Fyra

Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Fyra.

Bericht door Bordensteker »

Zeg dat wel!
In de populaire Beneluxtreinen moesten meer reizigers rechtstaan dan er ooit in die Thalys naar Oostende zullen zitten.
Doet me weer denken aan dat ene reserve Eurostar motorstel van de NMBS dat helemaal nooit reed, totdat de publieke opinie daar ook een mening over bleek te hebben.

En intussen blijft de NMBS volhouden dat zij aan de zeer goed bezette Beneluxtreinen eigenlijk nooit geld heeft kunnen verdienen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

Wat ik zo vreemd vind aan die betrokken Thalys-reportage, is het feit dat bestuurder Harry zo expliciet zijn eigen ervaring mag verkondigen (met weinig onderbouwde cijfers, althans zo lijkt het), gevolgd door de woordvoerster van Thalys die prompt de bal in het kamp van de NMBS legt en er zich dus nogal nogal snel van afmaakt. Heeft de bestuurder dan voor zijn eigen beurt gesproken? Lijkt mij dan toch niet slim om dat zo in alle openheid te doen? En waarom doet de woordvoerster van Thalys dat dan niet? Ik vind het een vreemd item.

Vandaag in De Standaard een interview met Leo Pardon. Naast veel mist (Pardon weet opeens zelf niet meer of hij nu pro of contra de aankoop van tien treinen was) blijven er een boel vragen onbeantwoord:

- Er zou een budget van 1.8 miljoen euro zijn opzij gezet om de bouwwerkzaamheden ter plaatse door de NMBS te laten opvolgen. Hoe is dat geld besteed? Werd er dan nooit een rode vlag opgestoken? Of wel? En waarom werd er dan geen adequaat gevolg aan gegeven?
- Als er dan toch controle is geweest, waarom is het contract dan niet ontbonden? Volgens Pardon had dat probleemloos gekund omdat AB in 2007 al serieuze vertraging had opgelopen. Eerder bleek al dat er in die periode méér dan genoeg redenen waren om zich ernstige vragen te stellen bij de manier van werken door AB.
- Wie was nu eigenlijk de eindverantwoordelijke voor de testritten? De Nederlanders, de NMBS of elk voor 'zijn' treinen? Wat is er met die verslagen gebeurd? Welke rol heeft DVIS hierbij nu precies gespeeld? Hebben zij niets méér gedaan dan het verslag van Lloyd lezen en afstempelen? Wat is dan de meerwaarde van hun werk?
- Wat is de reactie van Lloyd op de gekende, vernietigende audits over de fouten in het concept? Zij hebben toch ook hun goede naam te verdedigen?
- Van waar de plotse prijsverhoging vanuit AB? Zij hebben blijkbaar lucht gekregen van het feit dat zij opeens monopolist waren geworden? De NS is alvast een intern onderzoek gestart.
Laatst gewijzigd door Asterix op 08 jun 2013, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Fyra.

Bericht door Robin »

Die bestuurder zal wel meermaals die ritten doen waarschijnlijk en zal dan wel goed genoeg weten hoeveel volk erop stapt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

Robin schreef:Die bestuurder zal wel meermaals die ritten doen waarschijnlijk en zal dan wel goed genoeg weten hoeveel volk erop stapt.
Hij kan dat toch enkel maar inschatten vanuit zijn stuurpost? Thalys/NMBS weet toch perfect hoeveel tickets per dag worden verkocht?
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Jeroen schreef:Wat ik zo vreemd vind aan die betrokken Thalys-reportage, is het feit dat bestuurder Harry zo expliciet zijn eigen ervaring mag verkondigen (met weinig onderbouwde cijfers, althans zo lijkt het), gevolgd door de woordvoerster van Thalys die prompt de bal in het kamp van de NMBS legt en er zich dus nogal nogal snel van afmaakt. Heeft de bestuurder dan voor zijn eigen beurt gesproken? Lijkt mij dan toch niet slim om dat zo in alle openheid te doen? En waarom doet de woordvoerster van Thalys dat dan niet? Ik vind het een vreemd item.
Ik vind net dat geweldig. Of hij dat mag van zijn werkgever, betwijfel ik, maar ik waardeer het enorm wanneer mensen van de werkvloer zulke misstanden naar buiten brengen. Uiteraard weet hij niet hoeveel tickets er gemiddeld verkocht worden voor die trein maar je kan wel een goed overzicht hebben, met zo weinig koppen op het perron. Verder is er nog het boordpersoneel om mee te praten en ook vanuit een stuurpost (kopstation, dus hij kan wel degelijk een indruk krijgen tijdens de wandeling) kan je wel een ongeveer zinnig cijfer noemen. Net zoals iedereen kan zeggen wat voor weer het vandaag ongeveer was, zal een weervrouw of -man dat preciezer kunnen doen voor het ganse land.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

