Fyra

Kris G

Re: Fyra.

Bericht door Kris G »

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... _hst_china

die zal waarschijnlijk minder in panne vallen dan de Fyra ;) sinds 2007 8.000 km HST-lijnen aangelegd > toch een prestatie hoor!

vandaag blijkbaar weeral een +1uur vertraging :?
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Fyra.

Bericht door bobke »

ja ze hadden beter hun treinen gekocht aan die chinese bedrijven. Je moet toch eerlijk toegeven dat die treinen er fantastisch uitzien quo design en al. (ze hebben wat weg van de Desiro (Bombardier), is het die bestelling?). Ik zag in het filmpje dat het gaat over 2+3 :o
Toch slim ontwikkeld wel. De meerkost om zo'n trein te bouwen (ietsje breder ) is maar miniem tov 2+2. Capaciteit wordt een vijfde groter met zo goed als zelfde kosten (onderhoud, personeel).
Heel op het einde van het filmpje zeggen ze dat de lijn nog doorgetrokken wordt naar Hong Kong later :p
Ik vraag me eigenlijk af hoe dat geregeld wordt met personeel? één heenrit en de shift zit er op zeker, dan overnachten op hotel en de volgende dag terug?
Hoe zit dat in België?
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Fyra.

Bericht door Accelerat »

Goh... Ik denk dat die arbeidsregels in China toch wel lichtelijk anders zullen zijn (om het nog maar met een eufemisme te stellen). :|
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

bobke schreef:Ik zag in het filmpje dat het gaat over 2+3 :o
Toch slim ontwikkeld wel. De meerkost om zo'n trein te bouwen (ietsje breder ) is maar miniem tov 2+2. Capaciteit wordt een vijfde groter met zo goed als zelfde kosten (onderhoud, personeel).
De Avril van Talgo heeft ook een 2+3-opstelling. Dit heeft Talgo kunnen realiseren door de bakken wat lager te bouwen zodat ze breder konden worden zonder buiten het UIC G1-profiel te vallen.

Ik ben in de Avril geweest en ik vond het een zeer prettige omgeving om in te vertoeven. De trein voelde ruim aan (zelfs met 2+3) en het zitcomfort was uitstekend.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

Opnieuw problemen met Fyra

De hogesnelheidstrein Fyra, die de voorbije weken al vaker kampte met technische problemen - wat tot vertragingen en afschaffingen leidde - heeft ook vandaag te kampen met vertragingen. Dat wordt bevestigd door de NMBS.

"De trein met nummer 9220 die uit Amsterdam is vertrokken om 08.41 uur heeft inderdaad 47 minuten vertraging opgelopen door een wisselstoring op het Nederlandse grondgebied", zegt Frieke Neyrinck van de NMBS.

"De trein is omwille van de opgelopen vertraging ook gestopt in Brussel-Noord in plaats van Brussel-Zuid. De vertraging van de 9220 had ook een effect op de volgende retourrit, de Fyra 9221 vertrok met 12 minuten vertraging vanuit Brussel-Noord naar Amsterdam Centraal".

Ook deze namiddag was er nog vertraging voor Fyra-trein 9229: die kwam ook met ongeveer een kwartier vertraging aan in Amsterdam.

Bron: HLN
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Fyra.

Bericht door Bordensteker »

bobke schreef:Ik vraag me eigenlijk af hoe dat geregeld wordt met personeel? één heenrit en de shift zit er op zeker, dan overnachten op hotel en de volgende dag terug?
Je kunt gebruikmaken van een of meer van de tamelijk vele stops om de bemanning van een rit halverwege of op 1/3 van de afstand af te lossen. De afgeloste bemanning kan dan (hopelijk na een pauze) een trein overnemen die hen tegen het eind van hun dienst weer op de thuisbasis terugbrengt.
Acht uur achtereen rijden zonder pauze lijkt me voor de TB gruwelijk. Hier in Europa mag erg veel, maar zoiets zeker niet.
Vliegen is dan rustiger, met geen of toch veel minder tussenlandingen, en piloten zijn bovendien met zijn tweeën. Hun maximale werktijd ligt anderzijds nog flink hoger, en het zijn (voor álle soorten bestuurders) de laatste uren die het zwaarst zijn.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Fyra.

Bericht door bobke »

AlexNL schreef:
bobke schreef:Ik zag in het filmpje dat het gaat over 2+3 :o
Toch slim ontwikkeld wel. De meerkost om zo'n trein te bouwen (ietsje breder ) is maar miniem tov 2+2. Capaciteit wordt een vijfde groter met zo goed als zelfde kosten (onderhoud, personeel).
De Avril van Talgo heeft ook een 2+3-opstelling. Dit heeft Talgo kunnen realiseren door de bakken wat lager te bouwen zodat ze breder konden worden zonder buiten het UIC G1-profiel te vallen.

Ik ben in de Avril geweest en ik vond het een zeer prettige omgeving om in te vertoeven. De trein voelde ruim aan (zelfs met 2+3) en het zitcomfort was uitstekend.
Dus het is mogelijk om ook bij ons een 2+3 opstelling te laten rijden. Raar dat dat niet wordt toegepast in ons belgenland of in de buurlanden :s . Wat zijn redenen (nadelen van 2+3)?
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra.

