BENELUX

Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: BENELUX

Bericht door Retard »

-----------------
Laatst gewijzigd door Retard op 14 apr 2013, 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

De bundel te Antwerpen Berchem is bundel groene hoek, de naam die ook instaat voor de telegrafische afkorting van Berchem = FCV waarbij CV = Coine Vert = groene hoek.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: BENELUX

Bericht door Accelerat »

Op een ander forum kwam ik nog een link tegen naar een oude folder van de Beneluxtrein, daar stond in dat hij tot 2016 met HLE11 zou rijden: http://www.feijenoordsemeesters.nl/Bene ... 201986.pdf
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: BENELUX

Bericht door nahoj »

Dat was de in spoorwegcontext klassieke afschrijvingstermijn van 30 jaar, die bij indienststellingsjaar 1986 werd geteld.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Benelux2

Bericht door dentheo »

Ik heb deze week de Fyra discussie in de kamercommissie in Nederland niet constant kunnen volgen.

Blijft bij mij één vraag, waarom kan de huidige frekwentie (2 uur) NIET sneller omhoog ?
Er zijn geen locs noch rijtuigen gesloopt, er zijn geen machinisten afgedankt.
De slots zitten netjes per uur. Ik begrijp het niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Benelux2

Bericht door Eimai »

dentheo schreef:Blijft bij mij één vraag, waarom kan de huidige frekwentie (2 uur) NIET sneller omhoog ?
Er zijn geen locs noch rijtuigen gesloopt, er zijn geen machinisten afgedankt.
De slots zitten netjes per uur. Ik begrijp het niet.
Misschien nog enkele goederentreinen die de rijpaden innemen en die die nu nog niet willen afgeven aan de Benelux?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Benelux2

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Ik heb deze week de Fyra discussie in de kamercommissie in Nederland niet constant kunnen volgen.

Blijft bij mij één vraag, waarom kan de huidige frekwentie (2 uur) NIET sneller omhoog ?
Er zijn geen locs noch rijtuigen gesloopt, er zijn geen machinisten afgedankt.
De slots zitten netjes per uur. Ik begrijp het niet.
Er zijn wèl rijtuigen teruggestuurd naar Oostenrijk en er is wèl een leasingcontract beëindigd sindsdien (HLE 2801). Stellen dat er evenveel materiaal beschikbaar is is dus fout.
Maar dat is misschien niet de enige reden dat er maar om de 2 uur gereden wordt.
carlos

Gemeente Den Haag gunt Arriva trein naar Brussel

Bericht door carlos »

http://www.hln.be/hln/nl/16496/NMBS-dum ... ssel.dhtml


Gemeente Den Haag gunt Arriva trein naar Brussel


20/06/13 - 14u25 Bron: ANP
Vervoerder Arriva gaat het treinverkeer verzorgen tussen Den Haag en Brussel. Dat meldt de Nederlandse Omroep West, vooruitlopend op een persconferentie van de gemeente Den Haag. Den Haag besloot begin dit jaar een eigen treindienst op te zetten, die de oude Beneluxtrein moet vervangen. Die rijdt niet meer sinds de komst van de Fyra, die inmiddels zelf ook uit de dienstregeling is gehaald.

hopelijk gaat men bij NMBS & NS nu eindelijk eens een paar versnellingen hoger inschakelen om de klassieke Benelux in een volwaardige uurse dienst op de sporen te krijegn.
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: Benelux2

Bericht door ReisThijs »

Shrek schreef:Er zijn wèl rijtuigen teruggestuurd naar Oostenrijk en er is wèl een leasingcontract beëindigd sindsdien (HLE 2801). Stellen dat er evenveel materiaal beschikbaar is is dus fout.
Maar dat is misschien niet de enige reden dat er maar om de 2 uur gereden wordt.
Het traject is wel zodanig ingekort dat men ook zonder die Oostenrijkse rijtuigen wel genoeg zou hebben. (En zo niet: waarom niet weer een klein aantal NMBS-rijtuigen inzetten). Locs kunnen terug geleased worden als het nodig is. Er moet dus meer aan de hand zijn, aan het materieel hoeft het niet te liggen.
bobby

Re: Benelux2

Bericht door bobby »