Zo zie ik het ook. Meer nog, ik denk dat TB's en TBG's die regelmatig een bepaalde dienst verzekeren wel eens beter zouden kunnen weten hoe het zit met de bezettingsgraad en de voorkeuren van de reizigers dan iemand die vanaf zijn bureau cijfers uit een of ander ERP-programma tracht te sleuren. Met name als het om reizigerswensen gaat, lijkt het me nogal evident dat men 'op de vloer' beter geïnformeerd is dan wanneer een enquêteur informatie moet zien te 'produceren'.

Ik heb eerlijk gezegd ook nooit die zwijgplicht bij de NMBS begrepen. Dat er goede redenen zijn om een woordvoerder de nodige communicatie te laten voeren, da's evident, maar ik heb soms de indruk dat er binnen de NMBS een waar terreurbewind heerst dat alles en iedereen met een afwijkende mening de mond tracht te snoeren. In het wilde weg wat rondbazuinen is geen goed idee, voor niemand, maar een welgevormde opinie, zelfs op basis van gedeeltelijke informatie (want wie beschikt überhaupt over àlle informatie? Zeker en vast het topmanagement ook niet), dat moet in mijn ogen gewoon kunnen. Maar soit, dat is een andere discussie.

Wat die lege Thalys in mijn ogen wel aantoont, is dat je met enkele geïsoleerde diensten per dag geen klantenbasis kan opbouwen. En dat heeft dan wel weer iets te maken met de Fyra, of liever zijn pseudo-vervanger: als men de reiziger duurzaam wil vervoeren van en naar Nederland, moet er een betrouwbare uurdienst zijn, waarbij je zonder reserveren of andere gekke toestanden gewoon kan opstappen op het tijdstip dat jou het beste uitkomt. Ik weet dat ik daarmee fors in herhaling val, maar om de een of andere reden schijnt men dat bij de NMBS niet te willen snappen. Ik blijf het MDS en zijn kliek bijzonder kwalijk nemen dat ze op geen enkel moment oprecht aan de reiziger willen denken. In doen alsof zijn ze goed, maar uiteindelijk trachten ze daar alleen maar hun eigen hachje mee te redden vanuit een antiek soort paternalisme.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Nu denk ik niet dat men die Thalys uit Oostende aan hen kan verwijten...wie woont er zo allemaal in Oostende die chantage kan plegen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

dentheo schreef:Nu denk ik niet dat men die Thalys uit Oostende aan hen kan verwijten...wie woont er zo allemaal in Oostende die chantage kan plegen ?
Daar ga je toch echt niet mee beginnen? Denk je nu echt dat Vande Lanotte hemel en aarde zal verzetten om een trein waar er met moeite vijf man op zit naar Oostende te blijven laten komen? Hij is er toch ook niet in geslaagd (indien hij daar evenwel aan begonnen zou zijn), om de IC A na 2002 nog altijd van Köln naar Oostende te laten rijden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

jotie schreef:Ik heb eerlijk gezegd ook nooit die zwijgplicht bij de NMBS begrepen. Dat er goede redenen zijn om een woordvoerder de nodige communicatie te laten voeren, da's evident, maar ik heb soms de indruk dat er binnen de NMBS een waar terreurbewind heerst dat alles en iedereen met een afwijkende mening de mond tracht te snoeren.
Ik vraag mij af of er nu echt zo een terreurbewind wordt gevoerd achter de schermen? Die TB van de Thalys is ongetwijfeld iemand met veel ervaring die ook wel de firma zal kennen. Ik vermoed dat hij dus wel weet waarmee hij bezig is en dat hij de eventuele gevolgen kan inschatten? Blijkbaar vreest hij weinig door te praten :)

Los daarvan heb ik zelf ook altijd zo een zwijgplicht opgelegd gekregen, zowel bij de overheid als bij privé-werkgevers. En dan ging het zeker niet (alleen) om grote geheimen of zo. Zo een zwijgplicht is dus zeker niet uniek en ik kan het perfect begrijpen van uit het standpunt van de werkgever.
jotie schreef:Wat die lege Thalys in mijn ogen wel aantoont, is dat je met enkele geïsoleerde diensten per dag geen klantenbasis kan opbouwen.
Zit er eigenlijk wel iemand te wachten op die Thalys uit Oostende? Hij is minder flexibel, duurder en tijdwinst is er niet. Misschien is dàt wel het probleem? Een geïsoleerde dienst hoeft m.i. niet per se een probleem te zijn. In de luchtvaart heb je vaak ook maar één vlucht op sommige dagen van de week en vroeger ook had je ook maar één trein (DVT) naar Duitsland. En toch draaide die goed omdat er nu eenmaal een ruim publiek voor was dat zich zelfs graag aanpaste aan het uurrooster (urenlang rijden en vaak pas een stuk nà middernacht aankomen).
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Fyra.