Bericht door LHOON »

bobke schreef:
Dus het is mogelijk om ook bij ons een 2+3 opstelling te laten rijden. Raar dat dat niet wordt toegepast in ons belgenland of in de buurlanden :s . Wat zijn redenen (nadelen van 2+3)?
ga maar eens in een klassiekje zitten, dan weet ge het wel :)

Wil men 2+3 met degelijke stoelen, zal dit wellicht een probleem geven met gabarit. Dit is niettegenstaande normalisatie niet helemaal hetzelfde in verschillende landen, wat in Spanje kan, kan wellicht hier niet, net zoals de M6 niet in Nederland kan.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

bobke schreef:ja ze hadden beter hun treinen gekocht aan die chinese bedrijven.
De Chinesen hebben die treinen juist in Europa en Japan gekocht...
Boris

Re: Fyra.

Bericht door Boris »

Volgens mij is het profiel in China iets groter dan UIC. Ik heb eens naast een Chinese stoomloc gestaan in het museum van York. Het leek mij toen toch een serieus beestje. :shock:
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Fyra.

Bericht door bobke »

K V B schreef:
bobke schreef:ja ze hadden beter hun treinen gekocht aan die chinese bedrijven.
De Chinesen hebben die treinen juist in Europa en Japan gekocht...
Nee, ze hebben overeenkomsten met treinfabrikanten als Siemens, Bombardier etc om mee te helpen met het bouwen (delen van technologie etc) van treinen. De chinezen bouwen zelf hun treinen hoor . Echter nu zijn ze zelf al volop treinen aan het bouwen alleen met de technologie die ze hebben verworven bij die overeenkomsten (en dit na slechts enkele jaren) en bouwen nu al zelf de modernste treinen die er zijn. Siemens, Bombardier Alstom ,.. hebben de grootste stommiteit begaan door samen te werken met de chinezen, ze hebben hun eigen ondergang veroorzaakt. Ze waren bang dat als ze zouden weigeren, een andere concurrent hun plaats zou innemen en een deel van de koek innemen. Het gaat niet meer lang duren dat de chinezen hier in Europa offertes gaan binnenhalen met de technologie dat ze gekregen hebben van de Europese fabrikanten.
Enkele links:
http://online.wsj.com/article/SB1000142 ... 41616.html
http://www.chinalawblog.com/2012/07/chi ... sense.html
http://blogs.worldwatch.org/revolt/chin ... il-leader/
Wie eens alle soorten hogesnelheidstreinen in china wil bekijken : http://en.wikipedia.org/wiki/High-speed ... te_note-40
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

Ik denk niet dat het voor de Chinezen zo makkelijk zal worden om in Europa treinen te verkopen met Europese gepatenteerde technologie.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Fyra.

Bericht door SteC »

Mijn excuses voor het off-topic gaan (misschien kan de moderator dit topic splitsen).

De Chinezen spelen het natuurlijk slim. Hun markt is bijzonder groot waardoor ze sterk staan om eisen van technologie-transfer te vragen. Met Chinese treinen zal het zijn als met Chinese auto's: Vandaag halen ze nog niet de kwaliteit die men in Europa haalt. Daarnaast zit er bij veel bestellingen van treinen een politiek aspect (bijvoorbeeld bouwen in eigen land).

Het gabarit in China is inderdaad breder dan in Europa, daarnaast zijn Chinezen kleiner waardoor de stoelen een beetje smaller kunnen zijn. Spoorwegpersoneel valt direct onder het ministerie van spoorwegen en zijn dus een soort van ambtenaren. Hierdoor hebben ze relatief gezien een niet zo hoog loon, maar wel bijzonder goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals goedkope woning, goedkope maaltijden op het werk, gratis ziektekostenverzekering, ...
Ik weet voor de slaaptreinen dat het personeel de ene dag heen gaat en de volgende dag terug, met hierop een of meerdere dagen vrij. Ik veronderstel dat het voor deze hogesnelheidstrein iets gelijkaardigs is.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Fyra.

Bericht door loic1811 »

vandaag waren er weer eens problemen met de fyra weer deur problemen trein 9220 werd beperkt tot brussel-noord.
Cipallieter

Re: Fyra.

Bericht door Cipallieter »

Gisteren heb ik voor de eerste maal de Fyra genomen.

De trein vertrok op tijd in Antwerpen maar net voorbij De Nederlandse grens moesten we stoppen en wachten op een thalys uit Amsterdam. Er was blijkbaar een storing aan een wissel waardoor er tussen Breda en Rotterdam maar één spoor gebruikt kon worden. Hierdoor kwamen we in Amsterdam aan met een vertraging van 14 minuten.

's Avonds werd in Amsterdam ook stipt op tijd om 18u41 vertrokken maar tussen Schiphol en Rotterdam moest de trein stoppen en moest de treinbestuurder een 'battery reset' uitvoeren. Hierdoor ging de verlichting enkele minuten uit. Het viel mij op dat er tijdens het rijden vrij regelmatig een harde klap te horen was alsof er iemand met een heel zwaar voorwerp tegen het rijtuig sloeg. Dit deed zich meestal voor wanneer de trein in Nederland in een tunnel of een sleuf reed. Van zodra we in België waren was het geluid niet meer te horen. De trein arriveerde in Antwerpen met een vertraging van 13 minuten.

Iemand enig idee wat dit geluid zou kunnen geweest zijn?
Plaats reactie