProRail, dhr. Thomassen (manager capaciteitsverdeling)
4. Infrabel, dhr. Thiry (verantwoordelijke planning en capaciteitstoewijzing)
5. Belgische Kamer, mw. Lahaye-Battheu (Open VLD)
6. Belgische Kamer, dhr. Van den Bergh (CD&V)
7. Belgische Kamer, dhr. Vandeput (N-VA)
Parlementaire enquête
De Tweede Kamer is van plan een parlementaire enquête te houden naar de gang van zaken rond het Fyra-project. Ter voorbereiding houdt de commissie voor I&M eerder dinsdag 18 juni van 13.00 tot 14.00 uur een openbare procedurevergadering.
Beide bijeenkomsten worden gehouden in de Troelstrazaal en zijn live te volgen via deze website.
Doorscrollen naar onderaan waar de Troelstrazaal staat vermeld.
Volgens die link begint de procedurevergadering pas om 13:30 overigens ...
Hoorzitting/rondetafelgesprek over de Fyra
De problemen met de Fyra staan centraal in een hoorzitting/rondetafelgesprek van de commissie voor Infrastructuur en Milieu op dinsdag 18 juni 2013. De commissie heeft een groot aantal betrokkenen uitgenodigd om hun visie te geven op het besluit om de Italiaanse V-250 treinen niet meer onder de naam Fyra op de verbinding tussen Amsterdam en Brussel te laten rijden.
Deelnemers
Voor de bijeenkomst zijn de topmensen van de NS, de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, Prorail, Infrabel en de Italiaanse treinenbouwer AnsdaldoBreda uitgenodigd. Ook leden van het Belgische parlement zullen aan de gesprekken deelnemen. De bijeenkomst zal van 16.00 tot 19.30 uur duren en is in drie blokken verdeeld.
Blok 1: V250 (16.00 – 16.45 uur)
1. AnsaldoBreda, dhr. Manfellotto (CEO)
2. Belgische Kamer, mw. Lahaye-Battheu (Open VLD)
3. Belgische Kamer, dhr. Van den Bergh (CD&V)
4. Belgische Kamer, dhr. Vandeput (N-VA)
Blok 2: Tijdelijke oplossingen (16.45 – 18.00 uur)
1. NS, dhr. Meerstadt (president-directeur)
2. NMBS, dhr. Descheemaecker (gedelegeerd bestuurder)
3. ProRail, dhr. Thomassen (manager capaciteitsverdeling)
4. Infrabel, dhr. Thiry (verantwoordelijke planning en capaciteitstoewijzing)
5. Belgische Kamer, mw. Lahaye-Battheu (Open VLD)
6. Belgische Kamer, dhr. Van den Bergh (CD&V)
7. Belgische Kamer, dhr. Vandeput (N-VA)
Pauze 18.00 – 18.10 uur
Blok 3: Structurele oplossing (18.10 – 19.30 uur)
1. NS, mw. Van Vroonhoven (directeur)
2. NMBS, dhr. Descheemaecker (gedelegeerd bestuurder)
3. ProRail, dhr. Thomassen (manager capaciteitsverdeling)
4. Infrabel, dhr. Thiry (verantwoordelijke planning en capaciteitstoewijzing)
5. Belgische Kamer, mw. Lahaye-Battheu (Open VLD)
6. Belgische Kamer, dhr. Van den Bergh (CD&V)
7. Belgische Kamer, dhr. Vandeput (N-VA)
Parlementaire enquête
De Tweede Kamer is van plan een parlementaire enquête te houden naar de gang van zaken rond het Fyra-project. Ter voorbereiding houdt de commissie voor I&M eerder dinsdag 18 juni van 13.00 tot 14.00 uur een openbare procedurevergadering.
Beide bijeenkomsten worden gehouden in de Troelstrazaal en zijn live te volgen via deze website.
Doorscrollen naar onderaan waar de Troelstrazaal staat vermeld.
Volgens die link begint de procedurevergadering pas om 13:30 overigens ...
Re: Fyra.
Thalys Oostende-Parijs zou 1,7 miljoen kosten, die op de Waalse as 4,3 miljoen volgens http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 8_00626787.Shrek schreef:Verschil is natuurlijk wel dat er vanaf Namen, en zeker Mons, wel redelijk wat volk op die trein zit.Henk schreef:Die Thalys uit Oostende is er gekomen als "tegenprestatie" voor de Thalys uit Namen (tegenwoordig vanuit Luik) die via Bergen en Charleroi naar Parijs rijdt (ook weleens de "Whalys" genoemd). Voor de opening van de hst reden de meeste treinen Keulen-Parijs immers via de Waalse as. Wanneer die treinen werden vervangen door de Thalys via Brussel, dreigden de Waalse steden hun rechtstreekse verbinding met Parijs te verliezen. Dus werden er 2 Thalyssen Namen-Parijs ingelegd. Die zijn erg duur, en om het geld daarvoor te verantwoorden, moest er dus ook 2 verlieslatende Thalyssen in Vlaanderen komen... Later - keurig gelijktijdig natuurlijk - werd zowel de dienst uit Namen als die uit Oostende herleid naar één trein per dag. Spijtig genoeg was de journalist van de VRT-reportage niet op de hoogte van dit "evenwicht" en heeft hij met geen woord gerept over de Whalys.Jeroen schreef:Zit er eigenlijk wel iemand te wachten op die Thalys uit Oostende?
Voor Mons-Parijs is deze trein namelijk wel zeer handig.
