Nieuwe Siemens lok: Vectron
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
ja tuurlijk is dat anders ik weet ook weinig over de vectron ik gaf gewoon al een voorbeeld vanuit dit topic maar is de aandrijving ook niet anders er is wel en verschil tussen een trein van 600 ton of 2000 ton te trekken ..
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Het grote verschil tussen de Vectron en de ES64U4-reeks is de modulariteit: de Vectron is meer opgebouwd als een bouwpakket (gelijkend aan Traxx en Prima 2) waardoor het makkelijker is om een locomotief te leasen en na de leaseperiode aan een totaal andere vervoerder in de lease te doen, waarbij aanpassingen gedaan kunnen worden zonder een heel nieuwe loc te moeten bouwen.
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Een tijdje terug sinds de laatste update, maar een schopje is wel gerechtvaardigd. Siemens heeft een persbericht (PDF) doen uitgaan.
Hoogtepunten:
- Vectron heeft een definitieve typetoelating voor Roemenië te pakken
- Voorwaardelijke toelating voor Polen en Zweden is binnen
- Toelatingsritten in Duitsland en Oostenrijk zijn afgerond
- Het toelatingsproces voor Nederland, Zwitserland en Italië loopt nog
In het persbericht staan nog wat cijfertjes en dingen die leuk zijn om te weten.
Toelating voor Nederland is dus al gaande... ik zie mogelijkheden om Vectron te combineren met de Railjets die nu over zijn. Als ik toch eens geld had...
Hoogtepunten:
- Vectron heeft een definitieve typetoelating voor Roemenië te pakken
- Voorwaardelijke toelating voor Polen en Zweden is binnen
- Toelatingsritten in Duitsland en Oostenrijk zijn afgerond
- Het toelatingsproces voor Nederland, Zwitserland en Italië loopt nog
In het persbericht staan nog wat cijfertjes en dingen die leuk zijn om te weten.
Toelating voor Nederland is dus al gaande... ik zie mogelijkheden om Vectron te combineren met de Railjets die nu over zijn. Als ik toch eens geld had...
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Volgens mij wil Siemens echt uitpakken in markten met verouderde e-locs:
* In Polen is de gemiddelde e-loc ouder dan 25 jaar, en de problematiek van astronomische huurbedragen voor e-locs tussen de voormalige PKP-bedrijven begint stilaan uit de hand te lopen (met schrappingen van treinen tot gevolg). Omdat al de inheemse neubaulocs nog in de kinderschoenen staan, kan Siemens hier snel op inspelen en alvast klanten afsnoepen.
* In Italië begint de privé sterk op te komen, en die kiezen liever voor moderne locs waarvoor wisselstukken en masse beschikbaar ipv af te hangen van de FS-groep voor de huur van antieke locs (met leeftijden tussen 25 en 30 jaar, zie E63x/E65x)
* Roemenie, en waarschijnlijk op de voet gevolgd door Bulgarije en Servië kampt eveneens met een sterk park aan verouderde Skoda en ASEA-locs. De gemoderniseerde locs ontspringen misschien wel de sloopgolf, maar voor de andere locs is het binnen 10 jaar wel gedaan. De kapitaalkrachtige privé-firma's gaan dan eerder voor een nieuwe Siemens kiezen ipv het staatsbedrijf die het moet doen met Transmontana's (nieuwe loc opgebouwd op ASEA/Electroputere plannen van vroeger) om de eigen industrie recht te houden.
* Ook in Scandinavië is eenzelfde trend te noteren: de ASEA-loks gaan al stilaan naar 40 jaar dienst, en de onderhoudskosten tov een flexibele neubaulok zijn een pak hoger.
Dit weekend liet Siemens ons ook weten dat er een Vectron LM komt, dus men gaat nu rechtstreeks de aanval inzetten met de TRAXX3 LM. Aangezien Bombardier wéér (cfr. homologaties BR189 vs BR186 in 2005-2006) achter de feiten aanloopt kan dat wel eens de nodige uitwerkingen hebben in Kassel..