Bericht door Henk »

Jeroen schreef:Zit er eigenlijk wel iemand te wachten op die Thalys uit Oostende?
Die Thalys uit Oostende is er gekomen als "tegenprestatie" voor de Thalys uit Namen (tegenwoordig vanuit Luik) die via Bergen en Charleroi naar Parijs rijdt (ook weleens de "Whalys" genoemd). Voor de opening van de hst reden de meeste treinen Keulen-Parijs immers via de Waalse as. Wanneer die treinen werden vervangen door de Thalys via Brussel, dreigden de Waalse steden hun rechtstreekse verbinding met Parijs te verliezen. Dus werden er 2 Thalyssen Namen-Parijs ingelegd. Die zijn erg duur, en om het geld daarvoor te verantwoorden, moest er dus ook 2 verlieslatende Thalyssen in Vlaanderen komen... Later - keurig gelijktijdig natuurlijk - werd zowel de dienst uit Namen als die uit Oostende herleid naar één trein per dag. Spijtig genoeg was de journalist van de VRT-reportage niet op de hoogte van dit "evenwicht" en heeft hij met geen woord gerept over de Whalys.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

Henk schreef:
Jeroen schreef:Zit er eigenlijk wel iemand te wachten op die Thalys uit Oostende?
Die Thalys uit Oostende is er gekomen als "tegenprestatie" voor de Thalys uit Namen (tegenwoordig vanuit Luik) die via Bergen en Charleroi naar Parijs rijdt (ook weleens de "Whalys" genoemd). Voor de opening van de hst reden de meeste treinen Keulen-Parijs immers via de Waalse as. Wanneer die treinen werden vervangen door de Thalys via Brussel, dreigden de Waalse steden hun rechtstreekse verbinding met Parijs te verliezen. Dus werden er 2 Thalyssen Namen-Parijs ingelegd. Die zijn erg duur, en om het geld daarvoor te verantwoorden, moest er dus ook 2 verlieslatende Thalyssen in Vlaanderen komen... Later - keurig gelijktijdig natuurlijk - werd zowel de dienst uit Namen als die uit Oostende herleid naar één trein per dag. Spijtig genoeg was de journalist van de VRT-reportage niet op de hoogte van dit "evenwicht" en heeft hij met geen woord gerept over de Whalys.
Verschil is natuurlijk wel dat er vanaf Namen, en zeker Mons, wel redelijk wat volk op die trein zit.
Voor Mons-Parijs is deze trein namelijk wel zeer handig.
SNCBreeks16

Youp van 't Hek over de Fyra in NRC...

Bericht door SNCBreeks16 »

Fyrus

Een depressieve vriend van mij wilde zelfmoord plegen en sprong een paar maanden geleden in de buurt van Roosendaal voor een aanstormende Fyra. Hij kwam er vanaf met twee schaafwonden en een winkelhaak in zijn spijkerbroek, terwijl de Fyra total loss naast de rails stond. Compleet aan flarden. Later verdedigde de hoogste baas van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda zich door te melden dat er expliciet in de folder stond dat de treinen niet geschikt waren voor suïcide. Inmiddels is de Fyra geschiedenis. Zowel de Belgen als wij zijn er mee genokt. Er was veel aan te merken op de Italiaanse treinen. In Antwerpen kwam regelmatig alleen een eenzame ruitenwisser aan. De rest was er onderweg afgetrild.

