Fyra

Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Fyra.

Bericht door Stef »

NMBS en NS werken aan "tweesporenoplossing" voor Fyra

De NMBS en de Nederlandse Spoorwegen (NS) werken aan een dubbele oplossing om het uitvallen van de hogesnelheidstrein Fyra tussen Brussel en Amsterdam op te vangen: een oplossing op korte termijn en eentje op lange termijn. Concretere oplossingen leverde het overleg tussen de NMBS, de NS en de Nederlandse staatssecretaris voorlopig niet op.

In Den Haag vond vanmorgen overleg plaats tussen de NMBS, de Nederlandse Spoorwegen NS en de Nederlandse staatssecretaris voor Infrastructuur Wilma Mansfeld (PvdA) over de problemen met de hogesnelheidstrein Fyra. Op de agenda: de mogelijke alternatieven voor vervanging op de lijn Brussel-Amsterdam.

De Fyra-treinen waarom het allemaal te doen is, zijn intussen buiten werking gesteld. De Italiaanse constructeur AnsaldoBreda kreeg drie maanden de tijd om een oplossing te vinden voor de vele technische problemen waarmee de Fyra kampt.

Na afloop van het overleg maakte de NMBS alleen maar bekend dat er een "tweesporenoplossing" voor de Fyra-problemen is. "De bedoeling is in de loop van volgende week een oplossing op papier te hebben om de reiziger dan zo snel mogelijk te kunnen bedienen", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.

"De bedoeling is te gaan voor een volledige oplossing voor de problematiek, zowel tijdelijk op korte termijn, als voor de lange termijn", zegt Bart Crols. "Er wordt nu hard aan gewerkt met alle partijen om ervoor te zorgen dat deze oplossingen - zowel op korte als op lange termijn - steek houden op juridisch, financieel en technisch vlak."

Dure vogel
De topman van de Nederlandse Spoorwegen (NS) zei gisteren intussen dat de problemen met de Fyra de spoorwegmaatschappij al miljoenen euro's gekost heeft. Het geld is besteed aan extra personeel en compensaties voor gedupeerde reizigers.

De NS was sowieso al zinnens om een schadeclaim in te dienen bij de fabrikant. Het is niet duidelijk of de extra miljoenen daar nog eens bij opgeteld zullen worden. Ook de NMBS heeft al een eis tot schadevergoeding ingediend.

Geen vertrouwen
Dat de problemen met de Fyra het imago van de spoorwegen geen goed gedaan hebben, mag blijken uit een ander bericht. De meeste Nederlandse Kamerleden die maandag naar Brussel komen voor de hoorzitting over de falende hogesnelheidstrein, zullen niet met de trein komen. "Ik wil niet het risico lopen dat ik door wat voor verstoring dan ook te laat kom", zegt SP-Kamerlid en voorzitter van de Kamercommissie Paulus Jansen. Ook de andere Kamerleden kiezen voor carpoolen of een autorit. Een enkeling kiest toch nog voor een stoptrein.

De Nederlandse Kamerleden komen in Brussel met hun Belgische collega's praten over de problemen met de Fyra. Ze zullen er ook spreken met afgevaardigden van de NS, dochterbedrijf NS Hispeed en de NMBS. Ook spoorbeheerders ProRail en Infrabel zijn uitgenodigd, omdat zij ruimte op het spoor moeten maken voor een alternatieve verbinding.


http://www.deredactie.be/permalink/1.1533111
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra.

Bericht door Tijgernoot »

Op de speciale pagina van NS Hispeed over reizen naar Brussel staat nu de volgende alinea:
Kosteloos omboeken en annuleren van uw internationale Fyra-tickets
Als u op dit moment een internationaal Fyra-ticket heeft, kunt u hier op de dag van geldigheid gebruik van blijven maken als u tussen Amsterdam en Brussel via Roosendaal reist. Indien gewenst kunt u, uw Fyra-ticket Amsterdam – Antwerpen/ Brussel kosteloos annuleren ongeacht de tariefvoorwaarden. Ook kunt u uw Fyra-ticket kosteloos omboeken naar Thalys. Voor een persoonlijk advies kunt u terecht bij Telesales via het gratis telefoonnummer 0800-0230261, aan de balie in de Ticket & Service winkels op de internationale stations of bij uw reisagent.
Hoe lang kan de NMBS nog zijn kop in het zand steken?
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Fyra.

Bericht door odul »

Het meest waarschijnlijk is dat er volledige of gedeeltelijke herinvoering komt van de Beneluxtrein, de rechtstreekse intercity tussen Amsterdam en Brussel via Roosendaal. Die verbinding werd begin december uit de dienst gehaald toen de internationale Fyra van start ging.