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview
* In Polen is de gemiddelde e-loc ouder dan 25 jaar, en de problematiek van astronomische huurbedragen voor e-locs tussen de voormalige PKP-bedrijven begint stilaan uit de hand te lopen (met schrappingen van treinen tot gevolg). Omdat al de inheemse neubaulocs nog in de kinderschoenen staan, kan Siemens hier snel op inspelen en alvast klanten afsnoepen.
* In Italië begint de privé sterk op te komen, en die kiezen liever voor moderne locs waarvoor wisselstukken en masse beschikbaar ipv af te hangen van de FS-groep voor de huur van antieke locs (met leeftijden tussen 25 en 30 jaar, zie E63x/E65x)
* Roemenie, en waarschijnlijk op de voet gevolgd door Bulgarije en Servië kampt eveneens met een sterk park aan verouderde Skoda en ASEA-locs. De gemoderniseerde locs ontspringen misschien wel de sloopgolf, maar voor de andere locs is het binnen 10 jaar wel gedaan. De kapitaalkrachtige privé-firma's gaan dan eerder voor een nieuwe Siemens kiezen ipv het staatsbedrijf die het moet doen met Transmontana's (nieuwe loc opgebouwd op ASEA/Electroputere plannen van vroeger) om de eigen industrie recht te houden.
* Ook in Scandinavië is eenzelfde trend te noteren: de ASEA-loks gaan al stilaan naar 40 jaar dienst, en de onderhoudskosten tov een flexibele neubaulok zijn een pak hoger.
Dit weekend liet Siemens ons ook weten dat er een Vectron LM komt, dus men gaat nu rechtstreeks de aanval inzetten met de TRAXX3 LM. Aangezien Bombardier wéér (cfr. homologaties BR189 vs BR186 in 2005-2006) achter de feiten aanloopt kan dat wel eens de nodige uitwerkingen hebben in Kassel..
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
De testritten met de Vectron DC in Polen bij de verschillende spelers en het harde werk om de toelating in Polen te verkrijgen hebben hun vruchten afgeworpen: DBSRPL (Schenker Polen dus) bestelt niet minder dan 23 Vectron's om de hele zwik oldtimers en de mislukte ÖBB 1822 te vervangen !
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview
De eerste loc wordt weliswaar een stock-exemplaar, de 191 952. Een zelfde truc heeft men bij Bombardier ook al toegepast: eerste 482.2 voor SBB Cargo (482 035) was de allereerste gebouwde TRAXX2 AC uit 2004, de 185 561. De eerste TRAXX voor HectorRail (241 002) was een loc die we zelfs op de HSL-Zuid hebben zien passeren in 2006, de 185 568.
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview
De eerste loc wordt weliswaar een stock-exemplaar, de 191 952. Een zelfde truc heeft men bij Bombardier ook al toegepast: eerste 482.2 voor SBB Cargo (482 035) was de allereerste gebouwde TRAXX2 AC uit 2004, de 185 561. De eerste TRAXX voor HectorRail (241 002) was een loc die we zelfs op de HSL-Zuid hebben zien passeren in 2006, de 185 568.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
- Contacteer:
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Wanneer zou die voor het eerst in Nederland haar voetjes eens alleen mogen uitzetten
Mijn fotosite
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Ze zijn ook geschikt voor 200km/u.hle2127 schreef:zoals je hier boven al kan lezen dat de max snleheid 160 km/h is en dat deze ook geschikt zijn om goederen treinen te trekken hier voor is de hle 18 al niet voor gemaakt
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Ja inderdaad maar die vectron voor italië is de max snelheid maar 160 km/h daar zullen ze wel wat zakes aan hebben aangepast
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview
msts.be had deze link al eerder vermeld
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview
msts.be had deze link al eerder vermeld
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Over Vectron gesproken: enkele weken terug heeft de Vectron AC de typegoedkeuring voor Duitsland gekregen. Deze loc mag nu alles slepen, maximumsnelheid 200 km/h.
De andere uitvoeringen van de Vectron (DC, MS en DE) hebben dit nog niet.
De andere uitvoeringen van de Vectron (DC, MS en DE) hebben dit nog niet.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
- Contacteer:
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Railcolor - update 2013|01|25
[FR/UK] Vectron in the Channel tunnel
Tonight, the Siemens Vectron will run through the Channel Tunnel.