De Fyra’s hadden wel een toilet. Daar is Bertje Meerstadt, op dit moment nog de hoogste baas van NS, apetrots op. In de Sprinter was hij de plee nog vergeten en het toentertijd uitdelen van de plaszakken aan de conducteurs zag hij jarenlang als het dieptepunt in zijn verder glanzende carrière. Daarom was hij persoonlijk naar Toscane afgereisd om er op toe te zien dat er inderdaad een toilet in de trein kwam.
Het Italiaans van Bertje was echter slecht en het Engels van de Italianen abominabel, dus de eerste de beste passagier die het toilet in de Fyra door wilde spoelen trok meteen ook aan de noodrem. Daarna had de trein drie dagen in een Belgisch weiland stilgestaan. Kinderziekte noemden de Italianen het voorvalletje. Het kwam op de lijst met de andere 2.000 pijnpunten. Verroeste assen, haperende remmen, deuren die niet dicht wilden, deuren die niet open wilden, kapotte verwarmingen, hete lucht blazende airco’s, enzovoort, enzovoort.
Er is ook nog een ruzietje tussen Bertje en de Italianen geweest over het feit dat de Fyra’s nogal stuifsneeuwgevoelig waren. Bij twee vlokken stond het kreng al stil. De Italianen hadden de bezwaren weggehoond door te melden dat er bij de minste geringste sneeuwbui niet één trein van de NS reed, dus waarom zou de Fyra dat dan wel moeten kunnen?
Ondertussen begrijp ik dat het vertrek van Bertje niets te maken heeft met het lachwekkende Fyradrama. Niks handdoek in de ring, Bertje verlaat met opgeheven hoofd de NS. Hij is vooral trots op het feit dat de Spoorwegen veel klantgerichter zijn gaan werken. Zo werden door zijn toedoen de treinen die niet reden luid en duidelijk omgeroepen. Dit alles heet transparantie naar de klanten toe! Aan het eind van de dag was de omroeper wel hees en vroeg zich steeds vaker af of het niet handiger was om de treinen die wel reden om te roepen. Dat scheelde veel werk.
Nog een speerpunt van Bert? Hij stuurde alle gestrande reizigers regelmatig een bloemetje. Een zogenaamd compensatieruikertje. Dat waren er op een gegeven moment zoveel dat Bert een megacontract met de bloemenveiling in Aalsmeer heeft gesloten. Sterker nog: hij werd daar de beste klant en mocht op een goede dag een werkbezoekje aan de veiling afleggen. En wat zag hij daar? Karretjes op monorails die redelijk op tijd reden. Zat geen leeg wagentje tussen. Dus vroeg hij de bloemenveilingdirecteur of die niet een tijdje voor spoorwegbaas wilde spelen.
Dat leek de goede man wel wat. En dus wordt de bloemenveilingbaas Timo Huges per 1 oktober president-directeur van de NS. Dan gaat Bertje namelijk weg. Of er moeten dan blaadjes op de rails liggen. Dan wordt het 1 november. 1 december kan natuurlijk ook nog. Hoewel? Dan heb je kans op bevroren wissels. Maar voor 2014 is hij vertrokken. En van de fouten die bij de parlementaire enquête naar buiten komen gaan we in de toekomst met zijn allen heel veel leren. Dat wordt de conclusie van de commissie onder leiding van een brave parlementariër.
Ach, het kost al met al een paar honderd miljoen, maar we hebben er toch ook een hoop lol van. Ik heb tenminste weer een week onbedaarlijk hard gelachen. En dat scheelt toch weer mooi een zelfmoord.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

jotie schreef: Wat die lege Thalys in mijn ogen wel aantoont, is dat je met enkele geïsoleerde diensten per dag geen klantenbasis kan opbouwen.
Die Thalys is er ook om een andere reden. Als je op www.voyages-sncf.fr een trip Parijs - Brugge opzoekt krijg je enkel die Thalys te zien. Voor treinreizigers in sommige landen is overstappen helemaal niet zo vanzelfsprekend.
Maar hij zou dan eigenlijk anders moeten rijden. s' Ochtends van Parijs naar Oostende, en s' avonds terug.
En dat heeft dan wel weer iets te maken met de Fyra, of liever zijn pseudo-vervanger: als men de reiziger duurzaam wil vervoeren van en naar Nederland, moet er een betrouwbare uurdienst zijn, waarbij je zonder reserveren of andere gekke toestanden gewoon kan opstappen op het tijdstip dat jou het beste uitkomt.
Ik vraag me nog steeds af waarom iedereen altijd weer valt over het feit dat bij bepaalde treinen bij aankoop van het biljet er een zitplaatsnr. op staat.
Peter Eijkman

Re: Fyra.

Bericht door Peter Eijkman »

N.a.v. Het Thalys filmpje: "wafelijzerpolitiek" anno 2013??? dus zo gaat het nog steeds in België?Dat doet me denken aan de "shuttle" verbinding Brussel- Den Haag die in de HSL overeenkomst Nederland- België stond. 4 x per dag over de Hsl naar Rotterdam, en vervolgens door naar Den Haag Centraal- ook die is er nooit gekomen, was dat dan geen verplichting???
Plaats reactie