Voorzichtig herstel
Komend weekend beginnen de Belgische Spoorwegen een 2-uurs intercity tussen Antwerpen en Roosendaal, een voorzichtig herstel van het Brabants-Belgische deel van de Beneluxtrein.

Doortrekken Fyra Amsterdam-Breda is optie
Maar omdat het Nederlands spoor overvol is, wordt er ook rekening gehouden met het doortrekken van huidige binnenlandse Fyradienst tussen Amsterdam en Breda naar Antwerpen. Die dienst wordt niet met de afgekeurde Italiaanse Fyratreinen onderhouden, maar gehuurde locomotieven van Bombardier, die geschikt zijn voor de hogesnelheidslijn. Ze kunnen wel niet harder dan 160 km/u.

Volgens staatsecretaris Mansveld was het overleg vrijdag met de NS, Belgische NMBS en de Belgische minister van Verkeer constructief en wordt er hard gewerkt om tot een korte- en langetermijnoplossing te komen.


Bron omroep Brabant
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Fyra.

Bericht door Robin »

zou het meest logische zijn en betrouwbaarste denk ik ook :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

Vanuit het standpunt van de spoorwegbedrijven is dit natuurlijk mooi. Er wordt snel voor een backup gezorgd die de reizigers op de een of andere manier wel tamelijk snel over de grens zal zetten. De backup blijft minstens enkele maanden 'actief', ook, luidens Meerstadt, nadat de Fyra eventueel weer zou gaan rijden. Fijn, zullen ze bij NS en NMBS denken, dat hebben we weer eens mooi geregeld.

Maar, helaas. Vanuit het standpunt van de reiziger bekeken is dit alles behalve een oplossing. Ook geen 'tijdelijke'. Een trein per twee uur is gewoon slecht. NS & NMBS gaan niet ineens een stiptheid van 100% en een garantie op niet-uitval geven. Bij de minste verstoring loopt de extra reistijd dus meteen aardig op. Zolang er niet ieder uur een IC is, zal het voor veel gebruikers interessant blijven om de auto te nemen of de intussen opgezette carpoolinitiatieven te continueren.

Persoonlijk heb ik op de een of andere manier wel 'begrip', maar als treingebruiker kan ik hier niet gelukkig mee zijn. België en Nederland verdienen het gewoon om minstens ieder uur met elkaar op een directe manier verbonden te zijn'. En dat zonder gekke prijzen, malle vervoervoorwaarden, elfendertig tussenstops, etc. welteverstaan. Iets wat gedurende tientallen jaren kon, moet ook in de toekomst mogelijk zijn. Al het overige is minderwaardige bezigheidstherapie.
Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

Tijgernoot schreef:Op de speciale pagina van NS Hispeed over reizen naar Brussel staat nu de volgende alinea:
Kosteloos omboeken en annuleren van uw internationale Fyra-tickets
Als u op dit moment een internationaal Fyra-ticket heeft, kunt u hier op de dag van geldigheid gebruik van blijven maken als u tussen Amsterdam en Brussel via Roosendaal reist. Indien gewenst kunt u, uw Fyra-ticket Amsterdam – Antwerpen/ Brussel kosteloos annuleren ongeacht de tariefvoorwaarden. Ook kunt u uw Fyra-ticket kosteloos omboeken naar Thalys. Voor een persoonlijk advies kunt u terecht bij Telesales via het gratis telefoonnummer 0800-0230261, aan de balie in de Ticket & Service winkels op de internationale stations of bij uw reisagent.
Hoe lang kan de NMBS nog zijn kop in het zand steken?
Terwijl ik drie dagen vecht tegen NMBS-windmolens, krijgen ze het in Nederland in de schoot geworpen. Ik dien nu inderdaad een klacht in bij de NMBS om daarna de toezichthouder te kunnen inschakelen. Dit geval van flagrante discriminatie is weerzinwekkend.
Laatst gewijzigd door Rob op 26 jan 2013, 00:15, 2 keer totaal gewijzigd.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Bij NS Hispeed is ook niet alles koek en ei... als je een kaartje aan het loket hebt gekocht en je belt met de klantenservice ("Telesales") om te wijzigen of annuleren krijg je te horen dat je terug moet naar het punt van verkoop, het loket. Laat je daar niet toe verleiden - Telesales kan wel degelijk je ticket wijzigen of annuleren.

Rob, heb je al eens geprobeerd contact op te nemen met NS Hispeed? Wellicht kunnen zij je wel helpen als je uitlegt dat het bij NMBS niet lukt.
Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

AlexNL schreef:Rob, heb je al eens geprobeerd contact op te nemen met NS Hispeed? Wellicht kunnen zij je wel helpen als je uitlegt dat het bij NMBS niet lukt.
Neen, eerder op dit forum werd gemeld dat het uitwisselen van dossiers tussen NMBS en NS zeer uitzonderlijk is, dus deed ik geen moeite.