Re: Fyra.
Tja, de route is iets langer, en hoewel de Oostende-Thalys quasi-leeg rijdt tussen Oostende en Brussel, zit hij vanaf Brussel wel in de gewone Thalysdienst, en zit hij dus behoorlijk vol. Desondanks vult de Waalse Thalys een grotere nood dan de Oostende.
Vande Lanotte wil het spel in elk geval hard spelen, zo lijkt het wel. Maar de "Whalys" is geen spooktrein zoals die uit Oostende. Op de Whalys zitten wél reizigers.
Vande Lanotte wil het spel in elk geval hard spelen, zo lijkt het wel. Maar de "Whalys" is geen spooktrein zoals die uit Oostende. Op de Whalys zitten wél reizigers.
Re: Fyra.
Maar wordt die gesubsidieerd ? Of is die zelfbedruipend ? Want anders moet men het compromis sluiten: Whalys mag blijven rijden, maar dan zonder subsidies. De anders lege Essen-Thalys (vanwege belachelijk vroeg vertrek in Essen 's morgens) rijdt toch ook zonder subsidies, dus dan kunnen deze 2 paren er ook nog bij.
Re: Fyra.
Officieel niet, officieus dient de vergoeding voor binnenlands verkeer (waardoor je voor en toeslag met de Thalys tussen 2 Belgische stations kan reizen) om de Vlalys en Whalys te financieren.
Re: Fyra.
Tja, dat is het nadeel van een staatsbedrijf, als dat verliest, verlies je als overheid dubbel.
Re: Fyra.
Ik zeg eerder dat de Nederlandse overheid een Pyrrhusoverwinning geboekt heeft waarvan de effecten nog niet zijn uitgewerkt.groentje schreef:Tja, dat is het nadeel van een staatsbedrijf, als dat verliest, verlies je als overheid dubbel.
Wat ik evenmin begrijp, is dat DSB (Deens spoorwegbedrijf) in eigen beheer de treinstellen zo goed en kwaad het kan probeert op te knappen, terwijl NS eerst naar advocaten grijpt. Alles om vieze handen te vermijden.
Re: Fyra.
Henk schreef: Thalys Oostende-Parijs zou 1,7 miljoen kosten, die op de Waalse as 4,3 miljoen
men vergelijkt wel de kostprijs van beide treinen over het ganse traject:
kostprijs (verlies) Parijs -Bergen- Namen -Luik = 4.3 miljoen Euro.
Kostprijs (verlies) Parijs - Brussel - Oostende is= 1.7 miljoen Euro.
maar naar alle waarschijnlijkheid zal het gedeelte Parijs-Brussel winstgevend zijn, zodat het verlies volledig op het gedeelte Brussel - Oostende te boeken valt.
(als er boekhoudkundig geen opsplitsing gemaakt wordt tussen het gedeelte Parijs - Brussel en het gedeelte Brussel - Oostende, dan bestaat zelfs het risico dat de winst van het gedeelte Parijs- Brussel mee opgesoupeerd wordt op het traject Brussel Oostende)
Re: Fyra.
Dat is geen risico, dat is gewoon een feitpietmol schreef:(als er boekhoudkundig geen opsplitsing gemaakt wordt tussen het gedeelte Parijs - Brussel en het gedeelte Brussel - Oostende, dan bestaat zelfs het risico dat de winst van het gedeelte Parijs- Brussel mee opgesoupeerd wordt op het traject Brussel Oostende)
Re: Fyra.
Wordt er in deze discussie dan een verschil gemaakt tussen de richting en rijtijd? Als je voor 9 in Parijs wilt zijn, moet je -komende van Luik- ook die Vlalys nemen, of een andere, via Brussel in ieder geval. En als ik me niet vergis zijn er 5 (vijf) directe ritten voor de Walys? Ik vind het in ieder geval een typische incorrecte vergelijking: andere noden, andere tijden, andere steden. Oh en het ging hier over de Fyra
Re: Fyra.
Vinck heeft intussen ook gereageerd op de zaak in Terzake (zie: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... Fyra_Vinck).
Geen idee of hij een rol opvoert of écht naïef is, maar sommige uitspraken werken regelrecht op de lachspieren:
Onbetrouwbaar, is dat geen subjectief oordeel van mensen die daar nu belang bij hebben?
AnsaldoBreda is een onderdeel van Finmeccanica, een erg groot bedrijf. Ik heb deze week nog met toplui gesproken van Finmeccanica en ik heb hen gevraagd of ze eerder al problemen hadden met AnsaldoBreda. Op wat kinderziekten na was hun hun antwoord neen.
(...) als AnsaldoBreda zegt dat de Fyra-treinen tegen het einde van het jaar in orde zullen zijn, dan moeten we die treinen een tweede kans geven.
Geen idee of hij een rol opvoert of écht naïef is, maar sommige uitspraken werken regelrecht op de lachspieren:
Onbetrouwbaar, is dat geen subjectief oordeel van mensen die daar nu belang bij hebben?
AnsaldoBreda is een onderdeel van Finmeccanica, een erg groot bedrijf. Ik heb deze week nog met toplui gesproken van Finmeccanica en ik heb hen gevraagd of ze eerder al problemen hadden met AnsaldoBreda. Op wat kinderziekten na was hun hun antwoord neen.
(...) als AnsaldoBreda zegt dat de Fyra-treinen tegen het einde van het jaar in orde zullen zijn, dan moeten we die treinen een tweede kans geven.