Gaat ze ook haar voetjes gaan uit rekken in het UK
[FR/UK] Vectron in the Channel tunnel
Tonight, the Siemens Vectron will run through the Channel Tunnel.
Gaat ze ook haar voetjes gaan uit rekken in het UK
Mijn fotosite
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Lijkt me een heel goed idee voor nachttreinen. Met 230km/u (249 moet ook lukken trouwens) van Londen naar Rome ofzo. Twaalf uur moet haalbaar zijn.
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
En weer nieuwe orders: ditmaal van de Oostenrijkse operator CargoServ (het transportbedrijf van Voestalpine) en van BoxXpress (joint-venture van TXL, Eurogate en ERS):
http://www.cargoserv.at/Presse/Aktuelle ... reckennetz
http://www.railjournal.com/index.php/lo ... hannel=542
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... gy9eW1SM50
CargoServ begint met 1 Vectron, BoxXpress bestelt er ineens 4. Alle locs zijn uitgevoerd als enkelspanning 15kV (met toelating in Duitsland en Oostenrijk) met max. snelheid 160 km/u.
http://www.cargoserv.at/Presse/Aktuelle ... reckennetz
http://www.railjournal.com/index.php/lo ... hannel=542
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... gy9eW1SM50
CargoServ begint met 1 Vectron, BoxXpress bestelt er ineens 4. Alle locs zijn uitgevoerd als enkelspanning 15kV (met toelating in Duitsland en Oostenrijk) met max. snelheid 160 km/u.
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Tijd voor wat Vectron-nieuwsberichten: eind maart heeft BLS Cargo bekend gemaakt dat ze 15 Vectron MS zullen bestellen:
http://www.blscargo.ch/d/aktuelles/comm ... 150327.php
Vandaag maakt Siemens dan weer bekend dat de Vectron DC zijn Italiaanse toelating binnen heeft:
https://twitter.com/SiemensMobility/sta ... 6974191616
Dit betekent dat de 2 Italiaanse Vectron-klanten CFI en FuoriMuro eindelijk van start kunnen gaan met hun Vectron-operaties. CFI heeft de DC-versie met een last-mile diesel module, dus die kan ook korte stukjes zonder draad afleggen.
Voor de rest zijn de meeste nieuwe afgeleverde Vectron-locs pure AC-versies. Enkel ELL en binnenkort BLS Cargo hebben de MS in dienst. De diesel versie is al helemaal een flop, met tot nu toe geen enkele bestelling. Waarschijnlijk zal dat ook voor de komende tijd zo blijven, gezien de redelijke leaseprijzen voor een Class'66 (die al reeds de nodige keuringen heeft in de meeste landen) en de opkomst van de Oost-Europese bouwers (PESA, Newag, CZ Loko enz).
http://www.blscargo.ch/d/aktuelles/comm ... 150327.php
Vandaag maakt Siemens dan weer bekend dat de Vectron DC zijn Italiaanse toelating binnen heeft:
https://twitter.com/SiemensMobility/sta ... 6974191616
Dit betekent dat de 2 Italiaanse Vectron-klanten CFI en FuoriMuro eindelijk van start kunnen gaan met hun Vectron-operaties. CFI heeft de DC-versie met een last-mile diesel module, dus die kan ook korte stukjes zonder draad afleggen.
Voor de rest zijn de meeste nieuwe afgeleverde Vectron-locs pure AC-versies. Enkel ELL en binnenkort BLS Cargo hebben de MS in dienst. De diesel versie is al helemaal een flop, met tot nu toe geen enkele bestelling. Waarschijnlijk zal dat ook voor de komende tijd zo blijven, gezien de redelijke leaseprijzen voor een Class'66 (die al reeds de nodige keuringen heeft in de meeste landen) en de opkomst van de Oost-Europese bouwers (PESA, Newag, CZ Loko enz).
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
De Vectron heeft inmiddels toelating op het Belgische net:
https://railcolornews.com/2020/04/09/be ... r-belgium/
https://railcolornews.com/2020/04/09/be ... r-belgium/
Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron
Dat is super nieuws. Weer wat meer variatie in wat we op onze sporen kunnen zien. Deze week nog de vectron van RTB gezien nabij Rotterdam.