Wel komt het heilige vuur weer boven en ga ik er alles aan doen om via de klantendienst van NMBS Europe mijn Fyra-tickets voor zaterdag 26/01 te wisselen voor Thalys-tickets van volgende week zaterdag. De terugbetalingsprocedure die ik heb ingezet, is immers toch nog niet afgerond!
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Fyra.

Bericht door odul »

Beste Rob,

Als jij morgen bij bij een BRICO een boormachine gaat kopen, heb je wellicht ook verschillende keuze van toestellen.
Ik noem maar wat. Black&Decker, Bosch, Metabo enz...

Je kiest voor B&D omdat dit een goedkoper toestel is.
Achteraf werkt dit toestel niet en je gaat terug naar de winkel.
Ondertussen zijn alle boormachine's van Black&Decker uit de handel genomen wegens ontoereikend.

Wat gaat die verkoper dan doen?
Terug betalen of een ander merk aanbieden.
Als het ander merk duurder is, is logisch dat je hiervoor bijbetaalt.
Komt daar nog eens bij dat die winkeluitbater het verschil van de prijs moet kunnen recupereren.
Hij zal dus de rekening sturen naar de firma Black&Decker.

En wat als die zeggen: Jamaar onze toestellen waren goed het is door verkeerd gebruik, dat ze niet werken..

Je ziet, voordat iemand zijn geldbeugel gaat opendoen om de klant terug te betalen, moet er eerst een "schuldige" gevonden worden van het probleem.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

Het spijt me odul, maar je vergelijking raakt kant nog wal. Hier worden geen toestellen gekocht, zijn er geen handleiding in het spel en ook geen merken. Waar het om gaat is een vervoersrecht dat moet worden nagekomen door vervoerders. En dat is een heel, heel ander verhaal. Stond Rob deze ochtend in Brussel-Zuid met zijn Fyra ticket, om daar tot de conclusie te komen dat de trein waarvoor hij gereserveerd had, afgeschaft is, en dat de trein die hem met zo min mogelijk vertraging en onder gelijkaardige omstandigheden de eerstvolgende Thalys was, dan had hij met de gekende verordening in de hand gerust op die trein kunnen stappen. Was de NMBS een klantvriendelijk bedrijf, dan had men Rob de voorbije week al eens een mailtje gestuurd, of beter nog telefonisch gecontacteerd. Zijn gegevens zijn vermoedelijk zelfs op het internet te vinden, dus zo moeilijk kan dat niet zijn. En dan had de NMBS de heer Rob een voorstel kunnen doen dat minstens gelijkwaardig was aan de rechten waar hij sowieso aanspraak op maakt.

Men had hem kunnen voorstellen om zijn reis op een ander tijdstip in te plannen, misschien zelfs in een hogere comfortklasse, of hem een supplementair een 'sorry pass' of iets dergelijks kunnen aanbieden, men had voor reizigers die er echt op stonden om op een gegeven tijdstip ter bestemming te geraken zelfs een akkoord met een luchtvaartmaatschappij kunnen onderhandelen. Mogelijkheden genoeg, maar wat doet de NMBS: ontkennen dat de reiziger rechten heeft, absurde vergelijkingen verzinnen, het de klant moeilijk maken om zijn geld terug te krijgen, boemeltreintjes inleggen en de schuld op een ander schuiven. Sorry, maar van die boer hoef ik geen eieren.

Die oplossingen hadden wellicht miljoenen gekost. So what? Heeft de NMBS dan geen verzekering afgesloten tegen het eigen falen? Wie besluit om met een trein te gaan rijden waarvan allerhande partijen maanden van tevoren aankondigen dat het een ramp wordt, moet de gevolgen maar dragen. Om nu eens een andere van de pot gerukte vergelijking te maken: als het ACW beslist om lekker op de beurs te gaan speculeren tegen de bank waarvan men een van de hoofdaandeelhouders is, en die bank naderhand omvalt, moet men ook accepteren met lege handen achter te blijven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Jotie mooie uitleg, maar uw verhaal bevat al evenmin een foutje. Als jij je ticket aan de balie gekocht hebt en cash betaald hebt dan weet de NMBS (of NS of wie dan ook) niet wie jij bent, waar jij woont of hoe jij te contacteren bent. Hoe moeten ze het dan aanpakken? Dan kan men toch enkel een nationaal bericht plaatsen (via krant, internet, andere media) om uw ticket te ruilen (of welke formule dan ook) maar u persoonlijk benaderen is dan alvast niet mogelijk.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

Geldgebrek oorzaak Fyra-flop

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hadden geen geld meer om een goede hogesnelheidstrein te bestellen voor de bediening van de lijn Amsterdam- Brussel. Zo blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van De Standaard en de Nederlandse krant NRC Handelsblad. Ook de NMBS had uit besparingsoverwegingen al haar aandeel in het project danig teruggeschroefd.