ReisThijs schreef:
Shrek schreef:Er zijn wèl rijtuigen teruggestuurd naar Oostenrijk en er is wèl een leasingcontract beëindigd sindsdien (HLE 2801). Stellen dat er evenveel materiaal beschikbaar is is dus fout.
Maar dat is misschien niet de enige reden dat er maar om de 2 uur gereden wordt.
Het traject is wel zodanig ingekort dat men ook zonder die Oostenrijkse rijtuigen wel genoeg zou hebben. (En zo niet: waarom niet weer een klein aantal NMBS-rijtuigen inzetten). Locs kunnen terug geleased worden als het nodig is. Er moet dus meer aan de hand zijn, aan het materieel hoeft het niet te liggen.

en er zijn nog altijd de 11-jes die men als backup oplossing kan gebruiken...
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Benelux2

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Er zijn wèl rijtuigen teruggestuurd naar Oostenrijk en er is wèl een leasingcontract beëindigd sindsdien (HLE 2801). Stellen dat er evenveel materiaal beschikbaar is is dus fout.
Er is er geen afgebroken, dus met een paar faxen kan je die terug huren.... zeker toen uit de rest van de antwoorden blek dat men ze een paar jaar minstens nodig heeft.
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Benelux2

Bericht door Robin »

dentheo schreef:
Shrek schreef: Er zijn wèl rijtuigen teruggestuurd naar Oostenrijk en er is wèl een leasingcontract beëindigd sindsdien (HLE 2801). Stellen dat er evenveel materiaal beschikbaar is is dus fout.
Er is er geen afgebroken, dus met een paar faxen kan je die terug huren.... zeker toen uit de rest van de antwoorden blek dat men ze een paar jaar minstens nodig heeft.
2801 is al verhuurd aan Railtraxx dus die zal je al niet meer zien ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Benelux2

Bericht door dentheo »

Robin schreef: Er is er geen afgebroken, dus met een paar faxen kan je die terug huren.... zeker toen uit de rest van de antwoorden bleek dat men ze een paar jaar minstens nodig heeft.
2801 is al verhuurd aan Railtraxx dus die zal je al niet meer zien ;)[/quote]

In ruil is er toch een andere gekomen ? Welk nummer heeft die gekregen ?
En B-logistics heeft toch 13en te veel, misschien willen die wel een paar traxxen onderverhuren.
Mits wat geschuif met andere types.
Theo
Groeten vanop de Heide
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: BENELUX

Bericht door Tijgernoot »

In de laatste jaren dat de Benelux reed was er overduidelijk een tekort aan rijtuigen bij NS Hispeed, zeker nadat de Fyra tussen Amsterdam en Breda ging rijden. Er zijn toen voor de Benelux extra rijtuigen uit Oostenrijk gehuurd, die echter al eerder terug moesten dan de Benelux werd opgeheven. Er was toen meer uitval van de Fyra Amsterdam-Brussel en ook in de Benelux reden treinen die korter waren dan was voorzien. Na het opheffen van de Benelux is een deel van de rijtuigen gebruikt om de Fyra te versterken en de uitval te verminderen. De rijtuigen die begin dit jaar uit dienst waren zijn daarna weer voor de ingekorte Benelux gebruikt.

Het tekort keert nu dus als een boomerang terug, maar in nog heftiger vorm dan eerst want de Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam zit ondertussen in de spits ook al tegen de comfortnorm aan te hikken. Niet alleen voor de Benelux is er dus een behoefte aan meer rijtuigen maar ook voor een kwartiersdienst in de spits van de Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam. Ga er vanuit dat men ondertussen al lang en breed is op zoek naar rijtuigen om meer diensten te kunnen gaan rijden.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Voor Amsterdam - Rotterdam is er een relatief simpele oplossing: de Fyra-stammen inkorten. Er rijden nu iets van 10 stammen rond van 6 rijtuigen, als deze stammen met 1 rijtuig worden ingekort blijven er 12 stammen van 5 rijtuigen over. Buiten de spits heb je hiermee voldoende zitplaatsen (de Fyra zit niet bepaald vol), tijdens de spits kun je met deze twee stammen een kwartierdienst aanbieden tussen Amsterdam en Rotterdam (wat echt nodig is).
Plaats reactie