De NS hadden (te) veel geboden om in 2001 de concessie van de hogesnelheidslijn richting België binnen te halen: 148 miljoen euro. Maar daarna moesten ze nog treinstellen kopen om erop te laten rijden.

Goedkope trein
De Nederlandse en Belgische spoorwegen, zegt een ingewijde, wilden vooral een goedkope trein. "Een trein die 220 kilometer per uur kon, was voldoende", zegt hij. "Dan hoef je geen duurdere treinen te kopen die veel harder kunnen rijden."

Dus zochten ze in 2002 op de markt treinen die 220 konden rijden. Die zijn zowat een vijfde goedkoper dan de echte hst's, die 300 kilometer per uur halen. Per zitplaats kan het verschil oplopen tot vijftig procent, rekende de NS ooit voor. Op de aanbesteding toonden zeven constructeurs interesse. Het Franse Alstom en het Italiaanse AnsaldoBreda kwamen er als meest geschikte uit.

Vreemde wending
Dan neemt het dossier een vreemde wending. De Nederlandse overheid waarschuwt in november 2003 de NS dat met 220 km per uur de beoogde reistijd voor Amsterdam-Brussel (102 minuten) nooit gehaald kan worden. Dat kan alleen met 250 km per uur. Als bij wonder heeft Ansaldo-Breda, op eigen initiatief, in diezelfde periode een variant voorgesteld die deze snelheid haalt. Deze werd uiteindelijk gekozen.

Bron: HLN

In De Standaard stonden er vijf bladzijden over in
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door deadlock »

Eens even kijken of ik een Standaard in een kiosk kan krijgen hier in het hoge noorden.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

Steven schreef:Jotie mooie uitleg, maar uw verhaal bevat al evenmin een foutje. Als jij je ticket aan de balie gekocht hebt en cash betaald hebt dan weet de NMBS (of NS of wie dan ook) niet wie jij bent, waar jij woont of hoe jij te contacteren bent. Hoe moeten ze het dan aanpakken? Dan kan men toch enkel een nationaal bericht plaatsen (via krant, internet, andere media) om uw ticket te ruilen (of welke formule dan ook) maar u persoonlijk benaderen is dan alvast niet mogelijk.
Inderdaad, van die categorie reizigers heeft de NMBS - gelukkig! - geen gegevens. Die kunnen inderdaad niet rechtstreeks bereikt worden, maar ook voor die groep kan heel veel gebeuren: een advertentiecampagne in de krant, op de radio en televisie bijvoorbeeld met als duidelijke boodschap: "Kom zo snel mogelijk naar de ticketbalie, er zal een apart loket worden geopend en we gaan u ruimschoots compenseren. Wij hebben iets ongelooflijk stoms uitgehaald, maar wij laten u niet in de steek." Dàt is klantgerichtheid, al het overige is flauwekul en zwartepieten. Na al die jaren klachtenbrieven, ombudsmannen, consumentenorganisaties, etc. leert de NMBS het gewoon niet. Dit is geen kwestie van niet kunnen, maar van niet willen. En niet zomaar een beetje niet willen, maar het hartsgrondig niet willen. Je kan de NMBS in deze kwestie gewoon op geen enkele manier verdedigen. Het fiasco stond al jaren geleden in de sterren geschreven, en toch is men er in geslaagd om de benelux af te schaffen terwijl men verdomd goed wist dat men hem nog nodig zou kunnen hebben. Maar neen, men ging eens proberen om snel te cashen en aarzelden niet om hun trouwe reizigers voor het grote gewin en prestige van de spoorbazen als het vuil van de straat te behandelen. Het ergste is dan nog dat het de medewerkers van de NMBS zijn die voor zoveel geklungel van de spoortop alle mogelijk verwijten naar hun hoofd krijgen geslingerd, terwijl zij er uiteraard ook niets kunnen aan doen. Maar de reiziger heeft nu eenmaal niet het GSM-nummer van MDS. En da's voor die man zijn nachtrust misschien ook maar goed. Al gun ik hem die nachtrust eigenlijk niet. Wie geen geweten heeft, kan maar beter aan insomnia lijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Snel te cashen, ok dat is een feit maar wel onder druk van NL, ik weet niet of iemand hier op de hoogte is wat er zich in de laatste maanden voor de invoering van de Fyra afspeelde. De fyra was goedgekeurd in NL en van daaruit is de druk toen opgevoerd om dit in België ook te doen ondanks dat de DVIS nog zijn twijfels had. Die twijfels zijn ondertussen terecht gebleken.
Plaats reactie